A
Városi Kultúrház – A „hajléktalan kultúrintézmények”
reménysége az 1930-as években
Győrött
már az 1900-as évek elejétől napirenden volt a
városi kultúrház építésének
ügye. A város élénk zenei életének már régóta szüksége
lett volna egy nagy befogadóképességű, jó akusztikájú
hangversenyteremre, mely nagy érdeklődésre számot tartó, a jó
nevű vendégművészek fellépésére is alkalmas lehetett volna.
Először,
más városok példája alapján, kultúrpalotában gondolkodtak,
mely otthont adhatna a kultúrintézményeknek. Győrött erre nem
volt pénz, 1914-ben, mikor felmerült a Lloyd
nagytermének átépítése, a sajtó így összegezte a kultúrház
megépítésének eddigi elmaradását: „Meg
kellett a városnak csinálni az egészségi intézményeket, és
biztosítani kellett a kereskedelem és ipar forgalmát. A
csatornaépítés, vízműbővítés, villanytelep-létesítés,
gázmű megvétele, az árvédelmi munkálatok, az utak jó karba
helyezése, a város levegőjének védelme parkok létesítésével,
mind a város messze jövő életére kiható, de egyszersmind a
város anyagi erejét igénybe vevő létesítmények lekötötték
erőit.”
Győri
Hírlap, 1914. május 25.:
Az
1920-as években és az 1930-as évek elején zenei rendezvények
helyszínéül, jobb híján, továbbra is a
zeneiskola nagytermét, az Apolló
mozit,
a nagyobb rendezvények esetében a Lloydot használták. Ez
utóbbinak volt a városban a legnagyobb helyisége, de az igényekhez
képest ez a nagyterem is kicsinek bizonyult, pódiuma nem volt,
ruhatára a szemtanúk szerint botrányos. Nem véletlen, hogy az
1930-as években a kultúrház ügyének legfőbb szorgalmazója a
Győri
Ének- és Zeneegylet
lett, mely bizottságot hozott létre a cél érdekében.
Az
1920-as évek végén a város több kultúrintézménye is megfelelő
elhelyezésre várt. A bencés rend páratlanul gazdag múzeumi
gyűjteménye helyhiány miatt a nyilvánosság számára nem volt
hozzáférhető. A városi közkönyvtár – melynek helyiségei
alkalmatlanok voltak – jobb helyet keresett magának. Győrnek
színházszerető lakosai voltak, de éppen nem volt színházépülete.
1928-ban zárták be biztonsági okokból a Radó
téri régit,
mely 1798-ban épült többnyire kőből, gyakorlatilag ártérben.
Bár az új színház építése az 1800-as évektől újra és újra
napirendre került, a városi költségvetésből csak a régi
rendszeres felújítására futotta, mígnem 1927-ben végleg
életveszélyessé nyilvánították, majd lakat került rá. Ettől
kezdve a szerződő színtársulatok a Lloydban, az Apolló moziban,
a Katholikus Körben, a Vasas Otthon nagytermében játszottak.
1929-ben pályázatot írtak ki egy új színházépület
tervezésére, melyre impozáns tervek készültek. A gazdasági
válság éveiben azonban a város nem kezdett építkezésbe, így a
színházkérdés továbbra is megoldatlan maradt.
1929
decemberében a Dunántúli Hírlap arról ír, hogy a 60 ezer fős
Győr további fejlődéséhez halaszthatatlan a kultúrház vagy
kultúrpalota megépítése. Felhívja a figyelmet, hogy az építési
költség nem csupán a városra hárulna, mivel az állam és a
város kulturális egyesületei is támogatnák anyagilag, ez
utóbbiak az ismeretterjesztő előadások, a szabadegyetemi órák,
a kulturális felolvasások, a vallásos és politikai
összejövetelek, a szépművészeti kiállítások számára
keresnek megfelelő helyiségeket. A bérbeadásából pedig
jövedelemhez juthatna a város. A kultúrpalota építéséhez két
helyet is javasolt a cikk. Az egyik a Royal szállóval szemközti
tömb, de ezt még ki kellene sajátítani a városnak. A másik a
Vilmos császár út és a Munkácsy út kereszteződésében levő
városi telek, melyen akkoriban tüzelőanyag telep üzemelt.
Pénzügyi
források
A
szűkös anyagi források nagy részét két alapítványra építhette
a város. Győrben még az 1900-as évek elején a szabadkőművesek
megalapították a Philantrophiai
Páholyt,
a tagok közt számos közismert személlyel. A szabadkőművesek az
oktatásban a felekezeti jelleget akarták visszaszorítani, a
hangsúlyt inkább a természettudományos nevelésre helyezték.
1900-ban megalakították a Győrvárosi
Diák-Otthon Egyletet,
majd a
szabadkőműves nevelési törekvések jegyében 1911-ben adták át
a Bisinger
sétányon
a Győrvárosi
Diákotthont.
A
Győrvárosi Diákotthon az 1910-es években:
1920-ban
belügyminiszeri rendelet oszlatta fel a szabadkőműves páholyokat.
1932. június 19-én a Győrvárosi Diák-Otthon Egylet is kimondta
feloszlását a következő elhatározásokkal: egyrészt a Bisinger
sétányon lévő házát (ez idő szerint a női felső kereskedelmi
iskola használta) Győr város közönségének adja át, azzal a
kikötéssel, hogy az épület mindenkori bérleti díja örök
időkre a szegény sorsú, jó diákok tanulmányi segélyezését
szolgálja. Másrészt kimondta, hogy a 73375 pengőnyi készpénz
vagyona „Győr város tulajdonát képező kultúrház létesítésére
fordíttassék és használtassék fel”. Mivel ez az összeg önálló
építkezésre nem volt elegendő, megoldást kellett találni a
kikötés szerinti hasznosításra. Felmerült elsőre az 1930-ban
átadott szociáldemokrata támogatással létrehozott Vasas Otthon
megvétele. A magas ár és célszerűtlen kialakítás miatt erről
a tervről hamar letettek. Másik lehetőség volt a Lloyd épület
megszerzése és átalakítása, mely kivitelezhetőnek tűnt, de a
tulajdonosok túlzott követelése miatt ez sem valósult meg.
Felsődunántúli
Újság, 1933. május 8.:
Sziklai
Jenő
szegedi színigazgató is olyan
ötlettel állt elő, melyekhez a Diákotthon
Egylet pénzével is számolt volna.
Szeretett
volna egy nyári színházat építeni a Bisinger sétányon. Saját
költségén meg is bízta Wälder
Gyula
műépítészt, műegyetemi tanárt a színkör terveinek
elkészítésével. A tervek azonban tűzbiztonsági szempontokból
aggályosak voltak, és átdolgozásra szorultak.
Sziklai Jenő végül egy szezonra, az 1934 tavaszán lebontott
színház helyére, a Radó szigetre 16 ezer pengő költséggel 900
személyes nyári színházat épített deszkából és vászonból,
melyet
a Nemzetközi Vásártól hozott el.
1934 októberében már felszólították a deszkaszínház
lebontására.
A
kultúrház szempontjából körvonalazódott a megoldás, a már a
Diákotthoni Egylet feloszlását kimondó közgyűlési
jegyzőkönyvben is lefektetett gondolat: a Bálint Mihály-féle
alapítványi ház átalakítása és felhasználása lehetőleg a
múzeummal összekötött kultúrház céljára.
A
másik alapítványtevő, Bálint
Mihály
1841-ben született, a Győri
Szeszgyár Rt. egyik alapító tagja volt. 1904-ben egy új színház
felépítéséhez 240 ezer koronát adományozott a városnak,
valamint Győrre hagyta a Czuczor utca 17. sz. alatti ingatlanát.
(Más fontos adományaival támogatta a városi iskolai oktatást,
illetve a szegény tanulókat. 1910-ben a Győri Evangélikus
Szeretet Otthon építéséhez 60 ezer koronát hagyott az egyháznak.
Az első világháború alatt a hadiözvegyek, hadiárvák és
hadirokkantak támogatása érdekében alapítványt hozott létre.
Végrendeletében a városi irodalmi és művészeti élet
fejlesztésére, a szegények gyámolítására és a népkonyha
működtetésére, az evangélikus iskola szociálisan rászoruló
tanulóinak segélyezésére, valamint a hátrányos anyagi
helyzetben lévő középiskolások javára jelentős összegeket
hagyományozott.) 1904-ben Győr díszpolgárává választották.
Még életében, 1913-ban utcát neveztek el róla. 1921-ben hunyt
el.
A
Benes Pál festette Bálint Mihály portré:
Bálint
Mihály hagyatéka volt a Czuczor Gergely utca és Árpád utca
sarkán álló egyemeletes épület, melyben egy tejcsarnok üzeme
működött, valamint a Vegyvizsgáló Állomás, emeletén
bérlakásokkal.
Az
1900 körüli felvételen már látszik a Bálint Mihály-féle ház
Árpád úti homlokzata:
1925
körüli felvétel az Árpád úti homlokzatról, a tűzfalon lévő
felirat: „Sopron, Győr és Vasmegyei Tejgazdasági Rt. Győr város
tejellátása, sajt és vajkészítése nagyban”:
A
tervpályázat
Szauter
Ferenc
polgármester maga is a kultúrházért kialakult társadalmi
mozgalom támogatója lett. A helybeli mérnökegylet előzetes
tervek elkészítését javasolta az átalakítás lehetőségének,
célszerűségének és a költségek nagyságának megállapítására.
Érintkezésbe léptek a Zeneegylettel. 1933. december 18-án a zenei
és építészeti szakértők bevonásával pontról pontra
megtárgyalták az átalakítás lehetőségeit. A kívánalmak
figyelembevételével a mérnökegylet január 31-i lejárattal
tervpályázatot írt ki a kultúrház építkezéseire, illetve az
átépítésére. A pályázaton csak a mérnökegylet győri
osztályának tagjai vehettek
részt. A
tervezési program szerint a közel 1400 m2
telken álló ház átalakításával gondoskodni kellett 600 személy
befogadóképességű hangversenyteremről, melyet szükség esetén
színi és mozgófénykép előadásokra is lehet használni, a
szükséges élőcsarnokkal, ruhatárakkal és egyéb
mellékhelyiségekkel, egy 80 m2
nagyságú
felolvasóteremről, színházi öltözőkről, néhány egyleti
szobáról, gondnoki és házmesteri lakásról és múzeumi
helyiségekről.
Városok
Lapja, 1934. január
1.:
A
kultúrház megvalósítása mögé egymás után sorakoztak fel a
kultúrintézmények és egyesületek. A Győri Ének- és Zeneegylet
a zenei élet helyszínének biztosítékát látta a tervben. (Győri
Hírlap, 1934. január 21.) Felajánlott 15 ezer pengő kölcsönt is
a városnak, de kiderült, hogy az egylet pénztárosa elsikkasztotta
az egylet vagyonát.
A
Kisfaludy Irodalmi Kör bár az ideiglenes rendezvényeit a
városháza közgyűlési termében tarthatta meg, egyesületi
munkaszobát viszont kért a majdani kultúrházban.
Győri
Hírlap, 1934. február 4.:
A
Bálint
Mihály-féle
épület felkeltette a Győri
Képző- és Iparművészeti Társulat
érdeklődését is, amely ebben látta évek óta húzódó
gondjainak
megoldását. Az 1933. december 19-iki választmányi ülésen Höfer
Vilmos
társulati alelnök kifejtette, hogy a „kiállítási terem kérdése
annyira időszerű, hogy immár a kiállítás rendezése is
lehetetlenné válik”. Azt javasolta, hogy a választmány kérje a
polgármestertől „a Bálint
Mihály alapítvány
Czuczor Gergely utcai házának Kultúrházzá való átalakítását
úgy, hogy az udvart üvegtetővel fedjék be, amivel egy állandó
kiállítási hely nyerhető”. A Képző- és Iparművészeti
Társulat kérelmét figyelmen kívül hagyták a kiírt 1934-es
tervpályázat során, mivel az eljövendő intézményt színházi
bemutatók, mozielőadások és hangversenyek tartására tervezték,
a felső szinten pedig a létesítendő városi múzeumot akarták
elhelyezni.
Az
1934. január 31-én lejáró tervpályázatra hat pályaterv
érkezett. A hét tagból álló bírálóbizottság Lakatos
Kálmán
építész tervét 300 pengős, Stadler
Dezső
építész tervét 200 pengős, Fekete
Kálmán
mérnök-építőmester és Polgár
Rudolf
építész tervét 100-100 pengős díjakkal jutalmazta. A
terveket az érintett egyesületeknek és a nagyközönségnek
bemutatták.
Lakatos
Kálmán 1. díjat nyert pályázatának alaprajzai:
A
tervek bemutatása után a Diákotthon Egyesület is megerősítette
szándékát, hogy 75 ezer pengővel támogatni fogja az átépítést.
A városi közgyűlés március 12-én egyöntetűen megszavazta a
kultúrház megépítését. Mivel még ebben az évben be akarták
fejezni az átalakítást, sürgősen meg kellett szerezni a
minisztérium jóváhagyását. Közben a kedvező kölcsönök
beszerzése is folyamatban volt.
Győri
Hírlap, 1934. március 24.:
Győri
Hírlap, 1934. november
8.:
Városok
lapja, 1935. április 15.:
Az
építkezés
1934.
július 9-én abban a reményben kezdték meg az átalakítási
munkálatokat, hogy húsz munkahét után avathatják is a
kultúrházat. A 150 ezer
pengős költségvetésű építkezést Káldy
Barna
építőmester vezette a bontástól az átadásig.
Megkezdődtek
a bontási munkák:
Az
építkezés vezetője a tervpályázat nyertese, Lakatos Kálmán
győri építészmérnök lett. A meglévő régi épület és az
elég rossz méretű telek megkötöttségei kétségtelenül sok
nehézséget okozhattak az amúgy is nem megfelelő helyen (zártsorú
saroktelek) álló épület átépítésénél.
1936-ban
a Tér és forma szaklapban az alábbiak szerint mutatta be az
épületet Markovics
Sándor:
„A
tervezőnek sikerült a zavaró körülményeket áthidalva, egységes
harmonikus hatású és a célkitűzést szolgáló tervet készíteni.
Kétségtelenül hátránya azonban az építkezésnek az, hogy az
épület mindkét homlokzatával keskeny utcára néz, s a zártsorú
építkezés folytán nem keltheti azt a monumentális hatást, amit
ilyen rendeltetésű épülettől általában várni szoktak. A
tervező az egész épület magasságán átvonuló és eredetileg
műtravertin burkolattal tervezett, de sajnos csak kőporos
homlokzatképzéssel kivitelezett ritmikus modern profilirozású
pillérsorral tagolta halványkék színű homlokzatát.”
„A
kötöttségekből származó külső megjelenésért bőséges
kárpótlást nyújt a belső megoldásnak úgy esztétikai, mint
gyakorlati használhatóság szempontjából való megfelelése. A
Czuczor utcából nyíló tágas, modern bejáraton át jó
megvilágítású, tágas és levegős előcsarnokba lépünk. Külön
bejárat van a színház pénztárcsarnokából is megközelíthető
emeleti múzeumi és kiállítási helyiségek részére, melyek a
megtartott régi márványlépcsőn érhetők el. Az előcsarnokból
és a tágas pénztárcsarnokból nyílik a színháztermet az
eredeti „L" alakú beépítés felhasználásával ,,L"
alakban mintegy 30 méter hosszúságban körülvevő foyer
(előcsarnok). A tágas és jól világított foyerban nyert
elhelyezést a büfé, a ruhatár és kiállítási vitrinek sora.
Ugyancsak az előcsarnoknak az Árpád út felől külön utcai
főbejárata is van.”
Az
előtér (Tér és forma, 1936):
„Az
épület magva az erkéllyel együtt 600 ülőhellyel ellátott nagy
színházi terem a régi épület nagy udvarának beépítéséből
keletkezett. A színpad felé tölcsérszerűen szűkülő alaprajzú
nézőtér hossza 19.30 méter, szélessége 13.60 méter, a színpad
10 méteres rivalda nyílással nyílik a nézőtérre a süllyesztett
zenekar fölött. A színpad mögött húzódó folyosóról nyílnak
a külön kis zárt udvarra tekintő öltözők.”
A
színpad (Tér és Forma, 1936):
„A
monumentális hatású és nemes egyszerűségű nézőtér mahagóni
fával burkolt színpadi nyílással és a két proscénium
páhollyal, valamint az ugyancsak mahagóni burkolattal ellátott
erkély mellvéddel és az 1.50 méter magasságig szintén mahagóni
sima burkolatú oldalfalakkal igen kellemes harmóniába olvad a
narancsvörös szövettel bevont oldalfalakkal és a vörös
bársonnyal kárpitozott fekete faszékekkel. A szellőző
nyílásokkal tagolt hófehér mennyezet és a reflektorok fényében
csillogó nehéz ezüstszürke színházi függöny oly kellemes
hatású, hogy a néző a főváros valamelyik előkelő színházába
képzelheti magát.”
A
nézőtér 1936-ban:
Feltűnést
keltett a színház rejtett világítása és új Linestra nevű
világító testjei, a helybeli villamos vállalkozó, Sugár
Árpád
végezte a modern technikai szereléseket. A központi gőz- és
légfűtés, valamint a szellőztetés munkálatait Tárnok
Árpád Béla
cége végezte.
A
színház
A
kultúrház átadása nem egy időponthoz köthető. Az átalakítást
végül 229 ezer pengőből sikerült megvalósítani. Az egyes
„funkciók” avató rendezvényei egymás után következtek.
Először a színház vette birtokba, de az emeleten ekkor még
munkák folytak. 1935. július 14-én megnyitotta kapuit a már évek
óta kényszermegoldások nehézségeivel küszködő győri
színészet előtt. Július 18-án ünnepi díszelőadás keretében
avatta fel Sziklai
Jenő
színtársulata a Hunyadi László nyitányának akkordjaival és
Katona József Bánk bán 2. felvonásával a kultúrház színpadát.
A
színházavató plakátja:
Győri
Hírlap, 1935. július 19.:
A
képtár
A
város még 1934 őszén kultúrházkezelő bizottságot hozott létre
az alpolgármester Koller
Jenő
vezetésével, mely a szükséges felszerelésről és a
működtetésről gondoskodott, ez tárgyalt a múzeum ügyében is.
Az emeleten a nézőtér légteréből fennmaradó területen, azaz a
régi épület utcai szárnyaiban nyert volna elhelyezést. A külön
múzeumi bejárótól és előcsarnokból megközelíthető múzeumi
helyiségek három nagy teremből álltak volna. Időközben a bencés
Lovas
Elemér,
a Rómer-gyűjtemény kezelője kifogásokat emelt a múzeum
rendelkezésére bocsátott helyiségekkel szemben, így a
múzeumalapítás sem történt meg. A város az így felszabadult
helyiséget a Magyar
Mérnök- és Építészegylet győri osztályának
adta bérbe azzal a kikötéssel, hogy az emeleten lévő kis
előadóterem és a hozzá tartozó mellékhelyiségek használati
jogának fejében az egylet köteles a társkulturális
egyesületeknek – köztük a Győri Képző- és Iparművészeti
Társulatnak is – díjtalanul helyet biztosítani. A Győri
Képző- és Iparművészeti Társulat
1935. november 14-én nyíló tárlatával tulajdonképpen otthonra
lelt a Kultúrházban.
Győri
Hírlap, 1935. november 15.:
A
kultúrházkezelő bizottság intézkedett a Bálint Mihály relief
és emléktábla felállításáról, valamint előkészületeket
tett filmvetítések elindításához, nem véletlen, hogy már a
tervpályázat is feltételül szabta a moziüzemeltetés
lehetőségét.
A
mozi
Még
1920-ban a belügyminisztériumtól Győr három mozira kapott
engedélyt, ebből kettő üzemeltetési jogát bérbe adta (Apolló
és Elite mozi).
A harmadik moziengedélyt a város nem hasznosította, a Kultúrház
elkészültével a visszavonás terhe mellett viszont használni
kellett. A sok szálon bonyolódó probléma része volt a
dekonjunktúra és a konkurenciaharc is, a vitákat lezáró
polgármesteri döntés az lett, hogy 1935. október 1-jétől a
város a kultúrházban kipróbálás jelleggel gyakorolja mozijogát.
Október 5-én a Halló Budapest című filmmel indított a Kultúrház
Filmszínház.
Győri
Hírlap, 1935. október 4.:
Az
első hónapok megmutatták, hogy a technikai üzemeltetés
megfelelő, de hiányzott a gyakorlott szakember, és a másik két
mozival sem sikerült a tervezett filmkölcsönzési együttműködés.
Végül a közgyűlés a felek megegyezésével kialakított
megoldást szavazta meg 1936 szeptemberében, miszerint a város
felfüggeszti a kultúrházi mozi működését, a jövedelemkiesés
ellentételezésére a másik két mozi ezért 6000 pengőt fizet
neki.
A
hangversenyterem
Az
1935-ben átadott kultúrház első zenei eseménye, bérleti
hangverseny keretében Szigeti József hegedűestje volt 1935.
október 21-én.
Győri
Hírlap,
1935. október 22.:
A
nagyterem akusztikája egészében jól sikerült, de kisebb
módosításokat és a külső zajok kizárását még sokan
javasolták, ezeket ki is javították. 1935.
november 14-én Győrből, a Kultúrházból közvetítette a rádió
Liszt művét, a Les Preludes-öt és Kodály szerzeményét, a
Psalmus Hungaricus-t, Boldis
Dezső
vezényletével. A fúvósokkal megerősített zenekar, több helyi
énekkarból felállt 150 tagú kórus és Székelyhidi
Ferenc
énekművész lépett fel. A nevezetesebb hangversenyek közé
tartozott még 1938-ban a két Kodály hangverseny is, a május 8-i
Halmos László
szervezésében, ezzel az Éneklő
Ifjúság
is birtokba vette a Kultúrházat. Kivételes
esemény volt az 1940.
január 17-i, amelyen Bartók felségével, Pásztory
Dittával
együtt viharos ünneplésben részesült, Amerikába távozásuk
előtti utolsó koncertjeik egyike volt a győri.
A
kultúrház fenntartása
1936-ban
is még csak nyáron működött színház Győrben, a jobb
kihasználás miatt sürgették, hogy télen is legyenek színházi
előadások. A
Kultúrházba
végül a múzeum nem költözött be, mivel hosszú távon nem
tartották alkalmasnak a felajánlott helyiségeket, de a régóta
vajúdó múzeumkérdés végleges megoldásáig, az érdeklődésre
való tekintettel, a Városi
Kultúrház
kiállító helyiségeiben történeti kiállításokat is
szerveztek. 1937. június 9-én nyílt meg a győri
könyv múltját bemutató tárlat, 1728-tól, a Streibig-nyomda
megtelepedésétől kezdődően. A könyvkiállítást kéziratok és
íróarcképek egészítették ki. A kiállítás másik részét a
győri
metszetek, térképek és régi városképek bemutatása képezte.
1938-ben a bencés múzeum régiségtár gyűjteményeit állították
ki, hogy a többi tanintézet is hozzájuthasson a régiségek
megismeréséhez. Csaknem az összes iskola diáksága megnézte a
kiállítást. 1943. március 6-án, a
Győr város szabad királyi városi rangra emelésének 200.
évfordulója alkalmából rendezett történeti kiállítást
Szinyei
Merse Jenő
vallás- és közoktatásügyi miniszter nyitotta meg.
Az
épület 1945-ben, a bombatámadások után:
Már
1945 szeptemberében meg tudták indítani a színházi évadot.
Győri Munkás, 1945. szeptember 23.:
Az
épület később is kulturális célokat szolgált.
1978-ig
itt üzemelt a Kisfaludy
Színház,
ám ebben az évben megépült a Nagyszínház,
így az eredeti funkciónak megfelelően 1978-tól
a
Megyei
Művelődési Központnak,
1987-től a Bartók
Béla Művelődési Központnak,
2008-tól a Bartók
Béla Művelődési Központ Nonprofit Kft.-nek,
majd 2013-tól a Nemzeti
Művelődési Intézet
Győr-Moson-Sopron megyei irodájának adott otthont. 2015-től a
városi fenntartású Vaskakas
Bábszínház
működik falai közt. Két nagy felújításon esett át az épület,
1984-ben, majd 2002-ben.
A
Megyei Művelődési Központ felújítása (Kisalföld,
1984. november 9.):
A
2002-es regionális központ számára történő átépítés
Czigány
Tamás
tervei alapján valósult meg. A szerkezeti
alapstruktúra megtartása mellett nőtt a nézőtér és a színpad,
átalakult az épület közlekedési rendszere, és általánosan 1
szinttel megemelték az egész épületet. A ház főbejárati
frontjára, a szűk járdát kibővítve, árkád került, ami
csökkentette az előadások előtti-utáni zsúfoltságot, és
egyben helyet adott egy rámpának a mozgáskorlátozottak számára.
Az eredeti színpadszint helybenhagyásával növelték a nézőtér
emelkedését, így biztosították a jó látásviszonyokat. A
nézőtér befogadó képessége a karzattal együtt 451
fő lett. 2003.
március 14-én,
ünnepélyes
keretek között adták át a teljesen felújított épületet.
A
2002-es felújítás utáni épület, és a Vaskakas bábszínház
épülete napjainkban:
Antaliné
Hujter Szilvia
Felhasznált
irodalom:
Markovics
Sándor: Kultúrház Győrben. In: Tér és Forma, 1936. p. 234-236.
Grábics
Frigyes: A Győri Városi Kultúrház. (Felépítése és első évei)
Honismereti pályázat. Kézirat. Győr, 1985. (Dr. Kovács Pál
Megyei Könyvtár)
A
Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár helyismereti hírlapgyűjteménye
és Digitális Könyvtára
Internetes
oldalak:
Modern
Győr: https://moderngyor.com/2013/02/15/kulturhaz/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése