A történet elején megismerkedünk a fiatal és feltörekvő Sarah Moss-szal (Brit Marling). Főszereplőnk egy elit magánnyomozó cégnél dolgozik, amely a befolyásos ügyfeleit védi minden lehetséges eszközzel. Sarah különösen veszélyes bevetést kap: be kell épülnie egy ökoterrorista csoportba, és folyamatosan jelentenie az ott zajló eseményekről főnökeinek. A Kelet nevet viselő csoport azt tűzte ki célul, hogy a nagyvállalatok vezetőivel különösen közelről ismerteti meg azt a szemetet, amit termelnek: például az egészségtelen ételek, a gyógyszerek visszafordíthatatlan súlyos mellékhatása vagy a környező vizek arzénnal való szennyezése.
Sarah tehát felkerekedik: felveszi hátizsákját, nincstelennek adja ki magát, aki csalódott a közvetlen környezetében és az egész társadalomban. Nemsokára össze is találkozik egy radikális környezetvédővel, és innen már egyenes út vezet a Kelethez. A kezdeti gyanakvást legyűrve elnyeri a bizalmukat, és csatlakozik hozzájuk. A Keletnek van egyfajta szektás jellege: a vezető Benji (Alexander Skarsgard) Jézushoz hasonló karakter (bozontos haj, hosszú szakáll, ártatlan tekintet), a közösség tagjai pedig nevet változtatnak, mint egy szerzetesrendben. A vállalt feladataikat a lehető legnagyobb szeretettel végzik, életük célja egy jobb élettér létrehozása és a Föld kincseinek megóvása. A Kelet tagjainak mindegyike eltökélt, szenvedélyes, de egyben szerethető karakter.
Van egy elmélet, mely szerint a menny és a pokol ugyanaz a hely: mindegyikben hosszú asztaloknál ülnek az emberek, és próbálnak enni a hosszú nyelű kanalukkal. Amíg a pokolban mindenki csak magára számíthat, a mennyországban van, aki segítsen. Ez a jelenet elevenedik meg a filmben: az étkezések során a csoport tagjai egymást etetik. Ezzel szemben a csapat akciói egyre durvábbak lesznek, a nagyvállalatok vezetői személyesen is veszélybe kerülnek, ahogy a fiatal ügynök is. Minden bevetéssel az életét kockáztatja, de nem tudja eldönteni, hogy lebuktassa-e a társaságot.
A filmet egy furcsa párhuzam uralja. Egyik pillanatban azt látjuk, ahogy Sarah elegánsan felöltözve beszámol feletteseinek a Keletben történő eseményekről egy modern irodaépületben, majd hazatér szerető férjéhez a hasonlóan modern és steril lakásába. Ezzel szemben a film jelentős részében Sarah a csoporttal él együtt egy leégett, dohos házban, kukázásból szereznek élelmet, és a közeli tóban fürdenek.
A világítással és a vágással nagyon jó hangulatváltást tudtak elérni: a steril városi környezet mindig vakítóan világos, hideg színekkel, míg a Kelet főhadiszállásán félhomály van, barátságos, meleg színekkel. Minden környezetére érzékeny embernek ajánlom, aki szeretne ebben a témában egy igényes, elgondolkodtató filmet látni!
Zsednai-Vas Erika
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése