Ecker János színházi naplói (1841-1849)
A
Dr.
Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösség Tér muzeális
gyűjteményének
köteteit bemutató sorozatunk előző két részében a győri
lokálpatrióta Ecker
János
(1788-1852) kortörténeti naplóit (1847-1850) és az azokba
bekötött Streibig
nyomtatványokat
mutattam be. Ecker János magánemberként azonban színházrajongó
is volt, valamint városi tisztségviselőként színházzal
kapcsolatos pozíciókat is betöltött Győr városában. Az 1841 és
1849 közötti időszakról maradtak fenn ún. színházi
naplói,
amelyeket Theaterkritik
címmel is emlegetnek.
Győr
kedvező földrajzi, gazdasági és társadalmi helyzetéből
fakadóan a 18. század folyamán megjelentek a városban a német
nyelven játszó vándortársulatok. Az első adat 1742-ből
származik. A város első állandó színházépületét 1798-ban
építették. Magyar nyelven játszó színtársulat Győrben először
1811-ben tartott magyar nyelvű előadást. Ezt követően egészen
1885 novemberéig a győri lakosok egyaránt látogathattak német és
magyar nyelvű előadásokat.
Ecker
János
életéről, Győr városában zajló eseményekről vezetett
naplójába is bejegyzett színházzal foglalkozó írásokat, de
külön naplót csak 1841-ben kezdett vezetni. Az utókor Ecker János
német nyelven írt színházi naplói közül azonban csak két
kötetbe tekinthet bele, mivel a harmadik, az 1850
és 1852 közötti évek színi eseményeiről szóló rész sajnos
elveszett. Színház
iránti elkötelezettségét és rajongását igazolja az a tény,
hogy Pestre vagy Bécsbe is elutazott, hogy operaelőadásokat nézzen
meg. Azonban nemcsak színházszerető ember volt, hanem ő maga is
foglalkozott drámafordítással és -írással.
1821-től
lett Győr városának színügyi megbízottja: feladatai közé
tartozott a színigazgatókkal való tárgyalás, valamint a város
nevében ő kötötte velük a szerződéseket is. 1833-ban Ecker
javaslatára alakult meg a Theater-Verschönerungsverein
(Színházszépítő Egylet), amelynek elnöke Ecker János
lett. A hat éven át gyűjtött pénzből 1839-ben újult meg a
színház Fruhmann Antal irányításával. A Kovács Pál
által 1840-ben alapított Magyar Színpártoló Részvényes
Egyesületnek pedig ellenőre volt.
1851
szeptemberében színházi cenzornak nevezték ki. Ez utóbbi
tisztség az Alexander
Bach
belügyminiszterről elnevezett Bach-korszak hozománya volt. 1850.
november 25-én adták közre a Színházi
Rendtartást,
azaz Theaterordnungot,
mivel „a belügyminiszter felismerte azt a veszélyt, ami
színjátszás részéről fenyegethette a rendszert, rendelkezései
rendkívül szigorúak voltak. A Rendtartás a legkisebb kihágások
esetére is pénzbüntetést, titkosrendőri felügyeletet és a
cenzúrázás megszigorítását helyezte kilátásba. Nemcsak a
szövegkönyveket ellenőrizték a cenzorok, hanem az előadásokon
is mindig részt vett valaki. Különösen azoktól a rögtönzésektől
tartottak, amelyeket az eredeti szövegkönyv nem tüntethetett fel.
Ezért éber figyelemmel kísérték az egyes színpadképek
beállítását, a színészek gesztusait, hanglejtését, a
díszletek és a jelmezek megjelenítését, stb. Éppen ezért nem
volt ajánlatos a korabeli darabokban használni az olyan fogalmakat,
mint: haza, nemzet, szabadság, elnyomás, stb”. A színészektől
elvárt magatartást is szabályozták, kiadva a Bühnenordnungot.
Ennek a két rendeletnek a betartatása a színházi cenzorok
feladata volt, Győr pedig szerencsés abból a szempontból, hogy
egy színházértő és -szerető emberre bízták ezt a tisztséget.
Ecker első intézkedése az volt, hogy mind a német, mind a magyar
társulat vezetőjével aláírattatta a Theaterordnungot. Cenzorként
Eckernek havonta kellett jelentéseket írnia.
Külön
napló vezetésébe az egyéni érdeklődés mellett valószínűleg
a különböző színházhoz, színházi egyesületekhez kapcsolódó
tisztségei miatt kezdett. Lám
Frigyes
így ír Ecker Jánosról szóló könyvében: „Ecker napját
lekötötte a hivatal és az élet, este a művészetnek élt. A
színház tartotta fogva; ha szidta, ha ócsárolta is, mégis
szerette. Színház után hazament, és ahelyett, hogy lefeküdt
volna, leült az íróasztalhoz, és beszámolt saját magának az
esti élvezetről vagy – sokkal többször – a méregről,
amellyel a világot jelentő deszkákról etették.” Színházi
naplójában
Ecker a német színház 1841. és 1842. évi nyári idényét
ismertette először, ezt követően az 1842/43. évi magyar szezont.
Az egyes bejegyzések mindig a látott színpadi mű pontos
megadásával kezdődnek. Ecker megnevezte a dráma, az opera
tárgyát, leírta a tartalmát, amennyiben a mű újdonság,
kritikai megjegyzéseket is tett. Ezt követően magáról az
előadásról fogalmazta meg véleményét: megítélte a színészek
játékát, összehasonlított a korábbi előadásokkal és azok
szereplőivel. Az egyes évek végén összesítést és pénzügyi
kimutatást készített, külön a magyar és külön a német
színház bérleteiről, előadásairól, bevételeiről,
jutalomjátékairól.
Győrben
közismert tény volt, hogy Ecker színházi naplót is vezet. Másik
naplójában szerepel olyan bejegyzés is, amelyben arról tudósít,
hogy vendégei arra kérték, olvasson fel a korábbi évek színházi
írásaiból. „Ecker János feljegyezte minden egyes színházi
este történetét, még pedig nem szárazon, hanem mindig elevenen,
igen ritkán lelkesen, hanem rendesen lobbanó haraggal, mérges
kifakadásokkal, rettentő gúnnyal, legtöbbször nagyon elmésen,
sőt kacagtatóan is. Fején találja mindig a szöget. Hogy minél
jobban jellemezhessen, nem retten vissza drasztikus szavaktól sem.”
Ahogy Ecker
János
kortörténeti naplói sem csak száraz, tényközlő bejegyzéseket
tartalmaznak, úgy színházi „krónikájából” sem
hiányozhatnak a különböző háttérinformációk, érdekes
megjegyzések, történetek, sőt még színigazgatók és színészek
magán dolgairól is írt. Egy példa a sok közül: „A negyvenes
években Csacskó Imre jogtanár volt a cenzor, egy … pedáns és
erkölcscsősz, aki nem engedte meg, mint ez szokás lett volna, hogy
a Bécsben és Pesten már engedélyezett darabokat Győrött is
játszhassák, ha előzetesen el nem olvasta azokat. Willi
színigazgató egyszer négy darabot adott át neki elolvasás és
jóváhagyás végett. Az egyik darabot 1845. április 23-án már
elő kellett volna adni. Amikor a színigazgató a darabért Csacskó
lakására ment, a házvezetőnő azt mondta neki, hogy a szigorú
tanár úr elutazott, elzárta összes könyveit és írásait.
Szegény Willi nagy bajban volt. Egy győri borbély felesége,
akivel a tanár úr nagy barátságot tartott fenn, megtudta, hogy
milyen nagy zavarban van a színigazgató. Rögtön felkereste,
átadta neki a négy darab szövegkönyvét, és azt mondta, hogy a
színigazgató előadhatja mind a négyet az ő felelősségére. A
tanár úr adta neki olvasni, és a borbélyné nem talál azokban
kivetni valót. Így történt. A szép borbélyné engedélyével
került színre a kívánt darab!” Ecker ehhez az esethez azt a
megjegyzést is hozzáfűzte, hogy „Sokat lehet belőle
következtetni a cenzor szolidságára”.
A
korszak két győri folyóiratában, mind a Vaterlandban,
mind a Hazánkban
szerepeltek színházi írások és kritikák, Lám
Frigyes
szerint azonban ezek megbízhatósága kérdéses, nem biztos, hogy
mindig őszintén írták le íróik véleményüket. Lám Frigyes
szerint a fentiekkel ellentétben Ecker
János
„kendőzetlen őszintesége, függetlensége különös értéket
ad a színházi naplóknak”, amelyeknek további érdeme, hogy „a
győriek szájából szedett szavakat is használ – naplóiból
egész sorozatot lehetne összeállítani olyan kifejezésekből,
amelyekkel a már kihalt győri német tájszólás ékeskedett”.
Cenzori működése kezdetétől újabb színházi naplót vezetett,
azonban sajnos ez elveszett, az akkori bejegyzéseit, cenzorságának
működési mechanizmusait nem ismerhetjük meg.
Ősze
Mária
Felhasznált
irodalom:
Lám
Frigyes: Egy győri polgár a reformkorszakban. Győr, Győri Hírlap
Könyvnyomdája, 1928
http://www.pecstortenete.hu/index.php/component/content/article/101-psz1999-3/357-marfi-attila-cenzura-es-onkeny-pecs-szinpadain-az-abszolutizmus-idejen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése