Egy méltatlanul elfeledett győri festőművész, Pandur József, a Gárdonyi iskola freskóinak festője
Pandur József
festőművész, restaurátor 1888. február 11-én született Győrben. Egyszerű iparos
családból származott, édesapja lakatos volt. Gyerekkoráról, kora iskolai
életéről keveset tudunk. Tanulmányait Győrben végezte. A négy gimnáziumi év
után tanonciskolába járt, és egy győri festőmesternél vállalt munkát.
1911-ben beiratkozott az Országos
Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskolára, ahol Balló Ede tanítványa lett. A főiskola elvégzése után harcolt az
első világháborúban, harminc éves volt, amikor leszerelt. Családot alapított,
felesége Ranschbauer Anna lett, két
gyermekük született, Mária és József. (Tételes életrajza itt olvasható)
A festőművész pályája kezdetén nagyon szegényes körülmények
között élt Győrött. Kezdetben Újvárosban, a Bálint Mihály utcában, később
1926-tól Nádorvárosban, a Zrínyi utcában, a város bérházában volt a műterme. Borsos Miklós – aki a főiskolai
felvételre készülve tőle vett rajzórákat – így emlékezik rá vissza önéletrajzi
írásában: „Szép, fekete szakállas férfi volt, Makart típusú festő”.
Tanítványaként már másképp emlékezett rá, addigra csak a fekete kicsi bajusz
maradt meg a régi külsőből.
1919-ben festőtársaival megalapította a Győri Képző és Iparművészeti Társulatot, melynek – több tisztség
betöltése után – 1938-tól művészeti alelnöke lett. 1920-ban Lóth Józseffel és Albert Andorral együtt mutatkozott be egy közös kiállításon.
Győri Nemzeti Hírlap,
1920. október 10.:
1922-ben megfestette a Tatárjárás című körképét, melyet a
Megyeházán állított ki május 27-én.
Az eredeti
festményről készült fotó:
Sajnos a kép nem maradt fenn. Miután a nagyméretű festményt (10x4
m) értékesíteni nem tudta, saját maga darabolta fel a vászon újrahasznosítása
céljából.
Győri Nemzeti Hírlap,
1922. május 19.:
1925-ben egy hosszabb tanulmányúton Olaszországban járt,
melyre Győr szab. kir. város küldte.
Győri Nemzeti Hírlap,
1925. március 15.:
Hazatérve újult erővel látott munkához, több tárlaton is
sikeresen szerepelt, és mecénásai is akadtak.
Győri Hírlap, 1925.
december 25.:
1925-ben megbízást kapott a győri Lloyd nagytermének freskóinak megfestésére (Csodaszarvas mondája,
Bachus felvonulása).
Győri Hírlap, 1925.
július 26.:
1926-ban a Győri
Képző- és Iparművészeti Társulat együttes kiállításán megkapta a Nemzeti Szalon díját, a „Mention
Honorables”-t. Ezen a kiállításán mutatta be Önarckép és Kovácsműhely
című festményeit. Ugyanebben az évben a város bérházában műtermet kapott, és
karácsonykor műtermi kiállítást rendezett a képeiből. A győri Hungária kávéház falára festette meg a Hungária
freskót, ebben az időben kapta első egyházművészeti megbízását, a
csornai prépostság freskójának restaurálását.
Schutzbach (Borsa)
Antallal díszítő-festő és berendező vállalatot alapított. Első
megrendelésük a győri Gárdonyi Géza
polgári iskola számára készült. 1927-ben Pandur megfestette az iskola
lépcsőházának falán található nyolc freskót. A sorozat képei a „magyar
történelem néhány jeles alakjával különböző korok szellemét idézik”. (Mátyás
királyról készült festménye a címlapon látható.)
Szent István király:
Szent László király:
Árpád fejedelem:
A vállalkozás néhány év közös munka után felbomlott. 1928-ban
olasz művészekkel együtt állított ki a vármegyeházán.
Győri Nemzeti Hírlap,
1928. október 12.:
Pandur József
munkássága a győri egyházmegye egész területére kiterjedt, 18 templomában
festett freskókat és oltárképeket. Restaurálással is foglalkozott. 1931-ben Fetser Antal megyéspüspök meghívta a Győregyházmegyei egyházművészeti bizottság
tagjai közé. Közben rendszeresen kiállított a győri Képző- és Iparművészeti Társulat kiállításain. Csendéleteket és
tájképeket festett. Festményei közül kiemelkedik a Cigánytanya és a Kubikusok.
A vidéki festőre felfigyelt a budapesti kritika is. 1928
januárjában a Nemzeti Szalonban
rendezett vidék művészeit bemutató kiállításon a sajtó elismeréssel
nyilatkozott róla, és a Kovácsműhely című képe nagy sikert
aratott. 1830-ban a győri egyházmegyei kiállításról Somogyi Antal írt méltatást a Győri
Szemlében, melyben kiemelte Pandur két festményét.
1934 decemberében a győri Lloydban megrendezett Győri
Képzőművészeti és Iparművészeti Társulat téli kiállításán több művel is
szerepelt. Köztük egy önarcképpel, Őszi csendélet című munkájával, 11
akvarellel és a már említett Kubikosok című képével. Ezenkívül
több vallásos tárgyú képe is megtekinthető volt; a Napkeleti Bölcsek, az Angyali
üdvözlet, a Jó pásztor és a Vihar. Ezen a kiállításon vásárolta
meg a Rotary Club Pandur Székesegyházi részletét, melyet a
kultúrháznak szándékoztak adni. Nem csak a festményeivel keltett feltűnést
Pandur József ezen a tárlaton, szobrászként is bemutatkozott. Rögtön négy művel
lepte meg a közönséget, közülük a legismertebb a már kivitelezésre is
elfogadott ménfőcsanaki emlékmű. Készítette Hoy Nándor szobrász, 1935-ben. (A kép forrása itt
található)
A Győri Képzőművészeti
és Iparművészeti Társulat kiállítási bizottsága 1935. október 8-án ülést
tartott, melyen az új közgyűlési határozat értelmében a három műtáros helyett
titkos szavazással egy műtárost választottak Pandur József személyében. Rá két évre a Győri Képzőművészeti és
Iparművészeti Társulat XVIII. közgyűlésén Schima
Bandival együtt titkárrá választották.
Győri Nemzeti Hírlap,
1937. január 23.:
1937 áprilisában a városi Kultúrházban megrendezett Tavaszi
Kiállítás kapcsán így méltatták a művészt: „Pandur József is fölfelé
halad, művészetében egyre elmélyülésre, egységre törekszik, az ábrázolás és
kifejezés eszközeiben finomodik, képei nem egyszerű természetmásolások, hanem
beszélő hangulatok, amelyek megfogják a szemlélőt”.
1937-ben restaurálási munkálatokat végzett a győri
székesegyház Mária-hajójában.
Győri Nemzeti Hírlap,
1937. május 30.:
A Győri Képzőművészeti
és Iparművészeti Társulat XX. Jubileumi tárlatán vallásos
vonatkozású oltárképekkel jelentkezett. A kiállítás kapcsán így nyilatkozott:
„Szokatlanul nívós, magasan felette áll az elmúlt évek tárlatainak. Művészeink
kitettek magukért”. (Győri Nemzeti Hírlap,
1939. március 23.)
1939 áprilisában Győrött rendezték az országos jelentőségű
művészeti hetek ünnepélyes megnyitóját, amelyhez kapcsolódóan rendezett
kiállításon szintén jelentkezett festményekkel neves művészek között.
1940 augusztusában több hónapnyi megfeszített munka után
befejezte a nádorvárosi plébániatemplom restaurálását, melyet szívügyének is
tekintett, lévén ő maga is nádorvárosinak vallotta magát.
Győri Nemzeti Hírlap,
1940. augusztus 10.:
A templomban végzett munkája mellett új képekkel készült a
társulat következő kiállítására is, melyről a Győri Nemzeti Hírlap 1940. november 20-i száma így tudósított:
Pandur József
népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a korabeli napilap a lánya
esküvőjéről is tudósított.
Győri Nemzeti Hírlap,
1941. február 07.:
1941-ben a győrszigeti plébániatemplomot restaurálta, és a
mennyezeti freskókat festette meg.
Győri Nemzeti Hírlap,
1941. augusztus 30.:
Ugyanazon év október 15-én ünnepelte a Kármelita Rend alapítójának, Avilai
Szent Teréznek az ünnepét. Ebből az alkalomból kifolyólag a győri kármelita
templomban tartott ünnepi szentmise után az elöljáróságok megtekintették Pandur
Józsefnek az ünnepre elkészült freskóját.
Győri Nemzeti Hírlap,
1941. október 15.:
Utolsó munkája egy Madonna-kép volt. 1943. május 29-én halt
meg Győrött. Halála előtt másfél héttel szállították be a győri Szentháromság
kórházba ápolásra, azonban menthetetlen volt. Rövid szenvedés után, szombatra
virradóan, 55 éves korában elhunyt. A Győri
Nemzeti Hírlapban jelent meg róla nekrológ május 30-án.
A győri köztemető VIII. parcellájában temették el. Halála
után a Városi Múzeum kiállítással
emlékezett meg a kiváló győri művészről, melyről a Győri Nemzeti Hírlap 1943. szeptember 20-i száma tudósított:
A kiállítás olyan sikeres volt, hogy meg kellett
hosszabbítani az időtartamát.
Győri Nemzeti Hírlap,
1943. október 13.:
Tanítványai voltak: Samodai
József 1939-1942 között, Gallyas
(Goldsand) Frigyes, Pázmándi Bak
János, Borsos Miklós, Endrédy György és Illés Árpád is.
Salamon Nándor
írásában így emlékezik rá: „Pandur József csak egy, de jelentős festő volt azok
közül, akik tettek azért, hogy a „kalmárvárosban” otthonra találjon a művészet.
S elinduljon néhány tehetséges ifjú – meghaladva mesterét – a hírnév felé.”
Bedő Mónika
Forrás:
Almási Tibor: A Győri
Képző- és Iparművészeti Társulat 1919-1944. Győr, Xantus János Múzeum, 1999.
118 p.
Győri életrajzi
lexikon. Győr. Galgóczi Erzsébet Városi Könyvtár, 2003. p. 250-251.
A Győri Képzőművészeti
és Iparművészeti Társulat emlék-katalógusa. 1919-1929. Győr. Győri Hírlap,
1929.
Hősi magyar múlt a
művészet nyelvén: Pandúr József festménysorozata a győri Gárdonyi Géza
Iskolában. Győr. Gárdonyi Ált. Isk., 1996.
Kató Pál: Emlékezzünk
régiekről. Pandúr József (1888-1943). In: Kisalföld, 1993. júl. 31. p. 9.
L.B.: Egy méltatlanul
elfelejtett győri festőművészről: Történelmi freskók mestere. In: Kisalföld,
1988. febr. 11. p. 5.
Magyar festők és
grafikusok adattára: életrajzi lexikon az 1800-1988 között alkot festő- és
grafikusművészekről/...gyűjt... Seregélyi György. Szeged, 1988. p. 464.
Művészeti lexikon.
Főszerk. Zádor Anna, Genthon István. Bp., Akad. Kiadó, p. 688.
Salamon Nándor:
Kisalföldi művészek lexikona: építészek, szobrászok, festők, műgyűjtők,
művészeti írók: XVI-XX. század: A-Z. Győr, Kisalföld Művészetéért Alapítvány,
1998. p. 231-232.
Salamon Nándor: Pandur
József. (1888-1943) (Győri Művészek 7.) Győr. p. 1.
A képek forrása:
Hősi magyar múlt a
művészet nyelvén: Pandur József festménysorozata a győri Gárdonyi Géza
Iskolában. Győr. Gárdonyi Ált. Isk., 1996
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése