A
győri vasútállomás átépítése a 19. század végén
1836-ban
Sina báró
tárgyalást kezdeményezett a Bécset és Győrt összekötő vasút
létrejöttéről. Az építkezés 1840-ben megakadt, csak 1846-ban
és csupán a Bécs-Bruck távolság épült meg. A Győrig tartó
szakaszt végül 1853-ban kezdték el. (A
címlapképen a jobbra lévő kétemeletes épület volt a majdani
első vasútállomás, a balra lévő egyemeletes épület az új,
19. századi átépítés eredménye.)
Az
1854 októberében megalakult Osztrák
Államvasúti Társaság és
a
Bécs-Győri Vasúttársaság
1855. február 13-án kötötte meg az eladási szerződést, de a
vonal építési munkálatait az előző tulajdonos még befejezte,
majd ezek után október 1-jén vette át tényleges tulajdonába
azt, és egy hónap múlva üzemébe is az Osztrák Államvasút. A
vasútvonal Győrig 1855 karácsonyára készült el, ez idő tájt
adták át a vasútállomás
épületét
is.
Amíg
a brucki állomás a megnyitásakor öttengelyes, kétemeletes épület
volt, addig a győri vonal állomásai kicsi, földszintes épületek
voltak. Ez alól egyedül Szentmiklós állomásépülete volt
kivétel, melyet a győrihez hasonló klasszicizáló stílusban
építettek, rögtön a megnyitásakor kétemeletesnek.
A
győri állomás épülete Blaha Lujza levélpapírjának fejlécén
(Győr Városi Levéltár):
A
korabeli vélemények szerint Győr állomásának egykori felvételi
épülete volt a legszebb a vasútvonalon. A ma már nem látható,
klasszicizáló stílusban épült, kétemeletes építmény
középrésze kiemelkedett az épületből, angolos építésmódja
elegánssá tette azt. Az állomást apró tornyokkal díszítették,
és elé – a vasúttársaságnál általánosan alkalmazott –
kétvágányú csarnok került a személyforgalom számára. A
kétemeletes indóház homlokzatán lévő óra pontosan jelezte az
időt a vasútnak, a kir. táblának és a városnak.
A
vásártér közepén álló épület környéke a 19. század feléig
rendezetlen volt. A vasút kiépítésekor a pályaudvar magányosan
állt a por és a sártenger közepén, és csak nagy sokára épült
be a környéke. A változásokról a Győri Közlöny 1858. január
7-i számában olvashatunk.
A
pályaudvar megnyitásakor még postahivatal sem működött,
bélyegárusítással és magánlevelek átvételével a posta az
állomás egyik portását bízta meg.
A
Városi Levéltár térképe az 1893 előtti időből:
Az
1870-es években felmerült a
Győr-Ebenfurti vasútvonal létrehozásának
gondolata, melyet Győr város vezetősége lelkesen támogatott. A
vasúti állomás megépítésének helyéről a korabeli napilapok
hasábjain folyt a nyilvános vita. Miután nem engedélyezték a
Gysev állomás felépítését a Honvéd liget ill. a Gabonavásártér
területén, ezért az a Kálvária út végén épült fel. Így
1876-ban azon a vonalon is megindulhatott a forgalom.
A
megnövekedett utas és teherforgalom a vasútállomás főépületének
átépítését és további épületekkel való kiegészítését
sürgette.
A
Győri Közlöny 1881. április 7-én az alábbi cikket közölte:
1885.
június 1-jén a Győri Közlönyben arról olvashattunk, hogy első
lépésként a vasút telket kér a várostól az indóház
kibővítéséhez. Ugyanakkor a teherpályaudvart a temető mellé, a
Szottfriedt-féle magtárhoz szeretné áthelyezni.
A
város már korábban is kérte az állomás bővítését, amit
annak idején az államvasút vezetői meg is ígértek, és a
szükséges területek ingyenes átengedését is megkérték a
várostól. Még akkor egy városi bizottság sürgette, hogy az
államvasút nyilatkozzon az áthidalások ügyében is.
1885
júniusában az államvasút bejelentette, hogy a teherpályaudvart
áthelyezi a Szottfriedt-féle magtárhoz a temető mellé,
ugyanakkor kibővíti az állomásépületet, és elkészíti a
szükséges áthidalásokat. A munkálatok díját előreláthatóan
1 millió 300 ezer forintban állapította meg.
1885.
szeptember 13-án a Győri Híradóban már arról olvashattunk, hogy
az államvasutak a győri
pályaudvar kibővítésének
ügyében közigazgatási bejárást tartottak, melyen a részükről
Tolnay
Lajos
főigazgató is részt vett. A tárgyalás a II. osztályú
váróteremben, délelőtt 10 órakor kezdődött.
Úgy
volt, hogy a tervek szerint a temető mögé épülő
teherpályaudvarhoz
két nagy áruraktárt építenek, és még kettő helyét kijelölik
szükség esetére. A jelenlegi teherraktárt lebontják, ott más
nem marad, csak a felvételi iroda helyén egy kisebb helyiség a
gyors szállítmányok felvételére.
Győri
Hírlap, 1889. május 26.:
A
teherpályaudvar építésének munkálatai megkezdéséről a Győri
Közlöny az 1889. február 21-i számában tudósított részletesen.
Az új vasúti raktár és a teherpályaudvar a belvárosi temető
mögé költöztetésén túl a régi raktár épülete kincstári
raktár lett, ahová a vám- és sóhivatalt, valamint a dohányárudát
tervezték elhelyezni. 1889. szeptember 5-én végre megnyílt az új
teherpályaudvar.
Győri
Közlöny, 1889. szeptember 5.:
Ez
– a tudósítás szerint – viszont túl szűk volt, emiatt még
mindig a személypályaudvaron zajlott a tolatás, és még az utat
sem építették ki.
1890-ben
az államvasutak igazgatósága a teherpályaudvaron megépítette –
bővítés céljából – a második raktárhelyiséget is. A
gabonalerakódóval és hídmérleggel ellátott épület
kivitelezésére, amely 85000 Ft-ba került, a Gregersen céget
bízták meg.
A
vasútállomás – az egykori indóház – építése
A
teherpályaudvar kiépítése mellett a vasútállomás felvételi
épületének átalakítása és kibővítése is napirenden volt. Az
utazóközönség már régóta panaszkodott a vasútállomás
kivilágításának hiányosságaira és a várótermek méreteire. A
nagyobb termek étkezőként szolgáltak, a két kisebb váróterembe
pedig 4-5 utasnál több nem fért be.
1881
áprilisában a Győri Közlöny arról tudósított, hogy a vasúti
indóház átalakítása ügyében a bizottság a következőket
állapította meg. A jelenlegi szűk és alacsony fedett csarnokot
eltávolítják, helyébe egy fedett peron épül. A régi
kétemeletes épület bal feléhez egy 49 és fél méter hosszú,
földszintes épületet toldanak. A régi és az új épületben a
várótermeket a pályaudvar felőli részre helyezik át, így az
utasok egyenesen a termekből fognak beszállni. Eltávolítják a
poggyászraktárt és az árnyékszékeket, ezzel is növelve az
előcsarnok méretét. Ezenfelül bevezetik a légszeszvilágítást
is.
Győri
Közlöny, 1881. április 4.:
Az
utasok panaszolták, hogy a vasúti étterem is kicsi, és túl szűk
az utasok befogadására, ezért az igazgatóság elrendelte a
kibővítését. A másodosztályú éttermet kibővítették a
másodosztályú váróteremmel, így az kétszer akkora lett.
Másodosztályú váróteremmé pedig a postás lakását alakították
át. A munkát még abban a hónapban megkezdték.
Győri
Közlöny, 1889. július 11.:
A
Győri Közlöny egy későbbi cikkében arról olvashatunk, hogy az
utasok a győri indóház várótermére is panaszkodtak. A
várótermeket kis celláknak nevezték, ahol alig fér el 10-15
ember. Ugyan volt még két, nagyobb méretű étterem, de így is
szűknek bizonyult a csúcsforgalomban a helyiség. Így a
várótermekből és éttermekből kiszorult utasok a peronon
kényszerültek várakozni addig, amíg a vonat befutott. A
főbejáratnál éppen szemben álltak a ki- és bejárati ajtók,
egy kisebb szélfújás esetén is nagy volt a huzat. Miután az
étkezőterembe a nők kíséret nélkül nem mentek, így a
várótermekben vagy az előcsarnokban – ahol a pénztár is állt
– kényszerültek várakozni.
Győri
Közlöny, 1889. november 21.:
A
panaszokból is kiderült, hogy a megnövekedett utasforgalom miatt
szükségessé vált az épület kibővítése, illetve felújítása.
A
Győri Közlöny 1890. március 6-i számában olvashatunk először
arról, hogy a MÁV állomása új felvételi épületet kap, az
igazgatóság a terveken dolgozik. Az első elhelyezési változat
szerint az új épület a mai és a fűtőház közé kerülne. Ezt
nem támogatják a győriek, mert szerintük így az épület annyira
előreugrik, hogy az állomás előtti tér létesítésére az egész
Honvéd ligetet fel kellene áldozni, és tovább bővíteni sem
lehetne. A másik változat – amely lehetőséget ad egy esetleges
későbbi bővítésre is –, hogy a régi raktár helyén épüljön
fel az új felvételi épület. Az utóbbi nyerte el a többség
tetszését.
Novemberre
elkészültek a pályaudvar átalakításának tervei, melynek
költsége előreláthatólag 250000 Ft volt. A tervek szerint a már
meglévő épületben lakásokat és mellékhelyiségeket
alakítanának ki, míg az új épületet a mödlingi pályaházak
mintájára kívánják megépíteni. A tervek szerint az új épület
a toldalékaival kiterjeszkedik egészen a Fehérvári utcával
szemben lévő vasúti átjáróig. A várótermekből tunell-szerű
földalatti átjárók vezetnek a megfelelő sínpárokhoz, melyeken
az induló vonatok állnak.
Miután
a terveket 1891 júliusában jóváhagyta a kereskedelmi m. kir.
miniszter, az új személyfelvételi állomás épületének
kivitelezésére utasította a magyar államvasutak igazgatóságát.
Győri
Közlöny, 1891. július 12.:
Az
állomáson a tervezett építkezések miatt a postafiók hivatalt is
áthelyezték. A Győri Közlöny 1892. január 6-i számában arról
tudósít, hogy az új állomásépület bal szárnyára kerülne
„előcsarnokos, külön bejárattal az utcáról” a győri városi
főposta. A hivatal ott négy helyiséget kapna, ebből hármat a
régi épületben, egyet pedig hozzáépítenek.
Az
építkezések a meglévő, jelenlegi szárnyépület lebontásával
vennék kezdetüket. Az építkezés alatt ideiglenes épületet
emelnek a vasúti étterem és a konyha számára az állomásépület
bal oldalán. A személypénztárak, a kényelmes váró- és
éttermek az új épületbe kerülnek.
A
tervrajzokat a MÁV főépítésze, Pfaff Ferenc készítette (a
Győri Városi Levéltár tulajdonai):
Pfaff
Ferenc aláírása:
1892.
május 22-én megnyíltak az új váróhelyiségek és az éttermek a
régi állomásépület bal oldalán, ugyanakkor a régi helyiségeket
a közönség elől lezárták. Az utasok a jegyváltás után vagy a
főajtón keresztül jutottak a peronra vagy az utcáról az új
váróterembe. Pár napra rá megkezdték a jobb oldali földszintes
épület lebontását.
Az
új indóház építésének munkálatairól és a főposta új
helyéről részletes cikket közölt a Győri Közlöny 1892.
november 27-i száma. Ebben olvashatjuk, hogy novemberre az újonnan
kibővített szárnyakon a kőművesmunkával már szinte készen
voltak. Ez a hatalmas, új toldaléképület a pályaháznak a bal
szárnyából pár hónap alatt „nőtt ki”. Ha elkészül, ez
lesz az egész vasútállomás középpontja. Ennek az emeletes,
külsőre villaszerű, modern, ízléses és célszerűen beosztott
épületnek az emeletén lesz a vendéglős lakása, homlokrészén
pedig a vendéglő. Tőle jobbra és balra 50-50 méter hosszúságú,
földszintes „szárnyakon” a várótermeket, a személypénztárakat
és a málházó helyiségeket alakítják ki. A régi kétemeletes
indóház épületét pedig egészen átalakítják. Jobbra eső
részét a posta pavilonhoz csatolják, balra eső részét, ahol
addig a várótermek voltak, hivatalos szobákká alakítják át.
Az
aluljáróval épülő állomás tervezőinek példája a mödlingi
állomásépület volt. Az új felvételi épülethez a mödlingi
pályaház mintájára tunell-szerű aluljárókat is építenek,
hogy a közlekedést meggyorsítsák. Az alagutak építésére csak
a következő évben került sor. A felüljáró falai már
elkészültek, de az építkezést akadályozta, hogy még nem
sikerült megoldani a szőlőskert kisajátításának kérdését.
Az
építkezések összes tervét az építésvezető győri MÁV
osztálymérnökség készítette. Ezen tervek alapján a budapesti
Gregersen cég a személyfelvételi állomásra kapott 130000
forintos ajánlatára, Wellisch mérnök pedig az áthidalás föld-
és feltöltési, kövezési munkálataira kapott megbízást. Az
áthidalásra 180000 forintot szántak. A jelenlegi vasúti forgalmi
irodát a mellé épített oldalszárnnyal együtt a főposta
céljaira rendezik be. A távíró és telefon központi hivatala
azonban továbbra is a mai helyén marad.
A
Győri Hírlap 1892. december 1-jei száma tudósított arról, hogy
az utolsó simításokat végzik a vásártéren épült új indóház
épületén. Még Baross
Gábor
kezdte meg a pályaház kiépítését és rendezését, halála után
ez a munka Lukács
Bélára szállt,
ő fejezte be.
Győri
Közlöny, 1893. május 7.:
Az
új pályaház és főposta épületének részletes beosztását a
Győri Közlöny 1993. május 7-i számában olvashatjuk. 1893.
július 1-jén az állomásépületbe költözik a főposta, onnan
történik majd a levél és csomagkézbesítés is. Az építkezés
befejezésének közeledtéről az országos napilapok is írtak.
Budapesti
Hírlap, 1893. május 18.:
A
győri lapok az 1893. június 1-jén megjelent számukban
tudósítottak arról, hogy megvolt a győri állomás világításának
próbája. Az állomás világítását a győri légszesz-társulat
rendezte be, melynek üzletvezetője
Leo Oszkár
volt. Befejezték a termek berendezési munkálatait is. Az átvett
felszerelési tárgyak szolid munkáinak kivitelezői győri iparosok
voltak: Heumann Mór, John Viktor, Prettenhoffer Imre műlakatos és
Vogl Tivadar.
Az
új személyfelvételi épület:
1893.
június 1-jén este fél nyolckor kezdődött az új személyfelvételi
állomáson az épületet felavató ünnepség, amelyen a
Budapestről, az üzletvezetőségtől és a győri vasúti
tisztikarról érkezőkön kívül a helyi hatóságok és a
kereskedők is megjelentek. A bankett vendégei először
megcsodálták az épület beosztását és berendezését.
Megdicsérték a tágas termeket és azok egyszerű felszerelését.
A
bankett a III. osztályú, „rendkívüli eleganciájú és
komforttal berendezett tágas” étteremben került megrendezésre.
A főasztaltól három asztal vezetett végig a terem hosszában,
amely megtelt a város elöljáróságaival. A mintegy 150 vendég
között volt
Vörösmarty Béla kir.
táblai elnök, valamint
Zechmeister
Károly
kir. tanácsos és polgármester. Egymást érték a köszöntők,
tósztok, melyek között Szőts
Árpád
tanácsos, az új személyfelvételi állomás tervezőire, az építés
vezetőire, a MÁV győri osztálymérnökségére és az építés
kivitelezőjére, a Gregersen cégre emelte poharát. A bankett
részletes leírásával a Győri
Hírlap 1893. június 4-i
száma foglalkozott.
Ugyanazon
a napon tudósítottak arról is, hogy az új személyfelvételi
állomás épületét a nagyközönség előtt június 3-án,
délelőtt fél 11-kor nyitották meg a bécsi gyorsvonat
érkezésével. Ettől kezdve a régi kijáratokat lezárták, és
csak az új helyiségeken keresztül közlekedhetett a közönség. A
reggeli vonatokra még a régi épületben adták ki a jegyeket, de a
10:37-kor Budapestre induló gyorsvonatra már csak az új pénztárnál
lehetett jegyet venni. Az első jegyet Hajas Gyula csornai
főszolgabíró váltotta Budapestre. 11 órakor, a bécsi gyors
indulásakor olyan sok volt az utas, hogy a III. osztály óriási
váróterme majdnem szűknek bizonyult. Ezzel egy időben nyitotta
meg Schuszter
Ernő
a vasúti vendéglőjét is.
A
megnyitással párhuzamosan megkezdték a régi épület
földszintjének átalakítását és az ideiglenes vasúti vendéglő
épületének lebontását, utóbbit egy hét alatt eltávolították.
A forgalmi hivatal a volt várótermekben és az előcsarnokból
átalakítandó helyiségekben helyezkedett el. Az állomásfőnöki
hivatal átkerült a volt személypénztári helyiségbe.
Győri
Hírlap, 1893. június 4.:
A
győriek nagyon várták már a vasútállomás épületének
elkészültét, erről egy rövid vers is született.
Győri
Hírlap, 1893. június 4.:
Az
utazóközönségnek tetszett az új épület, sőt a vendéglő is
igen népszerű volt.
Győri
Közlöny, 1893. június 8.:
A
személypályaudvar régi épületében még folytak a belső
kőművesmunkák. Az irodák mellett létrehoztak egy szolgálati
helyiséget a rendőrség számára is.
Július
végén megkezdték a régi épületben kialakított vasúti főposta
berendezését, és augusztus 1-jén a nagyközönség számára
megnyitották.
Győri
Közlöny, 1893. július 27.:
A
győri állomáson is berendeznek egy könyvtárhelyiséget az
utazóközönség számára a ruhatár mellett.
Győri
Közlöny, 1893. július 30.:
Közben
gőzerővel folytak a vasútállomás alagútépítési munkálatai
is.
Győri
Közlöny, 1894. október 25.:
Budapesti
Hírlap, 1894. november 15.:
A
győri pályaudvari alagút megnyitásáról a helyi lapok
részletesen tudósítottak. A fedett peronok vasmunkálatait
Prettenhoffer Imre győri lakatos cége készítette el 35000 Ft-ért,
a föld és kőműves munkákat Buresch Lipót vállalkozó, az
asztalosmunkát Galgóczy Ferencz győri iparos végezte el.
Győri
Közlöny, 1895. július 7.:
Érdekességként
említjük még meg, hogy a Győri Közlöny 1896. április 28-i
számában olvashatunk arról, hogy csokoládé-, gyufa- és
cukorárusító automatát állítottak fel a győri személyszállító
pályaudvaron. Június 7-én pedig arról cikkeztek, hogy ugyanott
már sört is árusítanak.
Az
1893-ban és 1895-ben elkészült vasútállomás nem azonos a most
látható épületegyüttessel. A bővítések és átépítések a
későbbi korszakokban tovább folytatódtak. Ezekről majd a
következő cikkben olvashatnak részletesen.
Bedő
Mónika
Köszönöm
a Győr Megyei Jogú Város Levéltára dolgozóinak segítségét a
cikkem megírásához!
Felhasznált
irodalom:
Sáry
István: Győr és a vasutak. Győr, 2001.
Lovas
Gyula: 125 éves a Bécs-Győr vasútvonal. In: Szigorúan
ellenőrzött vonatok /szerk. Bana József, Katona Csaba,
Budapest-Győr, 2009.
A
cikk a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér kép- és
sajtógyűjteménye, valamint adatbázisai alapján készült, a
képeslapok a Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér
gyűjteményéből származnak. A tervrajzok a Győr Megyei Jogú
Város Levéltár gyűjteményéből származnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése