A nádorvárosi Back-malom
– a Győri Hengermalom
Nádorvárosban a Malom
liget őrzi nevében az egykori Back-féle
gőzhengermalom emlékét. Ezen a területen, a Hosszú utcában készült el az az épületegyüttes, amely az 1910-es
évek elején már a Dunántúl legnagyobb teljesítményű malma volt. (Győr
vármegyében, a 19. század hetvenes éveiben 241 vízimalom, 43 száraz malom és 4
szélmalom működött.)
A legkorszerűbb eszközökkel ellátott hengermalom az 1800-as
évek közepén a Thoma (Toma) János
által alapított gőzmalomból alakult ki, és egy esztendő híján száz évig
termelt. Győrben akkoriban vízimalmokkal őrölték a gabonát, a molnárok céhekbe
tömörültek. 1846 márciusában a helybeli újságból arról értesülhettek a
polgárok, hogy Thoma János gőzmalom
építésére nyert engedélyt. A terv szerint a malom 36 lóerős gőzgéppel
működik majd, és 10% vámért fog őrölni. A dunai molnárok a hírnek természetesen
nem örültek, hiszen ők eddig 25-30%-os részesedésért őrölték a gabonát.
Júliusban már épült az új malom, majd megérkeztek külföldről
a gépi berendezések is. A Hazánk
újság 1847 tavaszán a következőket közölte: „Derék gőzmalmunk is naponként több
és szembetűnőbb jeleit adja folytonos működésének.” Úgy tűnt, hogy a
vállalkozás a város lakóinak kényelmét és jólétét nagyban előmozdítja majd,
mert eddig – különösen télen, amikor a vízimalmok nem működtek – gyakran
kellett a gabonát Pápán őröltetni.
Az 1847. október 30-i
Hazánkban azonban méltatlankodó cikk jelent meg, miszerint az új malom az
egyes embereknek nem akar őrölni:
Thoma János vállalkozását
már 1847-ben részvénytársasági alapra igyekezett helyezni, október 14-én meg is
tartották a részvényesek közgyűlését. Az 1848-as januári Hazánk cikk a befizetéseket sürgette:
A malom 1858-ban Latesz
Jakab, majd 1868-ban Fischer Salamon
tulajdonába ment át, aki 1865-től már bérlője volt. Az új tulajdonos csődje
következtében a malom 1870-től 1874-ig üzemen kívül volt. Ekkor Bégavári Back Hermann vette át a csak 6
pár kővel berendezett, 80 lóerős gőzgéppel működő kezdetleges malmot, amelyet
azután bővített, és fokozatosan fejlesztett.
A Szabad Polgár 1875.
május 20-i számában hírt adott arról, hogy Back Hermann „henger” rendszerre
alakítatta át a malmát:
Back Hermann
1824-ben született Ausztriában, Bad Ischlben. 1848-ban telepedett le Győrben, kezdetben
két malmot is működtetett a városban. A régebbit a győrnádorvárosi Hosszú utcában, a másikat Győrszigetben – ezt csak rövid ideig
üzemeltette, régi tervét megvalósítva piskótagyárat alakított ki belőle. Ez
utóbbi azonban kevés sikert hozott, végül eladta Koestlinéknek. (Ez lett a Győri Keksz elődje.)
A nádorvárosi malmát mindig a legmodernebb berendezésekkel
látta el. A folyamatos beruházásokat az tette lehetővé, hogy a tulajdonos, Back Hermann a város egyik leggazdagabb
polgára volt. 1900-ban a második volt a legtöbb adót fizető győri polgárok
listáján. Tevékeny lokálpatriótává vált, sokat tett a város ivóvízhálózatának
kiépítéséért. Több vállalkozás alapításában is részt vett, többek közt a szeszgyár részvényese is volt.
Hosszú élete során – 1916-ban, 92 évesen hunyt el – számos
jótékony felajánlást tett. Ezek közül is kiemelkedik az 1897-ben városi
kezelésbe adott 8000 koronás alaptőkéjű alapítványa, amelyet elszegényedett kisiparosok
megsegélyezésére alapított. Jótékonyságáért 1904-ben királyi elismerésben
részesült.
Győri Hírlap, 1904.
november. 9.:
A Back-malomban
készült liszt minőségét mutatta, hogy a házaló kereskedők már visszaéltek a
márkanevével. Hirdetésben tette közzé, hogy a Back-malom lisztjét kizárólag a Király utcai raktárból árulják,
ólompecsétes és névjeggyel ellátott zsákos kiszerelésben.
Győri közlöny, 1879.
június 1.:
1884-ben Back Hermann
a városhoz fordult kérelmével, hogy „közúti vaspályát” építhessen. A vasúti
pálya célja az lett volna, hogy a Duna partján végighúzódva, az itt lévő
magtárak és az építés alatt lévő szeszgyár,
valamint a város gőzmalmai közt a szállítást segítse.
Győri Közlöny, 1884.
november 20.:
A város üdvözölte a vasúti pálya építését, ugyanakkor nem
akart lemondani a vágányokon érkezett áruk után beszedett kövezetvámról sem.
1889-ben a pálya elkészült, a lóvonatok szállították a terményt. Az 1890.
január 12-i újságcikkből kiderül, hogy a város azzal a feltétellel adta ki a
vasútépítésre az engedélyt, hogy a szállított áru után a vámot Back Hermann befizeti. Ennek
elengedését a malomtulajdonos kérelmezte ugyan, de a város elutasította azt.
Az 1894-es győri Hölgyek
és Urak ezredévi naptára szerint a malom vezetőségének összetétele a
következő volt:
Back Hermann a
folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően az 1880-as évekre a napi maximális
termelés terén elérte az 500 métermázsát.
1894. november 18-án egy kazánrobbanásról, és a malom jó
részét elpusztító tűzről számolt be az újság, 120 munkás maradt kenyér nélkül.
A robbanás során nemcsak a közelben levő házak ablakai törtek be, de még a
Baross utcában is sok ablak elpusztult. A Győri
Közlöny szerint még a sétatéri híd is megrázkódott a robbanás erejétől.
Az 1896-os újabb
korszerűsítésről az alábbi cikk tanúskodik (Győri Hírlap, 1896. március 22.):
A gőzgép és a gyúlékony gabona jelenléte miatt a tűzoltóság
a malmot mindig veszélyes üzemnek ítélte, tűz esetén szinte megfékezhetetlenül terjedhettek
a lángok. Sajnos ez be is igazolódott: 1907 szeptemberében tíz perc alatt az
egész épületcsoport lángokban állt. A Back-malom
porig égett, nyolcan estek áldozatul, és sok volt a sebesült is.
Az égő malom (Forrás:
Czigány Jenő: A győri tűzoltás története. Győr, 1969.):
A Győri Hírlap 1907.
szeptember 9-i számának címlapja:
Weisz Oszkár
tervei alapján, Hlatky Schlichter Lajos
építész kivitelezésében 1908-ban azonban újjáépült a malom, 1910-ben már újra
126 fő dolgozott itt.
Az újjáépítésében jelentős szerepet vállalt Richards Richard Ágost is, aki 1900
márciusától hengermalmi cégvezető, 1904-től társtulajdonos volt. A sajtó
szerint 1900 óta ő volt a Back-malom
kiszemelt tulajdonosa. Back Hermann
unokahúgát (első unokatestvérét) vette feleségül. 1905-ben Richards Richard Ferenc Józseftől a közgazdaság terén
szerzett érdemeiért „dunaréti” előnévvel nemesi rangot kapott. 1905-ben a Back-malom
egyik helyiségében rendezte be első szövőműhelyét. (1906-ban szerzett
gyáralapítási engedélyt, majd önálló szövőüzemet is elindított.)
Központi Értesítő,
1911:
Egy 1911-ben feladott
képeslap részlete az újjáépült malommal:
Back Hermann
kezdeményezésére az országban működő Back család által működtetett malmok (a
győri, a szegedi és a nyitrai) 1910-ben fúzióra léptek egymással, három
részvénytársasági igazgatóság alakult meg Győrben, melyek megerősítették
együttműködésüket.
Győri Hírlap, 1910.
február 8.:
Az újjáépült malomban közel 16 ezer négyzetméteres területen,
36 funkciójú létesítményt hoztak létre, amely a fejlett gyártási technológiát
mutatja.
A sokablakos, ötemeletes főépületben, a világos, tágas
géptermekben a legkorszerűbb üzemi berendezések, a hengerszékek sorakoztak. A
gyártás során keletkező port ventilációs elszívó rendszerrel csökkentették,
ezenkívül a hő és pára elszívásáról is gondoskodtak.
A malom 24 óránként 8-10 vagon búzát és 2-3 vagon rozst
tudott megőrölni, külön-külön malomban. Az országban szinte az elsők közt
kezdték el a búza őrlés előtti mosását. Az üzem saját víztoronnyal
rendelkezett, naponta 200 köbméter vizet használtak a gabonamosásra. A mosott
gabonából jobb minőség lisztet tudtak előállítani, amely kelendőbb volt a
magyar és külföldi piacokon.
Az üzem utolsó nagy átszerelése 1928-29-ben volt, a Ganz gyár hengerszékei és az Első Magyar Gazdasági Gépgyár (EMAG) gabonatisztító
és szitáló berendezései kerültek beszerelésre. A fejlesztés után a korábbi
visszaöntési technológiát „összekötött” rendszerű őrlés válthatta fel. A búzalisztet
44, a rozslisztet 8 őrlőrendszeren át őrölték meg. Sokféle, jó minőségű
terméket állítottak elő, csak kenyérlisztből 5-6 féle készült.
A malom alföldi, bánkúti búzát vásárolt a külföldre szánt
„luxus” minőségű liszthez. A szállítást részben a győri kikötőből másrészt
vasúton bonyolították. A telepet szinte behálózta a vagonfordítókkal ellátott
iparvágány rendszer.
A Győr-Moson-Pozsony közigazgatásilag egyelőre
egyesített vármegyék és Győr törv. hat. jogú, sz. kir. város részletes
ismertetője és monográfiája az 1929-1930. évekre című kötet részlete, a
malom vezetősége:
A malom főmeghajtó erőgépe egy 500 lóerős gőzgép volt. A
telep áramellátása saját áramfejlesztőről történt. A telepen 3-3-fős asztalos-
és lakatosműhely biztosította a termelés zavartalanságát. Jól felszerelt
laboratóriumban ellenőrizték a készterméket, a minőség vizsgálatát képezték
próba kenyérsütések is. Az őrlésre váró gabonát silókban tárolták, amely
szükség estén tárolás előtt szárítóberendezéseken haladt át.
A központi telepen kívül a malomhoz tartozott a Pápai úti telep, ahol 6000 sertés
hízlalására alkalmas disznószállás működött. Abda mellett is volt egy
sertéstelepük. A malmokhoz tartózó sertéshizlalda természetes volt, hiszen a
melléktermékek „hasznosítására” ideális megoldásnak számított.
1918 után a nyugati piacok beszűkülése és a gazdasági válság
hatása miatt a malomiparunk értékesítési, elhelyezési gondokkal küzdött. A
30-as években az évi 300 000 q kapacitású hengermalom termelési lehetőségeinek
50-70 százalékát használta ki, átlagban 140 munkást foglalkoztatott. A válságot
azonban túlélte (nem úgy, mint a nála kisebb Jankovich-féle gőzmalom),
ezután a céget a második világháborúig folyamatos gazdasági fejlődés
jellemezte. Ez lemérhető volt a telephelyen is, ahol parkosított udvarrész,
kertészet létesült. A parkot övező tiszta vizű csatornában nyáron még fürdőzni
is lehetett. 1938-tól 1945-ig id. Oszter
Sándor volt a malom üzemvezető főmolnára, aki sokat tett a munkások
szociális körülményeinek javításáért is.
A Győri
Hengermalomnak önálló labdarúgó-, teke- és asztalitenisz csapata is volt,
valamint társadalmi munkával felépített tekepályájája és klubháza. Az 1.
osztályúvá lett labdarúgó csapatát 1936-ban alapították Győri Hengermalom SE néven.
A győri malom 132 fős személyzete az 1940-es évek elején
többek között 15 tisztviselőből, 1 főmolnárból, 1 főgépészből, 3 gépkezelőből
és 40 molnárból állt.
A második világháború háborús évei alatt a malom
hadiüzemként működött, hadiőrlést végzett a magyar alakulatoknak, később a
németek ellátására is. 1944-ben német katonák „vigyázták” a termelés
zavartalanságát. Az 1944-es légitámadások sorát szerencsés módon sértetlenül
túlélte a malom.
Egy felvétel Dobos
Vilmostól, a bombázások után készült fényképsorozatából, a háttérben a még
álló malom:
1945 márciusának végén a szovjet csapatok már a külvárosban
voltak. A németek alá akarták aknázni a telepet. Oszter Sándor főmolnár mindent megtett, németül tárgyalt,
alkudozott, hogy az épületet kíméljék meg, és „csak” a gőzgépekben tegyenek
kárt. Sajnos az ígéretet nem tartották be, a németek március 28-án, pár órával
az oroszok bejövetele előtt felrobbantották az épületet. Egy visszaemlékező
szerint a malom tetőzete felemelkedett, majd földre terülve takarta el a falak
és a gépek romhalmazát. Porfelhő, csend, füst és égig érő lángnyelvek követték
a robbanást. A malom több napig lángolt, teljesen kiégett. A kissé távolabb
álló silóra azonban nem terjedt át a tűz.
A megmaradt romok
(forrás: Winkler Gábor-Kurcsis László: Győr. 1939-1999. Győr, 1999.):
Forrás: Gallyas
Camilló: Győr, a romváros élni akar című könyve:
A malom ezután már nem épült újjá, nyomtalanul eltűnt. A
jelenlegi Malomliget helye (korábbi nevén Szamuely park) is valamikor a
malomhoz tartozott. 1945 után kezdték meg a terület rendezését. A telep egykori
helyén lakóházak is épültek az 1952-ben. Telepítésük a leégett Back-malom
romjai közt megbújó artézi kutak felhasználásával, részben a silók bontásával
keletkezett területen valósult meg.
Antaliné Hujter Szilvia
Felhasznált Irodalom:
Balázs Péter: Győr a
feudalizmus bomlása és a polgári forradalom idején. Győr, 1971.
Czigány Jenő: A győri
tűzoltás története. Győr, 1969.
Dávid Lajos: Győr az
ellenforradalmi rendszer idején. In. Győr. Várostörténeti tanulmányok. Győr,
1971. p. 445-506.
Fátay Tamás. Győr.
Városépítés és városrendezés 1945 és 1986 között. Győr, 2011.
Gallyas Camilló: Győr,
a romváros élni akar. Győr, 1948.
Győri életrajzi
lexikon. Szerk. Grábics Frigyes, Horváth Sándor Domonkos. Győr. 2003.
Horváth István: A
Győri Hengermalom Rt., (korábban Back malom telepe). Gépirat. Győr, 1993.
Horváth István: Molnár
mesterség és malomipar Győr-Sopron megyében. Első rész, a II. világháború
végéig. Gépirat. Győr. ?
Kerekes Sámuel és
Enyedi Barnabás: Győr-Moson-Pozsony közigazgatásilag egyelőre egyesített
vármegyék és Győr törv. hat. jogu, sz. kir. város részletes ismertetője és
monográfiája az 1929-1930. évekre. Bp. 1930.
Vörös Károly: Gazdaság
és társadalom a dualizmus korában. In: Győr. Várostörténeti tanulmányok. Győr, 1971. p. 323-404.
Winkler Gábor- Kurcsis
László: Győr. 1939-1999. Győr, 1999.
Szakál Gyula:
Vállalkozó győri polgárok 1870-1940 között. Bp.2002.
Perger Gyula: A
pusztulás képei. Dobos Vilmos felvételei Győr 1944-es bombázásairól. Győr,
2010.
A képek forrása a megyei könyvtár helyismereti gyűjteménye
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése