A győri Tejfölös kofa szobra
Garami László
(1921-2003) 1961-ben kapott felkérést a dr.
Kovács Pál utca bejáratánál lévő Tejfölös
kofa szobor elkészítésére. Ebben az évben Győr Város Tanácsa a Magyar
Népköztársaság Képzőművészeti Alapjának ezen felül még öt köztéri szobor megvalósítására
adott megrendelést, melyet neves budapesti művészekkel készíttettek el.
Kisalföld, 1961. október 27.:
Tomaj Ferenc Győr utcái és terei című
tanulmányából tudjuk, hogy ez az utca a XIX. század első felének közepén kapta a
Tejfeles
köz nevet az utcában lévő piacról, mivel itt
legfőképp tejtermékeket árultak az árusok. Előtte Szt. Nikodém utca volt a neve, de több okmányban Tej utca elnevezés is szerepel. 1848-ban
Szabadsajtó utca lett, majd a
szabadságharc leverése után újból Tejfeles köz. 1908-tól napjainkig dr. Kovács Pál utcának hívják.
1962-ben arról tudósít a Kisalföld, hogy a következő
hetekben állítják fel Garami László
szobrászművész Tejfölös kofának nevezett szobrát.
Kisalföld, 1962. március 23.:
1962 májusában megérkezett a szobor Győrbe, melyről a fent
említett napilap is beszámolt.
Kisalföld, 1962. május 25.:
Garami Lászlónak
ez a műve – melyet a köz előtti térre képzelt el – eredetileg szökőkút figurának
készült, a szobor meghosszabbított talapzatán jobbra ott is a vízmedencének
szánt négyzetméternyi mélyedés, amelybe azonban vizet soha nem vezettek.
A művész ezzel a szoborral – a
nyáron is kendős fejjel, a térdei között tejfölös-köcsöggel ülő asszony
életnagyságú alakjával – a régi piacok jellegzetes látványát szerette volna
kőbe vésni, emléket állítva a hajdan volt tejpiac árusainak. A tervekkel ellentétben
a műalkotást mégis a fal mellé helyezték el, közvetlenül a szűk kis utca
bejáratához.
Felállításáról a korabeli
napilap közölt képriportot: Kisalföld,
1962. szeptember 21.:
A szoborról Salamon
Nándor a Győri Műsor 1980. márciusi
számában így ír: „A tér bensőséges hangulatában, élettől teli
mozgalmasságában a súlyos, darabos, szögletes kőtömbök nem találják helyüket… Az
egy nézőpontra, szimmetriára, enyhén kúpos kompozícióra épült szobor testrészei
három, derékszögben egymáshoz hajló szakaszra tagolódnak. Az így keletkezett
merevséget fokozza a lábak párhuzamossága, a tétlenül ölben nyugvó karok
tétovasága. A kifejezés nélküli arc az „írnok”-ot idézi tartásában annak
beszédes tekintete nélkül. A jellegtelen részletek felületének faragása is
ridegséget, lélektelenséget tükröz, minden egyéni vonást nélkülöz. A
mozdulatlan életnagyságú figura az időtlenség pózába merevedett, de ezt
semmiféle tartalom vagy élmény nem indokolja.”
Czigány Jenő: Győr,
1974.:
Az idézett részletből is kiderült, hogy a szobor helye nem
bizonyult jó választásnak, és maga a szobor sem nyerte el a győriek tetszését.
Az évtizedek során a városlakók
mégis hozzászoktak az utcán ücsörgő asszony alakjához, amely azokra az időkre
emlékeztet, amikor a belvárosi kis utcákban és közökben különféle terményeket
árultak a piaci árusok.
Bedő Mónika
Felhasznált irodalom:
Czigány Jenő:
Szobrokkal és domborművekkel gazdagodik Győr. In: Kisalföld, 1962. márc. 23. p.
4.
Győri szobrok. In:
Kisalföld, 1962. máj. 25. p. 6.
Hat szobrot készített
Győrnek a Képzőművészeti alap – Tejfölt áruló asszony, Petőfi szobor és más
érdekességek. In: Kisalföld, 1961. okt. 27. p. 2.
H.Gy.: Ejnye! „Hideg
szobor vagy”. In: Kisalföld, 1963. jún. 15. p. 6.
Nagy József: A
Tejfölös asszony szobra Győrött. In: Kisalföld, 1962. szept. 21. p.
Orbánné Horváth Márta:
Emlékhelyek és köztéri alkotások. Győr, 2006. p. 191-192.
Salamon Nándor:
Szobornézőben - Garami László: Tejfölös kofa In: Győri Műsor, 1980. 3. sz.
(márc.) p. 8-9.
Tomaj Ferenc: Győr
utcái és terei. In: Arrabona 9. p. 325-366.
A címlapkép az orszagalbum.hu oldaláról
származik, a kép itt
található, a felhasználási feltételek pedig itt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése