2015 filmjeiről általánosságban elmondható, hogy akarva-akaratlanul
is az egyenjogúság jegyében teltek, elsősorban a nők szempontjából, olyan alkotásokkal,
mint az Ex Machina, a Mad Max vagy a Star Wars. Emellett a kényesnek
számító transzgender témához is bátrabban nyúltak az alkotók, mint például a
jelen írás tárgya melletti Tangerine.
Mégis eme kényes témával való ismerkedést – már aki hajlandó
rá – inkább eme filmmel ajánlatos kezdeni, mert A dán lány úgy
fogja meg a transzszexualitást, transzneműséget, hogy mellőzi a polgárpukkasztást,
és éppen ebből fakadóan képes magával ragadó maradni. Sőt! Egyenesen érzéki.
Persze ez ne csapjon be senkit! Tom Hooper ezúttal is
igazi Oscar-matériát rakott le az asztalra, ahogy a kimódolt A király
beszédével, vagy a dalolászást eltúlzó Nyomorultak esetében.
Ezt nemcsak a téma igazolja, hanem ahogy rögtön a film elején felcsendülnek Alexandre
Desplat lágy dallamai, miközben gyönyörű dán (valójában holland) tájképekben
gyönyörködünk. Már itt nyilvánvalóvá válik, hogy Hooper meg akarja hatni a nézőjét,
és becsületére legyen mondva, sikerül is neki. Filmje nemcsak megtörtént esete
mivoltából működik, hanem színészei és erős karakterábrázolása miatt is. A
dán lány ugyanis azt meséli el, hogy a dán festő, Einer Wegener (Eddie
Redmayne) miképp jön rá arra fokozatosan, hogy ő egy férfi testben rekedt nő,
és hogy mindezt szintén festő felesége, Gerda (Alicia Vikander) hogyan éli
meg.
Tulajdonképpen A dán lány sok szempontból a
tavalyi A mindenség elmélete ikertestvére is lehetne, és nem csupán
Eddie Redmayne okán. Hawking leépüléséhez hasonlóan itt is egy férfi
drasztikus változásának lehetünk szemtanúi, amihez a hűséges társ embert próbáló
módon idomul. Az sem elhanyagolható, hogy itt is helyenként szép, máskor pedig
erősen szépelgő mozi, ami a dramaturgia oltárán még különlegesebb helyzeteket –
és ezzel együtt felmerülő kérdéseket – áldoz fel: a Vikander alakította Gerda a
valóságban például leszbikus volt, ami máris magyarázatot ad arra, hogy
Matthias Shoenarts figurájával miért nem tudtak érdemben mit kezdeni.
Ennek ellenére mégis jobban működő film annál, részben azért,
mert itt az alkotók keze is kevésbé volt megkötve. A mindenség elmélete
pont, hogy nem Hawkingról szólt, hiszen betegségéből kifolyólag a feleséghez
hasonlatosan csak külső szemlélők lehettünk az ő személyes tragédiájában, ami épp
ezért be is határolta a film készítőit. Redmayne pedig hiába volt fantasztikus,
ordított az alakításáról az „Oscart akarok, de azonnal!” mentalitás, amit (Michael
Keaton kárára) be is kajált az Akadémia. A dán lány legfőbb
pozitívuma amellett, hogy Hooper szépen fokozatosan, érzelmesen, ugyanakkor
finoman viszi végig Einer – vagyis Lili – identitásválságát, a szerepek is végig
egyensúlyban maradnak. Ami pedig csak egy könnyed mókának indul, végül kiszabadít
egy emberek életét meghatározó szellemet a palackból. Egy két testbe zárt
tragikus szerelmi háromszög ez, amelyben egy asszonynak egy nő miatt kell
elengednie a férjét, csak történetesen az utóbbi kettő egy és ugyanaz.
Ezt a kétségtelenül komplex viszonyt pedig zseniálisan
keltik életre a színészek: Redmayne és Vikander egyszerűen FANTASZTIKUS! Előbbinek
máris elfelejthetjük a Jupiter felemelkedése fiaskóját: alakítása
végtelenül finom és érett, és sikerül megtalálnia azt a kényes egyensúlyt, hogy
karaktere ne menjen át kínos affektálásba, mozdulatai, viselkedése pedig
teljesen természetesnek hassanak mesterkéltség helyett. Ehhez társul Vikander kételyekkel,
ugyanakkor szeretettel teli Gerdája, aki majd összeroskad a szerep alatt, hogy
férje fokozatosan „elhagyja”, és így magára marad, miközben támogatja újdonsült
barátnőjét.
Hooper pedig annyira két főhősére koncentrál, hogy a külvilágról
szinte teljesen megfeledkezik, a társadalom reakciója csak egy-két rövid
szekvenciában érvényesül, a közeli hozzátartozók részéről pedig jóformán bármiféle
megbotránkozás elmarad, így a történet magja akár átültethető lenne mai környezetbe
is. Mégse tudnám azt mondani, hogy kissé provokatívabban, lényegretörőbben a
film, és ezzel együtt Lili Elbe története ugyanazt a hatást érné el. Ezáltal válik
Hooper műve olyanná, mint Wegener tájképei: finom ecsetvonásokkal próbál
rekonstruálni egy emléket, ami, ha nem is fedi a valóság minden szeletét, mégis
rendkívül megkapó.
Pavlics Tamás
Forrás: cinestar.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése