A győri repülőtér
A rövid
életű győri repülőteret a Likócstól
délre lévő nagy, sík terepen alakították ki. 1938 előtt a
Győrben zajló repülési eseményeket (reklámrepülések, bemutatók) a városhoz
közeli réteken, legelőkön valósították meg. Az 1930-as években merült fel
először annak igénye, hogy Győrben is létesüljön egy állandóan használható,
végleges repülőtér. A helyszín tekintetében több ötlet is felmerült – az abdai
rét, a budapesti út melletti terület, a kisbarát-nyúli dombok közötti rész – ám
végül az egyre inkább katonai, mint polgári célokat is kiszolgáló
„Iparcsatorna” és Hecsepuszta által határolt terület lett a győztes.
A terület
kiválasztása után lázas építkezés kezdődött. A kifutópályán kívül itt épült a
repülőgépgyár végszereldéje, hangárok, pilótaotthon, állomásépület is. A
repülőtér fogadóépülete a korszak németországi Bauhaus építészetének hatását
viselte magán köríves, saroktoronyszerű lépcsőházával.
A
repülőtér fogadóépülete:
Az
ünnepélyes repülőtér avatást 1939. június 4-én tartották egy látványos
repülőnappal összekötve, nagy számú győri lakossal. A Győri Nemzeti Hírlap 1939. június 3. számában részletesen írt a
lázas előkészületekről: a várható nagy érdeklődés miatt megszervezték a látogatók
közlekedését, külön gondolván a gyalogosokra, kerékpárosokra és az autósokra. A
nap eseményei között szerepelt modellverseny, sétarepülés és profi pilóták
bemutatói.
A Győri
Nemzeti Hírlap 1939. június 4-i számában így írt a programról:
Hatalmas
tömeg a megnyitón:
A megnyitó
napja fényesen sikerült, sokan voltak kíváncsiak a pilótákra, a sétarepülésre:
Győri
Nemzeti Hírlap 1939. jún. 6.
A megnyitó
sikere után két nappal már illusztris vendégek használták a repülőteret:
A
Vagongyárban működő új üzem repülőgépek gyártására rendezkedett be, szoros
egységet képezve a repülőtérrel. A cikkben megfogalmazták, hogy minél hamarabb
szükség van a repülőtér kiszélesítésére és a környező útvonalak kiépítésére.
Az
elkövetkező hónapokban és a II. világháború első éveiben is használatban volt a
repülőtér. A Győri Aero Klub képezte
itt a vitorlázó és motoros növendékeit, kipróbálhatták a sportrepülés több
fajtáját. A Vagongyárban megjavított és az itt épített repülőgépeket is ezen a
kifutópályán tesztelték. Az ilyen próbákhoz volt szükség arra, hogy utólag
meghosszabbítsák a kifutópályát 1 km-el.
A háborús
bombázások idején fő célponttá vált a repülőtér, és 1943. április 13-án az
amerikai bombázók a Vagongyárral együtt szinte teljesen elpusztították.
A reptéri
szerelde az 1944. április 13-i bombázás után:
A háborús
romok eltakarítása után a repülést szerető helyi fiatalok, akik a MADISZ, az
OMRE, az MRSZ illetve az MHSZ tagjaiként repültek, hatalmas munkával tették
használhatóvá a kiszolgálóépületet és a kifutópályát. Később a MALÉV még működő belföldi légiforgalma
használta rövid ideig a létesítményt, a MASZOVLET
utasszállító gépei naponta szálltak le és fel a győri repülőtéren. A Növényvédő Szolgálat permetező
repülőgépei számára is ez volt a kijelölt felszállóhely.
A
repüléstechnika fejlődését azonban már nem tudta követni a repülőtér, az újabb
gépek hosszabb fel- és leszállópályát igényeltek, a helyi adottságok miatt a
bővítés kivitelezhetetlen volt. A pálya hosszabbítását észak felé a Duna miatt
nem lehetett megvalósítani, dél felé pedig a vasútvonal volt az akadály. A háború
után már a Vagongyár repülőgépüzeme sem épült újjá, ezt az üzletágat
megszüntették, viszont a gyár bővüléséhez kellett a szabadon álló terület.
A
felmerült akadályok következtében az egykor szép napokat látott győri
„vagongyári” repülőtér 1958-ban megszűnt. Területén több új üzem létesült,
melyek postacímükben – Reptéri út – őrzik az egykori repülőtér emlékét. A Győr
környéki repülést pedig egy nagyobb területre, Pér mellé telepítették át, ahol
korszerű fogadóépülettel együtt ma már nemzetközi utazásra is lehetőséget
biztosít.
Lengyel Adrienn
Forrás:
Barla Ferenc: Győr és a repülés; MHSZ, Győr,
1989.
Perger Gyula: A pusztulás képei: Dobos Vilmos
felvételei Győr 1944-es bombázásairól; Xántus János Múzeum, Győr, 2010.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése