„Városunk fia”: Ney
Dávid, világhírű operaénekes
175 éve, 1842.
február 12-én született Várpalotán Ney
Dávid (neve Neu Dávid alakban is előfordul), basszbariton operaénekes. Édesanyja Brust Mari, édesapja Neu Hirsch Jakab, aki szegény
tímármester volt, így családja nem rendelkezett anyagi
lehetőséggel a taníttatására. Tizenhárom évesen Veszprémbe
adták szabóinasnak, hogy szakmát tanulva mielőbb maga keresse a
kenyerét.
Tehetségét egy Ranschburg nevű veszprémi zsidó-kántor
fedezte fel (1861), aki megtanította a zene elemeire, és a templomi énekkarban
alkalmazta; a gyönyörű héber dalok itt vésődtek a lelkébe. 1863-ban katonának
vitték, tüzérként vett részt a porosz-osztrák háborúban. Hangjában a tisztikar
tagjai is meglátták a sokat ígérő művészt, biztatták, hogy képeztesse magát és
lépjen a színi pályára. Ezrede három évig állomásozott Olaszországban, ezalatt
Lombardiában módja volt megismerkedni az olasz operakultúrával. Végigharcolva
az 1866-os hadjáratot, akkori élményei, a csatamezőn elvesztett jó barátok, a
hűség, önfeláldozás, a sok szenvedés, amelynek tanúja volt – saját bevallása
szerint – új embert formáltak belőle.
A békekötés után Grazban lovaglómester lett, majd obsitja
átvétele után a tapolcai templomban énekelt, besegítve a kántornak. 1872-ben a Franz von Suppé (1819-1895) osztrák
zeneszerző, karmester által vezetett bécsi Carltheaterbe
szerződött le, ahol a kórusban és szólistaként is fellépett. Időnként
ellátogatott Győrbe, s egy ilyen látogatás alkalmával ismerkedett meg Weisz Annával (1855-1938), akit elvett
feleségül. Letelepedett a városban, a zsidó hitközség énekese lett, közben Bokody Antal társulatában is nagy
sikerrel énekelt, elsősorban népszínművekben.
Győrben 1873-ban a természetvizsgálók országos gyűlést
tartottak, melynek tiszteletére koncertet rendeztek. Ney is fellépett, s ekkor
keltett először szélesebb körű figyelmet. Böhm
Gusztáv (1823-1878), a budapesti Nemzeti
Színház akkori operai rendezője bátorította őt, hogy a színházhoz
szerződjön. Richter János
(1843-1916), győri születésű karmester 1874. október 1-jén szerződtette Neyt
karkötelezettséges magánénekesnek a Nemzeti Színházhoz. Megnyílt számára az út
a zenei karrierhez.
Néhány évig a karban énekelt, 1876-ban kapott lehetőséget
kisebb szóló szerepekre. Hangját csodálatosnak találták, de az igazi kiugrás
1877. február 18-án történt, amikor egy véletlennek köszönhetően megkapta a Varázsfuvolában
Sarastro szerepét. Óriási
izgatottsággal lépett színre, mert úgy érezte, ennek a szerepnek a sikerétől
függ egész jövője. Mind a közönség, mind a kritikusok kíváncsian várták a kezdő
énekes produkcióját, és amikor „megzendült csodálatos hangja, s betöltötte az
egész színházat – egy csapásra a maga pártjára hódította a kétkedőket is”.
Másnap a legnagyobb elismerés hangján méltatta a sajtó, ünnepelte a közönség,
és azonnal az elsőrangú énekesek sorába emelkedett. Ettől kezdve diadalmasan
ívelt felfelé Ney Dávid pályafutása. A darabot előadták a Várszínházban is, az
egyik résztvevő így emlékszik vissza Neyre: „...olyan gyönyörű basszushangot
hetedhétországon sem lehetett találni, mint amilyen az övé volt”.
Amikor 1884-ben megnyílt a Magyar Királyi Operaház, ide szerződött át, és húsz éven keresztül
a legbiztosabb tartóoszlopa volt. Együtt dolgozott többek között Gustav Mahler (1860-1911) osztrák
zeneszerző, karmesterrel is, annak 1888 és 1890 közötti budapesti működése
során. Ney operában játszott szerepmegformálásai közül különösen emlékezetesnek
tartják Wagner-alakításait, például Wotant a Nibelung gyűrűje első
három operájában, Henriket a Lohengrinben,
Hans Sachsot A nürnbergi mesterdalnokokban,
Hermannt a Tannhäuserban, Marke királyt a Trisztán és Izoldában, de
híres szerepe volt még Sarastro Mozart Varázsfuvolájában, Marcel A
hugenottákban, Gáspár A bűvös vadászban, a főpap Sába királynőjében, Gonzalo a
Don Juanban, Falstaff A windsori víg nőkben, az Erkel operákban Petur bán a
Bánk bánban, Gara a Hunyadi Lászlóban és István király címszerepe.
A visszaemlékezések szerint „Wotan búcsúját nála megrázóbb
erővel senki nem tudta megszólaltatni. Neki elhittük, hogy félisten, akinek a
lándzsája lángot fakaszt a sziklából. De a kacagás percekre elnyomta a zenekar
hangjait, ha Sir Johnként megjelent a windsori menyecskék randevúján. Komor és
zordon Petur volt és tragikus Brogni, de az arany kedély, a felsőséges jóság, a
derűs bölcsesség sugárzott minden mozdulatából Hans Sachs szerepében.”
Ellentétben az agyonképzett, elméleti, analizáló
színészmesteremberekkel, Ney az ösztönös művészt képviselte. Szerepeinek jó
részét haláláig váltótárs nélkül énekelte. A 78 darabban játszott 103 szerepét
halála után három énekes között kellett szétosztani.
Főpap – Sába
királynője:
Wotan – Nibelung
gyűrűje:
A Lohengrinben általa alakított Henrik császár szerepének
méltatása a Győri Közlönyben (1878. szeptember 15.) is megjelent, a különböző
fővárosi lapokat idézve:
Gramofonfelvételen fennmaradt az utókor számára néhány zsidó
liturgikus éneket és operarészletet tartalmazó alakítása, melyek már CD
formátumban is elérhetők.
A szakértő kritika szerint korának legelső énekművészei közé
tartozott. Szép hangja mellett kitűnő előadói képességgel is rendelkezett.
Legendás hangterjedelmét jellemzi, hogy a tenor C-t is ki tudta énekelni. Amikor
megkérdezték tőle, honnan veszi a magas C-t, azt válaszolta: „Én
azt nem veszem, az nekem van!”.
Bóka Gábor, napjaink Hans Sachs-díjas operakritikusa a Hommage à Ferenc Erkel – a Pannon Classic dupla CD lemezen szereplő művészek előadásait vizsgálva, Ney Dávid „A magyarok Istene” című dalát és a Gara-áriát hallgatva, meglepődve konstatálta, hogy mintha nem is ugyanaz a művész énekelne. Mindkét előadásra jellemzőnek találta a tanítani való pontosságot és zenei megközelítést, de az áriát világos színű, a magas fekvést könnyedén győző baritonista adta elő, a dalban viszont ennek ellentéteként egy zengő, mély basszus hallható. Bóka megjegyzi: „...az ilyen fokú hangi metamorfózis már-már valószínűtlen képességeket sejtet”.
Bóka Gábor, napjaink Hans Sachs-díjas operakritikusa a Hommage à Ferenc Erkel – a Pannon Classic dupla CD lemezen szereplő művészek előadásait vizsgálva, Ney Dávid „A magyarok Istene” című dalát és a Gara-áriát hallgatva, meglepődve konstatálta, hogy mintha nem is ugyanaz a művész énekelne. Mindkét előadásra jellemzőnek találta a tanítani való pontosságot és zenei megközelítést, de az áriát világos színű, a magas fekvést könnyedén győző baritonista adta elő, a dalban viszont ennek ellentéteként egy zengő, mély basszus hallható. Bóka megjegyzi: „...az ilyen fokú hangi metamorfózis már-már valószínűtlen képességeket sejtet”.
Ney rendszeresen meghívást kapott a legnagyobb presztízsű
külföldi operaházakba is. Első külföldi fellépése a bécsi Udvari Operában volt,
később is többször vendégszerepelt német nyelvterületen. A Győri Közlöny tudósít
arról az alkalomról, amikor a berlini magyar jótékonysági egylet 1877-ben a
német császár beleegyezésével „matineé”-t rendezhetett az udvari operaházban. A
jótékonysági rendezvényen Németország legnagyobb művészei egymással
versenyezve, díjtalanul léptek fel, köztük szerepelt Ney Dávid is, akiről
büszkén említik, hogy ő volt „...a nap hőse, kinek isteni hangját nem győzték
eléggé dicsérni és magasztalni”.
A kontinensen alig akadt művész, akivel összehasonlítani
lehetett volna. Fényes szerződésekkel csábították külföldre, többek között New
Yorkba, de ő megmaradt a számára kedves környezetben. Kortársai szerint
különlegessége abban is megnyilvánult, hogy szédületes sikerei ellenére
szerény, jóságos, egyszerű ember maradt. Társaságban keveset fordult meg,
művészetének és a családjának élt. Amikor meghitt, bizalmas barátai körében
volt, szeretett az est végén rágyújtani valami nótára. Magyar nótákat is
gyönyörűen dalolt. Tehetséges
amatőr képzőművész is volt, grafikái közül kettő egyik
rokonánál, Eröd Iván zeneszerzőnél
őrződik.
Ney Dávidról hosszú művészpályája alatt számtalan anekdota
került forgalomba, ezek közül való az alábbi is, amely a Pesti Naplóban jelent
meg:
Munkájában a kötelességtudása legendás volt. Bár ő volt az
Operaház akkori férfitagjai közül a legnépszerűbb, nem ismerte a szeszélyesség
fogalmát. Próbáról, előadásról soha nem késett el, és a legfárasztóbb
feladatokat is örömmel, jó kedvvel végezte. Amikor már elismert művész volt,
akkor is szívesen vállalt el apró, jelentéktelen szerepeket is. Kezdetektől
készséggel állította művészetét a jótékonyság szolgálatába. Alig van
Budapestnek olyan közhasznú intézménye, melynek létesüléséhez a hangjával hozzá
ne járult volna.
A győri helyi lapokban „városunk
fia”-ként emlegetett Ney nem feledkezett el fiatalkorának színhelyeiről,
Győrbe, Veszprémbe is rendszeresen visszatért hangversenyt adni. Az egyik ilyen
vendégszereplésének eseményeiről emlékezett meg a Győri Hírlap 1889. szeptember
1-jén (részlet):
1892. május 17-én (kedden) este 8 órakor a Lloyd
nagytermében különleges zenei rendezvényre került sor, melyről több cikkben is
tájékoztatott a Győri Közlöny. Az esten Ney Dáviddal együtt Strümpfler Ignác, az operaház
hegedűművésze is fellépett. A hangverseny legkiemelkedőbb részének ezúttal is
Ney Dávid énekét tartották. Fokozott érdeklődéssel várták a második énekszámot,
amelyet Angyal Armand (1853-1931)
győri zeneszerző és rendőrfőkapitány írt Heine
Vihar című költeményére, magát a
művet Ney Dávidnak ajánlva. Mint a cikkíró megjegyezte, a darabot előadni igen
nehéz, valóban „Ney hatalmas, tömör hangjához való, s ha valaki, úgy elsősorban
Ney van hivatva az olyan nehéz feladat megoldására, minőt a Vihar énekrésze ad
az énekesnek”. A művész előadását a közönség frenetikus tapsviharral
jutalmazta. Részlet a Győri Közlöny 1892. május 22-én megjelent cikkéből:
Ney több jótékony célú kezdeményezést támogatott
városunkban, egyik ilyen volt, amikor 1889. augusztus 31-én a győri színházban
hangversenyt rendezett, az estély bevételével a megyebeli (ezen belül a
nagybaráti) tűzkárosultakat segítve. A rendezvényre már előre felkészítette a lakosokat
a Győri Hírlap 1889. augusztus 25-én:
A győri kereskedelmi társaskör betegsegélyző-pénztára és
könyvtára javára 1900. január 18-án a Vigadóban (a Lloyd épületében) tartott
művészestélyen is részt vett, más alkalmakkor támogatta a népkönyvtárak javára
létrehozott rendezvényt, a Győri Izraelita Nőegylet jótékony célú
hangversenyét. A világhírű művész mindig hálásan emlékezett meg arról, hogy
elsősorban zsidó kántoroknak köszönhette zenei iskolázottságát. A főünnepeken a
pesti zsidó templomnak is szolgálatába állította művészetét, rázendítve a
sirató-dalra: „Ha az Isten kedvesünket...”. A híres zsidó zsoltárt – „Kolnidre”
– senki szebben nem énekelte.
Ami a szerepeinek belső megformálását, elért eredményeit illeti,
ő maga úgy nyilatkozott, fiatalon sokat imádkozott és énekelt a templomban,
utána sok szenvedést látott a königgrätzi csatában – e két élményből építkezik
művészete.
Énekművészi pályafutásának harminc éves évfordulóját
1904-ben csöndben, szűk baráti körben ünnepelte. Egy év múlva, 1905. augusztus
31-én, 63 évesen elhunyt. Betegsége, majd halála hirtelen lefolyású volt. Az
egykorú tudósítás szerint feleségével Reichennhallban, majd Ischlben nyaraltak,
ahonnan hétfői napon tértek vissza. Szerdán ellátogatott az Operaházba.
Miközben kedélyesen beszélgetett művésztársaival, hirtelen rosszul lett, és
ájultan esett össze. Az opera orvosa, Irsai Artúr térítette magához, ezután
saját lábán ment haza Andrássy út 43. szám alatti lakására. Délután ismét
mellszúrásra panaszkodott. Orvosaitól injekciókat kapott, mire jobban lett, és
nyugodtan aludta át az éjszakát. Másnap reggel hat óra után megitta a
feketekávéját, s miután megjegyezte: „Ejnye, de jólesett!”, hátrahanyatlott, s
pár pillanat múlva meghalt. Halálának oka a szív koszorú-ereinek elmeszesedése
volt.
Ney Dávid holttestét pénteken (szeptember 1.) este hat
órakor átszállították az Operaház előcsarnokába, ahol a zsidó rítus szerinti
„talesz”-ben volt felravatalozva.
A tisztelőiből álló nagyközönség szombaton 11 órától 13
óráig tekinthette meg ravatalát. A temetésre másnap délelőtt 10 órakor került
sor, ünnepélyes keretek között szállították a művészet csarnokából a budapesti
Kozma utcai izraelita temetőbe, ahol az Operaház énekkara a zenekar kísérete
mellett búcsúztatta.
Temetésén Máder Raoul
(1856-1940) karmester, zeneszerző, Pásztor
Árpád (1877-1940) író, újságíró, Beregi
Oszkár (1876-1965) színész és Várady
Sándor (1865-1913) operaénekes mondott búcsúbeszédet. Bálint Aladár (1881-1924), a Nyugat művészeti kritikusa a temetés
napján átélteket évekkel később is felemlegette: „Megrázott, napokig éreztem
súlyát annak a néhány percnek, mikor Ney Dávid ravatala mellett örvényes
fortissimókban szakadtak ránk Siegfried gyászindulójának futamai...” (1910). „Ha
nagy énekes, alakító művész távozik, elárvult szerepeiben továbbsodródik az
életre keltő emlékezete. Marke király alakjából még ma sem hűlt ki teljesen
boldogult Ney Dávid életlángja” – írta Bálint Aladár 1915-ben a Nyugatban.
Ney Dávid síremléke 1910-ben készült el, október 24-én
leplezték le. Az emlékkövet Lechner Jenő
(1878-1962) építész és Füredi Richárd
(1873-1947) szobrász készítette.
Ney Dávid síremléke a Kozma utcai izraelita temetőben (2.
parcella 2. sor 14. sír):
A kiváló énekes emlékét szülővárosában egy róla elnevezett
utca őrzi, az 1961-től évente megrendezett Ney Dávid kórusverseny és egy
emléktábla, melyet Várpalotán a Jó Szerencsét Művelődési Központ impozáns
épületében helyeztek el.
A Magyar Állami Operaházban az első emeleten látható mellszobra
hirdeti az intézményben betöltött kiemelkedő szerepét.
Az operaházi múzeum falán a híres operaénekesek között
helyezkedik el nagyméretű portréja. A kimagasló művész emlékét az
Opera-kávéházi törzsasztala felett plakettel örökítették meg tisztelői.
Ney Dávidot rokonságából mások is követték a zenei
pályán: lánya, N. Hermin (1875-1945) operaénekesnő előbb
külföldön szerepelt (Salzburg, Troppau, Drezda, Prága), 1901-től
1911-ig a budapesti Magyar Királyi Opera tagja volt, majd miután
távozott, énekiskolát nyitott. Enrico Caruso (1873-1921)
világhírű olasz tenor budapesti (egyetlen) 1907. október 2-diki
fellépése alkalmával ő énekelte Aida címszerepét.
Ney Dávid unokaöccse, N. Bernát (1863-1938) az Operaház
népszerű comprimario-baritonja volt 1892-től 1925-ben történt
nyugdíjazásáig. N. Dávid másik unokaöccsének, N. Jakabnak fia,
ifj. N. Dávid (1905-1945) tenor 1929-től 1939-ig énekelt az
Operaházban, 1945-ben zsidó származása miatt mártírhalált
halt. N. Bernát fia, N. Tibor (1906-1981) hegedűművész a
Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekarának
koncertmestere volt évtizedekig és a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola (ma Egyetem) hegedű tanszakán tanított. N. Tibor fia, N.
Gábor (1953-) zongoraművész kamarazene tanárként és
zongorakísérőként dolgozott a Budapesti Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskolában, zongorakísérőként a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Szakán, a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskolán (1978-2001), és a Bécsi Zenei
Egyetemen (1991-2018). Lánya, N. Andrea (1980-) a budapesti
Városminor Kamarakórus karnagya. N. Bernát unokái: Eröd Endre
(1924-1945) csellista és Eröd Iván (1936-) zeneszerző,
zongorista, aki 1956-ban elhagyta az országot, és azóta
Ausztriában él. E. Iván gyermekei közül a zenei pályát
választották: Adrian Eröd (1970-), aki a bécsi operaház
bariton szólistája, Natalie Eröd (1974-) énektanár,
Leonard Eröd (1977-) fagottművész, a bécsi rádiózenekar
szólistája, Raphael Eröd (1984-) egyetemi diplomás
karmester, a bécsi „Theater an der Wien” munkatársa. Natalie
Eröd lánya, Lea Dluhos (2004-) a bécsi operaház
gyermekkórusának tagja.
Vargáné Blága Borbála
Felhasznált források:
77 ismeretlen dokumentum
a régi Nemzeti Színházból – Bp.: Múzsák Közművelődési K., 1989. 226 p.
Csíky Iván: Zenei élet
Várpalotán – Várpalota: Városi Tanács V. B., 1988. 42 p.
Magyar
Színházművészeti Lexikon – Bp.: Akad. K., 1994. 882, [6] p.
Magyar Színművészeti
Lexikon. Bp.: Országos Színészegyesület és Nyugdíjintézete, 1931.
Szász Károly:
Várszínházi emlékek – Bp.: Lampel, 1921. 62 p.
Veszprém megyei
életrajzi lexikon – Veszprém: Eötvös Károly Megyei Kvt., 2014. 1118 p.
Zsidó lexikon /szerk.
Újvári Zoltán – Budapest: Pallas, 1929. [16], 1028 p.
Bálint Aladár:
Goldmark ünneplése In: Nyugat 3. évf. (1910. jún. 1.) 11. sz.
Bálint Aladár: Bihar
Sándor In: Nyugat 8. évf. (1915. szept. 16.) 18. sz.
Dr. Kovács Pál Megyei
Könyvtár és Közösségi tér helyismereti időszaki kiadványai
Ney Dávid In: Tolnai
Világlapja 5. évf. 3. sz. (1905.09.10.), p. 1431-1432, 1434.
Ney Dávid halála.
1842-1905. In: Pesti Naplo 56. évf. 241. sz. (1905.09.01.), 10-11. p.
Ney
Gábor zongoraművész és Eröd Iván zeneszerző adatközlők.
Az arcképet a Darabanth Aukciósház gyűjteményéből bocsátották rendelkezésünkre. Az operaházi mellszobor, valamint a várpalotai emléktábla képe a Köztérkép gyűjteményéből származik, mindkét képet a szerzői jogtulajdonos engedélyével adjuk közre. A síremlék képe a Wikimedia Commons szabad felhasználású gyűjteményéből származik, a szerzői jogtulajdonos a kép készítője. A felhasznált kép forráshelye a szerzői jogi feltételekkel és a szerző megnevezésével itt érhető el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése