A
Spartacus csónakház – Győr első csónakháza
1877.
július 11-én megalakult a Némai
Kávéházban (az akkori Megyeház utca 433. alatt) a csónakázó egylet elődjének
tekintendő Regatta Club. A Győri Csónakázó Egylet megalakulásáról
a Győri Közlöny 1877. augusztus 5-én megjelent
számában olvashatunk.
1877.
augusztus 6-án a Regatta Club a
városi törvényhatósági bizottsághoz beadott egy kérvényt a sétatéri híd fölötti
hely átengedésére, melyet a várostól meg is kapott. A kérelem a sétatér
falaiból a saroknál a víz fölé kinyúló gerendákra vetett 40 láb hosszú, 20 láb
széles, tető alatti, levegőben lógó „hajó-színre” szólt. Fenn a sétatéren egy
hat láb hosszú öltözőt építettek volna. Az
egylet az 1878. március 7-én megtartott tavaszi közgyűlésén ezt a tervet
elvetette, és ugyanezen közgyűlésen egy másik tervet, egy úszó csónakház megépítésének
tervét fogadta el.
A
közgyűlés a kivitelezéssel Gaál Ödönt,
Szabó Józsefet és Mihálkovics Tivadart bízta meg. Az úszó
csónakházat fenyő talapzatra építették, és azt nyolc hordóra rögzítették.
Miután emberi erővel nem tudták a hordókat alábuktatni, Szabó Józsefet felkérték
arra, hogy aláhúzó gépet készítsen. Ennek a szerkezetnek a segítségével a
hordókat már rögzíteni tudták, a csónakház építése befejeződhetett. Részlet a Győri Közlöny 1878. április 18-i
számából:
1878.
május 1-jén délután két órakor felavatták az új sportlétesítményt. 1880.
március elején az úszó csónakházat felhúzták a híd mögötti téli kikötőből a helyére:
itt érte a jégzajlás, amely majdnem a pusztulását okozta.
1881.
március 1-jén éjjel a csónakház hóviharba került, a szél által a vízbe sodort
hó hatalmas tömbökké összeállva a medret fenékig kitöltötte, és a víz sodró
ereje nekinyomta a hótömeget a már felvontatott csónakháznak, azt a kikötőjétől
elszakította, és nekifeszítette a hídnak, így a csónakház megroppant. A
hajóállományt sikerült ugyan megmenteni, de a csónakház tönkrement. A
megmentett csónakokat egy magtárban helyezték el, a ház megmaradt romjait a Hets-kertbe vitték.
Az úszó csónakház (Winkler Gábor-Kurcsics László: Győr, 1939-1999):
A március
27-én lezajlott egyleti közgyűlésen a csónakház lebontásáról és egy új
csónakház építéséről döntöttek. Elhatározták, hogy az építési költségek
fedezésére a tagok között kötvényeket bocsátanak ki, és azokat sorsolás útján
törlesztik, ezenkívül 300 forint kölcsönt vesznek fel.
Az új
csónakház építési tervének elkészítésével Szabó
Józsefet bízták meg, az építési szerződést a Hets testvérekkel kötötték meg. Az épület nehezebb volt, mint az
elődje, ezért azt 72 hordóra rögzítették, majd miután május 5-én elkészült, az
építési helyéről (a hosszú hídtól) a rendes helyére leúsztatták. A rákövetkező
napon megkezdődtek a belső szerelési munkálatok. A házban hölgyeknek is
kialakítottak egy szobát – melynek falait fehérre festették, tetejét szövettel
díszítették –, amit ők sosem használtak. Ugyanúgy, ahogy az emeleti kávézó
teraszát se vette igénybe senki. Az új csónakház felavatására az évad ünnepélyes
megnyitásakor, június 6-án került sor.
1884-ben
felmerült egy szárazföldi csónakház építésének a gondolata, melyet a közgyűlés
elé is terjesztettek. A következő évben a várostól közel 500 négyzetméternyi
terület meg is kaptak az elképzelésre. A tervezés megindult, a költségekre
ajándékösszegeket ajánlottak fel a tagok. Egy tervet el is fogadtak, és a
kivitelezéssel Bohus mérnököt bízták
meg. Ennek ellenére az épület mégsem készült el, és a választmány egy újabb
úszó csónakház építése mellett döntött.
1887-ben
az egylet örök használatra kapott a várostól 472,6 négyzetméternyi területet,
és még azon a tavaszon megkezdték a szárazföldi csónakház építését. A
munkálatokat azonban mégsem fejezték be, inkább a régi ház mintájára, 1020
forinton egy új vízi csónakházat építettek, a parton pedig egy kioszkot.
1895.
január 20-án a helyi újság arról tudósított, hogy a Rába jege megolvadt, a nagy
úszó jégtáblák a csónakházat a helyéről kiszakították, és a Püspökvár alá
sodorták. Innen végül a csónakházat a Duna-Rába torkolat jégmentes részébe
vontatták.
Győri Közlöny, 1895. április 14.:
Január
24-én a rendkívüli közgyűlésen az egylet „csónakház-építési bizottsága” egy a
parton álló emeletes csónakház építésére tett javaslatot, majd június 9-én
szintén rendkívüli közgyűlés keretében a tagok döntő többséggel a parti ház
megépítése mellett foglaltak állást. A tervezéssel Hets Antal építészt bízták meg. A terv szerint az egyemeletes,
cottage stílusú csónakház felső szintjén az öltözők, fürdőszoba, társalgó kapott
helyet, a földszinten pedig a könnyű futású hajók, míg a part menti talphoz a
társas hajók lennének kikötve. Az építkezéshez szükséges 7000 ezer forintot 50
forintos kötvények kibocsátásából fedezték. Az építési munkálatokról a helyi
lap pontról pontra beszámolt. Az új csónakház építése miatt a feleslegessé vált
régi úszó csónakházat az egylet a városnak felajánlotta megvételre.
1895. december 28-án megtartották a
bokrétaünnepélyt, amelyről a Győri Hírlap másnap így tudósított:
1896.
február 11-én álarcosbált rendeztek a csónakház építésének javára, amely 300
forint bevételt hozott.
Győri Hírlap, 1896. február 11.:
Májusban
befejeződtek a külső munkálatok, majd a belső feladatokat végezték el,
novemberben a gázvilágítás és a gázfűtés szerelési munkálatait is elvégezték. Az
1897. márciusi évadnyitó közgyűlést már a felavatásra váró saját házában
tartotta meg az egylet.
Az elkészült csónakház:
A
csónakház avató ünnepségét 1897. június 7-én tartották meg, melyről az akkori
sajtó így tudósított:
A csónakház a századfordulón:
A csónakház az 1930-as években a sétatér felől:
A második
világháború után a csónakház alapja megsüllyedt, és elkorhadt a főgerenda is, ezért a két torony közül a magasabbat le kellett bontani. Az épületet kibővítették,
egy gondnoklakást és egy csónakjavító műhelyt építettek hozzá. 1948-ban az
egylet neve is megváltozott: Győri Csónakázó Egyletből Győri Vörös Meteor Sport Klub lett. A csónakház 1960-ban került az
új klub tulajdonába, de az épületet addig is a klub használta és tartotta
karban.
1968
júliusában a csónakház és a szakosztály is az újonnan alakult Győri Spartacus SE tulajdonába került. Azóta
többször tettek kísérletet a szecessziós stílusban épült, műemlék jellegű
csónakház megmentésére, több terv is készült, de a megvalósítás rendre
elmaradt. Az épület jelenleg az Unicentrál-Vagyonkezelő
Kft. kezében van.
A Kisalföld című lapban megjelent cikk a
csónakház tervezett felújításáról (2015. január 10.):
Bedő Mónika
Felhasznált irodalom:
Mihálkovics Tivadar: A Győri Csónakázó Egylet
története 1877-1887. Győr, Surányi János könyvnyomda-intézete 1889. 163 p.
Szabó Gábor: Újjászülethet a győri csónakház.
In: Kisalföld, 2015. jan. 10. p. 22.
Végh Ferenc: A Győri Csónakázó Egylet alapításától
a Mihálkovics Tivadar sétányig. Győr, Győr Megyei Jogú Város Sportigazgatóságának
kiadványa 2002. 74 p.
Végh Ferenc: Száz éves a győri evezés 1877-1977.
Kézirat. Győr
Winkler
Gábor-Kurcsics László: Győr, 1939-1999. Győr, Műhely Folyóiratkiadó Közhasznú
Társaság 1999. 305 p.
Az illusztrációk a Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér Kisfaludy Károly Könyvtárának helyismereti gyűjteményéből, korabeli újságokból és képeslap-, valamint fényképgyűjteményéből származnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése