A győri idegenforgalmi
pavilon története: 1938-1975
Győr központi helyén, a Baross
híd lábánál majdnem négy évtizedig lehetett látni egy jellegzetes, köríves,
beton-üveg épületet, mely egy új iparág – az idegenforgalom – megjelenését reprezentálta. Több elnevezése is
volt: IBUSZ-, MÁVAUT-,
VOLÁN-irodának
is hívták, vagy „gombának” becézték
alakja miatt.
A tér e sarkán 1934-ben a Vashonvéd szobra helyén Pfannl
Egon terve alapján Országzászlótartó
emlékművet építettek fel. Ugyanebben az évben kezdett egyre előtérbe
kerülni a győri idegenforgalom
kérdése.
Mint 1934 májusában megjegyezte az egyik cikkíró: „Látjuk,
amint itt szaladnak el az orrunk előtt a külföldiek, csakhogy ... olyan
körülményeken múlik a győri idegenforgalom, melyeknél sokkal inkább a véletlen
akarata, mint az idegenforgalmi iroda agilitása és élelmessége az irányadó ... az
átvonuló idegenforgalomból lehet ittmaradót teremteni...".
A más hozzáállás, szemlélet kialakításának első lépéseként a
kereskedelmi és iparkamarától Győr saját kezelésébe vette át az idegenforgalmi hivatalt, melynek
felelőse dr. Valló István tanácsos,
helyettese dr. Bay Ferenc városi
főlevéltáros lett. Már az első nagyobb osztrák látogató csoport jelentkezése szállásproblémákat
okozott, a hatszáz vendégből csak négyszázat tudott Győr városa fogadni.
Idegenforgalmi kiadványok, prospektusok, kötetek, ajándéktárgyak sem álltak
rendelkezésre. Így a felállt idegenforgalmi bizottság megállapította, hogy
Szeged példáját ünnepi hete rendezésével nem tudja követni szállodai kapacitás
hiányában, helyette dekoncentrált rendezvények szervezésével tudja időben is
eltolva az átmenő idegenforgalmat egy-egy eseménnyel megállítani.
A Győri Hírlap 1934. július 17-i
tudósítása az idegenforgalmi hivatal átvételéről:
Osztrák látogatók
elhelyezési problémái (Győri Hírlap
1934. augusztus 26.):
A párizsi és berlini
idegenforgalmi hivatal prospektus kérése, melynek Győr nem tudott eleget tenni
(Győri Hírlap, 1934. augusztus 10.):
Már 1934 szeptemberében felmerült a Vashonvéd helyén egy idegenforgalmi
pavilon felállítása, mely akkor még nem valósult meg. Helyén a Turul Hargita Bajtársi Egyesület
kezdeményezésére az Országzászló emlékművet
állították fel 1934. október 21-én. A belvárosban, más helyre tervezte az IBUSZ egy félkör alakban kiugró
idegenforgalmi iroda építését 1935 márciusában, mely a Király és Kovács Pál
utca sarkán állt volna. Ez sem valósult meg. A győri idegenforgalom
fejlesztésében nagy üzleti lehetőséget látó önkormányzat saját kezében szerette
volna az irányítást tartani, és városi tulajdonú épületet akart építtetni.
Valló István tervei
az idegenforgalom fellendítésére (Győri
Hírlap, 1934. szeptember 2.):
Az IBUSZ
irodaalapítási tervei (Győri Hírlap,
1935. március 8.):
Folyamatos sport-, gazdasági- és kulturális rendezvények
vonzották 1935-ben a látogatókat. A nyitóprogram egy nagyszabású lovasnapokkal
összekötött luxuslóvásár volt június
1-2-én, ugyanekkor a Radó téren a Gyöngyösbokrétások
is műsorral készültek, az utcákat kivilágították. A fényes sikerrel záruló
eseményre a soproni filléres vonattal ötszázan jöttek, ezenkívül Budapestről, a
környező hét vármegyéből, Ausztriából érkeztek vendégek. Az idegenforgalmi hivatal
győri levelezőlapok kibocsátását szorgalmazta, és prospektusok készültek.
A város 1936 februárjában 1500 pengő póthitellel támogatta
az idegenforgalom fellendítését. A hivatal a pécsi Zsolnay-gyártól rendelt 1937 januárjában győri emléktárgyként
kétezer darab emblémás hamutartót, melyet üzletekben, kávéházakban, éttermekben
lehetett két pengőért megvásárolni. A balatoni főút kiépítése az
Ausztria-Budapest közti forgalom mellett a helyi nyaraló tömegeket is Győrön át
vezette. Az idegenforgalom érezhető fellendülése Späth Gyula polgármestert meggyőzte, hogy érdemes ebbe az iparágba
befektetni.
1937 decemberében a város döntött az országzászló
áthelyezéséről, és az idegenforgalmi pavilon központi
helyen történő felépítéséről, melynek költségeit 30 ezer pengőre tervezték. Már
1938 januárjában három építész – Rentler
János, Stadler Dezső és Lakatos Kálmán – nyújtott be építési
tervet, melyből az utóbbiét fogadta el az építészeti bizottság. A város az
1938. évi két nagy idegenforgalmi jelentőségű rendezvényre, a győri Eucharisztikus Kongresszusra és a Szent Jobb látogatására gondolva
siettette az építkezést.
Új győri levelezőlap-sorozat
jelenik meg (Győri Hírlap, 1935.
szeptember 4.):
Az idegenforgalmi
pavilon építését eldöntötték (Győri
Nemzeti Hírlap, 1937. december 8.):
Lakatos Kálmán
építész tervrajzát fogadta el az építészeti bizottság (Győri Nemzeti Hírlap,
1938. január 8.):
Az épület alaprajza (megjelent
a Tér és Forma 1938. évi 10.
számában):
Az idegenforgalmi pavilon építése mozgósította a helyi
iparos társadalmat, a munkák elvégzésére 45 pályázat érkezett be, melyet a
sajtó ismertetett. Tízen kaptak megbízást, az építés kivitelezője Nagy Ernő építőmester lett. A modern
épület főhelyisége kb. 100 négyzetméteres fogadóterem középen helyezkedett el,
melyhez mellékhelyiségek, üzletek csatlakoztak két oldalról körbefogva. A
főforgalmi út felőli oldal 34,5 méter hosszú homlokzata megszakítás nélküli
vasvázas üvegfal volt, mely légiessé tette az építményt. A többi oldalfal
téglából készült. A bútorzatot Pápay
Béla asztalosmester készítette cseresznyefából, a bútorszövetet Szabó Éva takácsmester kézi szövésű, színes
erdélyi háziszőttese adta.
Győri vállalkozók
árajánlatai (Győri Nemzeti Hírlap,
1938. február 22.):
Az épület hátulról és
elölről (Tér és Forma, 1938. évi 10.
szám):
Döntés a tényleges
kivitelezőkről (Győri Nemzeti Hírlap,
1938. február 26.):
Az épület bútorzatának
kivitelező reklámhirdetése (Tér és Forma,
1938. évi 10. szám):
Győr városa az állomás jellegű idegenforgalmi szalont az IBUSZ-nak évi 1200 pengőért és a
fenntartási költségek fejében bérbe adta, hogy ott menetjegy- és utazási irodát
tartson fenn, mindamellett a város is jogosult maradt idegenforgalmi szolgálatot
ellátni. A kis üzletekben bérleményként fotó- és dohánybolt kapott helyet. Már
1938 júniusában felépült és megnyílt az idegenforgalmi pavilon, a hivatalos
átadási ünnepséget pedig június 27-én tartották meg.
Valló István
nyilatkozata az idegenforgalmi pavilon építéséről (Győri Nemzeti Hírlap, 1938. március 29.):
A Foto Weinstock
képeslapja 1939 előtt készült:
Megkezdte működését
az idegenforgalmi pavilon (Dunántúli
Hírlap, 1938. június 5.):
Az IBUSZ MÁV menetjegyiroda
nyitvatartása a pavilonban (Győri Nemzeti
Hírlap, 1938. július 10.):
Dobos Gyula fotós
fióküzlete is a pavilonban működött (Győri
Nemzeti Hírlap, 1938. szeptember 20.):
Röszler Károly
képeslapja a győri nevezetességek fotójával:
Az idegenforgalmi
pavilon avatása (Dunántúli Hírlap,
1938. július 3.):
A nemzetközi és belföldi autósforgalom számára központi
helyen épült, látványos új létesítmény villámgyorsan népszerűvé vált. A Szent Jobb látogatásakor külön elsősegélynyújtó
helyet is létesítettek erre az alkalomra.
Sikerült a MÁV
ellenkezését legyőzni, és Győrből is indítottak filléres vonatokat Budapestre.
Az első alkalommal Győrött a nagy túljelentkezés miatt szinte hisztérikus
jelenetek zajlottak le. Az Idegenforgalmi
Pavilon előtt „többszáz főnyi tömeg állott sorban, mint a kommun alatt a
burgonyáért, hogy kiharcoljon magának egy-két jegyet a budapesti filléres
vonatra”. 1939 májusában húszezer új győri prospektus is készült. A beinduló idegenforgalmat
a második világháború vetette vissza, valamint a győri szállodák mennyiségi és
minőségi problémái.
Riport dr. Sármás
Györggyel, az idegenforgalmi pavilon vezetőjével (Győri Nemzeti Hírlap, 1938. július 3.):
Az épület látványa
este (Tér és Forma, 1938. évi 10.
szám):
Filléres vonatok
indítása (Győri Nemzeti Hírlap, 1938.
szeptember 10.):
A paviloni
ajándéküzlet reklámja (Győri Nemzeti
Hírlap, 1940. március 27.):
Kis ajándéküzletek, hírlapárusok megélhetését biztosította a
pavilon. 1944-ben a bombázások után újra működőképes lett az IBUSZ-iroda.
Győri szállodák
állapota (Győri Nemzeti Hírlap, 1940.
április 7.):
Reklámhirdetések a Győri Nemzeti Hírlap számaiból (1941.
december 20., 1943. szeptember 2., 1943. december 29.):
Az Idegenforgalmi
Iroda Nagy József fotóalbumából:
Újranyílt a jegyiroda
(Győri Nemzeti Hírlap, 1944. július
20.):
1945 után az idegenforgalmi pavilon elé egy szovjet hősi
emlékművet állítottak, a hosszú oszlop tetején vörös csillaggal, melyet az
1956-os forradalomban október 25-én a felkelők megrongáltak, ezért 1957-ben
csendben el kellett bontani az épület elől.
Látkép 1957 előtt (Göcsei
Imre: Győr-Sopron megyei képeskönyv
címlapja, megjelent 1958-ban):
Hazánk, 1956. december 4.:
A Volán-iroda az
1960-as években:
Előtte a sarkon
forgalomirányító fülke állt:
A pavilon az 1960-as
évek végén:
1967. május elsejei
ünnepség a pavilon előtt a Tanácsköztársaság úton elvonulókkal:
A pavilon 1971-ben
(Győr képeskönyv kötetből, a fényképeket Meződy Ö. István készítette):
A pavilon 1973-ban (Győr
Megyei Állami Építőipari Vállalat kötetéből):
1975 augusztusában bontották el az épületet, mert a Bisinger
park e részét dísztérré alakították át. Helyére Pátzay Pál Zászlóbontók elnevezésű
„felszabadulási” emlékműve került, melyet a november 7-i nagy ünnepségen
avattak fel.
A pavilon 1974-ben,
Nagy József albumából:
Az IBUSZ-iroda
elköltözött a pavilonból (Kisalföld,
1975. szeptember 6.):
A Pátzay-emlékmű
avatási képe (Kisalföld, 1975.
november 6.):
Némáné Kovács Éva
Felhasznált irodalom:
Dr. Kovács Pál Megyei
Könyvtár és Közösségi Tér Helyismereti Gyűjteményében található cím- és
adattárak, útikönyvek, napilapok.
Lakatos Kálmán: Győr
város idegenforgalmi pavilonja. In: Tér és forma, 1938. 10. sz. p.
Szakolczai Attila:
1956 forradalom és szabadságharc Győr-Sopron megyében. Győr, 2006.
Orbánné Horváth Márta:
Győri emlékhelyek és köztéri alkotások. Győr, 2006.
Kezdetektől
napjainkig. Emlékkönyv a szervezett autóközlekedés Győr-Moson-Sopron megyei
kialakulásának 50. évfordulójára. Szerk. Csiszka Antal, Nagy Béla. Győr,
Kisalföld Volán Közlekedési Részvénytársaság, 2011.
Göcsei Imre.
Győr-Sopron megyei képeskönyv. Győr, 1958.
V. Reismann Marian:
Győr. Fotóalbum. Budapest, 1967.
Győr. Szerk. Finta
Lajos, Markó Ödön. Győr, Győr Városi Tanács, 1971.
Győr képeskönyv. A
fényképeket kész. Meződy Ö. István. Budapest, 1971.
Győr Megyei Állami
Építőipari Vállalat. Szerk. Virág Imre. Győr, 1973.
Az illusztrációk a Dr.
Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Károly Könyvtárának
Helyismereti Gyűjteményéből, képeslapgyűjteményéből, valamint korabeli újságokból származnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése