Ha Aaron Sorkin figyelembe vette volna azt a közismert
mondást, miszerint halott emberről csak jót illik mondani/írni, vagy inkább
semmit, akkor nem tartanánk itt, és nem létezhetne ez a film ilyen formában. Sorkin
ugyanis – ahogyan az alapul szolgáló Jobs-életrajzi regény – nem tart
vissza egyetlen ökölcsapást sem, és nem mossa tisztára a tech-guru nevét, nem
emeli őt a moralitás díszes piedesztáljára.
Jobs-ról alkotott portréja egyrészről szándékoltan hiányos,
fragmentált, másrészről pedig – ahogy maga az író is mondta – nem egy wikipédia-oldal
dramatizálását kívánta megírni, így aki hagyományos értelemben vett életrajzi
filmet szeretne látni, az másutt keresgéljen. Na nem mintha Sorkin-tól bárki is
egy „by-the-numbers”-biopicet várt volna.
A mindössze három szekvenciából álló Steve Jobs
az innovátor életének három különböző szegmensébe enged bepillantást, valós időben
bemutatva az éppen aktuális találmányának prezentációját megelőző 30-40 percét.
A vészesen közelgő bemutatónak köszönhetően fokról-fokra feszültebbé váló helyzetekben
Jobs beszélgetésbe/konfrontációba elegyedik munkatársaival és partnereivel,
amelyek ha nem is feltétlen a szigorúan vett valós eseményeket tükrözik, a
problémák a rendező elmondása szerint reálisak, és nem rugaszkodott el a valóság
talajától. Ezek a 30-40 percek pedig épp elegek ahhoz, hogy egy gyorsan
felskiccelt, de annál hitelesebb és izgalmasabb portrét kapjunk erről az emberről,
aki elképesztő zsenialitással bírt ugyan, de emberileg bizony hagyott kívánnivalót
maga után.
Másképp fogalmazva: legszívesebben már tíz perccel a film
indulása után megfojtanánk egy kis kanál vízben ezt az embert, de mégis kénytelenek
vagyunk kitartani mellette, mert annyira magával ragadó az a senkiéhez nem
fogható éles elméje és az őrület határát súroló elkötelezettsége saját tervei
mellett. Utáljuk, de egyben le is nyűgöz minket. Ebben a vonatkozásban hasonlóságokat
vélhetünk felfedezni egy másik (szintén valós személyről mintázott) Sorkin-karakterrel,
Mark Zuckerberggel: mindketten saját egójuk megszállottjai, s mindkettejük
csupán fogcsikorgatva viseli el a céljuk eléréséhez szükségeltetett csapatban történő
munkát. Ám míg Zuckerberg találmánya személyes és önző indítékokhoz vezethető vissza,
addig Jobs mintha saját emberi hibáit, illetve az egyetemes emberi hiányosságokat
szerette volna kompenzálni találmányaival. Mi sem támasztja alá ezt jobban annál
a jelenetnél, melyben a Seth Rogen által játszott Steve Wozniak mérgében
Jobs fejéhez vágja a következőt: „A találmányaid jobbak, mint te. – amire Jobs
a következőt válaszolja: – Épp ez a cél.”
Sorkin forgatókönyve a tőle megszokott módon dinamikus és
pergős, a hármas felosztásból és a valós időben gördülő jelenetekből fakadóan
pedig egészen intenzív és feszült légkör jellemzi a filmet. A központi
konfliktusként funkcionáló apa-lánya kapcsolat hangsúlyos és érdekes, a főszereplőre
nézve remek jellemzőül szolgál: milyen ember az, aki képtelen a lányával bárminemű,
melegséggel járó társalgásba elegyedni? Ellentmondásos és egyben
kiismerhetetlen – ahogy azt a záró képsorokból is leszűrhetjük. Fassbender
ezt az enigmatikusságot őrült intenzitással adja vissza, nyughatatlan jelenléte
folyamatos pulzálásnak teszi ki a vásznat – kisugárzásából érezni, hogy ennek
az embernek, az általa játszott karakternek megállás nélkül jár, kattog, zakatol
az agya. Minden egyes kimondott szava előre kalkulált, szinte gépies, egyben
kikezdhetetlen, és megdönthetetlen makacsság áll mögötte. Mindenre van válasza,
még ha az a válasz csak egy hirtelen jött, spontán hazugság. Amennyire utazott
Jobs a tökéletességre a találmányaiban, olyannyira utazik ugyanerre Fassbender
is a színészi játékában – ennek eredménye pedig mindkettejük részéről
sikeresnek mondható. Óhatatlanul is tehát egy egyszemélyes showműsor válna a
filmből, ha nem lenne mellette a megannyi csodálatos színész. Kate Winslet
mint Jobs állandó társa és tanácsadója méltán nyert Golden Globe-ot: ő az, aki
próbál nap, mint nap humánus érzelmeket és értelmet verni főnöke fejébe, és aki
egyfajta támpontként szolgál a néző számára. Seth Rogen pedig továbbra
sem csupán füves komédiák tunya főszereplőjének való, hanem jogosan kap szökőévente
egy-egy drámaibb szerepet, mint Steve Wozniaké. Jeff Daniels is feltűnik
egy kisebb szerepben, mint Jobs főnöke, akivel kapcsolata a film egyik legjobb
aspektusa. Mindnyájuk kulcsfontosságúnak bizonyulnak a főszereplő megértésének érdekében,
és mindnyájuk megkapja a maga emlékezetes pillanatát.
Elkerülve a fényezést és az azzal járó veszélyeket, Sorkinék
– ahogy már a fentiekben céloztam rá – vették a fáradságot, és javarészt meg
sem próbálták kipolírozni, szépíteni Jobs figuráját, így sokszor olyan érzésünk
támad a film nézése közben, mintha a főhős egyben saját történetének főellensége
lenne. A film gyakran állítja be Jobsot olyan embernek, akit cseppet sem érdekelnek
embertársai, olyannak, aki gond nélkül eltapos valakit, aki útjába kerül. Ez is
ellentmondást szül: hogy lehet valaki ennyire távolságtartó az emberekkel
szemben, ha egyszer épp ŐKET tartja szem előtt, amikor újabb újítással rukkol
elő a technológián belül? Csupán az utolsó szekvenciában látjuk meg azt az
embert, aki megnyílik előttünk és mások előtt, az érző embert ÉS apát. Ez a
hirtelen váltás azonban törést okoz a filmben, és óhatatlanul is az az érzése támad
a nézőnek, hogy Sorkin kényszerítő hatás alatt írta meg a zárójelenetet,
gyorsan felruházta humánus tulajdonságokkal az embert, akit az azt megelőző másfél
órában nem volt rest egy antipatikus géplénynek beállítani. Apró következetlenség,
de nem teszi kevésbé erőssé a film többi részét.
Dacára a film minden pozitívumának, meg lehet érteni azt, ha
valaki idegenkedni fog a filmtől, hiszen hőséhez hasonlóan maga az alkotás is
sokszor ridegnek és távolságtartónak hat. Nem olyan sziporkázó, mint a Social
Network – A közösségi háló, de hasonlóan ötletes, és Danny Boyle
rendezése a szövegkönyvhöz hasonlóan energiával teli. Azonosulni képtelenség a
főszereplővel, ugyanakkor nézőként, puszta kívülállóként mégis izgalmas látni,
ahogy ennek az embernek forog az agya, és őrületbe kergeti partnereit. Hogy ki
is volt Steve Jobs? Nem tudjuk pontosan. Halvány fogalmunk van csupán,
egy valami biztos csak: személye ihlette film kiemelkedő díszéül szolgál mind a
direktor, mind a forgatókönyvíró filmográfiájának.
Kónya Sándor
Forrás: cinestar.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése