Gázlámpák Győr utcáin
150 éve gyulladtak
ki a gázlámpák fényei Győr utcáin. Napjainkban megszokott látvány, hogy
városaink fényözönben úsznak. Nehéz elképzelni, hogy még az 1800-as évek
közepén is lámpával a kezükben botorkáltak a koromsötét utcákon a városlakók,
és csak pár olajlámpás pislákolt itt-ott az utak mentén.
1816-ban
Ecker János világítási igazgatónak
(„städtisher Beleuchtungdirector”) köszönhetően a város utcáin 30 kőolajlámpát
szereltek fel. A működtetési költségekre a fedezetet neki kellett
előteremtenie, erre közvilágítási alapot hozott létre. Hangversenyeket
szervezett, valamint kezdeményezésére a város a vándorszínész társulatokkal
olyan szerződéseket kötött, hogy egy előadásuk bevételét a közvilágítási alapba
kell befizetniük.
Az
1820-as évektől megindult a városfalak lebontása, a település terjeszkedni
kezdett, a század közepén Győr a
gabonakereskedelem legfontosabb vidéki városa lett. A jómódú győri
polgárok a nyugat-európai városokat látogatták, a gőzhajók, majd 1855-től a
gőzmozdonyok húzta vonatok rendszeresen szállították az utasokat. Válkai Imre a
Győri Közlöny Kirándulás Győrre című cikkében
leírja a városkép örvendetes átalakulását, ugyanakkor az állapotokat látva így
kiált fel: „Gázvilágítás, ide is jöjjön el a te országod!”
Győri Közlöny,
1858. január 7.:
A
sajtóban sorra jelentek meg a cikkek, amelyek egy jobban működő utcai
világítást sürgettek.
Győri Közlöny, 1858.
október 31.:
A
városi tanács 1861-ben ugyan megemelte az olajlámpák számát, így már 175 bágyadt
lámpa pislákolt Győr utcáin, de ez korántsem oldotta meg a közvilágítás gondját.
Egyre többször emlegették a gázvilágítás szükségességét.
Világítógázt
először a francia Philippe Levon
állított elő fából, míg az angol William
Murdock a 18. század végén kőszéngázt hozott létre. A kőszénnek 1100 Celsius-fok
körüli száraz lepárlásával nyert „légszeszt” világításra, gépek működtetésére
lehetett használni. Széchenyi István
londoni látogatása során, 1815-ben ismerte meg az eljárást, amely teljesen lenyűgözte.
Jó pénzért, barátai segítségével megszerezte egy gázfejlesztő készülék modelljét.
Naplójából olvashatjuk, hogy ő maga csempészte ki Angliából, bár jól tudta,
hogy ezért halálbüntetés járhat. (Cenki kastélyában később gázfejlesztőt
építtetett, Pesten is bemutatta a találmányt.)
Az
egyedi házak világítása után az európai nagyvárosokban az utcai lámpákat is világítógázzal
kezdték működtetni. 1814-ben Londonban használták először közvilágításra. Bécsben
1838-ban helyezték el az első köztéri gázlámpát. A magyar városok közül Pozsony
volt az első 1855-ben, Budapest 1856-ban követte. Az első légszeszgyárat hazánkban
1855-ben építették.
A
győri polgárok sürgetésére a város 1861-ben Peregi Mihályt küldte ki Laicbachba, az ottani légszeszellátásra
megkötött előnyös szerződés tanulmányozására. 1863-ban úgy látszott, hogy a
város kedvező, 25 éves szerződést kötött a Porter és Keyworth angol céggel a
gázvilágítás behozatalára. Az iratokat jóváhagyásra fel is terjesztették a
Helytartótanácshoz, de végül a megvalósítás elmaradt. (A szerződés szerint 1864
októberére kellett volna a légszeszvilágítást megépíteni, de a cég nem
jelentkezett még április végén sem.)
A
következő években is napirenden maradt a gázvilágítás, de a város pénzügyi
helyzete nem tette lehetővé, hogy előmozdítsa az ügyet. Végül 1867-ben megszületett
az elhatározás, hogy a város polgárai maguk hoznak létre egy részvénytársaságot
Győri Légszeszvilágítási Részvénytársulat
néven.
Győri Közlöny,
1867. november 22.:
Az
id. Jerfy Antal elnökletével
megtartott alakuló közgyűlésen élénk érdeklődés mutatkozott, 650 részvény
helyett 750-et írtak alá. A részvénytársulat elnökévé id. Jerfy Antalt
választották, aligazgatónak Balogh
Kálmánt. 1868. március 12-i tudósítás szerint a szakmérnökökkel is megszületett
a megállapodás a kivitelezésre, így az építkezés megkezdődhetett.
Először
az ipari gázgyártás feltételeit kellett megteremteni, ezen kívül számos műszaki
feladatot is meg kellett oldani, így a gáztisztítást, a tárolást, a csőhálózat
kiépítését és a világítótestek elhelyezését. A gáz ipari előállításához nagyon
sok kőszén kellett (1 tonna szénből 300-350 köbméter világítógázt nyertek,
amiből egyetlen Argand-égő 800 litert fogyasztott el óránként), ezért a gázgyárat
feltétlenül vasútvonal vagy folyó, csatorna közelébe kellett telepíteni, és a
terület jókora részét az alapanyag tárolása számára kellett fenntartani. A
szenet zárt kemencék légmentes retortáiban hevítették, aminek során
világítógáz, kátrány és ammóniás víz keletkezett. A gázt ezután több szakaszos,
bonyolult eljárással lehűtötték és megtisztították, míg végül alkalmassá vált a
hálózatba juttatásra. A retortákban a kigázosítás után koksz maradt vissza,
melyet a gyárak értékesítettek, ugyanúgy a másik mellékterméket, a kátrányt is.
A
részvényesek befizetései után 1868. augusztus 21-én alakult meg Győrben a részvénytársaság,
végül a gázvilágítás 130 ezer forint részvénytőkével, 150 ezer forintnyi
költséggel valósult meg. A részvénytársság a
várossal hosszú távú, 80 éves szerződést kötött a gázszolgáltatás jogának
kizárólagosságára. (Ennek később még számos következménye lett.) A társulat
1868. június 11-én felhívta a fogyasztókat, hogy a használni kívánt égők számát
június 15-ig jelentsék be, hogy a bekötőcsövek a szerint épülhessenek ki.
A
gázgyár építése a város által kijelölt helyen, a Budai országút északi oldalán
levő, mintegy 2700 négyszögöles telken kezdődött el. A gáztermeléshez szükséges
kemencék építése az akkor jó hírnevű Reidinger
A. augsburgi gyár vállalkozásában valósult meg.
A
gázgyár területén felépültek a legszükségesebb épületek. A közös fűtőházba eredetileg
három, egy két, egy négy és egy hét vízszintes-retortával ellátott, tűzálló
anyagból készült, 125 kg szén befogadására alkalmas gázfejlesztő kemencét
építettek. Szorosan a fűtőház mellé került a zárt szénraktár és a munkásszoba, valamint
a gépház is. A termelt gáz tárolására két gáztartó szolgált, egyenként 750
köbméter gáz befogadására voltak alkalmasak, ezeket a gyár északi-keleti és az
északi-nyugati részén helyezték el. Ezzel a berendezéssel indult el 1869
elejétől az ipari gázgyártás és gázszolgáltatás, továbbá a termelt koksz és
kátrány eladása. A kezdeti munkáslétszám mindössze 5-6 fő volt.
A
város utcáin, terein közben gázkandelábereket állítottak fel, az épületek
falára díszes falikarokat helyeztek el, ezekre lepkelángú égőkkel ellátott
lámpákat tettek. A lámpaoszlopok kihelyezése, a karok a szükséges berendezéssel
együtt 8400 forintjába kerültek a városnak, a kihelyezettek az eddigi városi
lámpák számához képest 100-zal jelentettek többet. A magán fogyasztók részére a
gázkészülékek és gázlámpák beszerzéséhez raktár nyílt.
A
gázvilágítás beindítását 1868 decemberében valóságos népünnepély kísérte, tolongtak
az emberek az utcákon, a kávéházakban az esemény örömére zeneestélyeket tartottak.
Erről a Győri Közlöny 1868. december 3-i száma tudósított:
Gázlámpák
a régi Rába-hídon (1900 körül):
Gázlámpa
a Karmelita templom előtt (1900 körül):
Az
első üzleti év végén a magánháztartásokban 1300, a közvilágításban 242 láng égett,
az első év tiszta haszna 6902 forint volt. Győrben a gáz más nagyvárosokhoz
képest olcsónak számított, a városnak is csak 900 forintjába került a
közvilágítás, de tovább spórolt azzal, hogy holdtölte idején a lámpákat meg sem
gyújtották. A Győri Közlönyben rendszeresen megjelentették a közvilágítási
naptárt, melyben a nappalok hosszához igazított lámpagyújtás, és -oltás idejét tüntették
fel. Az „egészéji” lámpák hajnalig égtek, de a lámpák egy része csak „féléji” volt,
ezek csak este 11-ig világítottak, sőt ez utóbbiakat holdtölte idején meg sem
gyújtották.
Győri
Közlöny, 1870 októberében:
Ekkoriban
terjedt el az alábbi találós kérdés: Mi az? „Megy, leteszi, fölmegy, kiveszi-beteszi,
lejön, fölveszi, elmegy”. Megfejtés: gázlámpakezelő. (Megy a létrájával, azt
leteszi. Fölmegy a létrán, kiveszi az égőt, megtisztítás után beteszi a
helyére, azután lejön a létrán, azt fölveszi és elmegy.)
A
századfordulós képeslapokon gyakran felfedezhető a gázkezelő létrája is. Az alábbi
képeslap Németh Vilmos
gyűjteményéből való:
Győr
utcáin megjelentek a gázlámpagyújtogatók is. Rendszeresen tisztították a
készülékeket, és menetrend szerint járták a várost. Póznájuk végén kis rézkampó
volt, mellyel kinyithatták a gázvezeték kallantyúját, s az ugyancsak a pózna
végén lévő borszeszlángba itatott kanóccal lángra lobbantották a kiáramló gázt.
A
lakosok nem voltak megelégedve a közvilágítással, úgy találták, hogy a túlzott
spórolás miatt későn gyújtják meg a lámpákat, és nehezményezték, hogy a külső
városrészeken a lámpák száma sem igen növekedett; egyre több panasz jelent meg
a sajtóban is.
Az
1868-ban kötött szerződés kezdettől előnytelen volt a városra nézve, az esetleges
megváltás joga nem volt biztosítva, ugyanakkor a Légszeszvilágítási Társulat a
várossal nyolcvan évre megállapodott a gázszolgáltatási jog kizárólagosságáról,
azaz a társulat verseny nélkül szolgáltatta a világítási, ipari és motorikus
gázt.
Az
1890-es években Győr közvilágítása országosan is a legrosszabbak közé
tartozott. 1896-ban egy belga társaságnak akarták eladni a részvénytársaságot, de
ehhez a város hozzájárulására is szükség volt. A belgák a tárgyalások során
hajlandók lettek volna engedményeket adni a városnak, a hasznukat azonban a
szakértők méltánytalanul nagynak találták.
1899-ben
a győri gázgyár a Központi Gáz- és Villamossági Rt. német cégének kezébe került.
A város jogai a közvilágítás ügyében olyan mértékben korlátozottak voltak, hogy
még a világítóanyag ellenőrzésébe sem szólhatott bele. A közvilágítás ugyanakkor
túlnyomórészt gázvilágításra volt berendezkedve. 1902-ben 395 légszeszlámpa és
180 petróleumlámpa volt az utcákon. Az áldatlan viszonyban hosszú pereskedés
kezdődött, a város által indított per a szolgáltatás kizárólagossága tárgyában 1903-ban
a részvénytársaság javára dőlt el.
Ez
a lehetetlen helyzet arra késztette a város vezetését, hogy a közvilágítás
elhanyagolásával, a fogyasztás csökkentésével, a városi villamos telep
megépítésével (1904) erős versenyt teremtve a légszeszgyárat meggyöngítse.
A
villanyvilágítás megjelenésével a versenyben fontos volt a gázlámpák technikai fejlesztése
a nagyobb fény és több megtakarítás érdekében. A gáz még olcsóbb volt, mint a
villany, erre példa az alábbi hirdetés is.
Győri Hírlap,
1897. szeptember 19.:
A
versenyhelyzetben a gázgyár a technikai újítások bevezetésével igyekezte
megnyerni a fogyasztókat, 1905-ben a gázgyár az összes pillangóégőt („12
gyertya ereje”) Auer-égőkre cserélte ki („30 gyertya ereje”). Az Auer világítás
1906 januárjától lépett életbe.
A
következő technikai újítást a Grätzin-féle „Invert” légszeszlámpa jelentette,
ahol az izzótest és az üvegbúra nem álló, hanem függő helyzetbe került.
Dunántúli Hírlap,
1906. június 29.:
A
próbálkozások ellenére sem volt megfelelő a városi közvilágítás, a megoldást az
jelentette volna, ha a város magához váltja a légszeszgyárat. Végül a
tárgyalások 1911 végén sikeresen lezárultak, a győri gyárat üzemeltető Központi
Gáz és Villamossági Rt. hajlandó volt a gázgyárat a városnak összes
tartozékával, így csőhálózatával is átadni. A város kötelezte magát, hogy az
eredeti szerződés 80 évéből a hátralévő 37 éven át évi 104.000 korona járadékot
fizet.
A
gázmű átvétele 1911. október 1-jén megtörtént, a városi mérnöki hivatal
irányítása alá került. Ekkor 450 közvilágítási lámpa üzemelt, a csőhálózat 29,5
km volt. Ettől az időponttól, a gázmű és az áramfejlesztő villamosmű közti
megállapodás értelmében, a fejlesztések a város közönségének szolgálatában
állva történtek mindkét helyen.
Győri Friss Újság,
1912. december 25.:
1912-ben
elhatározták a gázgyári telep átépítését, a csőhálózat és a közvilágítás
fejlesztését. Az épületek megépítésénél a vállalkozó cég Barcza Dániel győri építőmester volt. A gyári berendezés
elkészítését berlini gyárakkal közösen a győri Magyar Wagon és Gépgyár vállalta. Nagyobb, masszívabb épületeket
húztak fel, a kemenceházban öt, a legmodernebb külföldi minták alapján készült
nagyméretű gázfejlesztő kemencét helyeztek el. A kemenceház északnyugati sarkán
volt a szénfelvonó vég nélküli láncszerkezet, mellyel a 20 méter magasságban
álló, 10 vagon befogadóképességű toronyba juttatták fel a szenet. A megépített
két gáztartó összesen 6000 köbméter gáz tárolására volt alkalmas, az óraházban
elhelyezett automatikus nyomásszabályozó biztosította a megfelelő városi
gáznyomást. A tartályok vízmedencében úszó, alul nyitott fémharangok voltak,
melyek a csövön alulról beléjük vezetett gáz mennyiségétől függően süllyedtek
vagy emelkedtek. E mozgó szerkezet rögzítésére rácsos fém vázszerkezetet
alkalmaztak.
Meg
kell említeni Kundráth Károly
igazgató személyét, aki mint a gázgyár igazgatója, 1911-ben került a gázgyárral
a város szolgálatába, és még 34 éven át működött itt. Ő vezette be a gázmű
üzemviteli rendszerét, szervezte meg a gázmű ügyvitelét.
1913-ban
850 db. öngyújtó szerkezettel látták el az utcai lámpákat, így egy időben
gyulladhattak ki a város minden pontján, ezzel a lámpagyújtogatók ideje lejárt.
Dunántúli Hírlap,
1913. július 20.:
A
gázmű az első világháború idején is – kisebb zavarok ellenére – tovább működött
egészen 1918 végéig, amikor a termeléshez szükséges gázszén már nem volt
beszerezhető. Ekkor a gázgyár kénytelen volt leállni, és csak 1922 júniusában
indulhatott újra. A használaton kívüli berendezések a három év alatt elrozsdásodtak,
eldugultak, és a magán fogyasztók egy része is átpártolt a villamosság
használatára. A nehézségek leküzdése után a termelés az évek során fokozatosan újra
nőtt, egészen 1931-ig, amikor az évi termelés megközelítette a két és félmillió
köbmétert.
Az
1930. évi bővítéssel a lámpák 1200-ra szaporodtak. A világítótestek egyenként
gyújtó-oltó órákkal voltak ellátva, melyeket 10-10 naponként húztak fel, a világítási
naptár szerint állítottak be. Mindehhez csupán 6 kezelő kellett, kézi
gyújtásnál 50 lámpa jutott egy emberre.
A
gazdasági válság éveiben jelentős visszaesés következett be, majd 1935-től
újból emelkedett a gázfogyasztás és a termelés, aminek újra a háború vetett
véget. Csizmadia Andor 1935-ben
végzett üzleti elemzése során arra a következtetésre jutott, hogy a villamosság
terjedése ellenére a gázműveket nem háttérbe szorítani, hanem erőteljesen
fejleszteni kell. 1938 végétől a háborús helyzet miatt a szén beszerzése újra
akadozni kezdett, a németországi gázszén beszerzési ára növekedett, a korábbi
források helyett a német kelet-sziléziai bányákból szerezték be az alapanyagot.
A gázra továbbra is nagy szükség mutatkozott, hiszen még mindig olcsóbb volt,
mint a villanyáram. Bár az elsötétítési rendelet nem tett jót a közvilágítási
fogyasztásnak, a háztartási készülékek működtetése pótolta azt, valamint az
ipari üzemek igénye is egyre növekedett. Az előállítási költségek emelkedése
ellenére a gáztermelés még rentábilis volt a háború idején is.
Győr
1944. április 13-i bombázása során a gázgyár is megsemmisült, a károsodás 90
százalékos volt.
A gázgyár a
bombázások után (Fortepan 42605., Konok Tamás felvétele):
Az
újjáépítési miniszter 1945-ben 1 millió pengő kölcsönt adott a gázgyár
újjáépítésére, ezzel csak megkezdődhetett a helyreállítás, melyet további
támogatásokból folytathattak. 1947. áprilisig tartott az újjáépítés első
szakasza, majd az államosítás után, 1949-ben a Gázmű a város segítségével telephelyét
a régi bázissal szembeni volt Vegyiművek telepének átvételével bővítette.
E
szemközti telken, 1952. augusztus 20-án avatták fel hazánk első gömbtartályát,
melyet a W. P. Magyar Vagon- és Gépgyár készített a Győri Gázművek részére. A 4000
köbméter űrtartalmú gömbtartályban túlnyomás mellett 20.000 köbméter gázt
tárolhattak. (Építéséről itt olvashatunk
még.)
A gázgyár látképe
az 1950-es évek végén:
A gömbtartály mint
reklámhordozó az 1960-as években (a DRKPK gyűjteménye):
Egy
új teleprész is létesült az Iparcsatorna részen, e terület hosszú távon
alkalmas volt az új gázgyár megépítésére is.
A
neoncsöves és higanygőzös világítás térhódításával a közvilágításban a
gázvilágítás egyre jobban háttérbe szorult, csak a műemlékek közelében,
városképi szempontból hagytak meg belőlük párat, 1957 végén a gázlámpák száma az
utcákon 34 darab volt.
Az 1950-es években
a vasútállomás környékén még ezek működtek (Fortepan 10588. Uvaterv, 1950):
A városháza
mellett az 1960-as évek elején készült felvételen (a DRKPMK gyűjteménye):
Az alacsonynyomású,
magasfényű utcai gázlámpa:
Használaton kívüli
gázlámpák a Széchenyi téren az 1970-es években (Fortepan 28625):
A
világítási gázigény tehát szinte megszűnt, az ipari gázigény azonban tovább
nőtt, a Mártírok úti telep helyszűke akadályozta a további fejlesztéseket.
Ekkoriban még nem dőlt el a hazai gázipar fejlesztési iránya sem, azaz, hogy szénbázisra,
szénhidrogénbázisra vagy földgázbázisra épül-e. 1967-ben létrejött az Országos
Kőolaj és Gázipari Tröszt, ezzel a gázgyárak fejlődésében új fejezet kezdődött.
Ebben az évben az OKGT regionális vállalatokat alakított ki, ekkor jött létre
az ÉGÁZ Győr központtal. 1967-ben indult meg a beruházás, az új korszerű
gázgyár építése. A régi gázgyár a nyersanyagellátási problémák, az elavultság és
a nem kielégítő kapacitás miatt 1968-ban beszüntette tevékenységét.
Ezután
kezdődött a propán-bután palackos gázellátás fejlesztése Győrben, majd a
gázvezeték kiépülése után a város 1976-ban jutott földgázhoz, és pár évig még kettős
gázszolgáltatás történt.
Visszatérve
az utcai világításra, napjainkban, a történelmi belvárosban nagyon sok szép újraöntött
kandelábereken és fali karokon ülő gázlámpa formájú világítótest látható. Ezek természetesen
villanyárammal működnek és erős fényt bocsátanak ki magukból. Meghatározó
elemei a városképnek, régi korok hangulatát idézik, és talán eszünkbe juttatják
150 évvel ezelőtti felállításuk körülményeit is, amikor még légszesz égett
bennük.
Antaliné Hujter
Szilvia
Felhasznált
irodalom:
Csizmadia Andor:
Gázmű, mint közüzem jelentősége a közvilágítás, az ipar és a magánháztartások
szempontjából: várospolitikai dolgozat. Győr, 1935.
Czigány Jenő-
Wacha Kálmán: A százesztendős győri Gázgyár : 1869-1969. Győr, 1969.
Északdunántúl
áramszolgáltatásának 75 éve Szerk. Péchy Kálmán. Győr,1971.
Kundráth Károly:
Győr Szab. Kir. Város Gázművének 70 éves története, 1869-1939. Győr, 1940.
Győri
légszesz-világítás érdekében magán társulat alakul id. Jerfy Antal vezetésével
= Győri Közlöny, 1867.nov. 3.
Légszeszvilágítási
naptár bevezetése Győrben: városi ügyek rovatban. = Győri Közlöny, 1869. ápr.
18.
Válkai Imre:
Kirándulás Győrré = Győri Közlöny, 1869. ápr. 18. 1858. január 7.
A Győri
légszesztársulat világítógáza = Győri Közlöny, 1875. febr. 25.
Városunk egyik rég
táplált óhajtása a légszesz =Győri Közlöny, 1861. nov. 21.
Készült a Dr.
Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér helyismereti gyűjteménye alapján.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése