A győri Petőfi-szobor
az Eötvös parkban
1961-ben Győr Város Tanácsa a Magyar Népköztársaság
Képzőművészeti Alapjának hat köztéri szobor elkészítésére adott megrendelést,
melyet neves budapesti művészekkel készítettek el. Ezek között volt Kiss István Petőfi Sándor szobra is. (A
címlapkép Orbánné dr. Horváth Márta: Emlékhelyek és köztéri alkotások című
könyvéből származik)
Petőfi Sándor és Győr kapcsolata igencsak közismert. 1847.
január 2-án jelent meg a Vaterland
című lap folytatásaként a Hazánk
kereskedelmi és szépirodalmi folyóirat, melynek első számában jelent meg Petőfi
Csalogányok
és pacsirták című verse. A költő és a lap kiadójának, Dr. Kovács Pálnak kapcsolata jóval
korábbra nyúlt vissza: 1841-ben találkoztak először, mikor a pápai református
főiskola növendékei által írt balladák elbírálására kérték fel Kovács Pált és Czuczor Gergelyt. A munkák közül egyetlen
emelkedett ki, melyet 2 arannyal jutalmaztak. Később – mikor az író nevét rejtő
borítékot felnyitották – derült csak ki, hogy a jutalmazott ballada írójának
neve Petrovics Sándor.
Hatvany Lajos: Így
élt Petőfi (Budapest, 1967, 383. oldal):
A történtek után, 1843 tavaszán Petőfi felkereste Kovács
Pált, melyről a hírlapíró így számolt be (Hatvany Lajos: Így élt Petőfi; Budapest,
1967, 459. oldal):
Később többször is megfordult a városban, a Hazánkban számos verse jelent meg.
1961-ben tudósított először a Kisalföld arról, hogy Kiss
István szobrászművész megbízást kapott egy Petőfi Sándort ábrázoló szobor
elkészítésére, melyet a következő évben állítanának fel. A 2 méter 60
centiméter magas bronzszobrot az Eötvös
parkban, a Kazinczy Gimnáziummal
szemben kívánták elhelyezni. A felállítás előtt átrendezték a parkot anélkül,
hogy egyetlen fát is kivágtak volna. A tér átrendezése Schmidl Ferenc fővárosi építészmérnök tervei alapján valósult meg. A
szoborhoz 30 méter hosszú, enyhén emelkedő mészkőlapból kirakott út vezetett.
1962 márciusában már arról olvashattunk, hogy Kiss István szobrászművész budapesti
műtermében megtartották a városunk számára készülő Petőfi-szobor agyagmodelljének bírálatát. A szobor arcmásának
megmintázásához felkérték tanácsadásra Dienes
Andrást, az Irodalomtörténeti Intézet
munkatársát, az ismert Petőfi-kutatót.
Kisalföld, 1962. március 23.:
Ugyanebben az évben, a lap májusi számának hírek rovatában
már arról olvashatunk, hogy a szobor öntés alatt van, és készítik a parkban a
helyét.
Kisalföld, 1962. május 25.:
Júliusban elkészítették az Eötvös parkban felállítandó szobor
talapzatát.
Kisalföld, 1962. július 12.:
A napilap az augusztusi utolsó számában, a rövid hírek rovatban
tudósított arról, hogy az Eötvös téren augusztus 30-ra virradóra felállították
a Petőfi-szobrot.
Kisalföld, 1962. augusztus 31.:
A szobor felavatására szeptember 15-én került sor. Az
ünnepségen megjelentek a városi tanács, a pártbizottság és a Hazafias Népfront
küldöttei is. Ezenfelül valamennyi helyi iskola képviseltette magát egy-egy
osztállyal. A Himnusz elhangzása után
Horváth Ferenc, a Hazafias Népfront
elnöke emlékezett meg Petőfi Sándor
irodalmi munkásságáról, majd a Kazinczy
Ferenc Gimnázium énekkara énekelte el a Feltámadott
a tenger című kórusművet. Ezután került sor a koszorúzásra. Végül Peczkay Endre, a Kisfaludy Színház művésze elszavalta Petőfi Egy gondolat bánt engemet című költeményét. Minderről a helyi
napilap az első oldalon tudósított.
Kisalföld, 1962. szeptember 16.:
Salamon Nándor a Győri Műsorban így írt a szoborról: „A
szeszélyes alakú mészkövekből rakott út végén nyúlánk bronzalak lépdel. Karjai,
lábai ellentétesen mozdulnak el a test tengelyétől, erőteljes, lendületes
mozgást kölcsönözve a szobornak. Kitárt nyakú, alig jelzett zsinóroktól összefogott
ing alatt rajzolódik ki izmos törzse. Lábára feszes nadrág, rövid szárú csizma
simul. Enyhén nyújtott nyakon elszánt tekintetű fej ül. A csontos arc mélyén
magabiztos, jövőbe látó szem formái rajzolódnak ki. Egész mozdulatában,
fejtartásában, az ujjak játékában van valami, a várakozás feszültségéből
származó keménység. Kevés, műtörténeti szempontból jelentős szobrunk egyike e
büszke bronzfigura.”
„…a szobrász a költő megmintázása közben Ferenczy Béni új
értelmezésű Petőfi-ábrázolását követte, de továbblépett az egyszerűsítés, a jelképpé
nemesítés útján. A mozgás erőteljesebb, magabiztosabb. A kellékek
alkalmazásakor beéri a jelzéssel (zsinórok), vagy egyszerűen elhagyja azokat
(pl. a kard). A portré a közel három méter magasban is meggyőző erejű, hiteles.
Az akadémikus posztamensről lelépő poéta emberközelibb, természetesebb
megformálásának vagyunk tanúi, az ifjúság hitét egész lényében, magatartásában
hordozó jelképnek befogadói. … A mintázás bizonyos kettősségről árulkodik. A fő
tömegek felrakásában, a felület alakításában nagyvonalúan járt el a művész. A
fej és a kezek, kifejező ujjak megalkotása részletgazdagabb. Ez egyféle
feszültséget teremt az egész művön belül, ugyanakkor fokozza a szoborrészek
kifejező erejét.”
Az Eötvös ligetben
elhelyezett Petőfi-szobor mellett
nap mint nap fiatalok százai haladnak el, melyhez számos diákhagyomány fűződik.
Bedő Mónika
Felhasznált irodalom:
Czigány Jenő:
Szobrokkal és domborművekkel gazdagodik Győr. In: Kisalföld, 1962. márc. 23. p.
4.
Győri szobrok. In:
Kisalföld, 1962. máj. 25. p. 6.
Hat szobrot készített
Győrnek a Képzőművészeti alap – Tejfölt áruló asszony, Petőfi szobor és más
érdekességek. In: Kisalföld, 1961. okt. 27. p. 2.
Hatvany Lajos: Így élt
Petőfi. Budapest, 1967.
Orbánné Horváth Márta:
Emlékhelyek és köztéri alkotások. Győr, 2006. p. 71.
Öt szoborral
gazdagodik Győr. In: Kisalföld, 1962. júl. 12. p. 6.
Pernesz Gyula: Petőfi
és Győr. Győr, 1972. 35 p.
Petőfi szobor Győrött.
In: Kisalföld, 1962. aug. 31. p. 6.
Petőfi-szobrot avattak
Győrött. In: Kisalföld, 1962. szept. 16. p. 1.
Salamon Nándor:
Szobornézőben (2) – Kiss István: Petőfi, 1963. In: Győri Műsor, 1977. (dec.) p.
21.
Salamon Nándor: a
hónap műtárgya: Kiss István: Petőfi. In: Győri műsor, 1983. nov. p. 13.
Szabó Ernő, P.: Elvek
és alkotások – Beszélgetés Kiss István szobrászművésszel. In: Kisalföld, 1985.
nov. 7. p. 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése