A győr-nádorvárosi
Erzsébet liget és sporttelep kialakítása és fénykora
Az Erzsébet liget
1898-ban létesült, a város Kiskút
után második legnagyobb ligete volt, mely kezdetben mintegy 13 holdon terült
el. Már az alapításakor kerékpárpályát is terveztek hozzá, ezt az idők során
többször bővítették, az átalakításokkal otthont teremtettek a tornászoknak,
labdarúgóknak, lovasrendezvényeknek is.
Nádorvárosban a
19. század közepén nagy beépítetlen területek voltak. Lapos fekvése miatt néhol
mocsaras talaját nádasok, rétek borították, kertek és majorságok. Itt álltak a
belvárosi polgárok nyári lakhelyei is. Sűrűn beépített területei csak a
veszprémi, pápai országút, azaz a Kálvária út és a vasútvonal mellett voltak.
A Győr Sz. Kir. Város átnézeti térképe az
1886-iki kolerajárvány alatt című, 1887-ben kiadott térkép részlete:
Ezen láthatjuk a veszprémi út mentén a Grünwald-féle téglaépítő telken a két épületből álló állandó járványkórházat is. Ez a későbbi liget
közvetlen szomszédságában, a mai Kölcsey
Ferenc Általános Iskola helyén állt.
A 19. század végén városunkban nagy divattá vált a
kerékpározás, 1888 novemberében megalakult az első kerékpár egyesület. A
sportág népszerűségével egyre több versenyt szerveztek, így igényként
jelentkezett egy zárt kerékpárpálya megépítése. 1896-ban már két győri
kerékpáregylet vezetője kért a várostól versenypályának helyet, de akkor még
kérésüket elutasították.
Kerékpárosok Győrben
1897-ben, megjelent a Vasárnapi lapok
1897. 13. számában:
A Vasárnapi lapok 1897. 13. száma
fényképeket is közölt a híresebb győri kerékpározókról:
1896-ban a magyar honfoglalás ezredik évfordulóját
ünnepelték országszerte. A budapesti Városligetben
rengeteg kiállítással és rendezvénnyel kápráztatták el a millenniumi
látogatókat. A magyar termékeket és iparcikkeket 240 pavilonban láthatták az
érdeklődők. Győr is képviseltette magát, a győriek közül is sokan utaztak el
megnézni a látványosságokat. Ezen élmények hatására döntött arról a város
vezetősége, hogy Győrnek is kellene egy városliget.
1896 őszén még a belvároshoz legközelebbi nagyobb területen
szerettek volna játszóteret és biciklipályát, szórakozásra és pihenésre
alkalmas helyet kijelölni. Így került szóba a Városrét, mint leendő népliget. A Győri Közlönyben arról olvashatunk, hogy bár az „előrelátó mérvű
politika városréten találhatná föl leendő városligetét”, de ennek területe a
szeszgyár közelsége és a mocsaras, egészségtelen talaja miatt erre a célra nem
alkalmas, a sétatér kicsi, Kiskút
megközelítése kisebb kirándulással jár, és az oda vezető út elhanyagolt.
Részlet a Győri Közlöny 1896. szeptember 13-án A városrét jövő sorsa című cikkből:
1897 májusában végül a lehetséges helyszínek közül a nagy
szabad területtel rendelkező Nádorváros
mellett döntöttek. A veszprémi országúthoz közel jelölték ki a jövendőbeli Városliget helyét.
Részlet a Dunántúli Hírlapban 1897. május 2-án
megjelent A városliget című cikkből:
1897 októberében a város közgyűlése elfogadta az új városliget
vagy népliget (a korabeli sajtóban e neveken szerepelt) létesítésének tervét. A
Győri Kerékpár Egylet és a Győri Polgári Kerékpáregylet „zöld útat
kapott” a versenypálya megépítésére, melynek tervét a Dunántúlon eddig már16
kerékpárpályát tervezett Molnár Endre
építész készítette.
Dunántúli Hírlap, 1897. október 17.:
Dunántúli Hírlap, 1897. december 8.:
Szabó István volt
huszárfőhadnagy, Győr egyik nagy sportembere, a győrszigeti választókerület
országgyűlési képviselője, a győri vívóklub alapítója, a Győri Kerékpár Egylet elnöke, később tiszteletbeli elnöke és több
más győri sportegyesület tagja.
A liget területének kialakításához szükséges földmunkák
végzésére pályázatot írt ki a város, a megbízatást négy pályázó közül Kupi István és társa nyerte el 1898
január elején.
A Győri Kerékpár
Egylet és a Győri Polgári
Kerékpáregylet 1898 februárjában megkapta a várostól az új népliget
területéből a kerékpárpálya helyét. Az egyesületek a kiadásaik fedezésére
részvényeket bocsátottak ki. Később, június elején két pályázatot írtak ki a
versenypálya és a lelátó építésére. 1898 júliusában elkezdődött a makadám
(zúzott apró kövekkel borított) sportpálya építése, augusztus elején a 320 fős
tribün terveit is elfogadták, s szeptember elején az építését megkezdték. A
létesítményt 480 méter hosszú deszkakerítés határolta el az Új Népligettől. Az építkezés 8.200
forintba került. A megnyitót 1898. október 9-én kerékpárversennyel egybekötött
avatóünnepséggel tartották.
Részlet a Dunántúli Hírlap 1898. február 6-i
cikkéből:
Pályázati kiírás a
versenypálya építésére: Dunántúli Hírlap,
1898. június 9.:
Megkezdődik az
építkezés: Győri Hírlap, 1898. július
3.:
A kerékpárpálya
építése, szerkezete: Győri Hírlap,
1898. szeptember 3.:
A tribün leírása a Győri Hírlap 1898. szeptember 27-i
cikkében:
A versenypálya
tervrajza: Győri Hírlap, 1898. július
17.:
A kerékpárpálya
avatása, Győri Hírlap, 1898. október
9.:
A kerékpárpálya
avatása, Győri Hírlap, 1898. október
11.:
Az eddigi munkálatok
összegzése: részlet a Dunántúli Hírlap
1898. december 25-én megjelent cikkéből:
1898. október 10-én Genfben meggyilkolták Ferenc József császár feleségét, a
magyarok Erzsébet királynéját. Az
egész ország gyászolta, emlékére szobrokat, oszlopokat állítottak, a
községekben sok helyütt fákat ültettek. Győrben Zechmeister Károly polgármester az 1899. január 12-én tartott városi közgyűlésen javasolta, hogy az új
népligetet nevezzék el a királyné emlékére Erzsébet ligetnek.
A liget Erzsébet
királyné emlékére kapta a nevét: Győri
Hírlap, 1899. január 13.:
Az Erzsébet liget
növényzetének kialakítása Győr város neves, nagy tehetségű főkertészének, Földy Lajosnak munkáját dicséri. Ő
tervezte és gondozta 1904-ig Győr zöld területeit, a Sétateret a Radó-szigeten, a Petőfi
teret, a város két faiskoláját és
a város összes ültetvényét. A
kanyargós sétautakkal rendelkező Erzsébet
liget fásítása 1899 tavaszán történt meg. Juhar, alásfa, bodza, bükkfa,
égerfa, gesztenyefa, havasi kőris, platán, nyírfa, különféle hársfa, fenyő
került kiültetésre a különféle díszcserjék mellett. A park megközelítésére
1909-ben Lovas Zsigmond mérnök utat
tervezett a Zrínyi út meghosszabbításával.
A Győri Hírlap 1899. április 2-án
megjelent cikke az Erzsébet liget fásításáról számol be:
Győr térképrészlete
1911-ből, amelyet Borovszky Samu szerkesztett Győr vármegye kötetébe:
1911-től jelentős fejlődésnek indult az atlétikai élet. Az
új népligeti (Erzsébet ligeti) sporttelep-kerékpárpályát rendbe hozták,
atlétikai versenyek lebonyolítására is alkalmassá tették. A sporttelepet a Győri Torna és Evezősegylet (GYTE) bérelte.
Bencés diákok
tornavizsgája a sportpályán: Dunántúli
Hírlap, 1914. június 3.:
Országos és kerületi
atlétikai verseny Győrött, az Erzsébet ligeti sportpályán: Dunántúli Hírlap, 1914. május 30.:
Az első világháború alatt a város sporttelepei siralmas
állapotba kerültek, az Erzsébet ligeti pályát a gyakorlatozó katonák tették
tönkre.
A Reggel című lap 1918. december 25-i
cikkének részlete a sporttelepekről:
Az Erzsébet ligeti
pálya bár a város tulajdonában állt, de a használati jogot az 1900-as évek
elejétől a Győri Torna és Evezősegylet
gyakorolta. 1916-ban Erdély Ernő, a Dunántúli Atlétikai Club (DAC) elnöke
megállapodott a GYTE vezetőségével,
hogy a pálya karbantartásáért a DAC kaphassa meg a használati jogot. A DAC
focicsapat így kapott lehetőséget arra, hogy fejlődhessen, és állandó labdarúgópályájuk
legyen. A salakos futballpályát felújították, és a biciklipályát futópályának
alakították át. Az 1898-ban épült tribünt újjáépítették, így 240 férőhelyessé
vált.
1916 júniusára befejeződött az Erzsébet ligeti pálya felújítása, mely birtoklásának kérdése
1920-ban újra felmerült. A GYTE és a DAC mellett igényt tartott rá a főként
belvárosi sportolókat tömörítő Hungária
SE is. Végül a három sportegyesület közösen újította fel a futballpályát és
az atlétikai pályát. 1921. szeptember 4-én mintegy ötezren jelentek meg az
avatóünnepségen és atlétikai versenyen.
A pálya felújításához
nyújtott támogatásról a Győri Hírlap
1920. szeptember 25-i számában jelent meg hír:
A pályaavató ünnepség
előzetese: Győri Hírlap, 1921.
szeptember 4.:
Beszámoló a pályaavató
ünnepségről: Győri Hírlap, 1921.
szeptember 6.:
Győri térképrészlet
1920-ból, Török Pál: Győri kalauz melléklete:
Az Erzsébet liget Győr kedvelt
szórakozóhelyévé vált: népünnepély az Erzsébet ligetben, Dunántúli Hírlap, 1922. július 7.:
1925. május 11-én a Győri
Ének- és Zeneegylet teljes férfikara, a helyőrség katonazenekarának
kíséretében, sétahangversenyt adott az Erzsébet
liget nyilvános avatóján. A ligetben ugyanekkortól vendéglő is helyet
kapott: a nyitáskor még Németh-féle
sportvendéglőt később Rosenberger János
üzemelteti. A vendéglő tulajdonosa aztán vitéz
Szabó Lajos lett, és vezette Varga
János vendéglős 1941 augusztusáig, ekkor Kovács István vásárolta meg. 1952-ben bontották le, majd a helyére két
salakos teniszpályát építettek.
Az Erzsébet liget
felavatása: Dunántúli Hírlap, 1925.
május 12.:
Az Erzsébet liget
felavatása: Győri Hírlap, 1925. május
10.:
Részlet Győr szab.
Királyi város 1930 táján készült térképéből:
A városi tanács 1926-ban 30 millió koronát adott az Erzsébet
ligeti betonkaréjos kerékpárpálya kiépítésére, így motoros versenyek rendezésére is alkalmassá vált. 1930-ban az
eladósodott Erzsébet ligeti Sportpályabizottság
felajánlotta a sporttelepet a városnak. Dr.
Szauter István szerint „Budapest és Bécs között igen nagy fontossága van
annak, hogy egy nemzetközi versenyek megtartására alkalmas sportpálya legyen
Győrött. Ezért kell a pályát átvenni és kiépíteni”. 1931-ben elkészült az
Erzsébet ligeti kerékpárpálya betonteknője. 1932-ben gondnoki lakás épült,
valamint új öltőzővel, fürdővel gyarapodtak.
A tervezett
felújításokról: Győri Hírlap, 1930.
július 25.:
Kerékpár és
motorkerékpár versenyek az Erzsébet ligeti sportpályán: Győri Hírlap, 1931. május 17.:
Egy nemzetközi
labdarúgó mérkőzés reklámja: Győri Hírlap,
1930. június 6.:
Csányi Károly: Győr
útikönyvének térképrészlete 1933-ból:
Az 1930-as évektől ínségmunkások közreműködésével töltötték
fel a nádorvárosi lapos területeket. Az egykori szántóföldek helyén családi
házak épültek. 1931-ben a Nádorvárosi
Polgári Kör a Győri Hírlapban
emlékeztette a város vezetőit a Nádorváros fejlesztése – Memorandum a
kisgyűlés előtt című cikkben, hogy a város polgári családi házainak
mintegy negyede, nagyjából 1200 épület itt található. A város legfőbb bevétele
a házadókból származik, ezért súlyuk arányában szeretnének több közérdekű
beruházást a városrészben. Az 1930-as népszámlálás szerint e városrész
bizonyult a legnépesebbnek a belvárost is megelőzve: Győr 50.881 lakosából
12.454 fő lakott itt.
Az egyre dinamikusabban benépesülő városrész lakóinak
iskolára, óvodára, templomra lett szükségük. 1929 őszén az Erzsébet liget
mellett megépült a járványkórház helyén az új állami elemi népiskola (jelenleg Kölcsey Iskola). 1931-ben új templom építésére templomépíttető
bizottság alakult Szabados János
vezetésével. 1934. május 29-én a város közgyűlése új templom és plébánia
céljára az Erzsébet ligetből 1.100 négyszögöl telket biztosított ingyen.
Az Erzsébet ligetben
lesz az új templom helye: Győri Hírlap,
1931. július 4.:
Az Erzsébet liget
környékének benépesülése: Győri Hírlap,
1934. április 1.:
1935-től megindult a gyűjtés a felépítendő templom javára. A
Dr. Szelestey Béla lelkész
vezetésével újraalakult templomépíttető bizottság rendszeresen jótékony célú
népünnepélyeket rendezett az Erzsébet ligetben, ahol a hívek az általuk
készített tárgyakat, süteményeket árusítva a bevételt a templom javára ajánlották
fel. 1936. október 17-én a város közgyűlése 40.000 pengőt szavazott meg a Szent Imre templom építésére, és
elfogadta Körmendy Nándor budapesti
építészmérnök tervét. 1937. május 23-án kezdődött az építkezés, a felszentelésre
1943. június 3-án került sor.
A templom avatása: Győri Nemzeti Hírlap 1943. június 5.:
A Szent Imre templom
képe, alaprajza 1943-ban. Magyar Építőművészet, 1943. 13. szám:
1935-re az Erzsébet liget területe a kezdeti 13 holdról 11
hold 672 négyszögölre csökkent a sportpálya lekerítése miatt, de még így is
nagy területen lehetett sétálni, pihenni, szórakozni. A ligetben és a hozzá
kapcsolódó sportpályán az iskolai sportbemutatók, katonai felvonulások,
megemlékezések, politikai nagygyűlések, jótékonysági, egyesületi rendezvények,
lovasversenyek zajlottak. A sporttelepen rendszeres labdarúgó és egyéb
sportmérkőzéseket tartottak. Az intenzív közösségi használat a liget és a
sporttelep fénykorát is jelentette.
A Gárdonyi Iskola
diákjainak tornaünnepsége: Győri Nemzeti
Hírlap, 1939. május 21.:
1934. október 7-én a 200 éves győri háziezred jubileumi ünnepségén az Erzsébet ligetben előadták Zilahy Lajos Szibéria című színművét.
Győri Hírlap, 1934. augusztus 26.:
Rendszeresen az Erzsébet liget adta a Klapka-tüzérek ezrednapjának helyszínét.
Az 1936-os
ünnepségről: Győri Hírlap 1936.
április 23.:
1936-ban például a Szent
László napok zárásául a körmenet után az Erzsébet ligetben tartottak
nagygyűlést és a népünnepélyt.
Győri Hírlap, 1936. június 21.:
Katonai parádé: Győri Nemzeti Hírlap, 1941. június 10.:
A Szent Erzsébet Egylet pünkösdi
népünnepélye: Győri Nemzeti Hírlap, 1937.
május 2.:
A lóversenyek, díjugratások, lovasfelvonulások az Erzsébet
ligeti látványosságok közül is kiemelkedtek.
Győri Hírlap, 1934. május 17.:
Győri Nemzeti Hírlap, 1937. május 24.:
A Győrvidéki Földművelők Egyesülete
látványos lovasversenyéről tudósított a Győri
Nemzeti Hírlap 1942. november 17-én:
1935-ben az Erzsébet ligeti
sportpályát fejlesztették, teniszpályát építettek, de az 1940-es évek elejére
a sportpálya elhanyagolt állapotba került.
A sportpálya
felújítási terve: Győri Hírlap, 1935.
november 28.:
Beszámoló a pálya és
az öltözők állapotáról: Győri Nemzeti
Hírlap, 1941. október 9.:
1943-ban a Magyar
Építőművészet folyóiratban látható Weichinger
György építész városrendezési tervében az Erzsébet liget kelet felé
bővítését, és más liget kialakítását is tervezte.
Győr városrendezési
tervpályázatának részlete 1943-ból:
Az Erzsébet liget és a sportpálya háború utáni sorsáról sorozatunk következő
cikkében olvashatnak majd.
Némáné Kovács Éva
Felhasznált irodalom:
Papp Győző-Pálkövi
Gyula-Szabady János: Hetvenöt év kék-fehérben. A MÁVDAC története 1912-1987.
Győr : MÁVDAC Sportegyesület, 1987.
Horváth Tibor-Radó
Tamás Horváth Tibor (összeáll.): A győri Szent Imre templom felszentelésének 50
éves jubileumára. Győr : Szent Imre Egyházközség, 1993.
Valló István (szerk.):
Győr Szab. Kir. Város évkönyve az 1930. évről. Győr, 1931.
Tomaj Ferenc: Győr
utcái és terei. Nádorváros. In: Arrabona 10., p. 239-264.
Magyar Építőművészet,
1943. 13. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése