Skopáll József győri fotográfus
A 19. század
elejére egyre nagyobb társadalmi igény mutatkozott a világ valósághű ábrázolására.
A technikai fejlődés és a szükséglet megjelenésétől egyenes út vezetett a
fotográfia feltalálásáig. Egyidejűleg több kutató is foglalkozott a camera obscura által rajzolt kép
rögzítésének problémájával, míg végül egy francia vegyész, Louis Daguerre 1837-ben mutatta be elsőként a később róla
elnevezett dagerrotípiát.
1839-ben
nyilvánosságra hozta a találmányát, de nem szabadalmaztatta, hogy bárki
foglalkozhasson fényképezéssel, amiért cserébe a francia kormánytól
életjáradékot kapott. Még ebben az évben a Tudományos
és Képzőművészeti Akadémia együttes ülésén óriási nemzetközi érdeklődés
közepette ismertette vegyi eljárásának lényegét. Ezt a napot, vagyis 1839. augusztus 19-ét tekintjük a
fényképészet születésének. (Mint sok más találmány esetében, az elsőség
vitatható, kétségtelen azonban, hogy a fényképezést Louis Daguerre indította el
világhódító útjára.) Egy évvel később már több, mint 20 nyelven készült leírás
róla, többek között magyarul is.
1844-ben Győrben is megjelentek az első fotográfiákat készítő
mesterek. Vándorfotográfusok voltak ők, akik az országot járva ideiglenes
műtermekben készítették a megrendelő polgárok fényképeit. Az üvegtetős
építményeket többnyire a Rába parton, az evangélikus Convent udvarán állították fel. Érkezésükről a helyi sajtóban adtak
hírt. Innen tudjuk, hogy 1844. októberében érkezett Kernstock Károly a városunkba. 1847-ben néhány hétig Győrben
tartózkodott Limbeck József
fotográfus, de ebben az évben hirdette magát Bubenák János, aki már színezett képeket is készített. Voltak, akik
távozáskor eszközeiket nem vitték magukkal, eladták az érdeklődőknek, akik
néhány nap alatt kitanulhatták tőlük a fényképészetet.
Skopáll József elsőként nyitotta meg
állandó dagerrotípiai és talbotípiai műtermét Győrben. Korábbi
éveiről keveset tudunk. Győrben a Skopáll név nem volt ritka, ezért a levéltári
és a sajtóban talált adatok nem mindig egyértelműen beazonosíthatók. A korabeli
dokumentumokban neve többféle írásmódjával találkozunk: Skopálli Jósef, Scopal Josef,
Skopál ill. Skopáll József.
Skopáll József 1814 körül született.
Pályáját pirotechnikusként kezdte, egy 1837-es báli eseményt hirdető plakát az
est fénypontjaként Skopálli Jósef
mesterséges tűzijátékára hívta fel a figyelmet. Vegyészeti ismereteit később
vegyianyag-kereskedőként hasznosította. Részt vett a szabadságharcban, 1848.
december 3-tól honvéd tüzérhadnagy Lukács
Dénes tüzérségi igazgató mellett, 1849. május 4-től tüzér főhadnagy. Mészáros Lázár, a szabadságharc
hadügyminisztere emlékirataiban megemlíti Skopáll főhadnagyot, akinek nevével
1867 után a Moson Megyei Honvédegylet
tagjai között is találkozhatunk.
Első győri műterme a Torony
utca 163. (később átszámozták 16-ra, ma Arany
János u. 16.) számú ház első emeletén volt az 1840-es évek második felétől.
1848. április 29-én megjelent hirdetésében már működő, berendezett vállalatként
reklámozza a tevékenységét.
Hazánk, 1848. április 29.:
A dagerrotípia és talbotípia a fotográfiában elsőként meghonosodott
képrögzítési eljárások, melyek az 1850-es évekig széles körben elterjedtek
voltak. A dagerrotípiák ezüstözött rézlemezre készültek, mai értelemben nem
voltak sokszorosíthatók, tehát minden megmaradt példány egyedinek tekinthető. A
papírra készült talbotípia jelentősége a negatív-pozitív eljárás
elválasztásában van, mellyel a képek sokszorosíthatóvá váltak. Népszerűségük
sokáig megmaradt, annak ellenére, hogy a korszerűbb technikával papírra vagy
üveglapra készült képek olcsóbbak és gyorsabban előállíthatóak voltak. Skopáll József 1850 és 1852 között több
száz talbotípiát készített, amelyek közül 249 pozitív és 3 negatív kép a Rómer
Flóris Művészeti és Történeti Múzeum gyűjteményébe került. A többnyire
polgárokat ábrázoló képek mellett néhány Győr utcáit, városrészeit megörökítő
fotó is fennmaradt.
Bezerédj tanácsos
(talbotípia, fotó: RFMTM XJMF2007_1):
A mai Arany János utca a
Tűztoronyból (talbotípia, fotó: RFMTM XJMF350):
Nemcsak Győrben készített fotográfiákat, időszakosan járta a
környékbeli városokat, sőt 1853-as bécsi tevékenységéről is találunk adatokat.
Győri Közlöny, 1857. november 8.:
1857-ben felesége, Raith
Jozefa meghalt. A következő évben újranősült: második felesége, Lameur Mária társa lett a fotográfiai
vállalkozásában is. A következő években folytatta a fényképkészítést.
Győri Közlöny, 1861. november 7.:
Győri Közlöny, 1861. december 1.:
André Adolphe Eugéne Disdéri párizsi fotográfus 1854-ben szabadalmaztatta a fényképes vizitkártyát. A látogatások alkalmával névjegy helyett átnyújtott
képet nevezték vizitkártyának. A kartonpapírra kasírozott kép tetszőleges
számban sokszorosítható volt. Gyorsan népszerűvé vált, amit egészen az első
világháborúig sikerült megtartania egész Európában, sőt azon kívül is. A
családi képek mellett nagy divattá vált a vizitkártya-gyűjtés.
Ismeretlen hölgy és gyermekei
képe (fotó: RFMTM XJMF18774):
Az 1860 körül
készült vizitkártya hátoldalán látható felirat szerint ekkoriban már Magyaróváron is volt műterme. Üzleti
vállalkozása sikeresen működött. Bővítette győri, Torony utcai műtermét, később
újat építtetett a Rábaszer utca (ma Zechmeister
u.) 30. szám alatt.
Győri műterme 1860 körül
(fotó: RFMTM XJMF7059b):
1862-ben Győr
városa támogatta szakmai célú utazását. 1868-ban a Kármeliták és a Rába-híd
között felállított oszlopon mutatta be fotóit.
Győri Közlöny, 1861. augusztus 8.:
1869-ben a
Rába-híd melletti parton 32 négyszögölnyi terület vásárlására (valószínűleg
fotóműterem építését tervezte) nyújtotta be igényét, amit a város elutasított.
Rendszeresen részt vett és fényképezett a város és környékének társadalmi
eseményein. 1870. november 20-án egy ilyen alkalommal, fotográfusi munkája
közben lett rosszul, és még aznap meghalt.
Győri Közlöny, 1870. november 20.:
Gyászjelentése:
Felesége és
gyermekei: János, Karolina, Teréz, Antal és Károly búcsúztak tőle. Halála után
özvegye vitte tovább a vállalkozást, aki hirdetésekben biztosította a
polgárokat a műterem további folyamatos működéséről. 1871-ben a Rábaszer utca 30. alatt rendezett be
műtermet.
Ismeretlen férfi fényképe vizitkártyán az 1870-es évekből:
Az 1876-os
győri naptár szerint lakása a Kovács utca
30. szám alatt, a műterem pedig a Rábaszer
utcában volt. Néhány újságcikk még hírt adott a tevékenységéről társadalmi
eseményeken, országos kiállításon. 1880-ban győri műtermét bezárta, a telket Egerváry József ügyvéd vásárolta meg. Magyaróváron
folytatta egy ideig a fotografálást, 1885-ben még szerepelt egy országos
szaknévsorban. Magyaróváron halt meg 1912-ben, 79 évesen.
Skopáll József hagyatéka a Czuczor Gergely
Gimnázium régiségtárának gyűjteményébe került. 1954-ben készült róla
leltár, de mivel nem állt rendelkezésre korábbi leltározási napló, ezért egyes
képek, elsősorban a városrészeket ábrázoló fotográfiák készítőjét nem lehet
egyérteműen beazonosítani.. Skopáll József talbotípia gyűjteménye ritkaság,
jelenleg a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum gyűjteményét
gazdagítja. Képei fotótörténeti és helytörténeti szempontból is figyelmet
érdemelnek.
Köszönet a
Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeumnak a segítségért!
Galambos Krisztina
Felhasznált irodalom:
Bona Gábor: Hadnagyok és főhadnagyok az 1848/49-es
szabadságharcban. 3. kötet Bp. Heraldika K. 1999. p. 157.
Horváth Árpád: Camera obscura: a fényképezés és a film története.
Bp., Táncsics K., 1965.
Nagy István: A győri fotográfia 150 éve. Győr, Pro-Press, 1994.
Perger Gyula: Mayrhófer József ismeretlen fotográfiái a 19. század
közepéről. Fotóművészet, 52. évf. 3. sz.
Farkas Zsuzsa: Skopáll József győri talbotípiái 1850-52-ből, http://www.mafot.hu/farkas_zsuzsa-skopall_jozsef.html
Hazánk, 1848. április 29. p.
5.
Győri Közlöny, 1. évf. 12. sz., 1857. nov. 8. p. 4.
Győri Közlöny, 2. évf. 9. sz., 1858. jan. 31. p. 4.
Győri Közlöny, 2. évf. 11. sz., 1858. febr. 7. p. 4.
Győri Közlöny, 5. évf. 63. sz., 1861. aug. 8. p. 3.
Győri Közlöny, 5. évf. 66. sz., 1861. aug. 18. p. 3.
Győri Közlöny, 5. évf. 89. sz., 1861. nov. 7. p. 3.
Győri Közlöny, 5. évf. 96. sz., 1858. dec. 1. p. 3.
Győri Közlöny, 14. évf. 93. sz., 1870. nov. 20. p. 3.
Győri Közlöny, 14. évf. 95. sz., 1870. nov. 27. p. 3.
Győri Közlöny, 23. évf. 16. sz., 1879. febr. 23. p. 3.
Győri Közlöny, 23. évf. 28. sz., 1879. ápr. 6. p. 3.
Győri Közlöny, 23. évf. 16. sz., 1879. febr. 23. p. 3.
Győri Közlöny, 23. évf. 51. sz., 1879. jún. 26. p. 1.
Győri Közlöny, 23. évf. 16. sz., 1879. febr. 23. p. 3.
Győri Közlöny, 24. évf. 51. sz., 1880. jún. 24. p. 5.
Győri Közlöny, 24. évf. 69. sz., 1880. aug. 26. p. 3.
Győri Nemzeti Hírlap, 2. évf. 248. sz. 1937. okt. p. 5.
A képek a Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér
digitális könyvtárából, valamint a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum
gyűjteményéből származnak, illetve a szerző saját felvételei.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése