Egy híres győri festőművész: Liezen-Mayer Sándor (1839-1898)
Liezen-Mayer Sándor 1839. január 24-én született
Győrben. Szülei jómódú, művelt családból származtak. Édesapja, a pozsonyi
születésű Liczenmayer Ferenc Ferdinánd Bécsben folytatott tanulmányokat, ahol
gyógyszerészi oklevelet szerzett 1924-ben. Édesanyja, Mossig Aloizia ugyancsak
a pozsonyi és nevezetes Édl család leszármazottja volt. Valószínűleg ott
kötöttek házasságot, és a kedvezőbb megélhetés reményében költöztek Győrbe.
1829.
február 14-én – a város hivatalos okiratai között található német nyelvű
szerződés szerint – Liczenmayer Ferenc
18000 aranyforintért megvásárolta Buchberg Jánostól a Győr központjában lévő
„Angyal” patikát. Néhány nappal később a város elismerte Liczenmayer Ferenc
Bécsben nyert patikáriusi oklevelét, majd február 27-én városi gyógyszerésszé
nevezte ki a győri közgyűlés, aki ez alkalommal le is tette hivatalos esküjét.
Tevékenységét 1867-ig folytatta, ahogy ezt a korabeli sajtóból megtudtuk.
Győri Közlöny, 1867. január 6.:
Liczenmayer
Ferenc már 1829 elején kérvényezte felvételét a város polgárainak sorába,
melyet a korabeli dokumentumok szerint 1829. március 11-én el is nyert. 1836.
december 30-án nyílt árverésen, 5003 váltó forintért megvásárolta a győri
Hosszú utcában (a mai Bartók Béla út) az úgynevezett Lövészkör házat a hozzá
tartozó óriási telekkel. Az 1930-as években a Lövészkört többször meghirdették,
de mivel a telek ekkor még a város peremén terült el, így értékesítése az
érdeklődés hiányában mindannyiszor meghiúsult. Az ingatlanvásárlást követően
feltételezhetően ebben a házban születtek a gyerekek is: Liezen-Mayer Fanni 1838. január 17-én, Sándor 1839. január 24-én, Laurencia-Krisztina
1840. április 30-án.
Liezen-Mayer Sándor kora gyermekéveiről szinte semmit
sem tudunk. Iskolai tanulmányait a Szabad Királyi Győr-Belvárosi Elemi Fő
Tanoda részeként a Liszt Ferenc utca elején – a Királyi Nemzeti Főbb Iskola
mellett – tevékenykedő rajzképzőben, a Győri
Királyi Népfőtanodai Rajziskolában kezdte 1846-ban. Az első évfolyamot az
iskolai értesítő szerint jeles minősítéssel végezte el.
A tanulásban
és főképp a rajzolás terén átlagon felüli tehetséggel megáldott kisdiákot Fruhmann Antal „vette szárnyai alá”. A
bécsi származású Fruhmann Antal (1801-1869) az 1830-as években került Győrbe,
és kezdetben magániskolákban tartott rajzórákból, kisebb városi megbízásokból
készített épülettervekből tartotta fenn magát. Később beválasztották Győr
építészeti bizottmányába, és egyre több felkérést kapott mind
magánszemélyektől, mind a püspökségtől, illetve a várostól több épület
megtervezésére, műemlékek helyreállítási, restaurálási munkálatainak
elvégzésére. 1838-ban nevezték ki a rajziskola tanárának, és néhány év alatt
elérte azt, hogy az iskola felvehette a versenyt a budai rajzképzővel, az
ország legkiválóbb hasonló profilú iskolájával.
Az
1848-49-es forradalom és szabadságharc alatt és az azt követő megtorlás
időszakában a győri rajziskola ugyan háborítatlanul működhetett, de évkönyvek
nem jelentek meg, így ezekből az évekből nincsenek információink Liezen-Mayer
Sándor tanulmányi eredményeiről sem. Az 1849-es újabb iskolai reform
következtében, az 1849-50-es évben a Nemzeti Rajziskola kivált az elemi iskola
kerete közül, a 4-5. osztály átalakult királyi műtanodává, 1851-52-ben
alipartanodává, 1852-53-ban háromosztályú alreáltanodává. Ez utóbbiba olvadt be
az addig különálló rajziskola, mely így régi formájában végleg megszűnt.
Legközelebb
az 1852-53-as tanévben kiadott Szabad Királyi Győr-Belvárosi Al-Reál és Főelemi
Tanoda értesítőjében találkozunk Liezen-Mayer Sándor nevével – a II. osztályt
kitüntetéssel, kitűnő minősítéssel végezte el. A következő, 1853-54-es tanévben
az osztály második legjobb tanulója lett, kitűnő-elsőrendű minősítéssel.
Liezen-Mayer
Sándor ábrázoló tehetsége, elhivatottsága a művészetek iránt korán
megmutatkozott. Erről tanúskodnak azok a ceruza- és tusrajzok, akvarellek,
olajportrék, melyek ma a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében találhatók. A
győri évekből ránk maradt művek hűen tükrözik az egykori tanár, Frumann Antal
és a tanmenet szigorú követelményeit. Az első ismert, 1847-ből származó,
papírra készült ceruzarajza „egy jól megkomponált, precízen, a bizonytalanság,
habozás legapróbb jelét sem mutató, virágcsokrot ábrázoló alkotás”. A következő
ismert rajzai 1852-ből valók, melyek közül kiemelkedik – többek között – a
„tusciai oszloptalpot”, a „tusciai gerendázatot”, a „jóniai oszlopsort”
megörökítő, részben tus, részben tus és akvarell rajz.
Az 1853-as
évből számottevő alkotása a „Hidrogén előállítására szolgáló készülék” és a
különböző kémiai kísérleti eszközökről készült tus- és ceruzarajzok.
Hidrogén előállítására szolgáló
készülék (Arrabona, 2007. 45/1.):
Tanára,
Fruhmann Antal kiemelt hangsúlyt fektetett arra, hogy diákjai a legmagasabb
szinten elsajátítsák a szabadkézi rajzolás elemi fortélyait (melyet a nagy
mesterek alkotásainak másolásával gyakoroltak). Ezen készségfejlesztő rajzok és
festmények közül is kiemelkedik a „Fültanulmányok”, a „Három ló”, a „Női fej”,
a „Karikatúra Rowlandson után” és a „Gyermekfej”, melyek Liezen-Mayer Sándor
győri tanulmányainak utolsó éveiben születtek.
Gyermekfej (Arrabona, 2007. 45/1.):
Alap- és
középfokú tanulmányai befejezése után a bécsi szépművészeti akadémiára került.
Ebben nagybátyja, Edl Tivadar
(1805-1882) kir. tanácsos, pozsonyi földbirtokos segítette, támogatta. Noha a
Bécsi Képzőművészeti Akadémián Karl Rahl
(1812-1865) tanítványaként sokat fejlődött technikai tudásban, itt csak egy
évet töltött el. Innen Münchenbe utazott, ahol 1856. október 18-án
nyilvántartásba vették a Bajor Királyi Akadémián. Kezdetben Johann Georg Hiltensberger (1806-1890)
antik osztályában tanult.
Magyarok a Müncheni Művészeti
Akadémián (Művészet, 1912. 5. sz.):
Ezután
került Hermann Anschütz (1802-1880)
festőiskolájába, majd 1862-ben Carl von
Piloty (18026-1886), az Akadémia vezető tanárának osztályába. Piloty
(korának elismert festőművésze) Európa-szerte nagy megbecsülésnek örvendő
történelmi festő volt, aki mellett Liezen-Mayer Sándor hamar kitűnt kortársai
közül „finom szín és formaérzékével, a történelmi festészethez
elengedhetetlenül fontos komponáló tehetségével”.
Erzsébet és Mária királynő Nagy
Lajos sírjánál, 1862. A fiatal művész ezzel a képpel nyert felvételt Piloty
osztályába. (A 120 legszebb magyar festmény, 2002):
Erzsébet királynő aláírja Stuart
Mária halálos ítéletét, 1879. (München – magyarul: Magyar Művészek Münchenben
1850-1914., 2009):
Már 1865-ben
a müncheni akadémia pályázatán első díjat nyert két történelmi vázlata. Mire
1867-ben befejezte Piloty mesteriskoláját, addigra alig győzte kielégíteni a
legkülönfélébb művészeti megbízatásokat.
Győri Közlöny, 1865. június 25.:
Liezen-Mayer
Sándor erősen kötődött szülővárosához. A bécsi és a müncheni tanulmányai idején
a nyári szünidőket Győrött töltötte szülei, testvérei, barátai és régi iskolatársai
körében. Az ifjú művész az egyik ilyen alkalommal kötött barátságot Simor János (1813-1891) győri
püspökkel, a későbbi magyarországi hercegprímással, aki azután bizalmába
fogadta és támogatta különféle megrendelésekkel is. A festő első felkérése
összefüggésben volt a győri székesegyház megkezdett restaurálási munkáival.
Győri Közlöny, 1861. október 10.:
Ezután a
művészetkedvelő, műgyűjtő Simor János az 1960-as évek közepén azzal a feladattal
bízta meg Liezen-Mayert, hogy készítsen másolatot Raffaello Sixtusi Madonna című
művéről, melyet aztán a győri püspök a Veszprém megyei Tüskevár templomának
ajándékozott. A festmény ma is a főoltárt díszíti.
Győri Közlöny, 1870. január 17.:
1870-ben
meghívást kapott Bécsbe, ahol megfestette Ferenc József és Erzsébet királyné
portréit, valamint több osztrák arisztokrata család tagjának arcképét. Két év
múlva visszatért Münchenbe, és a 70-es évek elején feleségül vette a nála jóval
fiatalabb, művelt, amerikai származású Schwing
Florence-t. Házasságukból egy lánygyermek született, Cora von Liezen-Mayer, aki – mint Dénes Tibor a Győri Szemle
1932-es számában megjelent írásából tudjuk – iparművész lett. Ebben az időben
fogott hozzá kedvelt írói, Shakespeare, Schiller, Scheffel, Goethe műveinek
illusztrálásához.
Faust (Vasárnapi
Újság, 1898. 9. sz.):
Az 1876-os
müncheni képző- és iparművészeti kiállításon óriási elismerést és sikert hozott
neki Goethe Faustjához készített, 50 darabból álló sorozata.
Győri Közlöny, 1877. március 25.:
Vázlat Schiller A harang című
művének illusztrációjához, 1878 k. (A XIX. századi magyar rajzművészet
mesterei, 2000):
1879-ben
hazalátogatott szülei aranylakodalmára, de később ezek a látogatások egyre
ritkábbá váltak.
Vénusz és Tannhäuser, 1880. (Magyar
festészet a XIX. Században című kiállítás, 1972):
Egykori
iskolája, a müncheni Királyi Akadémia tiszteletbeli tagjainak sorába
választotta, és 1880-ban a württembergi kormány megbízta a stuttgarti
Szépművészeti Akadémia vezetésével, melynek működését új, a kor igényeinek
megfelelő alapokra helyezte.
Győri Közlöny, 1880. október 7.:
Nagy
feltűnést keltő kiállításokat rendezett, megalapította a „Verein zur Förderung
der Kunst” művészetpártoló egyesületet, mellyel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy
Stuttgart az ország egyik legjelentősebb művészeti központja legyen.
Győri Közlöny, 1881. január 13.:
Ennek
ellenére, mikor Gabriel Max (1840-1915) 1883-ban lemondott a müncheni Akadémia
történelmi festészeti tanszékének irányításáról, Liezen-Mayer Sándor visszatért
a bajor fővárosba, és a felkínált állást elfogadta. Majd néhány év elteltével rábízták
az egyházi festészeti tanszék vezetését is.
A XIX.
század közepétől a müncheni Akadémia a külföldön tanulni szándékozó magyar
diákok zarándokhelye volt. Liezen-Mayer maga köré gyűjtötte az iskolába érkező
tehetséges diákokat, és lehetőségéhez képest segítette őket a kinntartózkodás
nehézségeinek leküzdésében. Lyka Károly
írásából tudjuk, hogy tanulói nagyra becsülték tanárukat, segítőjüket és
pártfogójukat, aki sokszor adott föl nekik kompozíciós témákat, ezeknek
megbeszélése gyakran este zajlott egy-két pohár bor mellett, egy vendéglő
különszobájában. Ilyen alkalmakkor került szóba a magyar bor, a magyar élet. A
beszélgetések során mindig hangsúlyozta hazatartozását is.
Liezen-Mayer
folyamatosan figyelemmel kísérte a magyar festészet megteremtéséért folyó
küzdelmet, segítette, támogatta a mozgalom céljait. Műveivel jelen volt a Pesti
Műegylet, majd a Magyar Képzőművészeti Társulat Budapesten és az ország nagyobb
városaiban rendezett kiállításain. Utolsó nagy kompozíciójával – Hunyadi Mátyásnak Prágában Podjebrád
udvarában hírül hozza a magyar küldöttség a királlyá történt megválasztását
– a millenniumi nagy országos tárlaton szerepelt, ahol aranyéremmel díjazták.
Simor
János ezalatt az évek alatt sem feledkezett meg Liezen-Mayer Sándorról, és
újabb megbízásokkal látta el, többek között megfesttette vele legismertebb
művének, az 1882-ben Stuttgartban befejezett Magyarországi Szent Erzsébet-nek
egy Árpádházi Szent Erzsébet címet
viselő változatát. Majd 1886-ban saját arcképét, és végül 1887-ben a Menekülés Egyiptomból című bibliai
ihletésű művét. A szegényeknek alamizsnát osztó Szent Erzsébet témára készült
egy harmadik változat is, amely eredetileg a győri Szent József templomba – melyet
Fruhmann Antal tervezett –, majd onnan az 1937-ben felavatott újvárosi –
napjainkban Árpád-házi Szent Erzsébet templomként működő – kultúrházba került.
1883-ban
édesanyja 79 éves korában meghalt, majd ezt követően 1887-ben, 86 éves korában
az édesapja is.
Fővárosi Lapok, 1883.
március:
Vasárnapi Újság, 1887. 6. sz.:
Liezen-Mayer
Sándornak mindig fontos volt magyar állampolgársága. 1855-től kezdve évente a
város vezetőségéhez fordult útlevelének megújításáért. A rendszeresen
megújított kérelmeket fia nevében az apa, Liczenmayer Ferenc nyújtotta be.
Ezzel egyidőben, mikor az ifjú művész betöltötte 18. életévét, az apa évente
benyújtotta fia katonai szolgálat alóli felmentési kérelmét is. Miután az 1870-es
évek elején házasságot kötött, magas királyi pártfogói jóvoltából megkapta a
bajor állampolgárságot, és egyre ritkábban látogatott Győrbe. Élete utolsó
éveiben a már súlyos beteg festő a Bécsben székelő „német császári követség”
útján is hivatalosan elindította azt a folyamatot, amelynek célja magyar
állampolgárságának tisztázása volt. A hivatalos eljárás több mint fél évig
tartott, és a kedvező elbírálásról hivatalos értesítést kapott Győr város
polgármestere, Zechmeister
Károly is, aki ezt egy 1897. október 20-án kelt levélben tudatta
Liezen-Mayer Sándorral.
1898
februárjában a győri napilap arról tudósított, hogy Liezen-Mayer Sándor súlyos beteg, állapota rosszabbra fordult.
Betegségéből már nem épült fel, és 1898. február 19-én, 59 évesen, Münchenben
elhunyt.
Köszönöm Almási Tibor művészettörténésznek a segítséget cikkem megírásához!
Köszönöm Almási Tibor művészettörténésznek a segítséget cikkem megírásához!
Bedő Mónika
Felhasznált irodalom:
Almási
Tibor: Liezen-Mayer Sándor és Győr. In: Arrabona. 2007. 45/1. p. 379-396.
Csánky
Dénes: Száz év magyar festészete. Győr, 1943.
Dénes
Tibor: Liezen-Mayer Sándor. Győr, 1932.
Magyar
festészet a XIX. században című kiállítás a Magyar Nemzeti Galéria anyagából.
Győr, 1972.
München –
magyarul: Magyar Művészek Münchenben 1850-1914 kiállítás a Magyar Nemzeti
Galériában: 2009. október 1. – 2010. január 10. Bp. 2009.
A XIX. századi
magyar rajzművészet mesterei – válogatás a Magyar Nemzeti Galéria és a Soproni
Múzeum rajzgyűjteményéből. Győr, 2000.
A 120 legszebb
magyar festmény. Bp., 2002.
Lyka
Károly: Magyar művészélet Münchenben. Corvina Kiadó, Bp, 1982.
Csányi
Károly: Egy győri születésű nagy festőművész. In: Győri Nemzeti Hírlap, 1939.
dec. 7., p. 3.
Csányi
Károly: Egy győri születésű nagy festőművész. In: Győri Nemzeti Hírlap, 1939.
dec. 8., p. 3.
Csányi
Károly: Egy győri születésű nagy festőművész. In: Győri Nemzeti Hírlap, 1939.
dec. 10., p. 2.
A
címlapkép forrása: Vasárnapi Újság, 1898. 9. sz. p. 141-142.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése