Farsangzáró: Régi győri farsangi bálok
A farsang időszaka évről évre változó időtartamú, a január
6-iki vízkereszttől a húsvét előtti 40 napig tartó nagyböjt kezdetéig, azaz
hamvazószerdáig nyúlik. A tél lezárásaként a tavaszt várva, a mezőgazdasági
munkák átmeneti szünetelését hagyományosan társas összejövetelekkel,
mulatságokkal, bálokkal ünnepelték, és ez volt a párválasztás időszaka is.
A Magyar Néprajzi
Lexikon szócikke szerint: „A farsang bajor-osztrák jövevényszó: a
’vaschang’-ból származik. Első írásos jelentkezését 1283-ból bajor-osztrák
adatokból ismerjük. Mo.-on a farsang kialakulása a középkorra tehető,
elsősorban német hatás eredményeként. Elterjedése valószínűleg három fő
területen történt: a királyi udvarban, a városi polgárság és a falusi lakosság
körében. A királyi udvarban jelentős volt az itáliai hatás, míg a másik két
szinten német hatással kell számolni. Ezt az is bizonyítja, hogy a karnevál –
amely olasz jövevényszó –, bár számos európai nyelvben megtalálható, nálunk a
farsangra nem honosodott meg.”
Részlet a Garabonciás győri élclap 1924. január 13-iki
számából:
A báli mulatságokban minden népréteg részt vett, a
társadalmi élet egyik fontos eseménye volt. Különösen az eladósorba kerülő
lányok és a nősülni szándékozó fiatalemberek várták nagy lelkesedéssel ezt az
időszakot. Erről a már említett Garabonciáscímű helyi lapunk 1884-es számában találunk érdekes körképet. A farsang egész
ideje alatt egymást érték a bálok, melyeket többnyire különböző egyesületek,
szervezetek rendeztek vendéglőkben, éttermekben.
A bálokról a tervezett időpontok, a jegyvásárlás, majd a
hangulatról és jelenlévőkről a helyi sajtóban rendszeresen jelentek meg
hosszabb-rövidebb írások, hírek. A következő részletek a reformkor végi győri
farsangokról adnak hírt, a Hazánk
lapjain az 1847 és 1848 évének január havában jelentek meg:
Az álarcos bálok a télbúcsúztató alakoskodások része, egész
Európa-szerte tartották őket. Magyarországon az első írásos bizonyíték az
álarcos bálok szabadossága miatti tiltásról maradt fenn Debrecenből.
Természetesen Győrött is végig szerveztek a farsangi időszakban álarcosbálos
mulatságokat.
A Hazánk 1847-es álarcosbáli tudósítása:
A Győri Közlöny 1874-es hirdetése (január 8., 3. szám):
Fotó az 1942-es jégbálról:
Fénykép a győri álarcosbálról Komondi Miklós gyűjteményéből:
A helyi sajtó a farsangi bálok időpontjait rendszeresen
közölte. A farsangi naptári hírekből lehetett tájékozódni a bálok napjáról,
szervező társaságáról és a helyszínről.
Farsangi naptárrészlet 1894-ből (Győri Közlöny, 1894. január
8., 6. szám):
Farsangi naptár 1934-ből (Győri Hírlap, 1934. 24. szám,
január 31.):
A legnépszerűbb bálhelyszínek: a Lloyd, a Nádor (Palatinus) Szálló,
Vigadó, de rendeztek farsangi
táncmulatságot szinte minden szállodában, vendéglőben, így a Fehér Hajó Szállóban, Arany Bárány Fogadóban, de a Győrszigeti Fürdőház vendéglőjében, vagy
Fleischmann Zsigmond vendéglőjében
is.
A Korcsolyázó Egylet
például a Jégpályára hirdette meg bálját 1895. február 10-ére. Az alábbi kép
már az 1942-es farsangi jégkorcsolyázó bálról készült:
A bálok bevételeit általában jótékony célra fordították.
Sokszor tartottak belépőjegyek bevételeinek kiegészítéséül tárgyak
kisorsolását, tombolát. A báli szezonra készülődés már farsang előtt
megkezdődött, és anyagilag nem kis terhet jelentett. A bálozási szertartás
része volt a meghívó, a táncrend, az ünnepélyes ill. alkalomhoz illő
megjelenés.
1889-ben anyagilag nem voltak túl fényesek a farsangi
bevételek, mint láthatjuk a Győri Közlöny
1889. márc. 7-én megjelent, 33. számában:
1924-ben az alábbi statisztikai adatok jelentek meg a
farsangi bálok számáról, adóbevételéről, hasznáról:
1895-ben 30, 1896-ban 27, 1897-ben újra 30 bált tartottak
Győrött a farsangi szezonban a Győri
Közlöny hírei, farsangi naptárjai szerint. A bálok sikerét az is jelezte,
hogy a nyitó táncot hány pár táncolta.
Ez a híradás a jogászbálról a Győri Híradó az 1885-ös év 2. számában jelent meg, melyben 40 pár
táncolt:
A belépődíjas bálokra általában meghívóval lehetett eljönni:
A táncrend szinte egy kisebb műtárgyszerű könyvecske volt,
amelybe a résztvevő hölgy, úr az adott tánchoz odaígért táncosa nevét jegyezte
fel. Használata a 19. század elején jelent meg hazánkban. A különböző bálok
szervezői egyedi, csak arra az alkalomra készített táncrendjei ötletességükkel
is kitűntek: változatos alakúak, anyagúak (velúr, papír, selyem, stb.)
lehettek.
A szünet előtti és utáni táncok (általában 7-8 típusú előtte
és utána) sorrendjét a főszervező határozta meg, természetesen a kordivatot
követve (Komondi Miklós gyűjteményéből).
A farsangi időszak alatt sokféle bált tartottak. Szerveződhettek
korosztályok számára is (pl. iskolai bál), valamint a különféle egyesületek,
sportegyletek is megrendezték vidám mulatságukat (Komondi Miklós gyűjteménye,
Dobos foto, 1936. febr. 22. DAC Bál).
A táncos összejövetelek lehettek foglalkozások szerintiek,
mint például jogászbál, nyomdászbál, tűzoltóbál, cselédbál, stb.
Egy 1936-os farsangi báli fénykép Komondi Miklós
gyűjteményéből:
1938-as farsangi báli fénykép Komondi Miklós gyűjteményéből:
A bálokon a táncos mulatságot rövidebb-hosszabb kulturális
programok (ének, zene, színműrészlet) előzte meg (Meghívó Komondi Miklós
gyűjteményéből).
1936-os farsangi báli fénykép Komondi Miklós gyűjteményéből:
A báli szezon végét a húshagyó kedd és a hamvazószerda
jelentette. Ezek a búcsúszavak az 1885-ös és az 1923-as győri Garabonciásban jelentek meg:
Néhány bálbúcsúztató rigmus:
1903-as levelezőlap Komondi Miklós gyűjteményéből:
Némáné Kovács Éva
Felhasznált irodalom:
Tánczrendek. Bp.: Tandem Grafikai Stúdió, 2006. 159 p. (Anno)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése