Elevátor a Mosoni-Duna partján
Több mint száz
éven át Győr városképének meghatározója volt a Mosoni-Duna partján magasodó raktárépület, melyet a győriek az
emelőszerkezetéről csak „Elevátornak”
emlegettek (a képeslapon az 1910-es években). Kétszer égett le és épült fel
újra, majd a 2000-es években társasházzá építették át, ma Dunapart Rezidencia néven uralja a folyópartot.
Eredetileg
közraktárnak készült. Bár Győr az országos gabonakereskedelemben egykor
kulcsszerepet töltött be, az Elevátor
építésekor már csak annak a küzdelemnek a jelképe volt, amelyet Győr városa
Béccsel és Pesttel folytatott, hogy a megváltozott természeti, közlekedési,
kereskedelempolitikai körülmények ellenére megőrizzen valamit egykori pozíciójából.
A középkorban a
Duna hajózásra alkalmas főága Moson és Győr mellett folyt. A 17. században még
olyan sok volt a víz Győrnél, hogy 1653-ban a várat is elsöpréssel fenyegette.
1678-ban szabályozták a felső, érsekújvári Duna ágat is, így mindkét, alsó és
felső Duna-ág jól hajózható maradt az 1800-as évek első feléig. A 19. században
a szabályozásoknak köszönhetően a középső, komáromi Duna lett a hajózás fő
útvonala, a Mosoni-Duna vízhozama a Rába és a Rábca utánpótlása ellenére is
lecsökkent. Nem csoda, hogy a folyómeder eliszaposodása és kotrása állandóan
napirenden volt. 1831-től már megindultak a gőzhajó járatok is a Bécs-Győr
közötti szakaszon, bár a Gönyű előtti elégtelen vízmélység ekkor is akadályozta
a hajózást.
A
gabonakereskedelem virágkora az 1850-es évekre tehető. Győrben összpontosult a
nyugatra irányuló gabonaszállítás, és ez a hely volt egyben a kiviteli
gabonakereskedelem fő piaca is. E tekintetben háttérbe szorította még a
fővárost is, amely inkább a behozatali áruk kereskedelmében jeleskedett. A Pesti Hírlapban megjelent tudósítás
szerint a hajón érkezett győri gabonakereskedelem 1856-os forgalma háromszorosa
volt a pestinek.
Az 1856-ban
alakult Kereskedelmi Gyülde, mely Győr kereskedőinek, különösen a
gabonakereskedők testülete volt, a kereskedelmi forgalom további fellendítését
tűzte ki célul. Először is 1857-ben felhívta a város figyelmét a győr-gönyűi
Duna-ág karbantartásának fontosságára. Alacsony vízállás esetén ugyanis a
nagyobb hajók nem tudtak bejönni Győrbe, kénytelenek voltak terhüket kisebb
hajókra átrakni, amely időveszteséget és költségnövekedést eredményezett.
Győri Közlöny, 1857. december 3.:
Pisztóry Mór 1871-es cikksorozatában
foglalta össze, mit is jelent Győr városának az élénk kereskedelmi élet. A fénykorban
körülbelül 2000 embernek nyújtott megélhetést a gabonaüzlet. Foglalkoztatott
például 150 fuvarost, akik a vasútra vagy a magtárakba szállították a gabonát.
150-170 fő lehetett az, aki zsákolásból élt meg. Volt Győrött 6 zsákvarró cég,
amely 40-40 embert foglalkoztatott, körülbelül 260 fő bonyolította konkrétan a
kereskedelmi ügyeket. (Ezek nagy része a Kereskedelmi Gyüldében is bejegyezett
kereskedő volt.) Ehhez jöttek a hajótulajdonosok és hajósok – akiket Győrött burcsellásoknak
neveztek –, valamint a ház vagy raktártulajdonosok. (Ekkor 147 ilyen épület
volt a városban, melyek kívülről gyakran lakóháznak látszottak, de a redőnyök
mögött gabonát tároltak.)
Pisztóry Mór cikke, Győri Közlöny, 1871.
március 16.:
A vasúthálózat
kiépülése új helyzetet teremtett. Az osztrák-magyar vasúttársaság 1854-től
1856-ig Győrig építette ki a bécsi vasutat, ezzel a város szerepe nagymértékben
megnőtt. Annál is inkább, mert a Mosoni-Duna eliszaposodásával a vízen érkező
gabonát itt rakhatták ki utolsóként, hogy vasúton nyugatra szállíthassák. Az
1860-as évek elején megépült Buda-Trieszt vasút azonban a fővárosnak kedvezett,
mert így vízi úton csak Pestig kellett szállítani a gabonát, itt rakták át a
raktárakba, majd a piac igényei szerint vagonokba.
Győri Közlöny, 1871. március 3.:
Győr a
tranzitáló kereskedelemnek még jelentős városa volt, de az 1870-es években
tovább vesztett pozíciójából. 1875-ben Bécs kiépítette közraktárát, amely
erősen sújtotta Győr közvetítő szerepét. A vasúti díjtételek megállapítása is
Bécsnek kedvezett, Győr kárára.
Győri Közlöny, 1879. június 26.:
Pest is
megépítette a Duna partján a pályaudvart, megnyitotta közraktárát és az
elevátort – ez adta a végső döfést Győr kereskedelmének. A nagyobb
gabonakereskedők elhagyták Győrt, Bécsbe és Pestre költöztek. Az ingatlanok
értéke csökkent, a magtárak lakásokká történő visszaalakítása megkezdődött.
A teljes
vasúthálózat kiépítésével Győr közlekedési kulcsszerepe együttvéve megmaradt,
ennek kihasználására a városi kereskedők mindent megtettek. Az új körülmények
közt az erők átcsoportosítására volt szükség.
1872-ben a
Kereskedelmi Gyülde megújította alapszabályát, melyben elnevezését Győri Lloyd-ra változtatta. 1881 februárjában a városi közgyűléshez
fordult azzal a kéréssel, hogy a város jóléte érdekében támogassa egy közraktár
építését: „A közraktár intézmény itt meghonosításának célja: az áruforgalmat
Győr felé irányozni és a Győrött megállapodó áruforgalomnak az olcsó raktározás
és kezelést biztosítani – főleg kedvezményi szállítási díjtételeket
kieszközölni.”
Az 1880-as
években sorra jelentek meg az újságcikkek, melyek egy közraktár felépítését
sürgették. Azt hangsúlyozták, hogy a közraktár egy önálló raktározási
vállalatként számos kedvezményt nyújthatna, és legnagyobb előnye lenne, hogy a
kereskedők tőkéjét is felszabadíthatná.
Győri Közlöny, 1884. február 17.:
A közraktár
ügyéhez hozzátartozott a célszerű árumozgatás, ez szorosan kapcsolódott a
vasúti szárnyvonal megépítéséhez, illetve a rakpart rendezéséhez. A Duna-parti
vasúti szárnyvonal ugyan megépült, de nem elég közel a vízparthoz, a kirakodás
nehézkes volt, árvíz esetén pedig lehetetlen.
Győri Közlöny, 1888. február 16.:
A győri
közraktár felállítása a főváros érdekeit sértette, fontos volt a minisztérium
támogatásának megszerzése. Baross Gábor
1891. június 17-én, 24574. szám alatt kelt, a kamarához intézett leiratában
vasúti ellenőrzés alatt álló áruraktár felállítását javasolta.
Győri Közlöny, 1891. június 21.:
Az 1893. július
9-i Győri Közlöny arról tudósított, hogy a városi közgyűlés kimondta: a
rakodópart és a közraktár a millenniumra épüljön fel. Az 1895. április 25-i
közgyűlésen Zechmeister Károly
polgármester kész tervezettel állt elő, amely az áruraktár építésére alakult
konzorciumi részvényesekkel egyeztetve született.
Dunántúli Hírlap, 1895. április 28.:
Az engedélyezés
után, 1899 áprilisában kezdődött meg az építkezés, és 1899. november 16-án már
át is adták az épületet. Működés közben is bemutatták azt 1899. november 30-án.
Győri Hírlap, 1899. december 1.:
Pár év
elteltével tűzvészben porladtak el a remények: 1905. október 18-án ismeretlen
okok miatt begyulladt a gabona.
Győri Hírlap, 1905. október 18.:
Vasárnapi újság, 1905. október 19.:
1906-ban a
leégett áruraktár további sorsa is eldőlt a részvénytársaság júniusi
közgyűlésén, amikor Győr. szab. kir. város áruraktára kimondta a felszámolást.
Az áruraktár megmaradt falait és az el nem égett felszereléseket eladták az Országos Raktárházak Részvénytársaságának,
amely vállalkozott az újjáépítésére.
1914-ben az újra
megélénkülő forgalom miatt egy újabb elevátort is építettek.
Győri Hírlap, 1914. március 13.:
A háború idején elszaporodott
rágcsálók dézsmálták a hadsereg gabonáját, keserítették meg a közelben lakók
életét.
Dunántúli Hírlap, 1915. szeptember 23.:
Glück József felvétele 1920 körül készült:
Képeslap az 1920-as évekből:
1930 júniusában
a Pesti Napló arról tudósított, hogy
Győr továbbra is gabonacentrum szeretne lenni. A város éppen feliratban ajánlja
a kormánynak, hogy Győrt tegye exportteleppé. Arra hivatkoznak, hogy Győr
gabonaforgalma évente a 800-1000 vagont is eléri. Egyik tárháza 700 vagon
befogadására képes.
Felvétel egy 1926-ban megjelent könyvből:
A Győri Hírlap 1934. április 1-jei számában
megjelent hirdetés:
1940 áprilisában
újabb sajnálatos tűzeset történt.
Győri Nemzeti Hírlap, 1940. április 5.:
Győri Nemzeti Hírlap, 1940. április 6.:
Tolnai Világlapja, 1940. április 17.:
A kép tanúsága
szerint még az 1960-as években is élénk volt a hajóforgalom a Mosoni-Dunán. (A
kép forrása: Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér, 1964. június)
Az épületet a Győr-Sopron Megyei Gabonaforgalmi és
Malomipari Vállalat raktárként használta, majd évekig üresen állt. (A kép
forrása: Régi Győr Facebook-oldala)
A Széchenyi híd
építése idején 1978-ban. (A kép forrása. UVATERV / Fortepan)
2005 júliusában
a győri közgyűlés a szabályozási terv módosításának részeként, egyhangúlag
elfogadta a belvárosi Duna-part beépítését. Az elevátorként emlegetett
magtárépület átalakítását a Mosoni-Duna-part a Dunakapu tértől a Széchenyi
hídig tartó szakaszának rendezésével együtt tervezték el. Végül az évek óta a
város nyilvánossága előtt vitatott elképzelések közül egy teljesen új beépítési
javaslatra mondott igent a testület. „A terveket Jurcsik Károly elképzelései
alapján Maráz Péter, Szeder Tibor készítik.” – így tudósított a Kisalföld 2005. július 20-án.
2008
februárjában kapták meg az ideiglenes használatbavételi engedélyt. A 222 lakás
mellett üzleteket, gyógyszertárat, bankfiókot alakítottak ki benne.
Antaliné Hujter
Szilvia
Felhasznált irodalom:
Bay Ferenc: A Győri Lloyd városáért és
kereskedelméért 1856-1936. Győr, 1942.
Dunapart rezidencia. Sikertörténet?! Kisalföld, 2013 . okt. 14. http://www.kisalfold.hu/pr/dunapart_rezidencia_sikertortenet_/2353493/
Fábián György. Jogerősen lakható a rezidencia.
Kisalföld, 2008. február 15. http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/jogerosen_lakhato_rezidencia/2047177/
Gazdaság, ipar kereskedelem. In: Pesti
Hírlap, 1857. szeptember 6.
Gonda Béla: A magyar hajózás történeti
fejlődése. Budapest, 1899.
Győr Szab. Kir. Város Áruraktára Részvény-Társaság
üzleti szabályzata és díjszabása: érvényes 1899. november 15-től
megváltoztatásáig. Győr, 1899.
Győr Szab. Kir. Város Áruraktára
Részvénytársaság alapszabályai, Győr, 1899.
Győr Szab. Kir. Város Áruraktára
Részvénytársaság igazgatósági jelentése és zárszámadása az 1905. üzletévről.
Győr, 1906.
Győr város kereskedelme. Tarifaszállítás.
Közraktár, Helyi piac rendezése. Győri közlöny, 1888. február 16.
Jordán János: Győr kereskedelme és ipara.
In: Győri Szemle, 1934.
Krenedits Ödön: A hajózás és a víziutak
Magyarországon. In: Budapesti Hírlap, 1901. augusztus 4.
Juhász Zsolt: A közraktár kérdés Pesten a
XIX. század közepén. In: Tanulmányok Budapest múltjából 8. Bp., 1940.
Magtárból rezidencia születik. Kisalföld,
2005. júl. 20. http://www.kisalfold.hu/gyori_hirek/magtarbol_rezidencia_szuletik__/1137728/
Pisztóry Mór: Győrváros gabonakereskedése
összehasonlítva Pestvárosáéval, Győri Közlöny, 1871. március 2. (18. sz.),
március 5. (19. sz.), márc. 9. (20. sz.) márc. 16. (22. sz.)
Széphegyi Jakab: A győri gabonakereskedelme
hanyatlásának okai. In: Győri Közlöny, 1880. október 17.
Téli kikötő Győrött. In: Budapesti Hírlap,
1894. október 7.
Vörös Károly: Győr és Pest harca a dunai
gabonakereskedelemért. In: Arrabona 7. Győr, 1965.
Készült a Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és
Közösségi Tér kép- és sajtógyűjteménye alapján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése