könyv, film, zene, rendezvény egy helyen

2014. november 8., szombat

Mosolyka a Könyvszalonon


Hozleiter Fanny döntése


Lehet-e IGENként tekinteni az életre, amely rögtön a kezdetkor NEMet mond nekünk? S ha eltökélten a TALÁNt választjuk, felvértezvén a CSAKAZÉRTISsel, megkapjuk-e a BIZTOSANt? „Hozleiter Fanny vagyok, 20 éves, izomsorvadással születtem... Elhatároztam, hogy megcsinálom, megmutatom, nincs lehetetlen. Lábra állok, s az asztalon fogok táncolni ígéretemhez híven.”

Az akarat diadala az akadályok ellen nem tündérmese, csakis olyasféle mélyről fakadó elhatározással és belső erővel lehetséges, amely csupán keveseknek adatik meg. Ám van úgy, hogy a kevesek közül éppen olyat választ, akinél nem is lehetne jobb és kihasználhatóbb helye, hogy általa a lehető legtöbb lehessen. Hozleiter Fanny-nál másfél éves korában diagnosztizálták az izomsorvadást. Az orvosok nagyjából 18 évet jósoltak neki, ám édesanyja nem volt hajlandó belenyugodni a rettenetes diagnózisba: a kislányt úszni, tornázni, kezelésekre hordta.

Fanny közben ötévesen tolószékbe került, de akkor még játéknak tűnt számára a tologatás, gurulgatás. Tizenkét évesen azonban elveszítette édesanyját, s ekkor teljesen összeomlott. Nem járt a tornákra, kezelésekre. Idővel azonban mégis győzött az életigenlése, hiszen édesanyja is mindig erre tanította: munkát vállalt a gimi alatt, rengeteg barátot szerzett, akik segítették, szerették őt. Ott volt minden buliban, osztálykiránduláson. A ma 26 éves hölgynek – akárcsak a mosolya – vállalkozó kedve is töretlen. Előadásokat tart a kerekes székesek életről, saját blogját írja, és két hónappal ezelőtt a boldogság is rátalált – ma már örömteli feleség.

Mosolyka – kerekesszékkel a világ mostanában az egyik legnépszerűbb blog Magyarországon, amely 2012-ben Goldenblog díjat jelentett a számára. Hozleiter Fanny ugyanis nemcsak remek stílussal és humorérzékkel megáldott, de végtelenül őszinte is: bejegyzései a mosolyok mellett a nehézségekről, mélypontokról és az ezeken való felülkerekedésről beszélnek.

„Rengeteg dolog futott át az agyamon tegnap, miután eldöntöttem, hogy aznap egy újabb ’akadályt’ leküzdök, és tovább szélesítem a határaimat. Fejest ugrottam az őrültségbe? Lehet, de úgy éreztem, mennem kell. Ha mindet elfogadtam volna, amire elvileg nem vagyok képes, akkor a négy fal között ülnék...” Fanny határtalan eltökéltségét, életszeretetét és rendíthetetlen kitartását megható önéletrajzba öntötte; a Te döntesz! mindenki számára képes megtanítani, hogy az életben valóban minden csakis rajtunk múlik.

„Nagyon aktívan telnek a napjaim. Rengeteg barátom van, és hatalmas örömet szerez, hogy a gondolataimat papírra vetem. A Te döntesz! című könyvemnek köszönhetően rengeteg visszajelzést kaptam, hogy sokaknak segítettem, erőt adtam a nehéz helyzetekben. Mindenkinek azt üzenem, higgyenek nekem: az életben nincsenek lehetetlen dolgok! Hiszem, hogy egyszer valóra fog válni az álmom!”

„Mivel töltenék ki egy napot, ha nem lennék kerekesszékben? Sosem feküdnék le, nehogy véget érjen az a csodanap! Fogócskáznék, dögös magas sarkúkban sétálgatnék, fára másznék, és rengeteget táncolnék. Az összes számomra fontos ember nyakába beleugranék. Sétálgatnék a Duna-parton és a Városligetben, angyalkát rajzolnék a hóba vagy az avarba. És egyvalamit biztosan kipróbálnék nemcsak állva, de fejen állva is...”
„Sokáig kerestem a miértekre a választ. Vajon miért lettem beteg? Miért küzdjek tovább? Mára azonban már tudom. Azért, hogy megmutassam a világnak: nincs lehetetlen!”

Hozleiter Fanny könyvének bemutatójára a XIV. Győri Könyvszalon programjainak keretében 2014. november 8-án kerül sor a Győri Nemzeti Színház Nagyszínpadán. A Te döntesz! kötetének szerzőjével Simon Róbert Balázs országgyűlési képviselő beszélget.
Szilvási Krisztián

(Hozleiter Fanny életrajzának forrása: pozitivnap.hu)

Pillanatcsillag

Villáminterjú Hozleiter Fannyval


Miért fontos szerinted az olvasás, neked mit ad?

Nekem körülbelül azt adja, amit egy színdarab, amely magával ragad és kiemel a hétköznapokból, és feltölt. Én mindig úgy jövök el a színházból, hogy milyen jó volt, hogy egy másik világba kerülhettem. Új információkat kaphattam, egy másik nézőpontot, amelyből azt építem be az életembe, ami nekem tetszik.

Van kedvenc könyved?

Mostanában Anthony de Mello Ébredj tudatára című könyvét olvasom.

És kedvenc színdarabod, kedvenc előadásod?

Igen, a Hegedűs a háztetőn. Azt hiszem, a Vígszínházban láttam.

Kedvenc film?

Az Édes november.

Visszatérve az olvasásra, szerinted hogyan lehet rávenni a gyerekeket, hogy olvassanak?

Az az igazság, hogy én semmire sem szeretném az embereket rávenni. Mindenki döntse el maga, hogy olvas-e vagy sem. Egyébként szerintem, ha a szülő olvas, akkor a gyerek is kedvet kap hozzá. Nem mondani kell, hanem csinálni. Esetleg terelgetni lehet, de megmondani, hogy mit csináljon…? Ez nálam sosem működött. A példa ereje az, ami számít.

Megosztanál velünk egy jó pillanatot az utóbbi napjaidból? Weöres Sándor írja Örök pillanat című versében, hogy „van néha olyan pillanat, mely kilóg az időből...”

Ezt én úgy hívom: pillanatcsillag, így írtam meg a mostani könyvemben. Van egy történet, amely egy pillanatcsillagról szól, arról, hogy mennyire fontos ez a pillanat, és hogy mennyi pillanatcsillag születik egy nap alatt... Mondjuk kint zuhog az eső, és el vagy szomorodva, és bent ülsz a szobában. Valójában ilyenkor a pillanatcsillagok elé felhőket teszel, mert nem veszed észre, amit nyújthat az a nap... A kérdésedet kikerültem.

Viszont egy kicsit elárultál az új könyvedről...

Még azt is elmondom, hogy Lélekkód lett a címe, és november végén fog megjelenni.

Köszönjük szépen! És akik szombaton találkoznak Veled, még sok mindent megtudhatnak azokról a kérdésekről is, melyekről itt most nem ejthettünk szót. Például arról, hogy mi ad erőt a mindennapokban, mi hajt előre az életedben? Hogy milyen további terveid vannak a jövőre nézve? Várunk szeretettel Győrben!

Köszönöm szépen!
Szabados Éva

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése