Négy karácsony és egy születés. Seth Gordon filmje brutális (blaszfémikus) támadás a hagyományok,
úgymint: család, karácsony, házasság, utódlás ellen. Legalábbis ha a két főhős
karakter attitűdjét nézzük. Brad és Kate végtelenül rajonganak egymásért, és épp
ezért nincs szükségük olyan állandósult (s nem mindig pozitív) értékekre, mint
a család vagy a közösségi karácsony ünnepe. Nekik csak egymásra van szükségük,
menekülnek minden elől, amely általános, hagyományos, megszokott, hm…
univerzáló. Ezért válnak rögtön az első perctől szimpatikussá a nézőnek (nekem)
– nem, mert tagadják a társadalmilag „előírtakat”, hanem mert mernek csakis a
saját jóleső világukban létezni, maguknak élni. Ha akarják, a karácsonyt
hanyagolván elutaznak búvárkodni, mert nemcsak van merszük hozzá, hanem
megtehetik. Nem köti őket semmi és senki, a szó valódi értelmében szabadok.
Időnként ki ne vágyna cserélni velük?
Csakhogy idén karácsonykor a San Franciscóra leszálló köd
teljesen keresztülhúzza a számításaikat. Itthon ragadnak. Családokkal,
porontyokkal, a nagybetűs Karácsonnyal. A nagybetűs pácban. Ezúttal kénytelenek
szembenézni mindazzal, amelyet eleddig tagadtak, úgymint: család, karács… na
jó, nem sorolom fel újra őket. Nincs más választásuk, végig kell látogatniuk
szoros rokonságuk mind a négy családját (mindenhol elváltak a szülők). Ebből
pedig olyan jófajta szituációkra épülő kavarodás támad, amely összességében egy
korrekt vígjátékként csapódik le a képernyőn. Brad és Kate jópofa kalandokat
élnek át a verbális humortól kezdve a testnedves végletekig. A négy író
szüleményéből összerakott forgatókönyv széles palettán játszik. Többféle
családmodellel – és az ezekből fakadó komikus helyzetekkel – tart tükröt a
társadalom elé; megpróbálja lefesteni mindennapi gyengeségeinket, hiábavalóságainkat,
mellékvágányainkat. Sokáig nagyon úgy néz ki a dolog, hogy Bradnek és Kate-nek
van igaza, akik tagadják a családot, karács… szóval tudjuk. Csakhogy a sok
megfáradt kaland közepette a lánynak és a fiúnak is kezd felnyílni a szeme.
Kate-et az anyaság érinti meg, Brad-et pedig a valahová, valaki(k)hez tartozás
érzése. Persze előbb összevesznek, hogy aztán nagy egyetértésben békülhessenek
ki, ahogyan azt kell. Hepiend.
A Négy karácsony teljesen élvezhető
vígjáték. Mondanivalója abban áll, hogy a társadalomnak és az ösztöneinknek nem
fordíthatunk teljesen hátat, ugyanakkor élhetjük az életünket a saját
elképzeléseink szerint. És ez a feloldható ellentmondás tesz minket egyedivé,
ez biztosítja számunkra, hogy akaratunk, elképzeléseink, álmaink, vágyaink
szerint élhessük az életünket – együtt a többiekkel. Brad és Kate karaktere a
film első kockájától látványosan egymásnak teremtett, ezért működőképes olyan
nagyon a Négy karácsony. Akkora egység mutatkozik köztük, amelyet semmilyen
történés nem képes megbontani. Egyensúlyban marad a film atmoszférája, miközben
egyik szituációból vált át a másikba, a két biztos pont zökkenők nélkül vezet
át egyik családtól a másikig. Óriási pozitívuma a történetnek, hogy a két fő
karakter, ha számukra szokatlan szituációba cseppen, tőlük idegen emberi
attitűdök közé kerül, nem az az első dolguk, hogy kiigazítják a másikat,
értékítéletet alkotnak róluk-nekik, vagy éppen megpróbálják befolyásolni,
megváltoztatni őket. Egyszerűen tudomásul veszik a másik individuum hatáskörét,
s ha nem tetszik nekik, csupán (csupán!) megpróbálnak távol maradni tőle. Így
nincsenek viták olyan véleménykülönbségek között, amelyeket soha nem is lehetne
egységbe hozni. Mekkora szükség lenne erre a beállítódásra mindenki részéről a
való életben is…!
Adott vonása ennek a műfajnak, hogy nagyjából ugyanakkora
súllyal esik latba a történet és a színészek. Ha valamelyik látványosan
gyengébb a másiknál, már nem képes egyensúlyban maradni a mozi. A Négy
karácsony esetében a történet korrekt voltát a színészek biztos
teljesítménye teszi élvezhetővé. Vince
Vaughn Brad szerepében és Reese
Witherspoon Kate bőrében egyaránt karakteressé teszik a figurák létét.
Nemcsak papírbábok a kulisszák között, hanem gondolkodni, cselekedni képes
szereplők. A különböző szituációkba kerülésük által kölcsönösen válik mozgóvá,
élővé a történet, maga a film. Nem is beszélve a szülők szerepében feltűnő,
csupa-csupa Oscar-díjas színészi nagyságról: Robert Duvall, Sissy Spacek,
Jon Voight és Mary Steenburgen több mint cameo-ja mélységben is hozzátesz a
történethez. Egyfajta katalizátorok ők, akik mindig továbblendítik Brad és Kate
tagadó beállítódását, hogy végül elvezessék őket a részükről újragondolt
végkifejlethez. Ahol ők tulajdonképpen maradtak ugyanazok, de már egy más tekintetben.
A Négy
karácsony remek – nemcsak – karácsonyi vígjáték, amely pontosan annyit
ad, amennyit markol. Végig kiegyensúlyozott, üdítően szórakoztató látványos
mélypontok nélkül, szerethető figurákkal, átélhető problémákkal. Azt hiszem, ha
képesek lennénk rá, mindannyian helyet találnánk benne.
Szilvási Krisztián
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése