Goldmark Károly
éjszakája a győri evangélikus templomban
A Bécsi kapu térről
a Petőfi hídon átérve Győr Újvárosnak nevezett városrészébe
érkezünk. Az északra nyúló Petőfi téren találjuk az
Evangélikus Egyházközség és Püspökség
hatalmas, egyemeletes, 1824-ben klasszicista stílusban emelt
tömbjét. Vörösmárvány kapuján belépve, udvarán az 1785-ben
épült, copf stílusú, torony nélküli evangélikus templomra
találunk.
Petz
Lajos Győr zenei életéről szóló könyvében olvasható,
hogy az ágostai evangélikus gyülekezet első karnagya Zathureczky
Sámuel volt. Utóda 1836 és 1859 között Schmidt Ede
lett. Amikor 1848-ban a fiatal Goldmark Károly a soproni
színház koncertmestereként a társulattal hosszabb
vendégszereplésre Győrbe jött, jó barátságba került a konvent
épületében lakó Schmidt családdal. Emlékek életemből
című könyvében erről így emlékezett meg:
„Győri
tartózkodásom egész ideje során otthonos voltam az evangélikus
templom kántorának házában. A Schmidt család tagjai kedves
emberek voltak, a fiú derék hegedűs, a bájos leány, Paulina
pedig jeles zongorista. Majdnem minden nap muzsikáltunk; a fiúhoz
szívélyes barátság fűzött, a leányhoz csendes vonzódás.”
1849. június 28-án,
a győri
csata napján Goldmark kíváncsiságból kiment a csatatérre,
de csaknem rajtavesztett, a zűrzavarban alig tudott visszakeveredni
a városba. Aggódott a Schmidt családért, mert a plébánia az
osztrák ágyúk lővonalába esett, ezért odament, hogy megnézze,
mi van velük.
Mielőtt ismét
átadjuk a szót Goldmarknak, egy megjegyzés: akkoriban, a
folyószabályozás előtt a Rábca a plébánia másik oldalán
folyt, ott, ahol ma a Bercsényi liget van. Medrét az 1907-es
szabályozáskor helyezték át.
„Az evangélikus
plébánia, ahol laktak, s amely közvetlenül a Rábca jobb felőli
hídja mellett volt, az osztrák ágyúk lőtávolságán
belül volt. Meg kellett tudnom, történt-e velük valami baj.
Kimentem hát hozzájuk.
A homlokzati rész
földszintjén lakott a Schmidt család. Lakásukhoz hosszú folyosón
át lehetett eljutni. Belépek és mindenütt katonákat látok. Az
anya fogadott, jelt adott, hogy hallgassak; mindenki jól van, de a
gyerekek félelem okából lenn a folyóparton, a töltés oldalában
vannak. A folyosón két osztrák katona ült – bécsi fiúk –,
én melléjük ültem és ártatlanul csevegtünk. Ekkor a folyosó
bejáratánál megjelent egy tiszt, kiabál és szitkozódik, hogy az
embereinek még nincs boruk; a távolból ott lát engem ülve, és
kiabál: „Ki az a legény ott? Mit csinál itt? Egyenruhába
öltöztetni, velünk jön!” – és eltűnt.”
Goldmarkot az
osztrák katonai parancsnokságra hurcolták, ahol valaki azt mondta
rá, hogy szidta a császárt. Már kis híján kiadták az
agyonlövetési parancsot, de a hadnagy, aki civilben színész volt,
kikérdezte. Goldmark szerencséjére a durva előállítás alatt
megviselt ruházata láttatni engedte fekete-sárga nadrágtartóját;
az őrnagy, valószínűleg azt gondolva, hogy egy rebellis magyar
nem viselne az osztrák nemzeti színekben pompázó nadrágtartót,
elbocsátotta. Négy fegyveres katonával kísértette vissza a
plébániára, akik közül az egyik – mint útközben kiderült –
Goldmark színigazgatójának sógora volt. A visszaemlékezés így
folytatódott:
„A plébánián
Schmidték örömujjongással fogadtak, már elveszettnek hittek. Az
éjszakát valamennyiökkel a templomban töltöttem. A rákövetkező
reggel az osztrák katonaságot visszavonták, bevonultak az oroszok,
végtelen oszlopokban láttam őket elvonulni. Leginkább
katonazenéjük érdekelt, amelyben főleg lágy fafúvóhangszerek,
natúrkürtök, fagottok stb. voltak.”
Úgy tűnik,
Goldmarkból még ilyen körülmények közepette is kibújt a
muzsikus.
Az épületegyüttes
ma is az evangélikus egyház tulajdona. Érdekes módon eddig
semmilyen forrásban nem találkoztam azzal, hogy kapcsolatba hozták
volna Goldmark történetével...
Felhasznált irodalom:
Jenei Ferenc –
Koppány Tibor: Győr. Bp. Képzőművészeti Alap, 1964
Petz Lajos: Győr
város zeneélete 1497–1926. Győr, 1930
Goldmark Károly: Emlékek életemből. Bp. Zeneműkiadó, 1980
A fényképeket 2008-ban készítettem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése