Ternibe történő tanulmányutam nemcsak a Marmore vízesés és maga Terni városa iránti rajongásomat vonta maga után, de a város köz(össégi) könyvtárába tett látogatásom tapasztalatainak mély benyomását is.
Lassan tényleg frázisszámba megy manapság a digitális
tudásbázisok, közösségi terek és a nyílt kommunikációs hálózatok emlegetése
úgy, hogy gyakorlati megvalósítások nem nagyon sorakoznak fel az elméletek mögé.
Nos, a valóban 100%-os realizálás ugyan külföldön is gyerekcipőkben topog, de
Terniben éppen egy olyan, teljes mértékben kézzelfogható stratégiai tervezettel
találkoztam, amely ezen három fogalom magvát egyesítené jól működő
kooperációban.
A Terni Köz(ös)ségi
Multimédia Könyvtár (Biblioteca
Comunale Terni) fejlesztései ugyanis arra irányulnak, hogy a modern
információs és kommunikációs technológiák bevezetése hozzáadott értékként
jelenjen meg a bibliográfiai eljárások területén, s így a kultúra kiterjesztett
közvetítési lehetőségei mind szélesebb módon szolgálják a helyi közösség javát.
A Terniben lát(ogat)ott (kulturális) szolgáltató és tudományos intézmények
célként megfogalmazott „régiós tudás összehangolása és megosztása”
természetesen nem járható végig a szükséges infrastruktúra és támogató
környezet kiépítése nélkül, az erőforrások megnyitása azonban csak a kiindulópontja
mindazon lehetőségeknek, ahol a különböző hálózatok (szellemi, technológiai)
egymás között interakciókba léphetnek.
A Multimédia
Könyvtárban a fő „szolgáltatási” cél az információtömegben való eligazodás
(elő)segítése, a releváns és kurrens információkhoz történő hozzájutás
támogatása. Az információk minőségi elkülönítésének fő feltétele a tudás- és
ismeretanyag, ezért helyezik az oktatási feladatokat a prioritási lista
elejére. Ezen felül cél az is, hogy az oktatási tevékenységeket egy európai
kooperáció keretében egymáshoz igazítsák, amelyhez nagyszabású network
hálózatfejlesztésre van szükség. Az online platformokon történő
információáramlás ugyanis megszünteti a fizikai elszigetelődést, lehetővé teszi
a kooperációt helytől, nemtől, kortól, származástól függetlenül, amelyhez olyan
digitális „eszközök” állnak rendelkezésre, mint a mindenki számára elérhető
virtuális felületeken futó ötletek, felvetések, megoldási javaslatok; interaktív,
(akár) prompt visszacsatolást biztosító hozzászólások; a különböző
(köz)véleményfelmérés-kutatás széles spektrumú módszerei; nyílt prezentációk;
letöltések. A digitális közösségépítés – amely már nem toborzást jelent, hanem
sokkal inkább óriási mértékű gondozást – mind szélesebb platform-hálózaton
valósítható meg: Facebook, Twitter, a különböző blogok, flickR, Picassa, LinkedIn, valamint kimondottan olyan
tematikus oldalakon, mint (Olaszországban) például az ideascale.com, az eventbrite.com
vagy éppen kimondottan Terni és környéke esetében az umbriadigitale.it.
Az új Biblioteca
Comunale Terni – Multimedia Library (BCT) 2004 januárjában nyílt meg a
nyilvánosság előtt (korábbi helyükről költöztek a csodálatosan felújított
épületbe), amely egy brit modell alapján lett kialakítva. A funkcionálisan
három épületszintre bontott elrendez(őd)és elősegíti az egyes szolgáltatások és
tevékenységek hatékonyságát:
1. szint: nagylégterű,
kívülről is elérhető teremhelyiség, amely oktatásra, előadásra, kiállításokra,
vetítésekre egyaránt alkalmas; restaurált, régi könyvtárterem muzeális
gyűjteménnyel; tanulásra szolgáló ülőhelyek rendszere.
2. szint: szeparált
tanulótermek; elkülönített, audiovizuális (CD, DVD, DVD-ROM, hangoskönyv)
médiatár; kisebb, technikailag teljesen felszerelt modern konferenciaterem;
újságolvasó terem; kávézó-büfé csodálatos panorámát biztosító nyitott
terasszal.
3. szint: korosztályokra
bontott könyvtári részlegek: 0-6 évesek; 6-14 évesek és 14-20 évesek részére;
oktatás tevékenységet biztosító termek; zavartalan, önálló tanulást biztosító
termek.
A BCT mára a
város egyik legvonzóbb találkozóhelyévé vált, ahol a legújabb multimédiás
lehetőségek felhasználásával szervezik meg a tradicionális kulturális események
és rendezvények programjait. A BCT-projekt
hangsúlyai döntően a felhasználókra, a szervezett programokra és a
szolgáltatásokra helyeződnek, amelyek a legmodernebb innovatív irányelvekkel
szolgálnak útmutatásul a személyre lebontott foglalkozások, a beszerzési
politikák, az új technológiák használata, az oktatási programok és a pénzügyi
források hatékony elosztásának területein. A nyilvános könyvtári beidegződések
helyett az intézmény fő célkitűzése az információk, a digitális kultúra és a
tudás összegyűjtése és terjesztése a helyi közösség számára a multimédiás
anyagok, vagy akár az elő-iskolai szolgáltatások felhasználásával. Az új
információs és kommunikációs technológiák (például a teljes mértékben
számítógépekre helyezett eljárások) berobbanásukkal idővel a hagyományos
könyvtári szolgáltatások egészét átalakítják, egyaránt biztosítják a helyi és
távoli erőforrásokhoz való hozzáférést. A jövőbe pillantva a célok között
szerepel továbbá az élethosszig tartó tanulás elősegítése, a távoktatás
területére való betörés e-learning tevékenységek és virtuális
osztályok/osztálytermek megvalósulásával.
A Terni Köz(ös)ségi
Multimédia Könyvtár elhelyezkedését (tulajdonképpen Terni főtere, a
sétálóutca végén), épületét, belső térkialakítását, felszereltségét és nem
utolsó sorban látogatóit (ott jártamkor, hétköznap délelőtt tulajdonképpen
csurig volt csoportokban tanuló fiatalokkal, olvasgató idősebbekkel, szervezett
gyerekosztályokkal) azt hiszem, bármely hasonló intézmény megirigyelhetné. Még
olyan kötelező (illetve meglepően innovatív) „apróságokra” is odafigyelnek,
mint a teljes akadálymentesítés, az elsősegélynyújtó hely a könyvtárban, vagy
éppen a szelektív hulladékgyűjtés(!). Bár a koedukált mellékhelyiségek (nincsen
külön férfi/női mosdó) azért kissé megleptek, azonban mint több helyen láttam,
Olaszországban – nekünk szokatlan módon – ez a trend.
Összességében rendkívül tanulságos látogatást tettem a Terni
Könyvtárban, ahol tényleg látszik az a 21. század diktálta
technikai-technológiai-szemléletbeli változás, amely túlzás nélkül egyedüli
útja a könyvtári intézmények továbbélésének, méghozzá úgy, hogy nem elvesz a
felhalmozott tapasztalatból és tudásból, hanem a hatványaira emeli azt. Kivételesen
tartalmas frázissal élve: a Terni
Köz(ös)ségi Multimédia Könyvtár tehát tényleg több, mint egy könyvtár.
Szilvási Krisztián
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése