Széchenyi
István: Magyar játékszínrül
Szeptemberben
vidéken és a fővárosban, határainkon innen és túl, újra megnyitják kapuikat a
magyar nyelven játszó kőszínházak. Az új színházi évad kezdetére időzítve a Dr.
Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér Muzeális Gyűjteményéből a
Győr-Moson-Sopron megyéhez ezer szállal kötődő Széchenyi István Magyar
játékszínrül címmel 1832-ben megjelent röpiratának legfontosabb
gondolatait ismertetem, másrészt a magyar nyelven játszó színház felépítésének
kezdeti nehézségeiről is írok. A magyar nyelvű színjátszás ugyanis nem volt
mindig ennyire egyértelmű, mint napjainkban, bár a nehézségek, még ha más
természetűek is, megmaradtak.
Noha
Magyarországon az államalapítás óta bizonyíthatóan valamilyen formában jelen
volt a színjátszás: a liturgikus drámáktól kezdve az iskoladrámákon át, az
olasz nyelvű operajátszáson keresztül egészen a német nyelvű előadásokig, a
magyar nyelvű hivatásos színjátszásra azonban sokáig kellett várni. A 18.
század utolsó negyedétől kezdve jelentettek meg röpiratokat, tanulmányokat a
magyar nyelvű színjátszás érdekében és az állandó magyar színház
felállításáért. Az időszaki sajtóban pedig olyan neves személyek is
megszólaltak a témában, mint Kölcsey Ferenc, Katona József vagy
épp a győri Rát Mátyás. 1790-ben alakult meg Kelemen László
vezetésével az első magyar hivatásos színtársulat, a Magyar Játékszíni
Társaság, amely 1796-ig működött, az Erdélyben 1792-ben megalakult Erdélyi
Magyar Színjátszó Társaság pedig egészen 1809-ig folytatta működését.
1832-ig összesen három magyar színház nyílt meg közadakozásból: Kolozsvárott
(1821), Miskolcon (1823) és Balatonfüreden (1831), de állandó társulat csak
Kolozsvárott működött. Mindeközben a vidéki városokban német színházak
létesültek: Sopronban (1769), Győrött (1799), Pozsonyban (1776), Kassán (1789).
Budán a német színjátszás számára 1784-ben nyílt meg a Várszínház,
majd Pesten a Pesti Német Színház nyitotta meg kapuit 1812-ben.
Pesten az 1810-es évek közepétől szerették volna megnyitni a magyar színházat,
azonban 1815-ben még a magyar nyelvű társulat is Miskolcra költözött. A Pestre
érkező magyar nyelven játszó színtársulatok így vagy a német színházban, vagy
alkalmi játszóhelyeken léptek fel.
A
magyar színjátszás és a magyar nyelven játszó színház felépítésének fontosságát
bizonyítja az is, hogy 1807-től kezdve az országgyűlés is folyamatosan
foglalkozott – ugyan számottevő eredmény nélkül – a magyar játékszín ügyével.
1830-ban az országgyűlés állásfoglalását követően Pest vármegye közgyűlésén is
tárgyalták a pesti állandó magyar színház ügyét. 1831 augusztusában hozták
létre a nemzeti nyelv és színház ügyéért felelős választmányt, amelynek
felkérésére írta meg Széchenyi a Magyar játékszínrül című
röpiratát. Az 1830-as évek elején Pest már egy fejlődő, polgárosodó város volt,
egyben a magyar kulturális és közéletnek a központja. Erős társadalmi igény
volt a magyar nyelvű színtársulatra és színházra, azonban az anyagi lehetőségek
meglehetősen korlátozottnak bizonyultak: sem az uralkodói támogatás, sem a
közadakozás, sem a városi tőkéből történő építkezés nem volt járható út. A
témában megszólalók két dologban teljesen egyetértettek: a magyar színészet
állandó támogatás nélkül nem marad fenn, de csak állandó színházban tud
megerősödni, ezért annak felépítését mindenképp biztosítani kell.
1832-ben
Pesten jelent meg Landerer kiadásában Széchenyi István Magyar
játékszínrül című röpirata, amelyet a szerző Pest vármegye rendjeinek
ajánlott. Széchenyi művében az 1830-as évek elejére már halaszthatatlanná vált
magyar játékszín ügyét érintő kérdésekre keresett megoldást az elmélet és a
gyakorlat felől. Érdeklődését és elkötelezettségét a magyar nyelven játszó
színház felépítéséért már 1830-tól levelei és naplóbejegyzései egyaránt
tükrözték. 1832-ben naplójában is megfogalmazta, hogy művének megírását milyen
célok vezették.
A
röpiratában Széchenyi érinti a magyarországi színházügy szinte valamennyi
problémáját, bírálatok és javaslatok megfogalmazásával igyekezett feltárni a
korábban elkövetett hibákat, és próbálta kijelölni a rövidtávú és a hosszútávú
feladatokat is. A mű szerkezetileg négy nagyobb egységre tagolható. Az első
részben Széchenyi megfogalmazta, hogy milyen célból és milyen indítékból írta
meg a művét, nevezetesen „Magyarországban a’ honi játékszínnek tartós életbe
hozatása” és „A czél nem kevésb és semmi egyéb mint hazánkat a’ Játékszín
kellemiben ’s hasznaiban részesíteni általában”.
Széchenyi
a második részben az addigi eredménytelenség okait foglalta össze, és
elméletben meghatározta a siker eléréséhez szükséges feladatokat is.
Csoportosította a sikertelenség okait és a színházalapítás érdekében
végrehajtandó feladatokat. A magyar nyelven játszó színház megalapításának
addigi sikertelensége miatt Széchenyi a korábbi kezdeményezések során
tapasztalt rendszertelenséget okolta. Véleménye szerint a legnagyobb hiba az
volt, hogy „eddig nem választatott
középpont”, éppen ezért a legfontosabbnak a színház helyének kijelölését
tartotta, úgy gondolta, hogy először Pesten épüljön fel a színház, utána
vidéken. Alapelve: amikor egy elkészül, utána álljanak csak neki a másiknak. A
sikertelenség második okának azt tartotta a szerző, hogy „mindig elég fundus és
tehetség nélkül kezdették el a’ dolgot”. Javaslata az volt, hogy ne álljanak
neki semminek se, míg elegendő pénz nem gyűlt össze. Harmadik hibának az
összegyűlt pénzek rossz kezelését nevezte meg, ezért a siker elérése érdekében
az összegyűlő pénzzel megfelelően kell bánni, azaz kamatoztatni kell. A sikertelenség
negyedik okának azt tekintette, hogy nem a megfelelő ember irányította a
színházalapítás folyamatát, ezért gyakorlati ismeretekkel és jártassággal
egyaránt rendelkező személyre kell bízni a vezetést és az irányítást.
Műve
harmadik részében Széchenyi gyakorlati szempontból tekintette át a magyar
játékszín megvalósításának lehetőségeit, az esetlegesen felmerülő nehézségeket,
ezeknek a megoldási módjait. A korábbi tervekhez és elképzelésekhez képest
Széchenyi elméleti és gyakorlati nézeteiben számos új elem megjelent: a
részvénytársaság létrehozása, az építkezési tőke előre történő összegyűjtése, a
fenntartási tőke biztosítása, a tőkeösszegek kamatoztatása, azon a személyek
számának maximalizálása, akik a színház ügyét intézik. Széchenyi azt az elvet
vallotta, hogy Pesten a középületek építése rendszerbe foglalva történjen meg,
e nélkül ugyanis egyik sem lehet sikeres. Széchenyi szerint „…az építendő
magyar szinhaznak olly helyen kellene rakatnia, mellynek választása által Pest
kellemei ’s szépsége is lehetőkép legsikeresebben magasíttatnának…” és a
„…szinház lehetőkép legbizonyosabban és legszaporábban segítse a’ fő város
kellemit és szépségét előmozdítni.” A szerző szavakba foglalta azt is, hogy mi
a színház társadalmi funkciója, milyen legyen az új színház. Legyen alkalmas,
ne nagy és fényes. „A nézők a játszók is kezdők, ezért … az első állandó
színháznak nem egy visszarettentő fénypalotának, hanem egy magához vonzó szelid
világú kis bájlaknak kellene lenni…” Úgy érvelt, hogy azért van szükség kisebb
és egyszerűbb színházra, hogy „egyetlenegy tárgyra nem merítsük ki minden
tehetségünket”, hisz vannak még fontos és halaszthatatlan építési feladatok,
amelyek még szintén a nemzetre várnak. Korabeli közösségi térként is elképzelte
az új színházat, amely az előadások mellett társasági összejövetelek
helyszíneként is szolgálhat.
Széchenyi
röpirata negyedik részében a művében foglaltak ellen esetlegesen felmerülő
ellenvéleményeket cáfolta meg. Javaslata, hogy a magyar színjátszás számára
mindenképp önálló színházépületet építsenek, mivel egy esetleges német
színházban történő állandó szereplés ellentétekhez vezetne. Megvédte több
elképzelését is: a magyar játékszín pesti elhelyezését, pénzügyi javaslatait,
valamint az egyesületi eszméjének megfogalmazását is. Az író előre elnézést
kért az esetleges keményebb fogalmazásért is.
Széchenyi
röpirata nagy, a szerző elképzeléseivel épp ellentétes visszhangot keltett. A
magyar színjátszás és színház támogatóinak számító vármegyei nemesség tagjai és
az arisztokraták úgy érezték, hogy rájuk vonatkozik a bírálat, ezért
megbántódtak. A vita egészen odáig fajult, hogy Széchenyinek 1835-ben a Társalkodó
című folyóiratban mentegetőző cikket kellett írnia, hogy a kedélyek
lecsillapuljanak.
1834-től
kezdve Széchenyi leveleiben és naplójában újra és újra felbukkanó téma a magyar
nyelven játszó színház felépítése, de színházépítési törekvései jelentősen
megváltoztak ezen idő alatt. A mérsékelt nagyságú színház javaslata változott
meg későbbi terveiben leginkább. 1835-ben kelt leveleiben titkárát folyamatosan
tájékoztatja például arról, hogy az országgyűlésen milyen eredményeket ért el a
színház érdekében, vagy épp milyen kudarcok érték. 1835-re azonban Széchenyi
elképzelése mellett további két színházépítési terv (Pest vármegye Ideiglenes
Színháza, Pest városának Magyar Színháza) is
kibontakozott. Széchenyi elképzeléseinek megvalósulására egészen 1836. április
4-ig volt reális esély, az országgyűlésen aznap tárgyalták meg a tervezetét,
azonban egy szavazat híján elbukott. Széchenyi így írt erről: „Színházi tervem
eldült! Csak nem sírtam!” A felső- és alsóház ingadozását az okozta, hogy az
országgyűlési szavazás idején már épülőben volt Pest vármegye ideiglenes
színháza. A Pesti Magyar Színház végül 1837. augusztus 2-án
nyitotta meg kapuit. Azonban ez a színház „szinte mindenben az ellenkezőjét
eszközölte annak, amit Széchenyi elméleti írásaiban bírált és elemzett, amiért
társadalmi téren és közéleti szerepléseivel fellépett”.
Annak ellenére, hogy Széchenyi elképzelései nem
valósultak meg, a Magyar játékszínrül című röpirata nagy
jelentőségű írás, mivel a közvélemény ezen mű miatt újra fellelkesült, valamint
a színházépítést támogató íróknak és tudósoknak is állást kellett foglalniuk.
Pest vármegyét, valamint az országgyűlésen a vármegyék képviselőit is tettre
sarkallta. Széchenyi ezzel az írásával kísérletet tett a közgondolkodás
megváltoztatására, remélte, hogy a pozitív reformtervei megvalósulhatnak egy
nagyobb koncepció részeként, amelynek eredménye egy olyan kőszínház felépítése,
ahol végre teret kaphat és megerősödhet a magyar nyelvű színjátszás.
Ősze Mária
A képek a Commons
Wikimedia szabad felhasználású gyűjteményéből származnak, a szerzői
jogtulajdonosok a kép készítői. A felhasznált képek forráshelye a szerzői jogi
feltételekkel és a szerzők megnevezésével a következő linkeken találhatók: 2. kép;
3.
kép.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése