Az óceánjáró zongorista legendája
Mindig
be kell tartanunk valamilyen utasítást, ha filmet nézünk. Hol a
főszereplő miatt kell elfogultnak lennünk, hol a téma az, amely
időszerűségével kötelezően levesz bennünket a lábunkról, hol
pedig a műfajnak kell folytonosan felülemelkednie szemléletünkön.
Az óceánjáró
zongorista legendája
egy mese, vagyis egyetlen kockájában sem szabad a realitást
keresnünk. Ilyen szempontból pedig Giuseppe Tornatore filmje
tökéletes.
Sokszor
azonban a mese nem is annyira mese, hanem a valóságot meghazudtoló
élethűséget hordoz. S ha ebből a szemszögből nézzük végig a
filmet? Nos, akkor is tökéletes. Az
óceánjáró zongorista legendája
egy olyan Titanic-variáns,
amely nem eszköznek tekinti az óceánt a történet elmeséléséhez,
hanem létező textúrának, valóságos élettérnek. Tudom, nagyon
hamisan cseng, hogy előhozakodom a Titaniccal,
de mégis muszáj. Egyrészt több párhuzam is van a két film
között, másodsorban pedig remek alkalom, hogy az amerikai
„szerelmes katasztrófa-filmmel” összehasonlítva adjak elemzést
Az óceánjáró
zongorista legendájáról
(továbbiakban csak Óceánjáró).
Természetesen az utóbbi javára.
Először
a párhuzamokról. Az Óceánjáró
is keretes mű, egy trombitás meséléséből bontakozik ki előttünk
Ezerkilencszáz
(Tim Roth)
legendája, majd – immár a jelenben – tragédiája. És ezen a
tragédián nem elsősorban Ezerkilencszáz halálát kell értenünk.
A film mondanivalója ennél sokkal több. Hasonlóság még a
Titaniccal a hajó, amely a film végén aztán ugyanúgy a
pusztulásé lesz. Azonban míg a Titanic egy erőszakosan kreált,
hamis szerelmet állít a középpontba, mellőzvén az Amerikában
új életet kezdeni remélő szegények sokkal hihetőbb tragédiáját,
addig az Óceánjáró egy hosszú és őszinte barátság, s azon
túlnőve olyan egyéni létezés köré festi fel a tragédiát,
amely olyan, mint a kollektív tudat elmélete. Vagyis, hogy egy
emberben egyidőben benne van az összes többi élő ember is.
Ezerkilencszáz magánya nemcsak az övé, hanem mindnyájunké. A
felfesteni igét sem véletlenül használtam. Az Óceánjáró
következetesen és finoman építkezik, nyoma sincs a filmen a
Titanicra (s az amerikai filmekre általában) jellemző erőszakos
érzelemvezérlésnek. Nem azért azonosulunk Ezerkilencszázzal,
mert auditív és vizuális filmes trükkök kényszerítenek erre,
hanem mert IGAZNAK
érezzük. Még úgy is, hogy tudjuk, mese (legenda) az egész.
Az
Óceánjáró
mondanivalójának páratlan bravúrja a koráthidalásban
rejlik. A film ugyan 1900-ban indul, s története csupán a második
világháborúig terjed, mégis olyan valós képet fest a mostani
(mai) high-tech világról, hogy az hátborzongató. A tragédia a
létezés és a nemlét közti materiális határvonal létében
feszül. Hiszen mitől tekinthető valaki élő embernek ma? Hogy
papírjai vannak. Neve van, kódszámokat, azonosítókat kap. Nem
vagyunk mások, csak pontokból és számokból álló jelek. Az
Óceánjáró pedig bebizonyítja a világnak, hogy igenis micsoda
értéket hordozhat egy ember. Akkor is, ha a mai, matematikai világ
szempontjából meg sem született. Még ha csak egy mese is ez a
bizonyíték.
A
film szerkezete remek. Az idősíkok kitűnő váltogatása a
Hegylakó-éhoz
fogható, a történetmesélés pedig észrevétlenül irányított.
A film egységes, nem kósza scene-ekből álló mű, eltekintve két
nagyobb, önmagában is zártként elemezhető jelenettől. Az egyik
a jazz „feltalálója” és az Ezerkilencszáz közötti
zongorapárbaj, amely westernbeli elemeket pompásan ötvöz a remek,
néhol burleszkre emlékeztető humorral, nem beszélve a zseniális
zongoraszólamokról. A másik pedig a „szerelmi szál”. Ezzel
óvatosan kell bánnom, mert néhányan lezáratlannak, mi több,
egyenesen rossznak minősítik. Nos, szerintem nincs igazuk. A
szerelmi szál egy magában megálló, befejezett, hihetetlenül szép
kompozíció. Szebb, mint Rose és Jack szerelme a Titanicon. S ha
ezt a kijelentést sokan „blaszfémiának” tartják, én akkor is
ragaszkodom hozzá. A lány
(Mélanie Thierry),
akit megpillant Ezerkilencszáz, elérhetetlen számára. Hiszen egy
másik „világból” jött, és egy másik világba is tart. Nem
véletlen, hogy fizikai kontaktusra szinte nem is kerül sor köztük:
hol a hajóablak, amely elválasztja őket, hol pedig a hajóról
lefelé igyekvő tömeg sodrása. Az az egyetlen puszi azonban,
amelyet a lány nyom Ezerkilencszáz arcára, megvillantja előtte a
választás lehetőségét, de, mint később kiderül, az
alternatíva csak alternatíva marad. „Végtelen zongorán nem
tudnék játszani” – mondja Ezerkilencszáz barátjának, Maxnek
(Pruitt Taylor
Vince), aki a
végsőkig kitart mellette, s amellett, hogy megmentse az életét.
A
nagyváros jelenti Ezerkilencszáz számára a végtelen billentyűjű
zongorát, amelyet a hajóhíd közepén (két világ között
félúton) állva vesz szemügyre. Megretten ettől a nagyvárostól,
amelynek nincsen vége. „Hogyan választhatnék egyetlen házat,
egyetlen földet?” – kérdezi, és visszamenekül a hajó (és a
zongora) biztonságot jelentő keretei közé. Kicsi és véges világ
az övé, de színesebb, mint az emberek végtelen kiterjedésű
metropolisza.
Az elgondolkodtató történet mellett a filmes eszközök emelik az
Óceánjárót
ritka magasságokba. A zene a végletekig kifejező, a színek
kontrasztja megmutatja a két világ közti minőségbeli
különbséget, a fényképezés pedig bravúros. Azt hiszem, Koltai
Lajostól ez igazán
nem meglepetés. Finoman, lágyan, óvatosan úsztatja a kamerát, az
óceán ringásának ütemére. A nagyváros képe, sziluettje,
melytől Ezerkilencszáz olyan véglegesen megretten, Fritz
Lang Metropolis
című remeke előtt hódol. Ugyanígy a film végén a kórházhajó
belseje is.
Igazából
Tim Roth
alakítása az, amely Ezerkilencszáz történetét hihetővé teszi.
Sallangoktól mentes, visszafogott játéka egyszerre készteti
elgondolkodásra és empátiára a nézőt. Lassú mozdulatai valami
olyan életbölcsességet sejtetnek, amellyel képes keresztüllátni
a számára ismeretlen világból jött embereken. S ezzel nemcsak
bennünk ébreszt végtelen rokonszenvet és tiszteletet (hiszen ki
az manapság, aki a sűrű emberi manipulációk és gonoszságok
erdejében képes megőrizni eredeti valóját), hanem barátjában,
Maxben is. Pruitt
Taylor Vince
szerepe abban a tekintetben hálátlan, hogy elhalványul
Ezerkilencszáz karaktere mellett. Nekem mégis roppant módon
tetszik, mert olyan kétségbeesetten próbál segíteni
Ezerkilencszáz életén, és olyan fáradhatatlanul keresi a
kórházhajó roncsolt belsejében (újabb szimbólum), amellyel csak
a legeslegjobb barátja iránt viseltetik az ember. Kettejük játéka
ad még hitelt a mai high-tech világban a tiszta (és pozitív)
emberi érzelmek létezésének.
Az
óceánjáró zongorista legendája
szép film. Amiről szól, nem új keletű (barátság, magány,
életkeresés), de igazán hihetőnek tűnik. S ha egyesek úgy is
érzik, bársonyba van csomagolva, akkor kell, hogy eszükbe jusson,
végső soron egy mesét látnak. Ahol mindez megtörténhet, és meg
is történik. Én mégis azt mondom, az életről szól, hiszen ha
jobban belegondolunk, mese és valóság között a határvonal néha
meglepően vékony, időnként pedig teljesen elmosódott. És aki
mégis azt mondja, ezt ugyan nem hiszi, csak sajnálhatja. Mert a
remény nem azonos a naivitással. Hiszen ha így lenne, nem lenne
értelme az egész életnek. Pedig van, ha más nem is, az
Óceánjáróhoz hasonló filmek.
Szilvási
Krisztián
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése