Farkas Miska, a győri
„hegedűkirály” – Újvárostól a világhírig
Az 1850-70-es években a magyar cigánymuzsikusok
legünnepeltebb prímása volt Farkas Miska,
aki nemcsak Magyarországon volt ismert, de többször körbeutazta Európát is. Ő
volt az első cigányprímás, aki az 1848/49-es forradalom és szabadságharc után
zenekarával Amerikát is bejárta.
Farkas Miska arcképe
(forrás: Petz Lajos: Győr zenei élete):
Győrből több híres cigányzenekar is elindult a hírnév útján.
A gyerekek általában a családjukban vagy a Cigánylapos
muzsikusaitól, hallás után szerezték meg a technikai tudást, tanulták meg a
népdalokat, a magyar nótákat, az ismert opera- vagy operett dallamokat.
Kelen Margit
felvétele ugyan jóval később, 1930-ban készült a Cigánylaposon, de a gyermekek még ekkor is ugyanúgy beleszülettek a
muzsikus életbe, mint száz évvel korábban. (A kép forrása: a megyei könyvtár
helyismereti gyűjteménye)
Ahogy a Fehér Ipoly
által szerkesztett, 1874-ben megjelent Győr megye és város egyetemes város leírása című
könyvben olvashatjuk: „Bécs-Újváros külső városrészéhez tartozó Cigánylapos és
a város legközelebbi környezete 12 népzenetársulatot állít ki, érdekes látni,
mint gyakorolják magukat az alig 8 éves cigánygyerekek, egymás közt vetélkedve,
egymást buzdítva és oktatva, fáradhatatlan fürgeséggel. Télen a kandalló
mellett, nyáron az újvárosi füzesek buja pázsitjain. A legjelesebb két
zenetársulat Farkas Miska és Vörös Jancsi népzenetársulata.”
Farkas Miska
1829. március 8-án született Győrött. Nagyapja a híres Bihari János volt, akit Kazinczy
Ferenc is a „magyar verbunkos tánczene vitathatatlanul egyik legnagyobb
költőjének” nevezett. Édesanyja Bihari
Magdolna, apja, Farkas József, aki
egyes újságcikkek szerint szintén jeles cigányprímás, mások lócsiszárnak
említik.
A szülők iskoláztatták Miskát, de nem nevelték muzsikusnak.
Egyik legenda szerint ugyan zenére is beíratták egy templomi zenészhez, de
anyja nem akarta, hogy az német muzsikust faragjon belőle, ezért abbahagyta a
zenetanulást nála. Apja korán meghalt, Farkas
Miska az ő hegedűjével próbálta eltartani testvéreit és anyját.
Az öregek között hallgatózva tanulta a muzsikálást. 9 évesen
testvérével, az 1818-ban született Farkas
Józseffel egy gyermekbandával zenélt és járta az országot, a 14 éves
bandavezető neve már ismertté volt a Dunántúlon.
A halálakor megjelent cikkek visszatekintettek életének ezen
szakaszára is. (Győri Közlöny, 1890.
március 2.):
1846-47 körül Pozsonyba került bandájával, ez idő tájt több
cigányzenekar is muzsikált az országgyűlésen tartózkodó uraknak. A bandák
legtöbbje azonban „elnémetesedett”, és csak kevesen játszottak magyar zenét.
Farkas Miskáékat Csernovics Péter
Temes megyei földesúr vette pártfogásba, aki Széchenyi Istvánnak és Teleki
Lászlónak is bemutatta őket. Sokat muzsikáltak nekik, de előfordult, hogy Kossuth Lajosnak és Batthyány Kázmérnak húzták.
Az 1848-49-es szabadságharcban Miska az elsők között
jelentkezett Klapka György
hadtestébe, itt mint tábori zenekarvezető lelkesítette a katonákat. A források
szerint mindig is a hazafias érzelmek vezették, nézetei miatt a „német
világban” rövid időre be is csukták ezért.
A szabadságharc leverése utáni szomorú korszakban a
cigányzenészekkel húzatta a nótát boldog-boldogtalan. Ez a kor a cigányzenészek
aranykora: „nyakunkon volt a német és a magyar sírva vigadott” (Budapesti Hírlap, 1890. február 27.).
Nem véletlen, hogy a magyar nóták ekkor jöttek igazán divatba, különösen Bihari, Lavotta és Csermák
„hallgató magyarjai”, melyeket Farkas Miska tartott meg a közönség
emlékezetében.
Az ötvenes évek felé tűnt fel Farkas Miska a győri bálokon, melyeken akkor négy vármegye
fiatalsága vett részt.
Vasárnapi Újság,
1857. 7. sz.:
1857-ben bizonyos Vaznaiavszky úr meghívására 3 hónapot
Varsóban játszottak nagy sikerrel. Folyamatosan alakították repertoárjukat a
helyi közönséghez, játszottak magyar dalokat, lengyel mazurkát. Az ottani sajtó
elismerően szólt játékukról, a bemutatott Chopin
darabok előadásáról. Rendszeresen adtak jótékonysági koncerteket már itt is
(egy templomi orgona javára), és később pályafutásuk során szerte a világban.
Győri Közlöny, 1858.
november 4.:
A győri színházban tartott koncertjük bevételével a
színészetet támogatták.
Győri Közlöny, 1860.
március 8.:
Farkas Miska
saját szerzeményeit is rendszeresen játszotta, azokat ki is adatta. Mivel
azonban a kottát nem ismerte – és erre élete végéig büszke is volt –, másokkal
íratta le műveit, így Bolla Gáborral
is. Vele azonban az alábbi cikk tanúsága szerint szerzői jogi vitába
keveredett, ezért a Győri Közlönyben,
nyílt levélben tette közzé az eddig megírt műveinek listáját:
A leírások szerint szép fiatalember volt, és aránylag
művelt, az előkelő társaságban sem mozgott ügyetlenül. Gyönyörű játékáért,
eredeti modoráért sokan megszerették. Az úriházaknál játszott nóta után gyakran
letette a hegedűt, és a vendégek közé ült. Szívesen szorítottak vele kezet az
urak, sokakkal tegeződött. A női lélek nagy ismerője volt, szép asszonyok is
szívesen fogadták bókjait.
Első cigány feleségétől elvált, 1853-ban elvette Flatt József császári és királyi
főerdész leányát, Paulinát, aki
élete végéig párja maradt.
Budapesti
fellépéseinek hirdetései 1869. december 25-én és 26-án a fővárosi lapokban:
A 1853-tól 1869-ig nyaranta – néhány év kivételével –
Füreden szórakoztatták a vendégeket. Akkoriban a fürdőhelyhez elengedhetetlenül
hozzátartozott az, hogy zenészek fogadják vagy búcsúztassák a nyaralókat.
Játszottak sétatéren, a hajón, bálokon, ha kellett, szerenádot adtak a
hölgyeknek, mulattattak a házaknál.
Farkas Miska
füredi szerepléseivel országos ismertsége még tovább nőtt, virtuóz játékáról,
szerzeményeiről, személyéről rendszeresen írtak a fővárosi újságok. Több magán
napló is megőrizte alakját. Vörösmarty
Mihálynak nagy tisztelője volt a prímás. Eötvös Károly Utazás a Balaton körül című művében
emlékezik meg arról, hogy 1855-ben a beteg Vörösmarty tiszteletére rendezett
ünnepségen Farkas Miska nyalka úri cigányt hívatták, aki szívesen húzta a
költőnek a Rákóczi indulót, „melyet hat év óta nyíltan nem hallott
Magyarországon senki. Börtönnek sötétsége várta azt, aki Rákóczi dalát el merte
húzatni.” Majd a költő kedves nótája következett a „Hess, légy, ne szállj rám,
beteg vagyok ám én!” kezdetű.
A kortársak szerint cigányzenészek nem kerestek annyi pénzt
még soha, mint az 1850-es, 60-as években Farkas Miska és bandája. Ha éppen nem
volt fellépés, újabb nóták születtek.
Vasárnapi Újság,
1968. július 30.:
Nagyapja, a híres prímás és zeneszerző Bihari János tiszteletére 1860-ban szerezte az Orpheus indulót. Rudolf trónörökös feleségének ajánlotta a Stefánia csárdást, a Rudolf indulót és a Korona csárdást. Ismert művei még: Balaton-Füredi induló, Anna
csárdás, Visegrádi emlék, Ida lassú, Ilka csárdás, Országgyűlési
csárdás, Angyalka csárdás, Rozi csárdás, Csikós csárdás, Csalogány
csárdás, Zapperl polka, Szilasi emlék, Gráci emlék, Tündér Ilona,
Lengyelke, Inez polka.
Csáky Saroltának
ajánlotta a Búcsúzó, Balaton-Füredi emlék címen ismertté vált
csárdását, melyet Bécsben adtak ki. Ennek szertartásos előadása zárta a
balatoni szezont; először közösen játszották el, majd a zenészek egyenként
elhagyták a színpadot.
1863-ban a már 1848 óta fennálló zenekara feloszlott, egyik
része Vörös Jancsihoz szerződött. Farkas Miska fél év alatt újjászervezte
saját bandáját, újabb nyugati utazások következtek.
Már ekkor, ahogy a kottáin is feltüntette, elsősorban magyar
zenésznek vallotta magát. Ez a későbbiekben is így volt. Az 1875-ös amerikai
turnéja alkalmából is azt fájlalta, hogy a plakátokon nem magyar, hanem
cigányzenésznek tüntetik fel őket. (Győri
Közlöny, 1875. május 2.)
Az amerikai utazás során mindenütt nagy sikerük volt,
ezekről a Győri Közlöny is
rendszeresen beszámolt. Szintén a zenekar egy tagjától, Farkas Lajostól érkezett az alábbi beszámoló (Győri Közlöny, 1875. június 27.):
1875-ben a magyar zenészekkel Farkas Miska betegsége miatt szerződést bontottak, akik idő előtt
hazautaztak. (Győri Közlöny, 1875.
október 14.)
Egy 1876-os cikkből megtudhatjuk, hogy a zenekar hazajött
Amerikából, de Farkas Miska megvált
a zenekartól, és nem vett részt a német körúton sem. Egyes cikkek szerint a
honvágy hozta haza a zenészeket, de arról is írtak, hogy Miskát baleset érte
New Yorkban, ami megtörte egészségét és lelkét is. Nemcsak hogy betegen jött
haza a tengerentúlról, az úttól várt anyagi haszon is elmaradt. Szép előlegeket
küldtek ugyan haza a zenészek családjaiknak a Cigánylaposra, de végül üres
zsebbel érkeztek meg.
1884-ben a zenekar egy újabb európai turnéjáról cikkeztek a
lapok, melyen Miska újra részt vett. (Győri
Közlöny, 1884. február 14.)
Ehhez az utolsó úthoz kapcsolódik egy legenda, miszerint
Berlinben egy német zenekarral együtt léptek fel, akik csodálták, hogy Farkasék
órákig játszanak operákat kotta nélkül. A meglepetés csak akkor lett nagyobb,
amikor a németek által játszott darabot, első hallás után, elsötétített
teremben hiba nélkül visszajátszotta a magyar banda.
Farka Miska
elméjére egyre jobban homály borult, de hangszerének továbbra is mestere maradt.
Sorsának romlását jól mutatja az alábbi cikk, amikor is társától, a hegedűjétől
volt kénytelen megválni. (Győri Közlöny,
1889. január. 29.)
1890. február 24-én, 61 évesen érte utol a halál.
Halála után műveit Simor
János hercegprímás küldte be a Nemzeti
Múzeumba, fényképével együtt.
Hírnevét mi sem bizonyítja jobban, mint ez az 1895-ben, az
akkori Győr megyében, Szap helységben gyűjtött népdal, melynek kezdősora őrzi
nevét és hegedűje emlékét. (Forrás: http://csemadok.sk/folkmusicdb/farkas-miska-hegeduje/)
Antaliné Hujter Szilvia
Felhasznált irodalom:
Cigányzene és roma
zenészek a XIX. sz. Magyarországán. Elérhetősége: http://nemzetisegek.hu/repertorium/2011/02/belivek_39-47.pdf
Eötvös Károly:
Balatoni utazás . Elérhetősége:
(http://mek.oszk.hu/04900/04924/html/balaton0013.html )
Katona Csaba: „Egyik
csárdást a másik után kelle lerángathni hegedűjökből”. Cigányzenészek a 19.
századi Balatonfüreden. In: Cigánysors : a cigányság történeti múltja és jelene
I. : a 2003., 2004. és 2005. év szeptemberében Pécsett, a Rácz Aladár Cigány
Közösségi Házban megtartott Cigányság történeti múltja és jelene, különös
tekintettel a dél-dunántúli régióra című konferenciák válogatott előadásai.
Győr,2005. p. 171-188.
Karvasy Kálmán – Kautz
Gusztáv: Zenészet. In: Győr megye és város egyetemes leírása. Szerk . Fehér
Ipoly. Győr, 1874. p. 250.
Markó Miklós:
Czigányzenészek albuma. Budapest. 1896. p. 11-12.
Németh Ákosné: Kassai
Vidor színész füredi élményei az 1860-asévekben. In: Füredi História, 2005. 2.
sz.
Petz Lajos: Győr város
zenei élete. Győr, Győri Ének- és Zeneegylet, 1930. (Arcképe 389. p.)
Szíjjártó Csaba: A
cigány útra ment. Cigányzenekaraink, valamint népzenei és néptánctársaságok
külföldjárása a kezdetektől a kiegyezésig. Bp, Masstzi Kiadó, 2002. p. 143-152.
Fontosabb hírlapcikkek
Budapesti Hírlap,
1890. febr. 27. p. 2.
Vasárnapi Újság, 1968.
július 30. p. 17.
Győri Közlöny, 1890.
március 2. p.2).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése