A győrszigeti Kohn Adolf és Társa Olajgyára
története alapításától 1910-ig
története alapításától 1910-ig
2018 márciusában robbantották fel a győrszigeti
olajgyár nagy gyárkéményét. Ezzel Magyarország legrégebbi, egykoron
Közép-Európa legnagyobb olajgyára, a Kohn Adolf és Társa Olajgyára utolsó emléke is
eltűnt. Győrsziget a 19. században
még önálló község volt, melyet Győr városától a Rábca folyó választott el. A
falu földesura, a győri püspök a 18. század közepén adott engedélyével a
városból kitiltott zsidók itt telepedtek le. A kereskedelmi szempontból is jó
fekvésű település már régi iparos múlttal rendelkezett. 1851-ben két zsidó
fiatalember e városhoz közeli faluban alapította meg olajgyárát.
Austerlitz Henrik 1848-ban a Rábca partján olajütő malmot
alapított, és a bécsi műegyetemen tanulmányait befejező sógorát is
ideinvitálta. A morvaországi (Jemnitz, ma Jenice) származású Kohn Adolf
1848-ban kért letelepedési engedélyt Győrszigetben.
1851-ben ők ketten alapították meg
a Császári kir. szab. Győrszigeti Olajgyárat, mely Magyarországon
elsőként gőzerővel működött. Kezdetben a gyár egy 20 méter hosszúságú, 12 méter
szélességű egyemeletes épület volt. A Gyár utcai (ma Vámbéry Ármin utca) üzemet
repcemag feldolgozására alkalmas őrlő és sajtoló berendezésekkel látták el,
mellette állt a Rábca vizét használó kis kazánház, iroda, raktár és lakóház.
Mintegy 10-15 munkást foglalkoztattak.
Három évig közös vállalkozásukat
1854-től Kohn egyedül vezette tovább Kohn Adolf és Társa Olajgyára
néven. Sógora, Austerlitz
Henrik feleségével, Kohn Reginával Bécsben telepedett le. Kohn
Adolf megszerezte a magyar állampolgárságot, rátermettséggel, kitartó
szorgalommal fejlesztette az üzemet tovább.
Tudósítás a közös vállalkozás
megszűnéséről (Budapesti Hírlap, 1855. február 2.):
A Kohn-olajgyár (Borovszky):
1857-ben a gyár a művezetőkön kívül
már 30 főt alkalmazott; 12 lóerejű géppel, három pár hengermalommal, hat
sajtóval rendelkezett. A nagyrészt tiszavidéki, bánsági repcéből előállított
évi 15 mázsa tisztított olajat főleg Pesten és Kőszeg vidékén értékesítette, de
szállított Bécsbe, a morvaországi gyárvidékre, Olaszországba és az Ausztriai
Birodalom más tartományaiba is. Az állatok takarmányául szolgáló olajpogácsát (melynek
használata itthon még nem terjedt el) Alsó-Ausztriában és Poroszországban adta
el.
Kohn Adolf győrszigeti olajgyára az
1860-as évekre már félszáz munkást foglalkoztatott. A gyártulajdonos is itt élt
Győrszigetben az Öreg utca 54. szám alatt feleségével, Austerlitz Cecíliával. Győrött született 1864.
február 17-én majdani örököse, Ignác fia is.
Jelentős összeggel támogatta az újvárosi Kossuth utcában
létesített új zsinagóga építését, de rendszeresen adott pénzbeli és egyéb
adományokat a rászorulóknak. Választmányi és alapító tagja volt az 1868-ban
alapított Győri Kereskedelmi Banknak és az 1871-ben alapított Győrvárosi
és Megyei Takarékpénztárnak. Győrszigetben és Győrött is köztiszteletnek
örvendett.
Részlet az 1868-ban megjelent,
1869-es évi győri naptárból:
Kohn Adolf keresztapa (Győri
Közlöny, 1870. február):
1870-ben jelentősen bővült Kohn
Adolf gyára, egy nagy Cormwall gőzkazánt és egy 75 lóerős gázmotort is üzembe
állítottak. Kohn Adolf bekerült az 1870. évi 42. törvény alapján felállított
Győrmegyei Bizottmány (Önkormányzat) tagjai közé virilisként, a legtöbb adót
fizető polgárok sorából. Az 1874-es győri ipari kiállításon terményeivel részt
vett finomított olajokkal, repce- és kendermagokból készített olajpogácsákkal.
1874-ben családjával Bécsbe
költözött. Ekkor gyárát bérbe adta egykori cégvezetőjének, Gold Miksának,
aki Mocsári Ernővel társulva vezette a gyárat. 1875-ben a Kohn Olajgyár
képviseletére Bécsben irodát nyitott.
Győrsziget lakóit továbbra is
támogatta, így például a győrszigeti irgalmas nővérek kórházának évente egy
mázsa olajat adományozott világításra. A Rábcán a Kohn-gyár előtt megépült a
Győr városi tulajdonú sziget híd mellett a győrszigeti község tulajdonában álló
fa gyalogoshíd, az ún. Krajcáros híd, mely az újvárosi munkások gyárba járását
segítette.
A győrszigeti kórházi
támogatásról rendszeresen jelentek meg hírek (Győri Közlöny, 1874. május 14.):
Fénykép a Krajcáros hídról és az
olajgyárról (1900 körül):
1877-ben a győri belvárosban a Vásárszeren Kohn
Adolf sógora, Austerlitz Henrik új olajgyárat építtetett (Meller-féle
olajgyárként vált
később ismertté), mely külön kúttal rendelkezett, a vasútvonalhoz közel feküdt;
a modern felszereltségű gyár a repce mellett lenmagot is feldolgozott. Ám 1879
végén Austerlitz
hirtelen meghalt, örököseié lett a gyár, akik még nem voltak képesek az üzemet
irányítani. Így a jól felszerelt, nagy kapacitású Austerlitz-féle olajgyárat
1892-ig győri Kohn-gyárként
is emlegették, mert Kohn
Adolf bérelte, használta a győrszigetivel együtt. A könnyebb
megközelíthetőség miatt az olajgyár irodája is ide került.
1881-ben a győrszigeti vállalat 35
ezer mázsa olajat és 70 ezer mázsa olajpogácsát termelt, melyet az
Osztrák-Magyar Monarchia területén kívül svájci, olasz és német piacokon is
értékesített. Az olajgyár jó teljesítménye, ismertsége egyre gazdagabbá tette a
gyártulajdonost, aki szükség esetén jelentős adományokat adott segélyezésre is.
Az 1883 januárjában bekövetkezett nagy árvíz érzékenyen érintette Győrszigetet:
11 ház teljesen összedőlt, a főleg iparosok és munkások épületei is károsodtak.
Kohn Adolf 500, Mocsári Ernő 100, Gold Miksa 25 forintot adott a károsultak
segítésére. 1884-ben Kohn Adolf a 27. volt a legtöbb adót fizetők sorában egész
Győr megye területén, a gyártulajdonosok közül pedig az első (földbirtokosok,
illetve földbirtokkal rendelkező egyházi személyek előzték meg).
Képeslap a belvárosi
olajgyárról, melyet Kohn Adolf bérelt (az Austerlitz-féle, azaz Meller-féle
gyár):
A két gyár (a vásártéri, ún. győri és a szigeti Kohn-olajgyár)
termelése, felszereltsége (Győri Közlöny, 1884. március 2.):
A
Vasárnapi Újság 1883-as számából származó rajz a győrszigeti árvízről:
Az
1883-as nagy árvíz károsultjainak segélyezésekor Kohn Adolf volt a legbőkezűbb
adakozó (Győri Közlöny, 1883. január 18.):
A győrszigeti gyár egyik vezetője,
Mocsári Ernő kilépésével (ő Budapesten alapított egy új olajgyárat) Kohn Adolf
visszatért, és 1886-ban újra saját kezébe vette az olajgyár irányítását. Az
1886 januárjában Győrszigetben megalakult tűzoltóegyesület alapító tagja lett,
nagyvonalúan 100 forinttal támogatta az egyesületet. Még ez év májusában a
belügyminisztérium engedélyezte a Kohn-féle győri és győrszigeti gyárnak a
magyar korona egyesített országai címerének használatát.
Kohn Adolf fia és örököse Bécsben
tanult, majd a zürichi egyetemen gépészmérnökként végzett. Kohn Ignác,
tanulmányait befejezve, a 7. huszárezredben egy évig önkéntesként szolgált,
hadnagyként szerelt le. 1887-ben a civil életbe visszatérve elkezdte a gyár
irányítását apja mellett megtanulni, bekerült az üzemek vezetőségébe.
1887-ben újabb nagy teljesítményű
kazánnal bővült a győrszigeti gyár. 1889-ben meghalt Kohn Ignác segítőtársa, Gold
Miksa olajgyáros, tulajdonrészét az örökösöktől Kohn Adolf megvásárolta.
1890-ben a gyárat teljesen átépítették, és a legmodernebb olajsajtókkal,
gőzkörjáratokkal szerelték fel.
1892-ben a győrszigeti olajgyár
irányítását Kohn Ignác vette át, míg a belvárosi Győri Olajgyár Meller
Ignác és Austerlitz (Auszterlitz) Sándor vezetésével önállósodott.
1892 októberében a Kohn Adolf és társa cég a magyar ipar terén kifejtett
érdemeiért újra elnyerte a magyar címer használati jogát.
Tudósítás a Kohn gyárak
címerhasználati engedélyéről (Győri Közlöny, 1886. május 2.):
Kohn Adolf arcképe (Győr megyei
fejek):
Az új kazán szállítása (Győri
Közlöny, 1887. november 3.):
A cég tulajdonbejegyzése a
változásokról a Központi Értesítő 1892-es évfolyamában:
Az 1890-es években a Kohn Adolf és
Társa Olajgyár Győrszigeten 70 lóerővel és 90 munkással működött. Az üzem is
képviseltette magát az 1896-os budapesti Városligetben rendezett nagy országos
millenniumi kiállításon, ahol Ferenc József is
megtekintette a vegyészeti pavilonban a cég bemutatóját. Az 1896. évi ezredéves
kiállításon a zsűri kiállítási érmet szavazott meg a Kohn Adolf és Társa
Olajgyárának a verseny- és kivitelképességért. A századfordulón Budapesten is
irodát nyitottak a Klotild palotában, az Eskü út 5. szám alatt.
Ferenc József és Kohn Adolf
találkozása (Győri Közlöny, 1896. május 17.):
Az újvárosi-szigeti rész
fényképe az 1897-es Vasárnapi Lapokból:
Az olajgyár reklámhirdetése a
Hölgyek urak 1898-as naptárából:
Képeslap Polgár Bertalan
kiadásában, jobb oldalon az olajgyár:
Reklámhirdetés a Vegyi Ipar
1904-es évfolyamából:
1902 novemberében gyárbővítés
céljára újabb terület vásárlását kezdték meg. 1903 áprilisában a Dunántúli
Hírlapból értesülhetünk arról, hogy „Kohn Adolf és társa olajgyáros czég a
Rábcza mellett levő mocsaras és posványos terület megvételére tett ajánlatát a
[győrszigeti] közgyűlés elfogadta. A czég négyzetméterenként egy koronáért
veszi meg a területet, betonnal vonja be s 60-80 czm méretű csatornát vezet
rajta keresztül. Raktárt épít rajta, melynek homlokzatát a többi házhoz
hasonlóan készíttet el.”
1903-ban felépült az államilag is
támogatott, mintegy kétmilliós koronába kerülő, kizárólag lenolajat feldolgozó
új gyár a régi mellett. Ez már 400 lóerős gőzgéppel működött és
vegyelemzésekhez laboratóriummal is rendelkezett. Így a Kohn Adolf és Társa
Olajgyára a kontinens legnagyobbikává vált, a legmodernebb felszereltséggel,
200 körüli munkást foglalkoztatva. A vállalat szavatosságot vállalt az általa
előállított lenmagpogácsa és lenmag-takarmányliszt 40-42%-os nyersprotein és
nyerszsír tartalmára.
Az olajgyári munkák hagyományosan a
legnehezebbek és legveszedelmesebbek közé tartoztak, sokan meztelen rabszolgáknak
hívták az itt dolgozókat. A 20. század elején a modern berendezések ellenére a
munkakörülmények továbbra is rosszak voltak. A gyárban állandóan 40-50-60 fokos
hőségben, gőzben folyt a termelés, ezt csak szinte meztelenre vetkőzve lehetett
kibírni. Ilyen körülmények között a munkásoknak napi 12 órát, két műszakban
kellett dolgozniuk. Különösen nehéz feladatot végeztek, és ezért kiemelt díjat
is kaptak a 300-350 fokra hevített nyersanyagot az olajtartalomtól elválasztó
munkások. Nekik fejenként, naponta 14 métermázsa olajat és 24 métermázsa
repcepogácsát kellett kipréselniük. Így rendszeresen fordultak elő
rosszullétek, ájulások, balesetek. Ugyanakkor viszonylag jó keresetet
biztosított számukra a munkanélküliséggel sújtott időszakban, sok család
megélhetését teremtve meg. A munkások szakszervezetbe tömörülve elérték, ha
leépítésekre kerül sor, akkor a legközelebbi felvételnél a volt dolgozókat
vegyék fel legelőször.
A Vegyi Ipar 1903-as
évfolyamából:
Híradás egy olajgyári sztrájkról
(Dunántúli Hírlap, 1907. július 23.):
A győri olajgyári munkások
fényképe az 1897-es Vasárnapi Lapokból:
Holló Alajos akvarellje: A régi
Rábca-híd az olajgyárnál:
Győrsziget község az 1904. évi
XXXVII. törvénycikk alapján 1905. január 1-jétől Győrhöz csatlakozott Révfalu
községgel együtt. Kohn Adolf és a falu többi gyárosa több évtizede sokat
lobbizott a csatlakozásért, mert így a vám és az infrastrukturális fejlesztések
szempontjából előnyösebb helyzetbe kerültek volna.
Azonban az egyesítés eredményeként
Győr egységes árvízvédelmi rendszerének kiépítéséhez a Rábca folyót egy régi
Duna-mederbe való áthelyezésével, töltések magasításával oldotta meg a
Rábaszabályozó Társulat. Ez azzal járt, hogy a Rábca mentén alakult gyárak (pl.
az olajgyár melletti ecet- és szeszgyár, cukorkagyár) elveszítették a
működésükhöz fontos ipari víznyerő helyüket. Így a folyó elterelése ellen
harcoltak a szigeti gyárosok, élükön Kohn Adolffal, aki további bővítési tervei
miatt megvette a győri Kletzás úton levő Masek-féle háztól az ecetgyárig érő
területet, de az újabb fejlesztést már nem érhette meg.
Kohn Adolf 1905. szeptember 5-én, 86 éves korában, hosszú
betegség után a Bécs melletti Semmeringben elhunyt. Kortársai szerint puritán,
széles látókörű, kiváló ipari és kereskedelmi szakértelmű, nagy szorgalmú ember
volt, aki rendszeresen jótékonykodott is. 1905. szeptember 10-én temették el
Bécsben. A Vegyi Ipar 17. számában így búcsúztatták: „Az olajipar
nesztora meghalt… Fél század múlt már el azóta, hogy megvetette alapját a
győrszigeti olajgyárnak, amelyet évtizedeken át folytatott lankadatlan
szorgalommal és figyelmet érdemlő szakavatottsággal hazánk elsőrendű növényolaj
gyárává fejlesztett olyannyira, hogy gyártmányai ma már a külföld fejlett
iparának termékeivel is méltóan versenyeznek. Mi, a vegyészeti ipar szerény
képviselői, nemcsak azért rójuk le a kegyelet adóját, hogy Kohn Adolf a magyar
ipar fejlesztésében alapvető munkálkodást fejtett ki, hanem, mert kitartó
munkássága közepette sem hiányzott azok sorából, a kik a nyomor enyhítésével
örökítik meg emléküket embertársaik szívében.” Győr és polgárainak igaz
tiszteletét fejezte ki az a tény is, hogy az olajgyár melletti utcát még halála
előtt nevezték el Kohn utcának (1940-ig őrizte emlékét, ma Semmelweis utca).
Térképrészlet 1906 előttről
(Régi Győr):
Kohn Adolf (mint a Győri Ének-
és Zeneegyletnek 1901 óta alapító tagja) arcképe dr. Felpéczi Petz Lajos Győr
város zenei élete című kötetéből:
Gyászjelentés Kohn Adolf
haláláról (Győri Hírlap, 1905. szeptember 7.):
A Rábca medrének áthelyezése
után Győrsziget térképe, Borovszky Győr térkép-részlete:
1906-ban a Rábca folyó medrének
áthelyezésével, elterelésével megszűnt a természetes választóvonal Újváros és
Sziget városrészek között. Így a vízi áruszállítás körülményei is megváltoztak, hiszen eddig a Mosoni Duna a
Rába-torkolatig gőzhajóval járható volt, és onnan fel, a Rábán és Rábcán a
hajókat uszályok vontatták. A szigeti gyárak ipari vízellátását kis ideig a
Krajcáros hídon lefektetett vízvezetékek biztosították (és a világításhoz
szükséges légszesz-csövek is itt futottak), de a híd 1907-es elbontásával ez
megszűnt. Az olajgyári fejlesztések tovább folytatódtak A Rábca folyó egykori
medrének helyén – földdel feltöltés után – pihenő parkot, a későbbi Bercsényi
ligetet alakították ki.
Az 1906-os újabb olajgyári
fejlesztések következtében nőtt a termékkínálat, megkezdődött a kókuszzsír
előállítása is, de a gyár vízszükségletét biztosítani nagy feladatot jelentett.
Győr városa több megoldással is készült, amit a Kohn-gyár vezetősége nem
fogadott el, mert ragaszkodott a megfelelő mennyiségű és minőségű vízhez. Kutak
ásásával nem lehetett a napi 5000 köbméter vizet tartósan szolgáltatni.
A Krajcáros híd elbontása után
helyén egy töltésutat létesítettek a Rábca volt medrében, a Kohn-gyár előtt. A
vízvezeték csöveket áthelyezték ideiglenesen a szigeti hídra, de gyorsan
kiderült annak csekély áteresztő képessége. Így a vizet a révfalui vízhálózaton
keresztül, a révfalui fahídon vezették át a szigeti új vízhálózat kiépítéséig.
A Rábca feletti szigeti vashidat 1908 szeptemberében szállították át a Duna
áthidalására a Szarvas utcai részre.
A Kohn-gyár vízellátása
(Dunántúli Hírlap, 1907. március 10.):
A szigeti híd elszállítása (Dunántúli
Hírlap, 1908. július 26.):
Az olajgyár és környéke
1912-ből, térképrészlet:
Híradás az olajgyár új
fejlesztéseiről (Honi Ipar, 1906. július 15.):
Reklámhirdetés (Vegyi Ipar,
1906. szeptember 25.):
Még a régi helyén áll a szigeti
vashíd, de a Rábcát már elterelték medréből (Vasárnapi Újság, 1908):
Lóth József festményén az
olajgyárat és a betöltött Rábca-medret láthatjuk:
Az 1910-es évre a győri olajgyár
jól prosperáló nagyvállalattá vált, és Kohn Ignác a továbbfejlődést a vállalat
részvénytársasággá alakításában látta. A bevont tőkével fejlesztéseket hajtott
végre, melyekkel újra nőtt a gyár területe, felépült az emblematikussá váló
nagy olajgyári kémény, bővült az előállított termékek köre. A gyár következő
időszakát egy hullámvasút-szerű erőteljes felfelé ívelés, nagy fejlesztések,
majd hanyatlás követte, mely egészen a gyár megszűnését, leállását is
eredményezte. Erről és az újraéledésről következő írásomban emlékezem meg.
Reklámhirdetés (Vegyi Ipar,
1910. május 30.):
Kohn Ignác arcképe 1930-ból
(Győr megyei fejek):
Híradás a részvénytársasággá
alakulásról (Vegyi Ipar, 1910. május 15.):
Némáné Kovács Éva
Bay Ferenc: A
Győri Lloyd városáért és kereskedelméért 1856-1936. Győr, 1942.
Berecz Dezső: Növényolajipari és Mosószergyártó
Vállalat Győri Növényolajgyárának (Győr, Bercsényi liget 18.) története. Bp.,
1975. (kézirat)
Győr: várostörténeti tanulmányok. Győr, 1971.
Kemény József:
Vázlatok a győri zsidóság történetéből. Győr, 1930.
Matlekovits Sándor szerk. Magyarország közgazdasági és közművelődési állapota ezeréves
fennállásakor és az 1896. évi ezredéves kiállítás eredménye 2. és 3. kötet.
Budapest, 1897, 1898.
Palatinus József
és Halász Imre szerk. Győr szab. Kir. Városi és Győr-Mosony-Pozsony k.e.e.
megyei fejek. Győr, 1931.
Petz Lajos: Győr
város zenei élete 1497-1926. Győr, 1930.
Szakál Gyula: Győr a modellváltó város. In: Győri
Tanulmányok, 33. Győr a modellváltó város 1867–1918. Győr, 2011.
Szögyi
G. Vilmos: Szögyi Győri naptára az 1897-es évre.
Győr, 1896.
Völgyi Ferenc:
Győr gazdasági élete 1867-től napjainkig. Győr, 1940.
Winkler Gábor - Kurcsis László: Győr, 1539-1939.
Győr, 1998.
Helyi és
országos sajtó
A képek forrása
a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Helyismereti Gyűjteménye és egy
térképrészlet a Régi Győr közösségi portálról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése