Könyvkritika
Három méter harmincöt centi az egyik irányban, és pontosan
három méter harmincöt centi merőlegesen rá, a másik irányban is. Az egyik
sarokból nézve. Ez az élettér jut az ötéves Jacknek és a még harminc sincs
Anyának abban a világban, amelyet egy beteg elméjű, „családi erőszakos”
Istenség tart az irányítása alatt. A markában, kezében, beteg pszichéjében. S
bár a m(egm)eneküléssel a világ (ki)tágul ugyan, a végtelen tér egyik és másik
irányban, a sarkok nélküli szabadságban is több határt szab, mint ami
egykönnyen befogadható.
Lehet nem első könyvvel is világhírnévre szert tenni, úgy,
hogy szerzője már 15 éve ír regényeket, és úgy, hogy könyvei rendre díjakat
nyernek. A tehetség adott tehát, s amikor a hetedik könyvvel végre felkerül az
író a Man Booker Prize szűkített
listájára, iszonyatos bestsellert produkálva, megtörténik az igazi áttörés,
ahol a szoba tetőablakából látható szeletke ég csillagok milliárdjaival
teleszórt univerzummá tágul. Az ír születésű Emma Donoghue (aki ma már kanadai állampolgár is) története
pontosan így alakult. Az 1969-ben született hölgy – irodalomkritikus apa
génjeivel – a legmagasabb fokú dicsérettel szerzett művészeti diplomát (angolul
és franciául is), majd PhD bölcsészoklevelet.
1994-ben kezdett publikálni, a regények mellett novellákat,
színpadi drámákat, rádióműsorokat és forgatókönyvet írt, valamint irodalomtörténeti
munkái jelentek meg. S bár majd mindegyik nagyregénye díjakat és elismeréseket
vont maga után, a 2010-ben írt A szoba
volt az, amellyel valóban sikerült kitörnie a virtuális és valós térbe. A Room
világszerte bestseller lett papíralapon, nem csoda, hogy 2015-ben
megfilmesítésre is került. A mozi forgatókönyvét szintén Emma Donoghue írta, amelyért Oscar-, Golden Globe- és BAFTA-díjakra
is jelölték. Könyveiben érdekes módon váltják egymást a jelenbeli
társadalomszociológiai és -pszichológiai, valamint a történelmi szövetre
alapozott és ágyazott fikciók. A szoba az előbbi vonulathoz tartozik, mégpedig
olyan döbbenetesen kézzelfogható témaválasztással, amely napjaink „példáinak”
tükrében nyelvet ölt a kitalációra, hogy érdes-karcoló valóságosságával
borzassza el az olvasót. Ebben az atmoszférában pedig mindennél jobban vágyunk
a kisfiúval elhitetett zárt és védőleg burkolt, hamis világba menekülni.
Az ötéves Jack a
26 esztendős Anyával (az eredetiben
Ma) éldegél egy teljesen (el)zárt, külvilágtól hermetikusan elszigetelt
szobában, amelynek alig több, mint 11 négyzetméterén egy parányi konyha, egy
fürdőkád és vécékagyló, egy ruhásszekrény, egy franciaágy és egy tévékészülék
osztozik. Teljes egészében és összesen ez az univerzum jut Jacknek születése
óta, mivel az akkor még főiskolára járó Anyát egy férfi, akit a kisfiú csak Patásként ismer (az angolban szimplán
Old Nick) hét évvel ezelőtt elrabolt, és a szobába zárt. Anya, hogy „megvédje” Jacket,
úgy nevelte fel a fiút, az, amit maga körül lát, az igazi, behatárolt létező
világ. S bár a tévéből minden nap tájékozódnak (a rajzfilmeken és az
ismeretterjesztő műsorokon tú), az mind-mind csak kitalált, kizárólag ott
létezik, a valóságban nem. Csupán ők vannak és a szoba, valamint az éjjelente néha
megjelenő Patás, aki „elszórakozik” az ágyban Anyával, míg Jack a szekrényben
alszik.
Egy nap azonban kiderül, hogy Patás már hónapokkal ezelőtt
elvesztette az állását, így kettejük léte könnyen veszélybe kerülhet, ezért Anya
tervet eszel ki, hogy Jack segítségével, hét év után végre megszökhessenek, és visszatérhessenek,
illetve (újra) elkezdhessék a valódi életet. S bár nem szívesen árulom el a
történet folytatását, mivel Donoghue regénye nem arról szól, sikerül a szökésük
vagy sem, muszáj elmondanom, hogy az olvasó megkönnyebbülésére Jack és Anya
kijutnak börtönükből, a rossz elnyeri méltó büntetését, az ártatlanok pedig a
szabadságot. Amely azonban talán több leküzdhetetlen akadályt szül, mint a
fogság viszonylagos kiszámíthatósága.
A szoba több
szempontból is kész pszichológiai tanulmány, de mindenképpen olyan erkölcsi
kérdésmegfogalmazás (egy „kísérletben” végigvezetve), amely bizonyosan vitára
adhat okot. Emma Donoghue egyes szám
első személyben, de nem az anya, hanem az ötéves Jack szemszögéből meséli el a
velük történteket. Ez mindenképpen eredeti idea és roppant hatásosan
kivitelezett bravúr, még úgy is, hogy szerintem az életkori felfogóképesség
kisebb-nagyobb mértékben (el)túlzott, de a koncepció szempontjából mindenképpen
szükségszerű. A fogságban történő gyermeknevelés választott útja, a valóságtól
való mindenképpen megóvás olyan etikai kérdéseket szül, amelyekre – nagyon
helyesen – a szerző nem kíván válaszolni. Helyette teljesen szívbe markolóan,
intellektuális és emocionális indokokkal és eszközökkel mutatja meg egy olyan
kisfiú, és rajta keresztül a „kétségbeesett”, de az összeomlástól magát
erőszakkal távol tartó anya fejlődéstörténetét, amelyre autentikus
értékítéletet csakis egy hasonló átélés adhatna.
Jack és Anya megmenekülése annyira természetes vonalon és
zökkenők nélkül történik meg, hogy – és ez megint csak bravúr – az ettől
eltérő, izzadságszagú és kényszer szülte, sablon dramaturgiai elemek semmibe
vételéből kifolyólag egy pillanatig sem kérdőjeleződik meg a realitása. Mert,
ismétlem, nem ez a lényeg. A szabadság az, amelynek rálátásából kerül mérlegre
Anya eddigi nevelési módszere, és a szabadság az, amelyért a mérhetetlenül
hatásos „irodalmi síkon” kell megküzdenie a főhősöknek. Belátható, hogy Anya és
Jack szélsőséges, kölcsönös függőségi kapcsolata volt az egyetlen eszköz,
amellyel túlélhették ezt a borzalmas rabságot, s miután hirtelen kinyílik
számukra a világ, pontosan az elzártság pszichés (és fizikai) hatásai miatt olyan
pokolian nehéz a valódi életbe való visszatérés.
Regényében Donoghue okosan nem az érthetetlenül torzult és
sérült, patológiailag beteges emberi psziché ellen emeli fel a szavát, hanem az
emberi kitartás, élniakarás, gyógyulásra termett természet mellett érvel –
ezzel pedig még talán jólesően is demisztifikálja sérthetőségünk és
sérülékenységünk szörnyét. Mert ugyan létezik bennünk a – szándékos vagy
akaratlan – gonosz, van lehetőség és remény a legyőzésére. A kis Jack példája
pedig rendkívül élethűen és a félelmekkel fokozatosan szembeszállva,
életigenlően demonstrálja azt, ami lényünk leglényege. S könnyen lehet, hogy
mindannyiunknak csak egy szoba a világ (kinek kisebb, kinek nagyobb), teljes
életet élni benne mégis csakis rajtunk múlik.
Szilvási Krisztián
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése