A győri Püspökvár
zenei emlékei
A győri Püspökvár
13. századi eredetű, a 14-15. században kiépített együttese a város legrégibb
építészeti emléke. Az egyszerű, L alakú palota bejáratát sgrafittóval ékesített
barokk csonka torony koronázza. A toronyhoz simul a Nagylucsei Orbán püspök által 1487 körül építtetett gótikus
kápolna, a mindenkori győri püspök magánkápolnája. Három mérműves ablaka és a
mennyezet csillagboltozata a gótika igényes alkotása.
Benne egy értékes barokk
szobaorgonát őriznek. A nem magyar mester által a 18. század elején
készített hangszer Habsburg-főhercegek (Mária Terézia egyik lánya, Krisztina és
férje, Albert Kázmér tescheni herceg) útján jutott hazánkba, valószínűleg a
hercegi pár pozsonyi palotájából. 1920 után először a magyaróvári
kórházkápolnába, majd a második világháború vége után a Hanság múzeumba került.
Onnét szállították 1973-ban az egyházmegye központjába.
A palotabelsőt a 18. század második felében Hefele Menyhért tervei alapján
alakították át. A barokk, biedermeier és empire bútorzatú, intarziával,
aranyozással gazdagon díszített termek s a pompás barokk lépcsőház nem
látogatható, hiszen az épület ma is a győri püspök rezidenciája. A kapualjban
azért láthatunk szép ülőfülkéket.
Le lehet viszont menni a pincébe, oda, ahol 1945
Nagypéntekén Apor Vilmos püspök az
élete árán védelmezte meg az ostrom elől odamenekült lányokat, asszonyokat.
Ezekben a pincehelyiségekben 2004-ben A vértanúság helye elnevezéssel
kiállítás nyílt.
A Püspökvár, mint a mindenkori győri püspök rezidenciája, az
idők folyamán kiváló muzsikusokat is látott falai között.
A művészetpártoló győri püspökök közül is kiemelkedik
zeneszeretetével Sztankovits János.
A „krónikás” Ecker János írta róla,
hogy kanonok korában hetente kétszer zeneestély volt nála. Püspökké szentelése
után (1838) nemcsak saját kedvtelésére rendezett házi hangversenyeket, hanem
nagy mecénása lett a városban folyó zenei életnek. Minden Győrbe látogató
muzsikus biztosan számíthatott anyagi támogatására. Több nagy művész az ő
meghívására érkezett Győrbe; a férfiak a püspöki palotában szálltak meg, a
hölgyek pedig ebédre voltak hivatalosak hozzá.
Kétségtelen, hogy legnevesebb vendége Liszt Ferenc volt, aki 1840. január 16-án a Megyeházán adott
hangversenyt. De járt a Püspökvárban Ole
Bull, Joseph Lanner, id. Johann Strauss, Anton Rubinstein. 1846-ban Otto Nicolai, aki akkoriban Bécsben
volt karmester, szintén volt itt vendég, állítólag dolgozott is itt A
windsori víg nők című operáján.
A jóbarát és zenélő-társ Ecker János Sztankovits püspök
haláláról is megemlékezett, mely 1848. március elején következett be. A
püspököt a Székesegyház kriptájában helyezték örök nyugalomra, temetési
szertartásán kívánsága szerint Richter
Antal regens chori saját miséjét vezényelte.
Kocsis Katalin
Fotók: Csendes Richárd
Fotók: Csendes Richárd
Források:
Cziglényi László:
Győr. 2. jav. kiad. Bp. Panoráma, cop. 1987
Czigány Jenő: Győr.
2., átd. kiad. Bp. Panoráma, 1974
Szigeti Kilián: Győr.
Bp. Zeneműkiadó, 1977 /Régi magyar orgonák/
Petz Lajos: Győr város
zeneélete 1497–1926. Győr, 1930
Lám Frigyes: Egy győri
polgár a reformkorszakban. Győr Szab. Kir. Város Kiadása, 1928Ecker János: Győr
1847–1850-ben, ahogyan egy lokálpatrióta látta. Győr, Kisfaludy Károly
Könyvtár, 1973
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése