Az Auer Kávéház
Győrött a
19. század második felében az Erzsébet
téren (a mai Bécsi kapu-, korábban Karmelita téren) kezdte meg működését az
Auer Kávéház, a győri társasági élet
meghatározó helyszíne. A gyorsan népszerűvé vált vendéglátóhely sikerének egyik
oka, hogy a Bécs felől a városba vezető út mentén az első megállóhely az épület
előtt volt, a másik pedig a kávéház eleganciája, megjelenése.
1791-ben Franciscus Rotter textilfestő
megvásárolta Johannes Paulus Fleischmann
kelmefestő örököseitől a Bécsi-kapu mellett fekvő volt börtönépületet, hogy
egyesítse a saját telkével. Építkezésbe kezdett, hogy festőműhelyt hozzon
létre, feltételezhetően a Bécsi kapu 2. számú épületnél, a mai Vaskakas Vendéglő és udvara helyén.
A források
szerint a tér sarkán álló épület, az 1. számú telekrész után idősebb Schäffer Jakab kelmefestő, kocsmatulajdonos fizetett adót az
1820-as évek elején. Felesége lánykori neve Rotter Terézia, tehát örököse lehetett Franciscus Rotternek. 1849-ben Fruhmann
Antal vízfestményen örökítette meg az osztrák csapatok bevonulását a Bécsi-kapun,
a képen még egy romantikus sarokházépület látszik.
Fruhmann
Antal képe, eredetije a Xantus Múzeum tulajdona:
A Bécsi
kapu tér északi oldalán az összes épület (1-3. sz.) a Schäffer-család tulajdonába
került, és maradt 1922-ig. Ifjabb
Schäffer Jakab 1863. február 3-án kért engedélyt a Rába-parti magtárának
kávéházzá való átalakítására, mert bérlője, Oroszi Frigyes itt vendéglátóhelyet akart létesíteni.
A Győri
Közlönyben 1863. február 15-én jelent meg az új, Oroszi-kávéház építéséről az
értesítés:
Oroszy
Frigyes Kávéházának megnyitása, Győri Közlöny 1863. szeptember 24.:
Az
Oroszy-féle kávéházban rendszeresen tartott Dal-estélyt a Győri Ének- és Zene Egyesület, a Győri Közlöny az 1872. szeptember 26-án tartott koncertről így
számolt be: „...az
előadás szabatossága a megjelent nagy számú közönséget oly annyira
kielégítette, hogy számról számra szűnni nem akaró taps és éljenek vihara
üdvözlé a dalárokat... Az előadások ténye a szakadatlan tányér- és
pohárcsörgetésben jelentékenyes szenvedett...”.
Méry Etel javasolta 1873. április 6-án a Győri Közlönyben, hogy az Oroszy-kávéház
szegletére egy emléktábla kerüljön a Bécsi-kapu emlékére: „E hid előtt volt a bécsi-kapu e
fölirattal: Maximilianus. -Elect. Rom. Imp. Germ. Hung. Bocs. Rex. Archi. Aust.
Dux. Borg. Exstrui. Jus. Anno Christi 1568”.
1873
májusában Auer János kávés eddig
bérelt kávéházát Korn Józsefnek adta
át, majd októbertől átvette az Oroszy-féle kávéházat, melyet három évtizeden
keresztül vezetett. Az Auer Kávéház ezen
időszakban vált fogalommá.
Az Auer Kávéház
átvétele, Győri Közlöny, 1873. okt. 2.:
Holló Alajos Győr. A karmelita templom a híddal című képén (eredetije a Xantus Múzeum
tulajdona) jól látszik a Rába feletti cölöpös jármos fahíd lábánál (templom
előtt bal oldalon) a Café Auer
feliratú kávéház vízre nyíló oldala, balkona.
Az Auer Kávéház népszerűségét, színvonalát
jelezte, hogy az 1874. évi Győrött tartott országos, XVII. Magyar Orvosok és Természetvizsgálók Nagygyűlése alkalmából a
helyi vendéglátóhelyek ajánlásában, a kávéházak sorában a Hungária után nyomban az Auer
Kávéház következett.
Szabad
Polgár, 1874. aug. 23.:
A győri Szabad Polgár 1874 áprilisában említette
az Auer Kávéház folyóiratait, a
bejárat melletti tekeasztalt, a törzsvendégek szokásait, valamint azt, hogy „az Auer-féle kávéházban nincs rang,
nincs különbség, ott minden ember – ember, illetőleg vendég”, de az újságokhoz
való hozzájutásban már rangsorrend van. A Győri
Közlönyben 1884 októberében született beszámoló érzékletesen írja le a
kávéház berendezését, szépségét.
A kávéház
törzsvendégei a hivatalnokok, jogászok és katonatisztek közül kerültek ki, rendszeresen
tartottak itt koncerteket, jótékonysági rendezvényeket, bálokat. 1885
októberében nyilvános kísérlet zajlott, miszerint a koncertet mikrofonon
keresztül más helyen is lehetett hallani. Mindez Mály Antal műszerész az árvaház javára szedett belépődíjas
rendezvényén történt.
Az Auer Kávéház
1894-1900 közötti képeslapon:
1893-ban Auer János a kávéházat átalakította,
modernizálta, hogy a Hungária Kávéházzal
folyó versenyben nehogy nagyon lemaradjon.
Győri
Közlöny, 1893. nov. 5.:
1894
februárjában átadták a Rába feletti új vashidat, amely az előző cölöpös jármos
fahíd helyére került. A legtöbb képeslapon már így láthatjuk a híd lábánál
fekvő épületet.
1899
szeptemberében árvízkor a Karmelita tér a kávéházzal:
Képeslap az
Elite Kávéházzal és a Rába-híddal:
Az Auer Kávéház új bérlője 1903-ban már Herczegh Ferenc volt, aki a győri
vendéglősök egyesületének elnöke is lett Posch
Nándor halála után. A zenét hetente háromszor cigányzenekar biztosította.
A győri
címtárban 1903-ban megjelent hirdetés:
1905-ben Herczegh Ferenctől Schröder Aladár
vette át az Elite Kávéház bérlését,
és decemberben már meg is kapta a mozifilm-vetítési jogot, és működtethetett
filmszínházat a vendéglőben. Elsők között volt, aki bevezettette a
villanyvilágítást, 1905 december közepén a Győri
Hírlap már említi e tényt.
Az Elite
Kávéház a Rába-híddal:
A kávéházak
ekkoriban új szolgáltatással, a filmvetítéssel igyekeztek növelni látogatottságukat.
Schröder a Győri Hírlapban egész
oldalon reklámozta a „mozgófényképek
bemutatását” 1905 karácsonyától.
A következő
bérlő, Major Balázs is folytatta ezt
a vonalat, és ragaszkodott az Elite mozifilm-vetítési jogához. 1912-ig Győrött
egyre több vendéglőben, kávéházban játszottak mozgófilmeket. Ezen időszak
elsősorban kávéházi jellegét mutatja a Győri
Hírlap 1936. május 27-iki cikke „Egy volt győri kávés halála” címmel, mellyel Major Balázst búcsúztatták. Győr város
korlátozta a filmvetítőhelyek számát a városban, három mozi működését
engedélyezte, valamint megszűntette a kávéházak, vendéglők filmvetítési jogát.
1912. augusztus
17-én három győri mozi és kávéház (Apolló,
Elite, Fiume) tulajdonosa, ill. bérlője konzorciumra lépett, miszerint
együttesen tartanának fenn egy állandó, kizárólagosan filmvetítésére alkalmas
helyet. Így a Bisinger sétányon
1912-ben átadott új, állandó filmszínház, az Apolló műszaki felszerelését gyarapították az Elite filmvetítő gépei is. A szerződés szerint második mozinak szükség
esetén az Elite Kávéházat fogják
átalakítani.
Az 1910-es
évek végére a mozi látogatása már jól ismert, népszerű szórakozási formává
vált. Az Apolló a növekvő igény
ellátására kevésnek bizonyult. A kávéházi és mozivilágban addig ismeretlen kérelmező,
özv. Popoviči Aurélné kapta meg 1921
végén az Elite kávéház bérleti
jogát, és szerezte meg a filmvetítési jogot is. A várostól kérte a kávéház
mozivá átépítésének jóváhagyását, és ezzel az Auer-, immár Elite kávéház örökre
megszűnt, helyette Elite-moziként
kezdte meg a tömegek szórakoztatását 1922 áprilisától.
Némáné Kovács Éva
Az illusztrációk a Dr. Kovács Pál Megyei
Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Könyvtárának helyismereti gyűjteményéből,
korabeli újságokból és képeslap-, fénykép gyűjteményéből származnak.
Felhasznált irodalom:
Hárs József: A filmvetítés története Győrött
1896-tól 1912 végéig. In: Győri tanulmányok 10. p. 97-128.
Hárs József: Küzdelem Győr szab. kir. város
három mozijogáért, 1912-1930. Honismereti pályázat. 1989. 66 p.
Csomortány Levente – Gömöry Judit – Rozmann
Viktor: A győri Bécsi Kapu tér 3. számú épület történetének vázlata. In: Kő
kövön. Dávid Ferenc 73. születésnapjára. 1. köt. Bp., 2013, Vince Kiadó, p.
293-306.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése