könyv, film, zene, rendezvény egy helyen

2018. augusztus 1., szerda

1 perces filmkritika


Így jártam énLiberal Arts




2012, amerikai, 97 perc
rendező: Josh Radnor
forgatókönyvíró: Josh Radnor
szereplők: Josh Radnor, Elizabeth Olsen, Richard Jenkins, Allison Janney, Elizabeth Reaser, Marie John Magaro, Kate Burton, Zac Efron

Szabad a szerelem, szabad a tánc, szabad a csók és szabadok a művészetek. Irodalom, zene, film. Ez utóbbi az előbbiekről. Meg például a (nem mindig szabad) életről, amely mindig olyat hoz, amit (többnyire) nem is várnánk. Szabadon. Mint a művészetekben. Az erőszakolt (ám persze érthető) magyar című Így jártam én Josh Radnor (mert ő Ted Mosby az Így jártam anyátokkal sorozatából) (egy)személyes filmje: írta, rendezte, játssza, valószínűleg így is gondolja. Tudtam azonosulni mind a történettel, mind vele; még akkor is, ha a sztori folyama nem görög látványosan, sőt talán koncepcionálisan sem nagyon, valamint a karakterek is jócskán a bevett kelléktárból lettek kiakasztva. De az életkor-specifikus hangulattal, csakis alátámasztásra szolgáló vizualitással, szinte csak kimondottan dialógusokkal operáló moziknál nem is az eredetiségen van a hangsúly, jobban mondva elég az, ha a párbeszédek és filozofáló kérdésboncolgatások ütik a mércét. Itt nagyjából ütik, bár azért nem mindig. Elizabeth Olsen jólesően messze esett az ikerfáitól, aranyos lány, kimondottan csillog a szeme a bőrében, Richard Jenkins pedig emberes ugrásokkal lépeget felfelé nálam a karakterszínész ranglétrán. Visszakanyarodva a motorhoz és üzemanyaghoz: Josh Radnor akár én is lehetnék, nemcsak korban. Vagy csak szeretnék lenni. Mindenesetre ezek a (kiút)kereső, filozofálgató, életváltásokba bátorkodó atmoszférával bíró mozik a kedvenceim közé tartoznak, s ha füles sapkában láttok majd kódorogni a parkban, az miattuk van. Nem szégyen, hogy kell, ami az életben tartson.

Szilvási Krisztián

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése