Pattantyús-Ábrahám Imre,
a tudós győri gyárigazgató
Városunk
egyik középiskoláját Pattantyús-Ábrahám Gézáról, a budapesti műegyetem gépészprofesszoráról nevezték el. Győrhöz
azonban testvére, Pattantyús-Ábrahám Imre, a vaskohómérnök kötődött, aki szintén elismert egyetemi oktató volt: egy sorsfordító, nehéz
évtizeden át élt itt, 1941 júliusától volt a vagongyár igazgatója.
Pattantyús-Ábrahám
Imre a
német megszállás idején mindent megtett, hogy az értékes gépeket megmentse, a
berendezés nyugatra szállítását akadályozza. A pusztító bombatámadások után
irányításával indult meg a termelés és a csarnokok újjáépítése. Szakmai
hozzáértésének volt köszönhető, hogy 1945 után is vezető maradhatott, egészen
addig, míg 1951-ben vissza nem tért az egyetemi oktatáshoz. Életének utolsó
állomásán, a miskolci egyetemen emlékét több évtizede ápolják, kiállítással,
konferenciákon emlékeznek meg róla, szobrot állítottak neki.
Terplán Zénó több cikkében bemutatta
és méltatta Pattantyús-Ábrahám Imre életútját, különösen tudományos- és oktatói
tevékenységét. Ő mindkét Pattantyús fivér munkatársaként, és kutatásai során is
azt tapasztalta, hogy a két nagy tudású testvért gyakran még a szakmai
közvélemény is összekeverte, érdemeiket gyakran a másiknak tulajdonították.
Talán ennek is „köszönhető”, hogy Pattantyús-Ábrahám Imre nevét és
tevékenységét nem őrzi
kellőképpen a győri emlékezet sem. Városunkban eltöltött éveinek kutatásával
adós még az utókor. A tények összegyűjtése nem könnyű feladat, hiszen volt idő,
amikor titokban intézkedett, például a kitelepítés akadályozása vagy a
vagongyár készpénz vagyonának elrejtése. Éveken át háttérbe vonulva végezte a munka
dandárját, vállalva a felelősséget, közben a dicsőség sokszor másnak jutott.
Jellemző, hogy az 1945 után született vagongyárral kapcsolatos történeti írások
szinte meg sem említik a nevét, annak ellenére, hogy az új rendszer által
melléje kinevezett munkásigazgatók is a legnagyobb elismeréssel nyilatkoztak róla,
és szűk körben még az országos pártvezetők is méltányolták szakmai tudását,
vezetői képességeit.
Családja,
pályakezdés, soproni évek
Pattantyús-Ábrahám Imre 1891. augusztus 26-án, a
felvidéki Illaván született, ahol atyja, Pattantyús-Ábrahám Márton a
fegyintézet orvosa volt. A selmecbányai elemi iskola elvégzése után a Trencséni
Katolikus Főgimnáziumban, majd a Nagyszombati Érseki Katolikus Főgimnáziumban
tanult, itt érettségizett 1909-ben.
Dr. Pattantyús-Ábrahám
Márton és felesége 1920 körül:
A Pattantyús-Ábrahám
testvérek 1902 körül. Balról Imre, Géza, Endre, Márton és Erzsébet:
1909
októberétől 1913 augusztusáig a selmecbányai M. Kir. Bányászati és Erdészeti
Főiskola vaskohómérnöki szakosztályát végezte el. Az előírt két év üzemi gyakorlat
megszerzése után 1917 márciusában tette le a szakállamvizsgát, vaskohómérnöki
oklevelet szerzett.
A diplomáját 1917-ben kapta meg (forrás:
Miskolci Egyetem Könyvtár, Levéltár, Múzeum honlapja, Egyetemtörténeti
gyűjtemény):
1913-1918
között a Gölnicbányai Állami Fémipari Szakiskolában tanított, de közben az első
világháború miatt be kellett vonulnia. Műszaki alakulatoknál teljesített
szolgálatot, út, híd és barakképítő volt. 1915-ben eljegyezte a selmecbányai
professzora, Jankó Sándor lányát,
Magdolnát. Az esküvőre egy későbbi szabadságolása idején, csak 1917-ben
kerülhetett sor. Ebben az évben a Koronás arany érdemkereszt katonai
kitüntetésben részesült, főhadnagyként szerelt le.
Katonakép 1915-ből:
A koronás arany érdemkereszt
kitüntetése (Rendeleti Közlöny a Magyar Királyi Honvédség számára. 1917. 03.
10. 34. sz.):
Családi
hagyományokat követett, amikor oktatói pályára lépett, hiszen rokonságából
többen választották a műszaki egyetemi tanári pályát. Egyik anyai dédapja, báró
Burg Ádám (1797-1882) a bécsi Műegyetem matematika, mechanika, gépészet
professzora, egyik nagybátyja, Pöschl Imre (1871-1963) a budapesti
Műegyetem elektrotechnikai professzora, bátyja Pattantyús-Ábrahám Géza
(1885-1956) pedig a budapesti Műegyetem gépész professzora volt.
1919.
januártól áprilisig a Kassai Állami Gépészeti Felső Ipariskolában tanított. A
Magyar Népköztársaság pénzügyi népbiztossága 1919. április 15-i rendeletével
Sopronba, a Bányászati és Erdészeti Főiskolához rendelte ki a
Fizika-elektrotechnikai Tanszék adjunktusi teendőinek végzésére. E beosztásában
részt vett a selmecbányai egyetemről Sopronba hozott berendezések és műszerek
üzembe helyezésében.
A
következő években Sopronban oktatott a Géptani Tanszéken, 1924. szeptemberben mint
kinevezett rendkívüli tanár átvette a Kohógéptani Tanszék, valamint a főiskolai
gép- és asztalosműhely vezetését. 1927-ben főiskolai rendes tanárrá nevezték
ki, 1931 augusztusában a Kohómérnöki Osztály dékánjává választották. Jelentős
tudományos publikációi jelentek meg ez idő alatt, például 1927-ben a Szakaszos
üzemű elektromotorok teljesítőképessége című munkája.
A M. kir.
Bányamérnöki és Erdőmérnöki Főiskola (részlet az 1932-33-as évkönyvből):
Sikeres
soproni főiskolai oktatói munkájával mégis felhagyott 1934-ben, a gyakorlati
élet kihívását választotta. Döntését az is befolyásolta, hogy az egyetem
átszervezését tervezték – amely leépítésekkel is együtt járt –, tanári helyét
kollégájának meghagyva fogadta el a budapesti felkérést. A
Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Rt. központi műszaki igazgatóságába került.
1941-ig dolgozott itt, ahol a vállalathoz tartozó kohók, vas- és acélgyárak,
valamint a vasérc- és szénbányatelepek gépészeti és energiagazdasági ügyeinek
igazgatását végezte. Gyakran utazott munkája miatt Ózdra, ahol a vas- és
acélgyár bővítését, a transzformátorállomást, két fényíves kemencét,
hengerművek építését tervezte és vezette. Salgótarjánban a villamos hálózat
korszerűsítését, a kurityáni, a rudabányai vasércbánya, a bánszállási, a
rozsnyóvidéki bánya berendezéseinek korszerűsítését tervezte vagy irányította.
Tagja volt annak a négyes műszaki bizottságnak, amely a Salgótarjáni
Vasötvözetgyár tervezését, építését és üzembe helyezését irányította. A két
világháború között szakmai tanulmányutakat tett Ausztriában, Csehszlovákiában
és Németországban.
A győri
vagongyár élén
Eredményes
munkájának köszönhetően kapta az új megbízatást: az akkoriban a
Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Rt. leányvállalataként működő Győri Waggongyárhoz helyezték át
gyárigazgatónak a műszaki és adminisztratív vezetés ellátására, így a győri
gyár egyszemélyes felelőse lett. A Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű Rt. székháza
Budapesten volt, vezérigazgatója ekkoriban Schnetzer
Ágoston.
1939-től,
a háború kitörésétől a Magyar Wagon- és
Gépgyár is hadiüzem lett. 1941-ben a bevételeinek 70 százalékát kincstári
szállítások tették ki – ez 1944-ben már 90 százalék volt.
Gazdasági, pénzügyi
kompasz, 1941-1942.:
Profiljába
tartozott a széles és keskenyvágányú vasúti személy- és teherkocsik, a
benzinmotoros Rába tehergépkocsik, villamos és gőzdaruk, villamos targoncák,
csillék, kötélpályák és egyéb szállítóberendezések gyártása, acélszerkezetek,
tárolók, acélszerkezetű hidak, szerszám és gyorsacélok, valamint csavarok és
szegecsek gyártása. A háború utolsó szakaszában a termelés nagy részét már a
katonai teher- és csapatszállító autók, terepjárók, vontatók, harckocsik, majd
német-magyar kooperációban gyártott vadászrepülők adták.
Pattantyús-Ábrahám
Imre vezetése alatt, 1941 és 1943 között a Győri
Magyar Wagon- és Gépgyár munkáslétszáma 3 ezerről 10 ezerre (később 12
ezerre) nőtt, az ezzel együtt járó gyárbővítést ő szervezte meg, megterveztette
és felépíttette a csarnokokat és az erőművet. A gyárigazgatása során elméleti
tudásán kívül óriási szervezőkészsége is megmutatkozott. Győrbe költözésük után
hamarosan családi tragédia történt, 17 éves Gábor fia elvesztése mélyen
lesújtotta. Neveltetése révén és a gyakorlatban is vallásos ember volt. A
szakszervezetbe belépett, de egyetlen pártnak nem lett tagja, a különböző
pártállású emberekkel ennek ellenére azért megtalálta a munkához szükséges
közös hangot.
Igazolványkép 1948-ból:
A
németek 1944. március 19-i magyarországi bevonulása után már számított arra, hogy
a gyárat a szövetségesek hamarosan bombázni fogják. Családját még éppen időben
sikerült vidékre, Vágra költöztetnie.
Rába magazin, 2010. november
12.:
Győrt
az első légitámadás 1944. április 13-án érte, célpontja a vagongyár volt. 12
percig tartott, a gyárban 70 százalékos kárt okozott, a jól megépített
óvóhelyek ellenére sajnos közel 300 áldozatot követelt.
A lebombázott villamos
alállomás és autógépműhely (forrás: Emlékalbum):
A földig lebombázott és
a 3 éves terv folyamán újjáépített vagonszereldék (forrás: Emlékalbum):
Ezt
követően sok dolgozó otthon maradt, a romeltakarítási munkákhoz honvédelmi
behívójegyekkel és parancsszóval tudták csak a létszámot biztosítani. A
helyreállítások megkezdődtek, ugyanakkor az ismétlődő nagy erejű légitámadások
után, a németek tudtával sor került a győri üzemrészek vidékre történő
kitelepítésére, így a környékbeli falvakban tovább folytatódhatott a munka. A
gyár nyilas megbízottja a gépek és a munkások Németországba való áthelyezését
sürgette. A kitelepítés előkészítését és végrehajtását a vagongyár területén
hét szervezet vezetője irányította, ellenőrizte. Ezek közt taktikázva, őket
egymás ellen kijátszva, a gyár vezetése azt a kockázatos módszert választotta,
hogy színlegesen vállalta a végrehajtást, de valójában mindent megtett, hogy
akadályozza azt. (Egyes szemtanúk szerint a jó gépeket a romok alá rejtették,
helyettük roncsokat rakodtak a vagonokba, vagy „véletlenül” rossz vagonba
rakták azokat.)
A lerombolt és
részlegesen helyreállított erőtelep, melynek üzembe helyezése (1946. augusztus
1.) nagyban elősegítette az üzemek munkateljesítményét (forrás: Emlékalbum):
A
parancsot ugyan megtagadni nem lehetett, de így is sikerült elérni, hogy az
előírt mennyiségnek csak töredéke kerüljön kiszállításra. A nyugatra történt
erőszakos kitelepítés első áldozata a repülőgépgyár volt. Ez szervezetileg
1944. június 3-ig tartozott a győri törzsgyárhoz, majd július 1-től az egész
repülőgyártási rész súlypontja a kőbányai pincékbe került. Ide a győri
személyzeti nyilvántartást is elvitték, és Győrött csak egy repülőtéri részleg
maradt, központja azonban Budapesten volt. A német-magyar államszerződés
értelmében innen a berendezéseket a munkásokkal együtt a németek 1944
decemberében és 1945 januárjában nyugatra, Bajorországba szállították.
Az
autóosztály gépeit 1945. február-március hónapok folyamán szállították a
Cseh-Morva Protektorátus területére. Munkásokat is kitelepítettek, de
Pattantyús-Ábrahám Imre nem akart a gyárral Krummauba költözni. Gerencsér Miklós Fekete tél című könyvének
erre az időre vonatkozó részlete jellemzi az igazgató akkori nehéz helyzetét:
„Sokféle kétség gyötörte, de afelől teljesen bizonyos volt, hogy nem költözik
Krummauba. Éveken át szenvedett a háború miatt, állandó meghasonlásra ítélte a
tény, hogy olyan gyárat igazgat, amelyben Botond harckocsik és vadászrepülők
készülnek. A lelkiismeretével ellentétes feladattal semmit nem tehetett.
Választhatta volna a leköszönést, töprengett is eleget ezen a megoldáson, de
arra a belátásra jutott, hogy egyéni tiltakozása nem változtat a dolgokon. Így
legalább módjában áll tenni valamit a munkásokért, bármilyen szűkre nyomorodtak
is az önvédelem lehetőségei.”
A
gépek kitelepítése során tanúsított szabotázs, munkalassítás a fennmaradt
dokumentumokkal nehezen bizonyítható, hiszen annak a legnagyobb titokban
kellett történnie, mivel nemcsak az akció sikere múlott rajta, de emberéletek
is veszélyben forogtak. Mindezekről csak a szemtanúk későbbi visszaemlékezései
és az 1945 utáni események tanúskodhattak. A vagongyárat 1944 áprilisától
összesen hat légitámadás érte, a legsúlyosabb az első volt, a későbbiek
szerencsére emberáldozatot már nem követeltek. A haditermelés azonban megszakadt,
a kiszállítás akadozott.
Pattantyús-Ábrahám
Imre személyes felelősséget érzett a gyár alkalmazottaiért. A nyilasoknak
megtagadta a dolgozókat érintő adatszolgáltatást. A zsidóüldözés idején több
munkatársa életét megmentette. Lengyel Józsefet és Winkler Dezsőt háromszor
hozta ki a gettóból, úgy mint nélkülözhetetlen, a „gyár számára hasznos
személyeket”. Utoljára a vonatról szedte le őket családjaikkal együtt. E tette
miatt 2001-ben a Világ Igazainak sorába választották.
Részlet az Élet Menete
Alapítvány honlapjáról:
Féderer Ágnes cikkének
részlete a Népszabadságból (2001. december 5.):
A háború
utáni újabb nehézségek, küzdelmek
1945.
március 26-án, amikor elmenekült a város nyilas vezetősége, az igazgatóság egy
lista alapján megőrzésre szétosztotta a gyár pénzkészletét az alkalmazottak
közt, az ipari gyémántkészletet fémtokba helyezve az igazgatóság küszöbe alá
rejtették, további 400 ezer pengőt a gyári nyugdíjintézet Munkácsy úti
bérházába falaztak be. 1945. március 28-án a szovjetek bevonultak a városba,
vörös zászló került az igazgatósági épületre. A vagongyár szovjet katonai
irányítás alá került április 1-jétől. Összesen 7 katonai parancsnokság működött
a törzstelepen és a kitelepített egységekben. A helyükön maradt vezetőkkel a
szovjet katonai irányítás alatt indult el termelés a romeltakarítással
párhuzamosan. A munkások az első, április 9-én megalakult üzemi tanács
vezetőjévé választották Pattantyús-Ábrahám Imrét, helyettesévé Horváth Sándor művezetőt.
A
termelés viszonylag gyors beindítása a háború alatt megmentett, elrejtett
gépekkel és a környékre kitelepített gyáregységekkel volt lehetséges. Az
acélöntöde gépeit Sárvárról szállították vissza. Az első hónapokban zömében a
szovjet csapatok igényeinek megfelelően, a felszerelés gyártása, gépkocsik
javítása indult be először. Emellett dolgoztak a városi üzemek, hidak
helyreállításán is.
MÁV roncskocsik
újjáépítése (forrás: Emlékalbum):
Az
újjáépítés és a termelés folytatása mellett a vezetőségnek meg kellett oldani a
dolgozók élelmiszerrel való ellátását is, amely akkoriban a legnehezebb feladat
volt. 1945. június 27-29-én kiköltözött a szovjet katonaság a gyárból, ezután a
honvédség vette át a gyár fegyveres őrzését. A jóvátételi munkák mellett már a
polgári termelés is megindulhatott. Az elkövetkező pár év a vezetőktől és a
munkásoktól is emberfeletti küzdelmet követelt, mostoha körülmények közt, az
infláció szorításában megélhetési problémákkal kellett küszködniük.
1946.
december 1-jétől állami kezelésbe vették a Győri Vagon- és Gépgyárat, majd
1947-ben hozzácsatolták a MÁVAG ipartelepét. 1947.
július 21-én az új gyári erőmű átadásakor az igazgató az ünnepi beszédében
hangsúlyozta, hogy „a gyárak közt első helyre küzdötte fel magát a vagongyár,
deficit nélkül dolgozik, és havonta 10 000 000 tonnát termel”.
1948
tavaszán teljes egészében államosították a gyárat. Az államosítással megszűnt a
vagongyár budapesti irányítása, a helyi igazgatóság hatásköre megnőtt. Pattantyús-Ábrahám
Imre 1945-től az rt. vezérigazgatója volt, az államosításkor megtartották, sőt
megerősítették vezérigazgatói beosztásában. A mellé kinevezett első munkásigazgatóval,
Kalló Ivánnal – később Horváth Sándorral és Lakatos Alberttel is – jó munkatársi
viszonyt tartott fenn. Munkáját 1948. július 9-én a Magyar Népköztársaság
Érdemrendje kiskeresztjével is elismerték.
A 2000-ik szovjet
jóvátételi vasúti gondola-kocsi átadási ünnepsége az 5 éves terv első évében (forrás:
Emlékalbum):
Tudós
érdeklődése a legnehezebb időkben is megmaradt, a legfrissebb nemzetközi
szakirodalmat nyomon követve építette fel immár másodszor a vagongyárat. Hosszú
távú tervekhez igazodó gyűjtőkörrel műszaki könyvtárat hozott létre,
elindította a Rába című üzemi lapot. Örömmel tett eleget a felkérésnek, hogy
a Nehézipari Műszaki Egyetem soproni Bánya és Kohómérnöki Karán 1949. október
15-től a Hőerőgépek és Kompresszorok, valamint a Kohótelepek
energiagazdálkodása, majd a tavaszi félévben a Kohászati
szállítmány-berendezések és a Gépelemek tárgyakat oktassa. Győrből járt hetente
kétszer Sopronba. Ekkor lett vezérigazgató-helyettes, beosztást cseréltek Lakatos Alberttel.
A
gyakorlati sikerek ellenére folyamatos politikai nyomás nehezedett rá. A
megkeresések ellenére továbbra sem lépett be egyetlen pártba sem. 1951 tavaszán
Gerő Ernő Pestre hívatta
Pattantyús-Ábrahám Imrét. Fia, Tamás
így emlékezett vissza édesapja beszámolójára. Gerő a következőket mondta:
„Pattantyús, maga egy két lábon járó anakronizmus. Az ország egyik legfontosabb
nehézipari vállalatának nem lehet egy klerikális reakciós vezetője. Maga
megtette a kötelességét, magára ott nincs szükség. Talán tisztában van azzal
is, hogy járnak azok, akikre nincs tovább szükségünk…” Gerő elvtárs itt
szünetet tartott, azután eredeti humorral a mutatóujját keresztbe húzta a
nyakán. „Maga elég rendes ember, meg hasznos is lehet a népi demokráciának más
területen, nos, magával kivételt teszünk és alkalmat adunk, hogy válasszon, mi
legyen a következő beosztása.”
Családi kép 1947-ből:
Miskolci
évek
Nem
meglepő hát, hogy 1951 őszén, 60 évesen elfogadta az 1949-ben alapított
miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem meghívását, és átvette az akkor szervezett
Általános Géptani Tanszék vezetését. Bár újabb nehéz évek következtek, számos
szakmai siker érte élete utolsó helyszínén. 1952 és 1955 között a NME miskolci
Kohó- és Bányamérnöki Karának dékánja volt. 1952-től a Tudományos Minősítő
Bizottság a műszaki tudományok kandidátusi tudományos fokozatot adományozta
számára. 1955-ben Munka Érdemrend kitüntetésben részesült. 1955-ben jelentek
meg egyetemi jegyzetei Kohászati szállítóberendezések és Kohászati
elektronika címen, melyből később nemzedékek tanultak. 1955-ben súlyos
betegség támadta meg, a kórt nem tudta legyőzni, 1956. január 30-án hunyt el
Budapesten. 1956 februárjában a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra.
Írásom
terjedelme nem teszi lehetővé, hogy emberi tulajdonságait – erkölcsi tartását,
vezetői képességeit, tanári személyiségét – részletesen ismertessem, egyénisége
azonban a kortársakban is mély nyomot hagyott. Nem véletlen, hogy több szépíró
is megörökítette alakját, így Gelencsér
Miklós, Déry Tibor, Saád Béla. Sokat megtudhattunk róla
munkatársai, gyermekei visszaemlékezéseiből is.
Köszönet
Kecskés Attilánénak, aki először
hangsúlyozta tanulmányában a Győrben betöltött fontos és kellően el nem ismert
szerepét, és aki jelen cikk írásához is számos dokumentumra hívta fel a
figyelmemet. Csak remélhetjük, hogy a történeti kutatások hamarosan még
teljesebbé tehetik a Pattantyús-Ábrahám
Imréről alkotott képünket, és Miskolchoz hasonlóan Győrben is az őt
megillető módon emlékezik majd rá az utókor.
A szoborsétányra
készített mellszobor, melynek készítője Vigh Tamás, felavatták 1964-ben (forrás:
Miskolci Egyetem honlapja):
A kőszobor az egyetemi
szoborsétányon:
Antaliné
Hujter Szilvia
Felhasznált irodalom:
Déry Tibor: Hazáról,
emberekről. Útijegyzetek. Budapest, Szépirodalmi kiadó, 1954.
ifj. Gárdonyi Géza -
Kölkedi István: A Győri Wilhelm Pick vagon- és gépgyár története 1896-1956.
Győr, 1956.
Gemuska Pál - Honvári
János: A közúti járműgyártás története Győrött 1945-től 1990-ig In: Győr
fejlődésének mozgatórugói. Szerk. Honvári János Győr, 2014. p. 21-111.
Gerencsér
Miklós: Fekete tél. Regény. Budapest, Szépirodalmi könyvkiadó, 1973.
Gerencsér
Miklós: Két kérdés P.Á. Edithez. In: Népszabadság, 1978. dec. 17. p. 4.
Kecskés Attiláné: Pattantyús-Ábrahám Imre élete és munkássága (különös
tekintettel Győri éveire). In Győri tanulmányok 9. Győr, Győr Megyei Város
Tanácsa, 1988. p. 179-200.
Megemlékezések
Pattantyús-Ábrahám Imre professzorról. összeáll. Kiss Ervin, Terplán Zénó.
Miskolc, Nehézipari Egyetem, 1981.
Pattantyús-Ábrahám Tamás: Pattantyús-Ábrahám
Imre életének utolsó évei. Kézirat.
Saád Béla: Tíz arckép.
Budapest, Ecclesia szövetkezet, Budapest, 1983.
Sáry István: A Győri
Magyar Vagon- és Gépgyár 1945. évi iratai.(A kitelepítéstől a felszabadulás
utáni termelés megindulásáig. In: Levéltári Szemle, 1970. 1. sz. p. 99-110.
Tabiczky Zoltánné: A Magyar Vagon- és Gépgyár
története. Győr, 1972. 1-2.köt
Terplán Zénó: Pattantyús-Ábrahám Imre.
(1891-1956). Emlékkönyv születésének 100. évfordulójára. Miskolc, Miskolci
Egyetem Történeti Bizottsága, 1991
Terplán Zénó: Pattantyús-Ábrahám Imre. In:
Matematikusok az oktatás, a gépészet és a villamos
vontatás alkotói, kiváló lisztvegyészek. Műszaki Nagyjaink. 6. Szerk. Pénzes
István. Budapest, 1986. p.
Wilhelm Pieck Vagon- és
Gépgyár története, 1896-1954. Fényképalbum. (Borítócím: Emlékalbum). Győr,
Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár, 1954. (lelőhely: Dr. Kovács Pál Megyei
Könyvtár)
A tudomány
apostolai. Magyar tudósok nyomában a mai Szlovákia területén. Szerk. Lacza
Tihamér. Pozsony, Madách-Posonium. 2013
1. köt. p. 144-145.
Köszönet a Miskolci
Egyetem, Könyvtár, Levéltár, Múzeum munkatársainak a segítségért, a képek
közlésének engedélyezéséért! Szintén köszönöm Kecskés Attiláné közvetítését, a
családtól kapott képeket és visszaemlékezést!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése