Filmklub a megyei
könyvtárban
November 17-én, a megyei könyvtár Kisfaludy Károly
Könyvtárában került sor a Filmklub rendezvénysorozatának
következő vetítésére, ahol Almási Tamás
2015-ös dokumentumfilmje, a Tititá
tanulságos, szinte mesebeli története várta az érdeklődőket, ahol a legkisebb,
szegény fiú elmegy szerencsét próbálni, hogy végül elnyerje a világszép
királylány kezét, s apjának fele királyságát.
A Tititá valóban
bíztatóan indul: egy távoli falu düledező viskójában él Anti, a 18 éves romafiú,
aki a gitár szerelmese, a tehetség szikrája rejlik benne. Ő persze nem az
üveghegyen túlra, hanem egy magyarországi tehetséggondozó tanodába indul, s úgy
is tűnik, vágya teljesül, hiszen megérkezik az intézménybe. Ám míg a mesebeli
szegénylegény a vándorútján hétfejű sárkánnyal, boszorkánnyal kerül szembe, addig
Antinak legnagyobb ellenlábasát, önmagát kellene legyűrnie, hogy célba
érhessen. Valójában akaratgyengeségén kellene úrrá lennie, levetkőzni a roma élet
számos szokását, mintegy újra kellene szocializálódnia.
Ezekkel a nehézségekkel már a helyszínen, az első foglalkozások
során szembesül: szeretne teljesíteni, de állandóan kétségek gyötrik. A segítőkész
tanárok támogatnák törekvését, bevezetnék a szolfézs alapismeretei, a
hangérték, ütem, kottaolvasás rejtelmeibe. Anti azonban az improvizálásban, az ad
hoc dallamszerzésben leli örömét, az okoz neki élvezetet, kielégülést, s bár
látszólag elfogadja foglalkozásvezetőinek instrukcióit, igazából nem tudja
megtenni őket. A megbeszéléseken érezzük zavarát, küzdelmét ambivalens
érzéseivel – szeretne kiemelkedni környezete nyomorúságából, elmaradottságából,
de kevés az ereje. Élete korábbi szakaszában nem láthatott pozitív mintát az
erőfeszítésre, senki nem mondhatta neki, hogy a felcsillanó tehetség sok-sok
áldozatos munka árán fordul csak termőre.
A tehetséggondozó iskola oktatói elkötelezett emberek, a jó
pedagógus minden ismérvét magukénak mondhatják, a szaktudás, a türelem, a
személyiség tisztelete, magasfokú empátia sugárzik róluk. A tanodában számos
hangszer tanítása folyik, és a zenei képzés mellett angolra is oktatják a
növendékeket. Kiváló körülmények biztosítják a nyugodt, elmélyült
foglalkozásokat, a tanulás, gyakorlás lehetőségei is adottak, tartalmas szabadidő
eltöltésre is nyílik mód – jó hangulatú társaságokat látunk. Felemelő pillanat
a növendékek együttes meghallgatása, ahol felettébb óriási az eredményes
bemutatkozás tétje: a sikeres bemutatók résztvevői felléphetnek a Művészetek
Palotájában. Anti azonban nincs közöttük.
A film záró képsorai a tanulók későbbi sorsaira utalnak: Anti
a falujában marad, bizonyítva, hogy a nyomorból való kiemelkedés nem egyszerű. Sajnos
itt tér el a történet a mesék általában boldog befejezésétől, Anti sorsa
rávilágít a romavilág égető problémájára, mely magyar probléma is egyben. Hogyan
változhat meg az ínségben élő hátrányos helyzetű ember jövője? Hogyan válhat a
társadalom hasznos tagjává? Közhely, hogy az oktatás emelhet ki a nyomorból, de
adódik a kérdés: hogyan küzdjük le az előítéleteket, a romák bizalmatlanságát, hogyan
győzzük meg szűkebb környezetüket a változás szükségességéről?
Akadnak roma származású értelmiségiek, politikusok, de ez
még csepp a tengerben. Törekedni kell arra, hogy a sok százezernyi roma
közösség elmozduljon a szellemi igényesebb lét irányába. Sok-sok elkötelezett
pedagógus, tetemes anyagi ráfordítás szükségeltetik, de a másik fél részéről el
kell fogadni a kinyújtott kezet. Össztársadalmi összefogás kell, meg kell
erősíteni nem csupán az említett közösség oktatását, hanem hatásosabbá tenni az
egészségügyi felvilágosító munkát mind a higiéné, mind egyéb vonatkozásokban.
A roma közösség iskolázott és karriert befutott szereplői
életútjának a tömegkommunikáció keretében kell nyilvánosságot biztosítani: rá
kell mutatni, hogy igenis van kivezető út, amely azonban tövisekkel borított,
számolni kell a kudarcokkal is, ez azonban nem igazolhatja egyik fél oldaláról
sem a meghátrálást, az előrelépésről való lemondást. A peremre szorult népesség
élethelyzete a művészetek számára is fontos téma kell, hogy legyen, hiszen ez a
gond a szociológusoktól a pedagógián keresztül a jog és egyéb területek számára
temérdek megválaszolandó kérdést vet fel.
Ahhoz, hogy eredményesen vehessük fel a cselekvés fonalát,
nélkülözhetetlen az adott gonddal kapcsolatos helyes problémafelvetés, pontos
diagnosztika, valamint az orvoslás módja. Remélhetjük, hogy a jó törekvések
eredőjeként egyre több szerencsésen végződő kitörési kísérletről adhatunk
számot, ahol a messziről jött szegény fiú vagy lány – fáradozása jutalmaként –
ha nem is a királyságot nyeri el, de akaraterejének, szorgalmának,
leleményességének eredményeként révbe érkezett, s nem csupán a maga számára, de
családjának is pozitívabb jövőképet tud kínálni.
Csiszár Antal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése