A „hit és haza” emlékműve:
a győri Mária-oszlop
A Mária-oszlop (Jeney
Lajos felvétele 1927-ből) több, mint három évszázada áll Győr főterén, ezalatt
a győriek tucatnál több nemzedékét láthatta maga körül. Részese volt a
hétköznapok vásári, piaci forgatagának, az egyházi ünnepeken a 17-18. században
a jezsuiták körmeneteinek. Szombat estéken a buzgó hívek gyűltek össze körülötte
Mária énekeket énekelni. Kollonich Lipót
győri püspök 1687-ben két birodalmi aranyat, 1688-ban 78 forintot adott a
zenészeknek, hogy szombatonként az új Mária-szobor előtt a téren az éneklést
zenekarral kísérjék.
A 19. században többször is embertömeg hullámzott körülötte,
így 1848. március 15-én is a szónokokat hallgatva. 1860. április 30-án, Széchenyi
gyászistentisztelete után 10-12 ezer ember tolongott a téren. A huszadik
században ballagó bencés diákok gyülekeztek kerítésénél, máskor előfordult,
hogy a május elsejei felvonulók sorakoztak transzparenseikkel a kőkerítés
oldalánál. Legutóbb pedig vásárok, népünnepélyek, a fesztiválok programjainak
tanúja lehetett.
A három évszázad azonban az emlékművön sem múlt el
nyomtalanul, kisebb-nagyobb mértékben többször fel kellett újítani, sőt négy, a
korláton álló szobrát el is veszítette a 19. század végén.
Győr legrégebbi köztéri szoborcsoportját 1686-ban hatalmas
költségből készíttette el Kollonich
Lipót győri püspök, aki Buda töröktől való visszavételének akart emléket
állítani. A szobor talpazatán elhelyezett felirat szerint Kollonich ugyanazon a
napon lett bíborossá, amikor Buda felszabadult a török félhold 145 éves
igájából.
Harsányi Lajos a
hit és haza szobrának nevezte a Mária-oszlopot. A 17. század üzenetét, az
akkori emberek küzdelmeit és hitét közvetíti felénk. Egyszerre állított emléket
Magyarország egyik legfontosabb hadászati, történeti eseményének, Buda
visszafoglalásának, ugyanakkor hirdette Magyarország védelmezőjének, Szűz Máriának dicsőségét. A katolikus
vallásban ismert, hogy Szent István
az országot Mária oltalmába ajánlotta, ezáltal Mária az ország számára Magyarország Patronája, Magyarország
pedig Mária Országa (Regnum Marianum)
lett. Nem véletlen, hogy a szobrok közt megtalálható Szent István, Magyarország védőszentje, Szent Lipót, Ausztria (és Kollonich Lipót) védőszentje is.
A szobor helyét is gondosan megtervezték: a jelenlegi Széchenyi
térre, a régi Győr piacterének – a később megépült Lloyd nélküli tér – közepére,
pontosan az akkori jezsuita (a mai bencés) templommal szemben helyezték el.
Kollonich Lipót
ifjú korában a török elleni harcokban maga is részt vett, később mint a királyi
kamara elnöke, a török elleni felszabadító háborúk anyagi hátteréről
gondoskodott. A jezsuiták a török kiűzése után a katolikus hit megújításában
jelentős szerepet játszottak. A budai eseményekhez az egyik győri kapcsolódás,
hogy a felszabadított Budára Kollonich Lipót győri püspök a győri társházból küldött
jezsuita szerzeteseket.
Városunk és Buda visszafoglalásában a másik kapcsolat, hogy
a harcokban a győriek is kivették részüket. Fiáth János egykori magyar hajdúvajda – mint a győri helyőrség
magyar hajdúinak gyalogsági parancsnoka – 600 győri hajdút vezetett az utolsó
rohamnál, és Fiáth volt az első, aki a budai vár északnyugati tornyára kitűzte
a magyar lobogót. Később Győr vármegye alispánjává, majd az erdélyi udvari
kancellária tanácsosává nevezték ki. (Bár ma is vitatják, hogy ki tűzte ki
elsőként a zászlót, Fiáth János
elsőségéről Galánthai gróf Esterházy Pál
nádor igazoló oklevele tanúskodik.)
Ezen a felvételen még jól látható a kőkerítésen az 1897-es
felújításkor eltávolított négy szobor, ekkor még a kerítés tetején sűrű
lándzsás vasrács volt:
2009-ben, a térburkolat cseréje idején a régészeknek
sikerült feltárni a szobor alapjainak egy részletét: az építők boltíves
alapokat építettek az emlékműnek. Az építmény alsó fokát szögletes kőbabákból
álló kőkerítés képezi, ahogy említésre került, és a felső képen látható, itt a
négy szobor állt 1897-ig. Az alábbi színezett litogáfián is ez látszik:
A szoborcsoport talapzata párkányokkal, kőkeretekkel
gazdagon tagolt kockaépítmény. A három méter alapzatot párkányzat osztja ketté.
Az alsó rész két oldalán latin szövegű felirat van (ennek
magyar nyelvű fordítását 1990-ben helyezték el), a harmadikon Kollonich Lipót győri püspöki címere, a negyediken palermói Szent Rozália domborműve kapott helyet.
A késő-reneszánsz talpazat második szintjén a szimmetria
érvényesül: levélkoszorúval keretezett kördomborműveken Szent Flórián, Szent Márton,
Árpádházi Szent Erzsébet és Krisztus ábrázolás látható. A
sarokrizalit mezőben dús gyümölcsfüzéreket faragott a készítő.
A talpazat négy sarkán barokk stílusban fehér márványból
készült szobrok állnak Keresztelő Szent
János, István király, Szent Lipót, Páduai Szent Antal.
A talpazat folytatása a második, kisebb átmérőjű,
négyszögletű kőtalapzat, rajta további domborművek: angyalok szentségtartóval, Xavéri Szent Ferenc kezében kereszttel,
Loyolai Szent Ignác miseruhában, Szent Sebestyén mellébe fúródó nyíllal.
Az 1910-es felvételen repedések és a párkány szélén kinőtt
gyomok láthatók:
E második talapzatból magasodik ki a hat méter magas,
vörösmárvány oszlop, melyen áll a Boldogságos
Szűznek két méternél magasabb szobra, karján a gyermek Jézussal és kezében a királyi pálcával. Lábai alatt a sárkány és
félhold, fején előbb barokk, majd magyar, később újra barokk korona. (A gyermek
Jézus fején a glóriát napjainkra barokk koronára cserélték.)
Az évszázadok során az időjárás viszontagságainak kitett
szobor többször szorult felújításra, restaurálásra. A 19. század első felében
már nagyobb javítás vált szükségessé. 1833-ban közadakozásból gyűlt össze 893
forint, amelyből Marschal József és
Ferenc győri kőfaragó szobrászokat fizették ki.
Az 1860-as évektől azonban már újra egyre több hír jelent
meg arról, hogy a szobor rossz állapotban van.
Egy 1878-as cikkben nemcsak a kerítés állapotát tették
szóvá, de azt állították, hogy a külső korláton álló négy homokkő szobor
némelyike már a felismerhetetlenségig tönkrement.
Győri Közlöny, 1878.
május 23.:
Egyes vélemények szerint ezeket a külső szobrokat
valószínűleg csak később helyezhették el a kerítés párkányzatára, ezt azzal
indokolták, ezek anyaga rosszabb minőségű homokkő, nem márvány, mint a többi
szoboré.
Ugyanebből az 1878-as Győri
Közlöny cikkből nemcsak a szobor szomorú állapotáról kapunk képet,
olvashatjuk a latin nyelvű feliratának fordítását is. További érdekesség, hogy
a cikk szerint 100 év után is fennállt a hívek szobor előtti szombat esti
éneklésének szokása.
Győri Közlöny, 1878.
május 23.:
1878-ban Zalka János
200 forintos adománya is hozzájárult a javítási költségekhez – Győri Közlöny,
1878. augusztus 4.:
1879. június 12-én számolt be a Győri Közlöny az elkészült felújításról:
1886-ban, Buda visszavételének 200 éves évfordulójára Mária
koronáját újraaranyozták.
Győri közlöny, 1886.
május 8.:
A kétszáz éves évfordulós ünnepen a székesegyházból a Mária-oszlopig
vonult a körmenet.
Győri Közlöny, 1986.
szeptember 9.:
1897-ben, a millennium alkalmából ismét nagyobb javítást
rendelt meg a várost. Felmerült az is, hogy áthelyezik a tér közepére a
szoborcsoportot, de a költségek miatt erről lemondtak. Szász Gyula budapesti akadémikus szobrásztanár kapott megbízatást
az 1940 forint költségű felújítás kivitelezésére. Ekkor a következő változások
történtek: Mária barokk koronáját a magyar koronával cserélték ki, a gyermek
Jézus feje körül glóriát alkalmaztak. Eltávolították a kőkerítésről Xavéri
Szent Ferenc, Immaculata, Szent Rókus és Szent Sebestyén szobrait. Ugyanekkor
került fel a művészi vaslámpa.
A felújítást a győri Birkmayer
cég végezte 2375 korona ellenében. A munkákat 1898. augusztusban fejezték
be. Megújították a kőkerítésen levő vasrácsot is.
Képeslap az 1910-es
évekből:
Az 1930-as felvételen jól látszik a talpazat mintájának
míves kivitele és a 1897-ben kihelyezett vaslámpa (a kép lelőhelye a Dr. Kovács
Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér):
Az 1907. március 20-án éjjel dúló óriási vihar a Mária-szobrot
megcsonkította, a kis Jézus fejének és arcának felét letörte. Ezt csak 1916-ban
javították ki.
Egy 1916. július 16-i, a Mária-emlékről szóló írásában a
restaurálásról is hírt adott Harsányi
Lajos győri pap. Ekkor is a Birkmayer
cég végezte a munkálatokat 2375 korona költséggel. Megújították 275 korona
kiadással a kőkerítés fölé alkalmazott vasrácsot is.
A Dunántúli Hírlap
1917. február 23-i cikke szerint műemlékek sorába vették a szobrot.
Az 1910-es években a szobrot teljesen körbeveszik a lombok
(a kép lelőhelye a megyei könyvtár):
Dobos Vilmos 1930-as
évekből való felvételén látható a cirádás vasrács (a kép lelőhelye a megyei
könyvtár):
A Mária-szobor második
világháborúban megrongálódott kerítését a múzeum kezdeményezésére 1949-ben
hozták helyre.
A kisebb felújításokat az 1980-as évek végén egy nagyobb
restaurálás követte.
1985-ben elkezdődött a Mária-oszlop
vizsgálata. Az izotópos kutatások során kiderült, hogy a vascsap, amely a
Mária-szobrot az oszlopon tartotta, teljesen elkorrodálódott, ezért javasolták,
hogy a szobrot sürgősen emeljék le. Ez 1987 augusztusában meg is történt, de
ekkor már az is látszott, hogy a márványoszlop több helyen is megrepedt. Az Országos Műemléki Felügyelőség elvi
segítségével a szobrot Győr városa újíttatta fel. A szobor és az oszlop
restaurálási munkálatait Kovács György,
az Iparművészeti Főiskola tanára
végezte. A felújítás 1988 nyarára készült el.
Képek az 1988-as
felújításról (forrás: Kozma Endre):
Wölfel Lajos
közeli felvételei a felújított szoborról (a képek lelőhelye a megyei könyvtár):
2009-ben a Széchenyi tér felújítása során újra darabokra
szedték a szoborcsoportot. A 2010. április 27-i Kisalföld cikk tudósított arról, hogyan helyezték vissza a
felújított térre a visszahozott szobrokat:
Kisalföld, 2010.
április 27.:
Az utóbbi felújítás során felmerült, hogy a 19. századi
állapotnak megfelelően a korlátra vissza lehetne helyezni a szobrokat. Ehhez azonban
fel kellene lelni az eredetieket, vagy legalább másolatot készíteni a
hiányzókról. E szemponton túl is sokakat érdekel, hogy mi lett az alsó négy
szobor sorsa.
A Dunántúli Hírlap
1928. március 15-i száma szerint akkor még pontosan tudták, hova került a négy
szobor.
Kisalföld, 2010.
április 27.:
Két szobor most is az ausztriai Szárazvám község templomának homlokzatán van, a másik kettő
jelenlegi helye ismeretlen. A 2010-es felújításkor Szabó Gyula, az Arrabona
Városvédő Egyesület elnöke közzétette, amit a szobrok sorsáról sikerült
kiderítenie.
Így néz ki a felújított emlékmű 2015-ben. A kőkorlátot három
lépcsőre helyezték, a szentek visszakapták az évszázadok során eltűnt
jelvényeiket is: Szent Lipót a
dárdát, Szent István a jogart, Keresztelő Szent János a keresztet, Páduai Szent Antal a liliomot (Csendes
Richárd felvétele).
A megújult szobor továbbra is dísze a Széchenyi térnek, és
remélhetően a város életének sok emberöltőn át lesz továbbra is tanúja.
Antaliné Hujter Szilvia
Felhasznált irodalom:
Galavics Géza: A
barokkművészet kezdetei Győrben. In.: Ars Hungarica, 1973, 97–126.
Bárdos Kornél: Győr
zenéje a 17-18. században. Bp. Akadémiai, 1980.
Bedy Vince: Győr
katolikus vallásos életének múltja. Győr, 1939. p. 129-131.
Hancz Gábor:
Darabjaiban a műemlék. Mária-oszlop - a restaurátorok az ellopott
"jelvényeket" is pótolják. In: Kisalföld, 2010. ápr. 2., 65. évf. 77.
sz. p. 1,5.
Hancz Gábor: Újra
Győrben a Mária-oszlop. szó volt arról is, hogy helikopterrel emelik a helyére,
végül daru mellett döntöttek. In.: Kisalföld, 2010. április 27. p. 5.
Harsányi Lajos: Győr
egyik legszebb műemléke. In: Dunántúli Hírlap, 1916. július 16. p. 1,2.
Két győri szoborról.
In Dunántúli Hírlap, 1928. március. 15.
52. sz. p. 3.
Négy szobor még
hiányzik. In: Kisalföld, 2010. április 17. 65. évf. 97. sz. p. 1, 5.
Orbánné Horváth Márta:
Győri emlékhelyek és köztéri alkotások. Győr, 2006. p. 257-259.
Székely Zoltán: A
barokk Győr, mint szakrális táj. In: Arrabona. 42/1. p. 63-82.
Székely Zoltán: Szent
István barokk képkultusza Győrött. In: Arrabona 38/1. Győr, 2000. p. 155—194.
Bővebb információ az
eltűnt szobrokról Szabó Gyula Széchenyi térről szóló tanulmányában, az alábbi
helyen olvasható:
http://arrabona-varosvedo.hu/userfiles/file/Szechenyi%20terr.pdf. ; A Széchenyi
tér 2009-es feltárásáról : http://szechenyiter.blog.hu/
Köszönet Kozma
Endrének a 1988-as felújítás képsorozatáért, valamint az 1897 előtti felvételért!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése