A Pesti Nemzeti Teátrom felépítésének szükségességéről – hexameterben
Szeptember
elején vidéken és Budapesten egyaránt újra megnyitják kapuikat
a kőszínházak, hogy korábbi nagy sikereikkel vagy épp új
bemutatókkal várják közönségüket. A magyar nyelvű színjátszás
azonban nem volt mindig ennyire egyértelmű, mint napjainkban, sőt
sokáig saját épülete sem volt, amely felépítésének
szükségessége miatt a 19. század folyamán számos írás
született neves és kevésbé neves szerzők tollából. Ezek közül
egy helyi szerző, Pázmándi
Horvát Endre
hexameterben írt költeményével köszöntjük az új színházi
évadot.
Annak
ellenére, hogy Magyarországon az államalapítás óta valamilyen
formában jelen volt a színjátszás: a liturgikus drámáktól
kezdve az iskoladrámákon át, az olasz nyelvű operajátszáson
keresztül egészen a német nyelvű előadásokig, a magyar nyelvű
hivatásos színjátszásra mégis sokáig kellett várni.
Éppen
ezért a 18. század utolsó negyedétől kezdve jelentettek meg
röpiratokat, tanulmányokat, stb. a magyar nyelvű színjátszás
érdekében és az állandó magyar színház felállításáért.
1790-ben alakult meg Kelemen
László
vezetésével az első magyar hivatásos színtársulat, a Magyar
Játékszíni Társaság,
amely 1796-ig működött. Az Erdélyben 1792-ben alapított Erdélyi
Magyar Színjátszó Társaság
pedig egészen 1809-ig játszott. A vidéki városokban azonban csak
német színházak létesültek a 19. század utolsó negyedében:
Sopronban (1769), Győrött (1799), Pozsonyban (1776), Kassán
(1789). Budán a német színjátszás számára 1784-ben nyílt meg
a Várszínház,
1812-ben pedig Pesten a Pesti
Német Színház
nyitotta meg kapuit.
Már
az 1810-es évek közepétől szerettek volna Pesten egy magyar
színházat, azonban 1815-ben még a magyar nyelvű társulat is
Miskolcra költözött. A Pestre érkező, magyar nyelven játszó
színtársulatok vagy a német színházban, vagy alkalmi
játszóhelyeken kényszerültek fellépni. A magyar színjátszás
és a magyar nyelven játszó színház felépítésének fontosságát
bizonyítja az is, hogy 1807-től kezdve a magyar játékszín
ügyével az országgyűlés is folyamatosan foglalkozott, ámde
számottevő eredmény nélkül.
A
magyar játékszín felépítése és megnyitása érdekében íródott
művek sorába illik Pázmándi
Horvát Endre A
nemes szívű magyarokhoz a Pesti Nemzeti Teátrom ügyében
című hexameterben írt költeménye, amelyet Budán a Királyi
Universitás betűivel adtak ki 1815-ben. Ki is volt a szerző?
Pázmándi Horvát Endre 1778. november 28-án született Pázmándon.
1797-ben belépett a ciszterci rendbe, 1798-ban azonban hazatért, és
a győri szeminárium növendéke lett, ahol 1753-tól – hosszabb
rövidebb megszakításokkal – folyt iskolai színjátszás.
Pázmándi Horvát Endre is részt vett illetve közreműködött a
szemináriumban tartott színházi előadásokon: egyrészt szerepelt
a színdarabokban, másrészt ő maga is dolgozott át színjátékokat.
1801-ben
pappá szentelték, 1806-tól Téten, 1829-től Pázmándon volt
plébános, szülőhelyén hunyt el 1839. március 7-én. Plébánosi
tevékenykedése mellett írással is foglalkozott. Irodalmi
munkássága az 1814-ben kiadott Zirc
emlékezete
című hexameterben írt epikus költeménnyel indult, amelyben a
ciszterci apátság történetét írta meg. 1831-ben jelent meg
nyomtatásban Árpád
című eposza, amelyet 1821-ben kezdett el, de többször
megszakította az írást, mivel
közben kisebb hexameteres eposzokat, történeti tárgyú elbeszélő
költeményeket is papírra vetett
(Gritti Lajos,
1821; Csesznek
vára, 1826;
Török Bálint a
feleségének,
1824, stb.), amelyek – az Árpád három részlete mellett – meg
is jelentek az Aurora
című irodalmi almanachban.
1814-ben
adták ki Kultsár
István: Hazafiui
javallás Magyar Nemzeti Theatrum építéséről…
című röpiratát, amely miatt Pázmándi Horvát érdeklődése
újra a színház felé fordult, és amelynek hatására megírta
költeményét, amelyet Kazinczy
Ferenc is
lelkesedéssel fogadott, azt írva, hogy „Lelkem
leborulva hódol az ő géniuszának”.
Ezt a művét a közvélemény is élénk lelkesedéssel fogadta,
olyannyira, hogy egy éven belül négy kiadást ért meg a mű, sőt
1825-ben még egy ötödiket is.
Pázmándi
Horvát Endre így reagált írásában a Kultsár István által is
felvetett gondolatokra:
„Hol
nem szóllalt – meg Kultsárnak kürtje? Mi forrón
Ébreszt,
esdeklik, hogy emeljünk Nemzeti Játszó-
Színt;
kezdjünk magyarúl szívet lágyítani; kezdjünk
A’
már meszsze haladt szomszéd Népeknek utánnok
A’
simulás’ futamatjában kar-türve eredni!
Felséges
palotát építsünk; Nemzeti vágyra,
’S
a’ magyar ízléshez méltót; bámuljon, előtte
A’
ki meg-állapodik; …
Így
építve legyen, Magyarink, a’ Pesti Teátrom!”
Pázmándi
arra is választ adott költeményében, hogy miért kell színházat
építeni. Véleménye szerint a színház négy szempontból fontos:
egyrészt meghatározza és formálja az ízlést, másrészt a
magyar nyelv fejlődhet általa, valamint segítheti a magyar nyelv
szépségének felismerését is, harmadrészt növeli a hazaszeretet
érzését, negyedrészt erkölcsnemesítő hatása is van. Ugyanis
írásában megcáfolta a színház erkölcsromboló mivoltát,
mondván, hogy nyilvános helyen nem romolhat az erkölcs, mivel a
jelenlévők minden erkölcstelen megnyilvánulást sas szemmel
figyelnek, és rögtön elítélik azt, aki ily módon viselkedik.
„Ah
nem! Az erköltsöt meg nem süllyeszti Teátrom,
Sőt
sok jóra tanít, ’s minteggy enyelegve be-vési
A’
már fel-lágyult szívekbe az isteni törvényt;
A
fejedelm, s főbb rendek eránt hívségre szelídít;
…
A
nézőt buzdítja vitéz tettekre hazája
Védelmére
magát örömest el-szánni halálig.
Nem
lehet ott romlás, hol ezek nap-fényre hozatnak.”
Arra
is választ ad a szerző, hogy miért Pesten kell felépíteni a
magyar játékszínt.
„Úgy,
de miért Pesten? Mivel itt a Nemzeti Szín-nép,
Itt
a Múzsa-sereg közel, s meszszebbi Vidékről,
Melly
haza-térttével szakaszokra oszolva tonust ád,
Hánynak
mennie kell, és hányszor, Pestre közülünk?
Akkor
hát leg-alább Játék-színünknek örüljön. –
Pest
legyen a Mag-hely, Pestről terjedjenek az ágak;
…
Pesten
légyen azért a’ kezdet, az Iskola Pesten;
S
hogyha a szerentse reánk mosolyog, ha segédi leendnek
Néző-színünknek
fiaink, ha erőre verekszik,
S
tollat ereszt: akkor killebb terjesztheti szárnyát.”
Pázmándi
Horvát Endre
költeménye is hozzájárult ahhoz, hogy adományok gyűltek a Pesti
Nemzeti Teátrom
felépítésére. Írásában ugyan
megjelentek a korabeli röpiratok közhelyei, ennek ellenére nagyon
népszerű volt, amit annak köszönhetett, hogy „a színházat a
hazafiú
Ősze
Mária
Felhasznált
irodalom: Az
Új magyar irodalmi lexikon, Magyar katolikus lexikon vonatkozó
szócikkei; Belitska-Scholtz Hedvig utószava Széchenyi István
Magyar játékszinrűl című kötetének hasonmás kiadásához
Budapest : Magyar Színházi Intézet, 1976; A magyar irodalom
története 3. kötet 1772-től 1849-ig. Elérhetőség:
http://mek.oszk.hu/02200/02228/html/03/index.html;
Grábics Frigyes: Színjáték a reformkori és a forradalmi Győrben
In: Arrabona 26-30, Győr : Xántus János Múzeum és a
Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága, 1991 p. 90-110.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése