Hollywood ráállt az igaz történetekre. Ennek megvan az az előnye,
hogy felhívja a közönség figyelmét a kiemelkedő emberekre. Például a második
világháború egyik különleges hősére, Alan Turning-re (Benedict
Cumberbatch), aki mentális képességeit vetette be a náci hadigépezet megfékezésére.
A Kódjátszma remek film nagyszerű alakításokkal. Ugyanakkor a valósághoz való hűség
tekintetében nem százszázalékos, mint azt az álomgyártól már megszokhattuk.
A zseniális matematikus 1912-ben született, napjainkban
pedig a modern számítógép-tudomány egyik atyjaként tisztelik. Többek között
nagy hatással volt az algoritmus és a számítógépes adatfeldolgozás hivatalos
koncepciójának kidolgozására. A második világháború alatt a brit Bletchley
Parkban működő kódtörő központ munkatársaként dolgozott, és kulcsszerepe volt a
német Enigma nevű titkosító gépek jeleinek megfejtésében. Ez a
becslések szerint legalább két évvel lerövidítette a második világháborút, és
elősegítette a németek legyőzését. A film értékét emeli, hogy a teljes titokban
zajló műveletről a hetvenes évekig senki sem tudott.
Nem egy megszokott hőstörténettel állunk szemben tehát. Alan
Turning a matematika fegyverével vívta a maga csatáit. Nem aratott dicsőséget,
nem övezte hála erőfeszítéseiért. Ráadásul súlyos erkölcsi terhet viselt,
hiszen a németek nem jöhettek rá, hogy a kódot megfejtették, hiszen akkor
azonnal megváltoztatták volna, és az angolok kezdhetik elölről a többéves munkát.
Ezért hiába értesültek minden tervezett hadműveletről, nem akadályozhatták meg,
csak egy statisztikailag meghatározott részüket. Egy ilyen abszurd háborús
helyzetben a hideg logika összetűzésbe kerül az érző szívvel.
A tudós a háború után az egyik legkorábbi digitális számítógép
létrehozásán fáradozott, és közreadott több provokatív írást, például a Computing
Machinery and Intelligence címűt, amelynek az első sora újszerűen
gondolatébresztő volt: „Azt javaslom megfontolásra, hogy tudnak-e a gépek
gondolkodni?”.
Turning életét beárnyékolta homoszexualitása, amely miatt
rejtőzködő életmódot kellett folytatnia, Nagy-Britanniában ugyanis az azonos
neműekhez való vonzódást ez idő tájt betegségként kezelték. 1952-ben lelepleződött,
és választania kellett a börtön vagy a hormonkezelés között. Az utóbbi mellett
döntött, s a film szerint ez képességeit erősen aláásta. 1954-ben találtak rá holtan,
az pedig a mai napig nem ismert, hogy öngyilkosság vagy merénylet áldozatává vált-e.
Ha tökéletes történelmi hűséget nem is várhatunk a filmtől,
de megismertet bennünket egy kivételes hőssel, akinek története a második világháborút
is új megvilágításba helyezi.
Szabados Éva
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése