Az oktatás szabályozása 1806-ban, azaz a II. Ratio Educationis
Mária
Terézia
osztrák császárnő és magyar királynő központosítási
intézkedései a politika, a gazdaság, az ipar, az egészségügy és
az oktatás területén egyaránt érvényesültek. 1777.
augusztus 22-én adta
ki „az oktatásügy átfogó szabályozásáról szóló
rendeletét, a Ratio
Educationist”.
Majdnem
három évtizeddel később, 1806. november 4-én bocsátotta ki I.
Ferenc
osztrák császár és magyar király a II.
Ratio Educationist,
amelyet latin nyelven 1806-ban Budán jelentetett meg az Egyetemi
Nyomda Ratio
Educationis publicae totiusque rei literariae per Regnum Hungariae et
provincias eidem adnexas
címmel.
Mária
Terézia
felvilágosult abszolutizmusa azt jelentette, hogy az állam az addig
teljes mértékben egyházi fenntartású iskolákat és oktatást
saját felügyelete és irányítása alá vonta. Mária Terézia úgy
gondolta, hogy az oktatáspolitika célja csak a hasznos
állampolgárok nevelése lehet. Éppen emiatt egységesítették
mind a tanterveket, mind a tananyagot, mind a tankönyveket, valamint
a tananyagot „az új, az állami célkitűzéseknek megfelelő
tantárgyakkal” egészítették ki.
Mária
Terézia királynő 1775-ben a népiskolai és a középiskolai
oktatási reform kidolgozásával az udvari kancellária munkatársát,
Ürményi
Józsefet
bízta meg. A Ratio
Educationis,
azaz „a nevelésnek és az egész tanügynek rendje Magyarországon
és kapcsolati tartományaiban” Bécsben jelent meg 1777-ben
nyomtatásban. A protestánsok azonban nem fogadták el.
A
Ratio Educationis rendelkezései nyomán:
- kialakították az oktatás szervezeti kereteit és ellenőrzési rendszerét,
- megerősítették az iskolatípusokat,
- meghatározták a tananyagok tartalmát, a gimnáziumi kötelező, ajánlott és választható tananyagokat, továbbá növelték a reál ismeretanyag mennyiségét,
- ún. normaiskolákat alakítottak ki a tanítóképzés számára,
- foglalkoztak a testi neveléssel, a játékkal és a szellemi felfrissülés kérdésével is.
Azonban
sok olyan elképzelés is belekerült, amelyek a „korabeli
állapotok konzerválására törekvő, a polgári haladást
akadályozó előírások voltak”:
- Nem használhatták a magyar nyelvet sem a közép-, sem a felsőoktatásban. A tanárok a magyarázat nyelveként csak addig használhatták a magyart, amíg a diákok latintudása nem fejlődött annyira, hogy az egész oktatás latinul folyhasson.
- A német nyelvet minden iskolatípusban és szinten kiemelten oktatták.
- A 10-15 éves diákok lélektani sajátosságait nem vették figyelembe a tananyag összeállítása során.
II.
József
uralkodása során az egész Habsburg-birodalom területén „egységes
közoktatási rendszert kívánt meghonosítani”. A reformokat
szükségesnek tartotta ugyan, de az oktatás területén teljes
mértékben elfojtotta a nemzeti törekvéseket. A német nyelv még
jobban előtérbe került, minden iskolatípusban és minden szinten
kötelezően tanították, valamint a magyarországi oktatási
intézményekben minden tantárgyat németül kellett tanítani. A
népiskolák könyveit németül és latinul adták ki. Tandíjat
kellett fizetniük a gimnáziumi tanulóknak, az akadémiai és az
egyetemi hallgatóknak. Pozitív kezdeményezés volt azonban, hogy
„a különböző vallásfelekezetű tanulók számára közös
iskolák felállítását” rendelték el.
A
magyar nemesek II. Lipót uralkodása idején az 1790-91-es és az
1792-es országgyűlésen adhatták elő a magyar iskolaügy
átszervezésére vonatkozó követeléseiket. A protestáns
vallásszabadság kinyilvánítása mellett a protestánsok tanügyi
autonómiával is rendelkezhettek, ezáltal például iskolát
alapíthattak és tarthattak fenn, adományokat gyűjthettek, és
legálisan vált lehetővé, hogy a protestáns diákok külföldön
járhassanak egyetemre. Az oktatás fő nyelve továbbra is a latin
maradt. Magyarul azonban csak azok tanulhattak, akik nem tudtak
magyarul.
Ugyanebben
az időszakban alakították meg a Művelődési
Bizottságot
is, azzal a céllal, hogy az oktatásügyet megreformálják, és
kidolgozzanak egy újabb Ratio Educationist. Ebben a bizottságban
egyaránt helyet kaptak a világi szakemberek, valamint a protestáns
és a katolikus egyházak képviselői. Összesen 43 ülést
tartottak, ezeken elemezték a korábbi tapasztalatokat és az
iskolaügyre vonatkozó javaslatokat, amelyek alapján végül
kidolgozták az oktatás új rendszerét.
Az
alapelv az volt, hogy minden gyermeket, a származástól
függetlenül, egységes és ingyenes oktatásban kell részesíteni.
Megfogalmazták azt is, hogy a változatos iskolatípusokban olyan
ismereteket kell oktatni, amelyekre a diákoknak hivatásuk
végzéséhez leginkább szükségük lesz. Vallástant a felekezeti
megosztás mentén kell tanítani, de kihangsúlyozták a más
vallásúak iránti toleranciára nevelés fontosságát is.
Elképzelésük szerint az oktatás magyar nyelven folyt volna.
A
végleges változat 1806-ban jelent meg. A II.
Ratio Educationis
fontos szegmense volt a nemzetiségi és a vallási türelem.
Magyarországon ugyanis hét nemzetiség tagjai, valamint a
katolikusok mellett evangélikusok, reformátusok és görög
szertartású katolikusok éltek. A II. Ratio Educationis egyik
újdonsága az volt, hogy előírta, hogy lehetőleg „minden
nemzetiség saját anyanyelvi iskolával rendelkezzen”, valamint az
iskolarendszeren belül nem lehet semmiféle vallási
megkülönböztetést alkalmazni.
A
II. Ratio Educationis rendelkezései:
- anyanyelvi iskolák a falusi egytanítós iskoláktól a tankerületi székhelyeken működő normaiskolákig,
- az alsó fokú oktatás ingyenessége,
- a szülők büntetése, amennyiben nem járatták iskolába a gyerekeket,
- lányok iskoláztatása,
- a városi iskolák továbbfejlesztése,
- a kisgimnázium éveinek háromról négyre emelése,
- a retorikai és a poétikai osztályokban a szónoklat- és költészettan mellett hittan, matematika, természetrajz, földrajz és történelem tanítása,
- a líceumok és az akadémiák tananyagának szabályozása: pl. a tantárgyi sokféleség egyszerűsítése, a tantárgyak sorrendisége pedig lélektanilag megalapozottabbá vált,
- az egyetemi képzés módosítása: a filozófiai fakultás tananyagának természettudományos ismeretekkel való bővítése.
- Az oktatás hivatalos nyelve továbbra is latin maradt a gimnáziumokban, de a kötelező német nyelvoktatást eltörölték, de aki akart, tanulhatott németül.
- A nemzetiségek által lakott területeken lehetővé tették, hogy a gimnáziumi tantárgyak oktatása során a magyarázathoz segédnyelvként használhassák a nemzetiségek anyanyelvét. Az anyanyelvük mellett magyarul is elhangzottak a magyarázatok.
- A magyar nyelv jelentősebb szerepet kapott: „a magyar nyelv nem egy a többi nyelv között, hanem kiemelt jelentősége van”. Segédnyelvként használhatták a latin nyelvű tananyagok oktatása során, nemcsak a magyarok, hanem a nemzetiségek lakta területeken is. Másrészt azt is megfogalmazták, hogy „a magyar nyelv oktatása a többi tantárggyal fokozatosan haladjon előre”.
Az
első
Ratio
Educationis
jelentősége abban állt, hogy „első ízben kísérelte meg egy
olyan egységes oktatási-nevelési rendszer létrehozását, amely
az állam, illetve az államhatalmat képviselő uralkodó
felügyelete alatt áll”. A második
Ratio Educationis
fontossága pedig az, hogy ez alapján „folyt az oktatás a
magyarországi iskolákban az egész reformkor idején”.
Ősze
Mária
Felhasznált
irodalom:
Katus
László: Magyarország a Habsburg Monarchiában (1711-1918). In:
Magyarország története főszerk. Romsics Ignác; Pukánszky
Béla-Németh András: Neveléstörténet. Elérhetősége ezen
a linken található.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése